Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Żywność i żywienie a zdrowie człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywność i żywienie a zdrowie człowieka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii żywienia człowieka i biotechnologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy na temat żywności i żywienia, jej składu chemicznego determinującego zdrowotną jakość żywności oraz wpływu na życie i zdrowie człowieka. Zaznajomienie studentów z rolą składników odżywczych w profilaktyce zdrowia oraz prawidłowym rozwoju i funkcjonowaniu organizmu. |
C-2 | Przekazanie podstawowej wiedzy o technikach i osiągnięciach technologii, w tym biotechnologii, żywności oraz suplementów diety. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienie metabolizmu węglowodanów, tłuszczów i białek oraz wpływu rodzaju węglowodanów na kształtowanie się krzywej glikemicznej we krwi. | 2 |
T-A-2 | Psychologiczne, kulturowe i socjoekonomiczne uwarunkowania zachowań żywieniowych. | 3 |
T-A-3 | Wpływ opakowań i sprzętu mającego bezpośredni kontakt z żywnością na jej bezpieczeństwo. | 2 |
T-A-4 | Bezpieczeństwo stosowania substancji dodatkowych do żywności, czyli rzeczywiste i domniemane zagrożenie zdrowia konsumenta w Polsce oraz możliwości zastosowania rozwiązań alternatywnych. | 2 |
T-A-5 | Konserwanty żywności na przykładzie azotanów V i azotanów III - właściwości, przemiany w organizmie żywym, surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, produktach spożywczych, toksykologia tych związków. | 2 |
T-A-6 | Leczniczy i trujący wpływ na organizm człowieka biologicznie aktywnych substancji pochodzenia roślinnego i grzybowego, występujące w produktach spożywczych. | 2 |
T-A-7 | Ksenoestrogeny jako przykład egzogennych hormonów negatywnie oddziałujących na rozwój i funkcje narządów organizmu. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie zdrowia oraz jego uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i związane ze stylem życia. | 2 |
T-W-2 | Współczesne trendy w żywieniu człowieka i profilaktyce żywieniowej. | 2 |
T-W-3 | Wpływ wybranych składników diety i dodatków do żywności na metabolizm człowieka, możliwości intelektualne, stany emocjonalne oraz samopoczucie. | 2 |
T-W-4 | Wpływ procesów technologicznych na kształtowanie cech produktów spożywczych ze szczególnym uwzględnieniem ich wartości odżywczej oraz cech sensorycznych. | 2 |
T-W-5 | „Mleko bez krowy” czyli preparatyka środków spożywczych „podobnych” do naturalnej żywności. | 2 |
T-W-6 | Omówienie produktów żywnościowych specjalnego przeznaczenia oraz przyszłościowych kierunków w zapobieganiu i leczeniu dietetycznym chorób. | 3 |
T-W-7 | Perspektywy zarządzania jakością żywności: dynamika rozwoju jakości żywności, cele rozwojowe w zarządzaniu jakością żywności a oczekiwania konsumentów. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnicwo i przygotowanie do dyskusji na ćwiczeniach. | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O3.1_W01 Student zna i charakteryzuje podstawowe składniki odżywcze oraz zna ich rolę w funkcjonowaniu organizmu i rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka. Student rozumie związek pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka. | BT_1A_W15, BT_1A_W20 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O3.1_U01 Student wyróżnia i opisuje różne składniki i cechy żywności. Posiada umiejętność interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka. | BT_1A_U16, BT_1A_U17 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O3.1_K01 Ma świadomość znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia. Rozumie potrzebę zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym. | BT_1A_K04, BT_1A_K07 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O3.1_W01 Student zna i charakteryzuje podstawowe składniki odżywcze oraz zna ich rolę w funkcjonowaniu organizmu i rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka. Student rozumie związek pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka. | 2,0 | Student nie zna i nie potrafi opisać podstawowych składników odżywczych, nie zna ich roli w funkcjonowaniu organizmu, nie rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka i związku pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i charakteryzuje podstawowe składniki odżywcze, ale nie zna ich roli w funkcjonowaniu organizmu, nie rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka i związku pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka. | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym zna i charakteryzuje podstawowe składniki odżywcze ich rolę w funkcjonowaniu organizmu, ale nie rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka i związku pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka. | |
4,0 | Student dobrze zna i charakteryzuje podstawowe składniki odżywcze ich rolę w funkcjonowaniu organizmu oraz w stopniu dobrym rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka i związek pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka. | |
4,5 | Student dobrze zna i charakteryzuje podstawowe składniki odżywcze ich rolę w funkcjonowaniu organizmu oraz w stopniu dobrym rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka i związek pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka. Bierze udział w dyskusji. | |
5,0 | Student znakomicie zna i charakteryzuje podstawowe składniki odżywcze ich rolę w funkcjonowaniu organizmu oraz bardzo dobrze rozumie ich znaczenie dla zdrowia człowieka i związek pomiędzy racjonalnym żywieniem a prawidłowym rozwojem organizmu oraz stanem zdrowia człowieka. Bierze udział w dyskusji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O3.1_U01 Student wyróżnia i opisuje różne składniki i cechy żywności. Posiada umiejętność interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka. | 2,0 | Student nie potrafi wyróżnić i opisać składników i cech żywności, nie posiada umiejętności interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka. |
3,0 | Student wyróżnia i opisuje niektóre składniki i cechy żywności, ale nie posiada umiejętności interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka. | |
3,5 | Student wyróżnia i opisuje większość poznanych składników i cech żywności, ale nie posiada umiejętności interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka. | |
4,0 | Student wyróżnia i opisuje wszystkie poznane składniki i cechy żywności oraz posiada dostateczną umiejętność interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka. | |
4,5 | Student wyróżnia i opisuje składniki i cechy żywności oraz posiada dobrą umiejętność interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka. | |
5,0 | Student wyróżnia i opisuje składniki i cechy żywności oraz posiada doskonałą umiejętność interaktywnego spojrzenia na zagadnienia żywności oraz żywienia a zdrowia, w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowy rozwój, funkcjonowanie organizmu i zdrowie człowieka. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O3.1_K01 Ma świadomość znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia. Rozumie potrzebę zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym. | 2,0 | Nie ma świadomości znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia, nie rozumie potrzeby zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym. |
3,0 | Ma dostateczną świadomość znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia, ale nie rozumie potrzeby zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym. | |
3,5 | Ma dostateczną świadomość znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia, w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym. | |
4,0 | Ma dobrą świadomość znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia, dobrze rozumie potrzebę zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym. | |
4,5 | Ma dobrą świadomość znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia, dobrze rozumie potrzebę zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym. Wyraża opinię w danym temacie. | |
5,0 | Ma bardzo dobrą świadomość znaczenia racjonalnego żywienia dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego żywienia, doskonale rozumie potrzebę zastosowania osiągnięć biotechnologii w przemyśle spożywczym. Wyraża opinię w danym temacie. |
Literatura podstawowa
- Ziemlański Ś., Normy żywienia człowieka. Fizjologiczne podstawy, PZWL, Warszawa, 2001
- KellerJ., S., Podstawy Fizjologii Żywienia Człowieka, SGGW, Warszawa, 2000
- Bednarski W., Repsa A., Biotechnologia żywności, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Miller G., Senjen R., Out of the Laboratory and on to aur Plater: Nanotechnology in Food and Agriculture, 2008, Raport organizacji Friends of the Earth
- Friedrich M., Składniki mineralne w żywieniu ludzi i zwierząt, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2002
- Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna., WNT, Warszawa, 2003