Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia przemysłowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia przemysłowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>, Anna Koronkiewicz <Anna.Koronkiewicz@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW4 30 3,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie na poziomie szkoły średniej.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii ogólnej
W-3Podstawowa wiedza z zakresu fizyki, chemii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapozanie studentów z głównymi obszarami zastosowania mikroorganizmów w róznych gałeziach przemysłu
C-2Zapozanie studentów z podstawowymi metodami wykorzstywania mikroorganizmów w różnych galęziach przemysłu
C-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia mikroorganizmów w różnych gałeżiach przemysłu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bakterie fermentacji mlekowej4
T-A-2Wpływ czynników fizycznych i chemicznych na drobnoustroje2
T-A-3Krzywa wzrostu drobnoustrojów4
T-A-4Immobilizacja drobnoustrojów2
T-A-5Antagonizm bakteryjny3
15
laboratoria
T-L-1Modele prognostyczne2
T-L-2Wyznaczanie wydajności procesowej2
T-L-3Immobilizacja komórek2
T-L-4Oznaczanie biofilmów2
T-L-5Drobnoustroje wskaźnikowe2
T-L-6Określanie aktywności dezynfektantów2
T-L-7Aktywność enzymatyczna drobnoustrojów3
15
wykłady
T-W-1Mikrobiologia i fizjologia drobnoustrojów ważnych wmikrobiologii przemysłowej2
T-W-2Wybrane szlaki metaboliczne, efekt Pasteura, Crabtree, szlak tagatozowy, Le Ley Doudorfa, Leroila2
T-W-3Podstawowe mechanizmy regulacyjne metabolizmu drobnoustrojów2
T-W-4Wykorzastanie drobnoustrojów w przemyśle spożywczm4
T-W-5Bioreaktory w różnych gałęziach przemysłu, uzyskiwanie bioproduktu2
T-W-6Drobnoustroje środowisk ekstremalnych i ich wykorzystanie2
T-W-7Biodegradacja i bioremediacja2
T-W-8Quorum sensing2
T-W-9Biofilmy i ich wykorzystanie2
T-W-10Metody niszczenia i hamowania wzrostu drobnoustrojów, temperatura, ciśnienie, radiacja, zimna plazma, elektroporacja, chemiczne i biologiczne metody konserwacji.4
T-W-11Kolekcje drobnoustrojów i komórek eukariotycznych2
T-W-12Pozyskiwanie wybranych biopreparatów4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna studenta15
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca własna studenta15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie mikroprezentacji15
A-W-4Dyskusja panelowa15
A-W-5Konsultacje15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Pokaz z objaśnieniem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kontrala przygotowania do zajęć
S-2Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_W01
Zrozumienie znaczenia i nabycie wiedzy koniecznej do posługiwania się technikami mikrobiologicznymi w różnych gałęziach przemysłu
BT_1A_W12, BT_1A_W16R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06C-2T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-11M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_U01
Posiada umiejetność wykorzystania wiedzy teodetycznej i praktycznej do rozwiązywania podstawowych problemów mikrobiologocznych w róznych gałeziach przemyslu
BT_1A_U04, BT_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C13_K01
Student ma świadomość znaczenia nabytej wiedzy w pracy zawodowej
BT_1A_K07R1A_K01, R1A_K03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_W01
Zrozumienie znaczenia i nabycie wiedzy koniecznej do posługiwania się technikami mikrobiologicznymi w różnych gałęziach przemysłu
2,0
3,0student posiada dostateczną wiedzę dotyczącą problematyki mikrobiologicznej w róznych gałęziach przemysłu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_U01
Posiada umiejetność wykorzystania wiedzy teodetycznej i praktycznej do rozwiązywania podstawowych problemów mikrobiologocznych w róznych gałeziach przemyslu
2,0
3,0uzyskanie co najmniej 50% pozytywnych odpowiedzi w egzamnienie pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C13_K01
Student ma świadomość znaczenia nabytej wiedzy w pracy zawodowej
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą problematyki mikrobiuologicznej w różnych gałęziach przemysłu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Libudzisz Z, Mikrobiologia techniczna, PWN, Warszawa, 2008
  2. Duszkiewicz-Reinhard W., Grzybowski R., Sobczak E., Teoria i ćwiczenia z mikrobiologii ogólnej i technicznej, SGGW, Warszawa, 1993
  3. Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywnosci, WNT, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bakterie fermentacji mlekowej4
T-A-2Wpływ czynników fizycznych i chemicznych na drobnoustroje2
T-A-3Krzywa wzrostu drobnoustrojów4
T-A-4Immobilizacja drobnoustrojów2
T-A-5Antagonizm bakteryjny3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Modele prognostyczne2
T-L-2Wyznaczanie wydajności procesowej2
T-L-3Immobilizacja komórek2
T-L-4Oznaczanie biofilmów2
T-L-5Drobnoustroje wskaźnikowe2
T-L-6Określanie aktywności dezynfektantów2
T-L-7Aktywność enzymatyczna drobnoustrojów3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mikrobiologia i fizjologia drobnoustrojów ważnych wmikrobiologii przemysłowej2
T-W-2Wybrane szlaki metaboliczne, efekt Pasteura, Crabtree, szlak tagatozowy, Le Ley Doudorfa, Leroila2
T-W-3Podstawowe mechanizmy regulacyjne metabolizmu drobnoustrojów2
T-W-4Wykorzastanie drobnoustrojów w przemyśle spożywczm4
T-W-5Bioreaktory w różnych gałęziach przemysłu, uzyskiwanie bioproduktu2
T-W-6Drobnoustroje środowisk ekstremalnych i ich wykorzystanie2
T-W-7Biodegradacja i bioremediacja2
T-W-8Quorum sensing2
T-W-9Biofilmy i ich wykorzystanie2
T-W-10Metody niszczenia i hamowania wzrostu drobnoustrojów, temperatura, ciśnienie, radiacja, zimna plazma, elektroporacja, chemiczne i biologiczne metody konserwacji.4
T-W-11Kolekcje drobnoustrojów i komórek eukariotycznych2
T-W-12Pozyskiwanie wybranych biopreparatów4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna studenta15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca własna studenta15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie mikroprezentacji15
A-W-4Dyskusja panelowa15
A-W-5Konsultacje15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_W01Zrozumienie znaczenia i nabycie wiedzy koniecznej do posługiwania się technikami mikrobiologicznymi w różnych gałęziach przemysłu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W12wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
BT_1A_W16ma wiedzę na temat róznorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Zapozanie studentów z podstawowymi metodami wykorzstywania mikroorganizmów w różnych galęziach przemysłu
Treści programoweT-W-8Quorum sensing
T-W-9Biofilmy i ich wykorzystanie
T-W-2Wybrane szlaki metaboliczne, efekt Pasteura, Crabtree, szlak tagatozowy, Le Ley Doudorfa, Leroila
T-W-1Mikrobiologia i fizjologia drobnoustrojów ważnych wmikrobiologii przemysłowej
T-W-3Podstawowe mechanizmy regulacyjne metabolizmu drobnoustrojów
T-W-5Bioreaktory w różnych gałęziach przemysłu, uzyskiwanie bioproduktu
T-W-6Drobnoustroje środowisk ekstremalnych i ich wykorzystanie
T-W-7Biodegradacja i bioremediacja
T-W-4Wykorzastanie drobnoustrojów w przemyśle spożywczm
T-W-11Kolekcje drobnoustrojów i komórek eukariotycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada dostateczną wiedzę dotyczącą problematyki mikrobiologicznej w róznych gałęziach przemysłu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_U01Posiada umiejetność wykorzystania wiedzy teodetycznej i praktycznej do rozwiązywania podstawowych problemów mikrobiologocznych w róznych gałeziach przemyslu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U04Wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących zjadliwość drobnoustrojów, potrafi scharakteryzować wybrane choroby zakaźne; rozumie funkcjonowanie układu odpornościowego; umie stosować odpowiednie techniki diagnostyczne.
BT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapozanie studentów z podstawowymi metodami wykorzstywania mikroorganizmów w różnych galęziach przemysłu
Treści programoweT-L-1Modele prognostyczne
T-L-2Wyznaczanie wydajności procesowej
T-L-3Immobilizacja komórek
T-L-4Oznaczanie biofilmów
T-L-5Drobnoustroje wskaźnikowe
T-L-6Określanie aktywności dezynfektantów
T-L-7Aktywność enzymatyczna drobnoustrojów
Metody nauczaniaM-1Wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0uzyskanie co najmniej 50% pozytywnych odpowiedzi w egzamnienie pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C13_K01Student ma świadomość znaczenia nabytej wiedzy w pracy zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K07rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania posiadanej wiedzy; wykazuje zdolność kreatywnego propagowania wiedzy dotyczącej znaczenia biotechnologii w życiu człowieka;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapozanie studentów z głównymi obszarami zastosowania mikroorganizmów w róznych gałeziach przemysłu
Treści programoweT-L-1Modele prognostyczne
T-L-2Wyznaczanie wydajności procesowej
T-L-3Immobilizacja komórek
T-L-4Oznaczanie biofilmów
T-L-5Drobnoustroje wskaźnikowe
T-L-6Określanie aktywności dezynfektantów
T-L-7Aktywność enzymatyczna drobnoustrojów
Metody nauczaniaM-1Wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrala przygotowania do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą problematyki mikrobiuologicznej w różnych gałęziach przemysłu
3,5
4,0
4,5
5,0