Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Anatomia i histologia zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Anatomia i histologia zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Kubasiewicz <Leslaw.Kubasiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Kubasiewicz <Leslaw.Kubasiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiedomości z zakresu morfologii zwierząt i człowieka na poziomie kształcenia szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową anatomiczną i histologiczną układów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Tkanki zwierząt. Tkanka nabłonkowa: nabłonek płaski, sześcienny, cylindryczny, gruczołowy egzo- i endokrynowy. Tkanka łączna i podporowa: łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew. Tkanka mięśniowa: poprzecznie prążkowana, gładka, tkanka mięśnia sercowego. | 2 |
T-L-2 | Budowa układu krążenia. Serce krowy i świni. Autonomiczna budowa serca. Praca studentów w grupach. | 2 |
T-L-3 | Układ trawienny. Budowa zęba. Watroba, trzustka - praparaty. Anatomiczna budowa watroby - praca własna studentów. | 2 |
T-L-4 | Układ wydalniczy i oddechowy - ćwiczenia praktyczne. Anatomiczna budowa nerki krowy i świni. Tchawica, płuca. Praca studentów w grupach. | 2 |
T-L-5 | Charakterystyka kości czaszki z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, zuchwę. Różnice gatunkowe - krowa, koń, świnia.Kości długie, płaskie i krótkie. Rodzaje połączeń kostnych. Ogólna budowa stawu. Praca studentów w grupach. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej, przedmiot morfologii, historia i podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała. | 2 |
T-W-2 | Ogólna budowa tkanek i podstawowe procesy komórkowe. Tkanka nabłonkowa i tkanka łączna, tkanki podporowe - chrzęstna, kostna. Tkanka mięśniowa. | 2 |
T-W-3 | Układ krążeniowo-naczyniowy. Budowa serca, naczyń tętniczych i zylnych, typy krążenia, układ chłonny. | 2 |
T-W-4 | Układ trawienny. Budowa ogólna, jama gębowa, gardło, przełyk, żołądek, jelito cienkie, grube. Ogólna budowa watroby i trzustki. | 2 |
T-W-5 | Układ oddechowy. Drogi oddechowe górne i dolne, narząd oddechowy. | 2 |
T-W-6 | Układ wydalniczy. Zadania narządów moczowych. Nerka - budowa i różnice gatunkowe, moczowód i pęcherz moczowy. | 3 |
T-W-7 | Narządy płciowe męskie i żeńskie. | 1 |
T-W-8 | Narządy zmysłów. Narząd przedsionkowo-ślimakowy, ucho zewnętrzne, ucho środkowe, ucho wewnętrzne. Narząd wzroku. Narząd czucia, smaku i powonienia. | 2 |
T-W-9 | Kości czaszki i ich połączenia. Stawy czaszki. Rodzaje kości. Omówienie szkieletu ogólnego u zwierząt gospodarskich. Ogólna budowa kręgu. Kości długie, krótkie, płaskie. Połączenia kości - podział i budowa. | 2 |
T-W-10 | Budowa ogólna układu nerwowego. Układ nerwowy ośrodkowy, mózgowie, rdzeń kręgowy, drogi nerwowe, opony mózgowia i rdzenia kręgowego. Układ nerwowy obwodowy i autonomiczny. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach | 10 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie treści ćwiczeń | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń | 5 |
A-L-4 | Poprawa zaliczenia ćwiczeń | 1 |
A-L-5 | Konsultacje | 5 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie treści wykładów | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. | 6 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
A-W-5 | Konsultacje | 18 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne. |
M-2 | Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządu, narządów, wzajemnych ralacji tych narzadów w organizmie zwierząt. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Około 10 minutowy pisemny sprawdzian wiadomości teoretycznych poprzedzający rozpoczęcie cwiczenia. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące treści przeprowadzonych wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_null_W01 Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią. | BT_1A_W17 | R1A_W01, R1A_W04 | — | C-1 | — | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_null_U01 Umie wymienić układy narządów i poszczególne narządy, wskazuje ich wzajemne położenie i zachodzące między nimi stosunki przestrzenne oraz potrafi zestawic cechy budowy i historii rozwoju człowieka z cechami budowy i rozwoju zwierząt. | BT_1A_U07 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07 | C-1 | — | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_null_K01 Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę w omawianiu historii rozwoju rodowego. | — | — | — | C-1 | — | M-2, M-1 | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_null_W01 Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią. | 2,0 | nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu morfologii i anatomii zwierząt i człowieka |
3,0 | zna i definiuje podstawowe zagadnienia z zakresu budowy anatomicznej układów | |
3,5 | zna i definiuje budowę anatomiczną z topograficznym opisem i lokalizacją narządów | |
4,0 | rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów | |
4,5 | rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania | |
5,0 | rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_null_U01 Umie wymienić układy narządów i poszczególne narządy, wskazuje ich wzajemne położenie i zachodzące między nimi stosunki przestrzenne oraz potrafi zestawic cechy budowy i historii rozwoju człowieka z cechami budowy i rozwoju zwierząt. | 2,0 | nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu anatomii |
3,0 | zna i definiuje podstawowe zagadnień z zakresu anatomii | |
3,5 | zna i potrafi wymienić układy narządów i poszczególne narządy | |
4,0 | potrafi przeprowadzić preparatykę anatomiczną określonych narządów | |
4,5 | potrafi omówić makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania | |
5,0 | potrafi scharakteryzować powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_null_K01 Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę w omawianiu historii rozwoju rodowego. | 2,0 | brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy |
3,0 | zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność jej przekazania | |
3,5 | otwartość na przekazanie nabytej wiedzy | |
4,0 | świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy | |
4,5 | otwartość, kreatywność i postępowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki | |
5,0 | aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności |
Literatura podstawowa
- Kuryszko J., Zarzycki J., Histologia zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2000
- Przespolewska H., Kobryń H., Szara T., Bartyzel J. B., Podstawy anatomii zwierząt domowych, Wydawnioctwo Wieś Jutra sp. z o.o., Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Kubasiewicz M., Zarys anatomii zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1986
- Konig H. E., Liebich H.G., Anatomia zwierząt domowych, Galaktyka, Łódź, 2006, 1
- Krysiak K., Anatomia zwierząt, cz. I i II, PWN, Warszawa, 1975