Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Żywność i żywienie a zdrowie człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywność i żywienie a zdrowie człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii żywienia człowieka i biotechnologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy na temat żywności i żywienia, jej składu chemicznego determinującego zdrowotną jakość żywności oraz wpływu na życie i zdrowie człowieka. Zaznajomienie studentów z rolą składników odżywczych w profilaktyce zdrowia oraz prawidłowym rozwoju i funkcjonowaniu organizmu.
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy o technikach i osiągnięciach technologii, w tym biotechnologii, żywności oraz suplementów diety.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie metabolizmu węglowodanów, tłuszczów i białek oraz wpływu rodzaju węglowodanów na kształtowanie się krzywej glikemicznej we krwi.2
T-A-2Psychologiczne, kulturowe i socjoekonomiczne uwarunkowania zachowań żywieniowych.3
T-A-3Wpływ opakowań i sprzętu mającego bezpośredni kontakt z żywnością na jej bezpieczeństwo.2
T-A-4Bezpieczeństwo stosowania substancji dodatkowych do żywności, czyli rzeczywiste i domniemane zagrożenie zdrowia konsumenta w Polsce oraz możliwości zastosowania rozwiązań alternatywnych.2
T-A-5Konserwanty żywności na przykładzie azotanów V i azotanów III - właściwości, przemiany w organizmie żywym, surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, produktach spożywczych, toksykologia tych związków.2
T-A-6Leczniczy i trujący wpływ na organizm człowieka biologicznie aktywnych substancji pochodzenia roślinnego i grzybowego, występujące w produktach spożywczych.2
T-A-7Ksenoestrogeny jako przykład egzogennych hormonów negatywnie oddziałujących na rozwój i funkcje narządów organizmu.2
15
wykłady
T-W-1Pojęcie zdrowia oraz jego uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i związane ze stylem życia.2
T-W-2Współczesne trendy w żywieniu człowieka i profilaktyce żywieniowej.2
T-W-3Wpływ wybranych składników diety i dodatków do żywności na metabolizm człowieka, możliwości intelektualne, stany emocjonalne oraz samopoczucie.2
T-W-4Wpływ procesów technologicznych na kształtowanie cech produktów spożywczych ze szczególnym uwzględnieniem ich wartości odżywczej oraz cech sensorycznych.2
T-W-5„Mleko bez krowy” czyli preparatyka środków spożywczych „podobnych” do naturalnej żywności.2
T-W-6Omówienie produktów żywnościowych specjalnego przeznaczenia oraz przyszłościowych kierunków w zapobieganiu i leczeniu dietetycznym chorób.3
T-W-7Perspektywy zarządzania jakością żywności: dynamika rozwoju jakości żywności, cele rozwojowe w zarządzaniu jakością żywności a oczekiwania konsumentów.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnicwo i przygotowanie do dyskusji na ćwiczeniach.20
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O3.1_W01
Student zna i charakteryzuje podstawowe składniki odżywcze oraz zna ich rolę w funkcjonowaniu organizmu i rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka. Student rozumie związek pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka.
BT_1A_W15, BT_1A_W20R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O3.1_U01
Student wyróżnia i opisuje różne składniki i cechy żywności. Posiada umiejętność interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka.
BT_1A_U16, BT_1A_U17R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O3.1_K01
Ma świadomość znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia. Rozumie potrzebę zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym.
BT_1A_K04, BT_1A_K07R1A_K01, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O3.1_W01
Student zna i charakteryzuje podstawowe składniki odżywcze oraz zna ich rolę w funkcjonowaniu organizmu i rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka. Student rozumie związek pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka.
2,0Student nie zna i nie potrafi opisać podstawowych składników odżywczych, nie zna ich roli w funkcjonowaniu organizmu, nie rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka i związku pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i charakteryzuje podstawowe składniki odżywcze, ale nie zna ich roli w funkcjonowaniu organizmu, nie rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka i związku pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka.
3,5Student w stopniu dostatecznym zna i charakteryzuje podstawowe składniki odżywcze ich rolę w funkcjonowaniu organizmu, ale nie rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka i związku pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka.
4,0Student dobrze zna i charakteryzuje podstawowe składniki odżywcze ich rolę w funkcjonowaniu organizmu oraz w stopniu dobrym rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka i związek pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka.
4,5Student dobrze zna i charakteryzuje podstawowe składniki odżywcze ich rolę w funkcjonowaniu organizmu oraz w stopniu dobrym rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka i związek pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka. Bierze udział w dyskusji.
5,0Student znakomicie zna i charakteryzuje podstawowe składniki odżywcze ich rolę w funkcjonowaniu organizmu oraz bardzo dobrze rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka i związek pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka. Bierze udział w dyskusji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O3.1_U01
Student wyróżnia i opisuje różne składniki i cechy żywności. Posiada umiejętność interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka.
2,0Student nie potrafi wyróżnić i opisać składników i cech żywności, nie posiada umiejętności interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka.
3,0Student wyróżnia i opisuje niektóre składniki i cechy żywności, ale nie posiada umiejętności interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka.
3,5Student wyróżnia i opisuje większość poznanych składników i cech żywności, ale nie posiada umiejętności interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka.
4,0Student wyróżnia i opisuje wszystkie poznane składniki i cechy żywności oraz posiada dostateczną umiejętność interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka.
4,5Student wyróżnia i opisuje składniki i cechy żywności oraz posiada dobrą umiejętność interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka.
5,0Student wyróżnia i opisuje składniki i cechy żywności oraz posiada doskonałą umiejętność interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O3.1_K01
Ma świadomość znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia. Rozumie potrzebę zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym.
2,0Nie ma świadomości znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia, nie rozumie potrzeby zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym.
3,0Ma dostateczną świadomość znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia, ale nie rozumie potrzeby zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym.
3,5Ma dostateczną świadomość znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia, w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym.
4,0Ma dobrą świadomość znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia, dobrze rozumie potrzebę zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym.
4,5Ma dobrą świadomość znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia, dobrze rozumie potrzebę zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym. Wyraża opinię w danym temacie.
5,0Ma bardzo dobrą świadomość znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia, doskonale rozumie potrzebę zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym. Wyraża opinię w danym temacie.

Literatura podstawowa

  1. Ziemlański Ś., Normy żywienia człowieka. Fizjologiczne podstawy, PZWL, Warszawa, 2001
  2. KellerJ., S., Podstawy Fizjologii Żywienia Człowieka, SGGW, Warszawa, 2000
  3. Bednarski W., Repsa A., Biotechnologia żywności, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  4. Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Miller G., Senjen R., Out of the Laboratory and on to aur Plater: Nanotechnology in Food and Agriculture, 2008, Raport organizacji Friends of the Earth
  2. Friedrich M., Składniki mineralne w żywieniu ludzi i zwierząt, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2002
  3. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna., WNT, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie metabolizmu węglowodanów, tłuszczów i białek oraz wpływu rodzaju węglowodanów na kształtowanie się krzywej glikemicznej we krwi.2
T-A-2Psychologiczne, kulturowe i socjoekonomiczne uwarunkowania zachowań żywieniowych.3
T-A-3Wpływ opakowań i sprzętu mającego bezpośredni kontakt z żywnością na jej bezpieczeństwo.2
T-A-4Bezpieczeństwo stosowania substancji dodatkowych do żywności, czyli rzeczywiste i domniemane zagrożenie zdrowia konsumenta w Polsce oraz możliwości zastosowania rozwiązań alternatywnych.2
T-A-5Konserwanty żywności na przykładzie azotanów V i azotanów III - właściwości, przemiany w organizmie żywym, surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, produktach spożywczych, toksykologia tych związków.2
T-A-6Leczniczy i trujący wpływ na organizm człowieka biologicznie aktywnych substancji pochodzenia roślinnego i grzybowego, występujące w produktach spożywczych.2
T-A-7Ksenoestrogeny jako przykład egzogennych hormonów negatywnie oddziałujących na rozwój i funkcje narządów organizmu.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie zdrowia oraz jego uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i związane ze stylem życia.2
T-W-2Współczesne trendy w żywieniu człowieka i profilaktyce żywieniowej.2
T-W-3Wpływ wybranych składników diety i dodatków do żywności na metabolizm człowieka, możliwości intelektualne, stany emocjonalne oraz samopoczucie.2
T-W-4Wpływ procesów technologicznych na kształtowanie cech produktów spożywczych ze szczególnym uwzględnieniem ich wartości odżywczej oraz cech sensorycznych.2
T-W-5„Mleko bez krowy” czyli preparatyka środków spożywczych „podobnych” do naturalnej żywności.2
T-W-6Omówienie produktów żywnościowych specjalnego przeznaczenia oraz przyszłościowych kierunków w zapobieganiu i leczeniu dietetycznym chorób.3
T-W-7Perspektywy zarządzania jakością żywności: dynamika rozwoju jakości żywności, cele rozwojowe w zarządzaniu jakością żywności a oczekiwania konsumentów.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnicwo i przygotowanie do dyskusji na ćwiczeniach.20
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O3.1_W01Student zna i charakteryzuje podstawowe składniki odżywcze oraz zna ich rolę w funkcjonowaniu organizmu i rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka. Student rozumie związek pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W15posiada ogólną wiedzę na temat wpływu żywienia i czynników biotechnologicznych na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
BT_1A_W20ma wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia oraz zdrowego trybu życia; rozumie procedury pozyskiwania i otrzymywania różnych produktów żywnościowych, umie ocenić jakość surowców oraz ich bezpieczeństwo
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie potrafi opisać podstawowych składników odżywczych, nie zna ich roli w funkcjonowaniu organizmu, nie rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka i związku pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i charakteryzuje podstawowe składniki odżywcze, ale nie zna ich roli w funkcjonowaniu organizmu, nie rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka i związku pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka.
3,5Student w stopniu dostatecznym zna i charakteryzuje podstawowe składniki odżywcze ich rolę w funkcjonowaniu organizmu, ale nie rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka i związku pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka.
4,0Student dobrze zna i charakteryzuje podstawowe składniki odżywcze ich rolę w funkcjonowaniu organizmu oraz w stopniu dobrym rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka i związek pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka.
4,5Student dobrze zna i charakteryzuje podstawowe składniki odżywcze ich rolę w funkcjonowaniu organizmu oraz w stopniu dobrym rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka i związek pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka. Bierze udział w dyskusji.
5,0Student znakomicie zna i charakteryzuje podstawowe składniki odżywcze ich rolę w funkcjonowaniu organizmu oraz bardzo dobrze rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka i związek pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka. Bierze udział w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O3.1_U01Student wyróżnia i opisuje różne składniki i cechy żywności. Posiada umiejętność interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U16Posługuje się zasadami racjonalnego żywienia oraz zdrowego trybu życia; rozumie procedury pozyskiwania i otrzymywania różnych produktów żywnościowych, w tym z wykorzystaniem mikroorganizmów.
BT_1A_U17Posiada umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu biotechnologii stosowanej; zna i rozumie zasady przygotowania i opracowania pracy dyplomowej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyróżnić i opisać składników i cech żywności, nie posiada umiejętności interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka.
3,0Student wyróżnia i opisuje niektóre składniki i cechy żywności, ale nie posiada umiejętności interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka.
3,5Student wyróżnia i opisuje większość poznanych składników i cech żywności, ale nie posiada umiejętności interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka.
4,0Student wyróżnia i opisuje wszystkie poznane składniki i cechy żywności oraz posiada dostateczną umiejętność interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka.
4,5Student wyróżnia i opisuje składniki i cechy żywności oraz posiada dobrą umiejętność interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka.
5,0Student wyróżnia i opisuje składniki i cechy żywności oraz posiada doskonałą umiejętność interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O3.1_K01Ma świadomość znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia. Rozumie potrzebę zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
BT_1A_K07rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania posiadanej wiedzy; wykazuje zdolność kreatywnego propagowania wiedzy dotyczącej znaczenia biotechnologii w życiu człowieka;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia, nie rozumie potrzeby zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym.
3,0Ma dostateczną świadomość znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia, ale nie rozumie potrzeby zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym.
3,5Ma dostateczną świadomość znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia, w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym.
4,0Ma dobrą świadomość znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia, dobrze rozumie potrzebę zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym.
4,5Ma dobrą świadomość znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia, dobrze rozumie potrzebę zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym. Wyraża opinię w danym temacie.
5,0Ma bardzo dobrą świadomość znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia, doskonale rozumie potrzebę zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym. Wyraża opinię w danym temacie.