Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Ekonomika, organizacja i marketing w produkcji zwierzęcej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika, organizacja i marketing w produkcji zwierzęcej
Specjalność Zootechnika
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>, Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>, Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>, Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 0,50,41zaliczenie
wykładyW7 30 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiadomości z zakresu matematyki i statystyki matematycznej oraz poszczególnych hodowli zwierząt gospodarskich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oraz metodami analizy organizacji produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach rolnych oraz stosowanie rachunku ekonomicznego w podejmowaniu decyzji przy wyborze kierunku produkcji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego.2
T-A-2Struktura i obrót stada bydła mlecznego.2
T-A-3Analiza efektywności ekonomicznej produkcji prosiąt.2
T-A-4Kalkulacja kosztów produkcji mleka i żywca wołowego.2
T-A-5Opracowanie bilansu ekonomicznego ośrodków rekreacyjnych i hodowlanych.2
T-A-6Analiza kosztów prowadzenia pasieki w zależności od liczby rodzin i poziomu produkcji.2
T-A-7Ekonomika chowu kurcząt mięsnych. Opłacalność produkcji kurcząt rzeźnych. Czynniki wpływające na efektywność produkcji. Struktura kosztów produkcji i kalkulacja ekonomiczna.2
T-A-8Organizacja i ekonomika produkcji indyków, oraz kaczek i gęsi - czynniki wpływające na efektywność produkcji piskląt i odchów. Optymalizacja ekonomiczna odchowu.1
15
wykłady
T-W-1Marketing i zarządzanie w produkcji trzody chlewnej.2
T-W-2Wspólna polityka rolna i jej konsekwencje dla producentów trzody chlewnej w Polsce.2
T-W-3Czynniki ryzyka ekonomicznego w przedsiębiorstwach produkcji trzody chlewnej.2
T-W-4Gospodarka paszowa jej podział w gospodarstwie rolniczym. Mierniki oceny produkcyjnej i ekonomicznej powierzchni paszowej w gospodarstwie.2
T-W-5Ekonomika i orgasnizacja produkcji bydła mlecznego i mięsnego (struktura stasa i struktura pogłowia zwierząt, baza paszowa, kalkulacje w produkcji zwierzęcej).2
T-W-6Strategia marketingowa w gospodarstwach o wielkostadnej produkcji oraz ekologicznych i agroturystycznych.2
T-W-7Specyfika ekonimiczna poszczególnych kierunków użytkowania koni, w warunkach współczesnej gospodarki. Rozwój "przemysłu końskiego" w Polsce na tle krajów europejskich.2
T-W-8Czynniki wpływające na rozwój "przemysłu końskiego". Możliwości pozyskiwania dotacji na hodowlę koni w Polsce.2
T-W-9Specyfika chowu i hodowli koni w odniesieniu do innych zwierząt gospodarskich. Nakłady i koszty w chowie i hodowli koni, w zależności od kierunku użytkowania.2
T-W-10Rynek produktów pszczelich - obrót miodem. poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Pszczelarskie przedsięwzięcia marketinkowe.2
T-W-11Koszty i docohdy przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej - metody liczenia kosztów, jednostki miodowe, koszty alternatywne i marginalne.2
T-W-12Organizacja produkcji w pasiekach - wydajność pracy i pracochłonność przy pozyskiwaniu różnych produktów, sezonowość prac w pasiekach, typy pasiek. Marketing produktów pszczelich.2
T-W-13Ogólna charakterystyka branży drobiartskiej. Marketing produyktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych.2
T-W-14Ekonomiczne aspekty produkcji jaj. Kształtowanie się kosztów w zależności od systemu chowu.2
T-W-15Jakość handlowa produktów drobiarskich. Kryteria i wymagania handlowe dotyczęce mięsa i przetworów drobiowych. Systemy oceny jakości handlowej międa drobiowego2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie treści wykładów6
A-W-3Konsultacje dotyczące treśąci wykładów7
A-W-4Pisemne zaliczenie treści wykładów2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przemiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie zadań (symulacji) ekonomicznych z każdego ćwiczenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C14_W02
Student ma podstawową wiedzę z zakresy pojęć ekonomicznych oraz roli i miejsca rolnictwa w gospodarce narodowej.
ZO_1A_W08, ZO_1A_W02, ZO_1A_W16R1A_W02, R1A_W04, R1A_W07, R1A_W08, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-12, T-W-10, T-W-15, T-W-14, T-W-5, T-W-9, T-W-11, T-W-13, T-W-8, T-W-7, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C14_U02
Umie zastosować zasady ekonomii i marketingu w różnych działach produkcji rolniczej
ZO_1A_U04, ZO_1A_U20R1A_U02, R1A_U07InzA_U04C-1T-W-12, T-W-10, T-W-15, T-W-14, T-W-9, T-W-11, T-W-13, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C14_K02
Ma przedsiębiorcze podejście do produikcji rolniczej.
ZO_1A_K04, ZO_1A_K01R1A_K01, R1A_K02, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08InzA_K02C-1T-W-12, T-W-10, T-W-15, T-W-14, T-W-9, T-W-11, T-W-13, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C14_W02
Student ma podstawową wiedzę z zakresy pojęć ekonomicznych oraz roli i miejsca rolnictwa w gospodarce narodowej.
2,0
3,0Zna podtatwowe pojęcia ekonomiczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C14_U02
Umie zastosować zasady ekonomii i marketingu w różnych działach produkcji rolniczej
2,0
3,0Umie sporządzić prosty rachunek ekonomicznyc dla wybranego kierunku produkcji rolniczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C14_K02
Ma przedsiębiorcze podejście do produikcji rolniczej.
2,0
3,0Sporządza przy współudziale prowadzącego zajęcia kalkulacje ekonomiczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bednarski L., Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie., PWE, Wrocław, 1998
  2. Cichoń J., Ekonomika pszczelarska. w: Hodowla pszczół pod red. J. Wilde i J. Prabucki., PWRiL, Poznań, 2008
  3. Bień W., Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa., Warszawa, 1986
  4. Dowgiałło Z., Mondecki S., Ekonomika i organizacja produkcji zwierzęcej., PWN, Warszawa, 1983
  5. Klepacki B., Ekonomika i organizacja rolnictwa., PWN, Warszawa, 1999
  6. Wilde J., Cichoń J., Pszczelarstwo to może być biznes., Wyd. Sądecki Bartnik., Stróże, 1999
  7. Żmija J., Podstawy ekonomii rynku i marketingu w gospodarce żywnościowej., Kraków, 1996
  8. Żmija J., Zarządzanie i marketing w Agrobiznesie wobec integracji z Unią Europejską., Kraków, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego.2
T-A-2Struktura i obrót stada bydła mlecznego.2
T-A-3Analiza efektywności ekonomicznej produkcji prosiąt.2
T-A-4Kalkulacja kosztów produkcji mleka i żywca wołowego.2
T-A-5Opracowanie bilansu ekonomicznego ośrodków rekreacyjnych i hodowlanych.2
T-A-6Analiza kosztów prowadzenia pasieki w zależności od liczby rodzin i poziomu produkcji.2
T-A-7Ekonomika chowu kurcząt mięsnych. Opłacalność produkcji kurcząt rzeźnych. Czynniki wpływające na efektywność produkcji. Struktura kosztów produkcji i kalkulacja ekonomiczna.2
T-A-8Organizacja i ekonomika produkcji indyków, oraz kaczek i gęsi - czynniki wpływające na efektywność produkcji piskląt i odchów. Optymalizacja ekonomiczna odchowu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Marketing i zarządzanie w produkcji trzody chlewnej.2
T-W-2Wspólna polityka rolna i jej konsekwencje dla producentów trzody chlewnej w Polsce.2
T-W-3Czynniki ryzyka ekonomicznego w przedsiębiorstwach produkcji trzody chlewnej.2
T-W-4Gospodarka paszowa jej podział w gospodarstwie rolniczym. Mierniki oceny produkcyjnej i ekonomicznej powierzchni paszowej w gospodarstwie.2
T-W-5Ekonomika i orgasnizacja produkcji bydła mlecznego i mięsnego (struktura stasa i struktura pogłowia zwierząt, baza paszowa, kalkulacje w produkcji zwierzęcej).2
T-W-6Strategia marketingowa w gospodarstwach o wielkostadnej produkcji oraz ekologicznych i agroturystycznych.2
T-W-7Specyfika ekonimiczna poszczególnych kierunków użytkowania koni, w warunkach współczesnej gospodarki. Rozwój "przemysłu końskiego" w Polsce na tle krajów europejskich.2
T-W-8Czynniki wpływające na rozwój "przemysłu końskiego". Możliwości pozyskiwania dotacji na hodowlę koni w Polsce.2
T-W-9Specyfika chowu i hodowli koni w odniesieniu do innych zwierząt gospodarskich. Nakłady i koszty w chowie i hodowli koni, w zależności od kierunku użytkowania.2
T-W-10Rynek produktów pszczelich - obrót miodem. poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Pszczelarskie przedsięwzięcia marketinkowe.2
T-W-11Koszty i docohdy przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej - metody liczenia kosztów, jednostki miodowe, koszty alternatywne i marginalne.2
T-W-12Organizacja produkcji w pasiekach - wydajność pracy i pracochłonność przy pozyskiwaniu różnych produktów, sezonowość prac w pasiekach, typy pasiek. Marketing produktów pszczelich.2
T-W-13Ogólna charakterystyka branży drobiartskiej. Marketing produyktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych.2
T-W-14Ekonomiczne aspekty produkcji jaj. Kształtowanie się kosztów w zależności od systemu chowu.2
T-W-15Jakość handlowa produktów drobiarskich. Kryteria i wymagania handlowe dotyczęce mięsa i przetworów drobiowych. Systemy oceny jakości handlowej międa drobiowego2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie treści wykładów6
A-W-3Konsultacje dotyczące treśąci wykładów7
A-W-4Pisemne zaliczenie treści wykładów2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C14_W02Student ma podstawową wiedzę z zakresy pojęć ekonomicznych oraz roli i miejsca rolnictwa w gospodarce narodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, charakteryzuje czynniki wpływające na ich rozwój
ZO_1A_W02legitymuje się podstawową wiedzą z zakresu ekonomii, prawa pracy, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
ZO_1A_W16definiuje podstawowe zasady ekonomiki i marketingu w produkcji zwierzęcej, objaśnia funkcjonowanie przedsiębiorczości indywidualnej w zakresie działalności rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oraz metodami analizy organizacji produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach rolnych oraz stosowanie rachunku ekonomicznego w podejmowaniu decyzji przy wyborze kierunku produkcji.
Treści programoweT-W-1Marketing i zarządzanie w produkcji trzody chlewnej.
T-W-2Wspólna polityka rolna i jej konsekwencje dla producentów trzody chlewnej w Polsce.
T-W-3Czynniki ryzyka ekonomicznego w przedsiębiorstwach produkcji trzody chlewnej.
T-W-6Strategia marketingowa w gospodarstwach o wielkostadnej produkcji oraz ekologicznych i agroturystycznych.
T-W-4Gospodarka paszowa jej podział w gospodarstwie rolniczym. Mierniki oceny produkcyjnej i ekonomicznej powierzchni paszowej w gospodarstwie.
T-W-12Organizacja produkcji w pasiekach - wydajność pracy i pracochłonność przy pozyskiwaniu różnych produktów, sezonowość prac w pasiekach, typy pasiek. Marketing produktów pszczelich.
T-W-10Rynek produktów pszczelich - obrót miodem. poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Pszczelarskie przedsięwzięcia marketinkowe.
T-W-15Jakość handlowa produktów drobiarskich. Kryteria i wymagania handlowe dotyczęce mięsa i przetworów drobiowych. Systemy oceny jakości handlowej międa drobiowego
T-W-14Ekonomiczne aspekty produkcji jaj. Kształtowanie się kosztów w zależności od systemu chowu.
T-W-5Ekonomika i orgasnizacja produkcji bydła mlecznego i mięsnego (struktura stasa i struktura pogłowia zwierząt, baza paszowa, kalkulacje w produkcji zwierzęcej).
T-W-9Specyfika chowu i hodowli koni w odniesieniu do innych zwierząt gospodarskich. Nakłady i koszty w chowie i hodowli koni, w zależności od kierunku użytkowania.
T-W-11Koszty i docohdy przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej - metody liczenia kosztów, jednostki miodowe, koszty alternatywne i marginalne.
T-W-13Ogólna charakterystyka branży drobiartskiej. Marketing produyktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych.
T-W-8Czynniki wpływające na rozwój "przemysłu końskiego". Możliwości pozyskiwania dotacji na hodowlę koni w Polsce.
T-W-7Specyfika ekonimiczna poszczególnych kierunków użytkowania koni, w warunkach współczesnej gospodarki. Rozwój "przemysłu końskiego" w Polsce na tle krajów europejskich.
T-A-1Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego.
T-A-3Analiza efektywności ekonomicznej produkcji prosiąt.
T-A-4Kalkulacja kosztów produkcji mleka i żywca wołowego.
T-A-2Struktura i obrót stada bydła mlecznego.
T-A-5Opracowanie bilansu ekonomicznego ośrodków rekreacyjnych i hodowlanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przemiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie zadań (symulacji) ekonomicznych z każdego ćwiczenia
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podtatwowe pojęcia ekonomiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C14_U02Umie zastosować zasady ekonomii i marketingu w różnych działach produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
ZO_1A_U20Stosuje zasady ekonomii i marketingu w celu optymalizacji produkcji zwierzęcej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oraz metodami analizy organizacji produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach rolnych oraz stosowanie rachunku ekonomicznego w podejmowaniu decyzji przy wyborze kierunku produkcji.
Treści programoweT-W-12Organizacja produkcji w pasiekach - wydajność pracy i pracochłonność przy pozyskiwaniu różnych produktów, sezonowość prac w pasiekach, typy pasiek. Marketing produktów pszczelich.
T-W-10Rynek produktów pszczelich - obrót miodem. poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Pszczelarskie przedsięwzięcia marketinkowe.
T-W-15Jakość handlowa produktów drobiarskich. Kryteria i wymagania handlowe dotyczęce mięsa i przetworów drobiowych. Systemy oceny jakości handlowej międa drobiowego
T-W-14Ekonomiczne aspekty produkcji jaj. Kształtowanie się kosztów w zależności od systemu chowu.
T-W-9Specyfika chowu i hodowli koni w odniesieniu do innych zwierząt gospodarskich. Nakłady i koszty w chowie i hodowli koni, w zależności od kierunku użytkowania.
T-W-11Koszty i docohdy przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej - metody liczenia kosztów, jednostki miodowe, koszty alternatywne i marginalne.
T-W-13Ogólna charakterystyka branży drobiartskiej. Marketing produyktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych.
T-A-1Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego.
T-A-3Analiza efektywności ekonomicznej produkcji prosiąt.
T-A-4Kalkulacja kosztów produkcji mleka i żywca wołowego.
T-A-2Struktura i obrót stada bydła mlecznego.
T-A-5Opracowanie bilansu ekonomicznego ośrodków rekreacyjnych i hodowlanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przemiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie zadań (symulacji) ekonomicznych z każdego ćwiczenia
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie sporządzić prosty rachunek ekonomicznyc dla wybranego kierunku produkcji rolniczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C14_K02Ma przedsiębiorcze podejście do produikcji rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
ZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oraz metodami analizy organizacji produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach rolnych oraz stosowanie rachunku ekonomicznego w podejmowaniu decyzji przy wyborze kierunku produkcji.
Treści programoweT-W-12Organizacja produkcji w pasiekach - wydajność pracy i pracochłonność przy pozyskiwaniu różnych produktów, sezonowość prac w pasiekach, typy pasiek. Marketing produktów pszczelich.
T-W-10Rynek produktów pszczelich - obrót miodem. poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Pszczelarskie przedsięwzięcia marketinkowe.
T-W-15Jakość handlowa produktów drobiarskich. Kryteria i wymagania handlowe dotyczęce mięsa i przetworów drobiowych. Systemy oceny jakości handlowej międa drobiowego
T-W-14Ekonomiczne aspekty produkcji jaj. Kształtowanie się kosztów w zależności od systemu chowu.
T-W-9Specyfika chowu i hodowli koni w odniesieniu do innych zwierząt gospodarskich. Nakłady i koszty w chowie i hodowli koni, w zależności od kierunku użytkowania.
T-W-11Koszty i docohdy przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej - metody liczenia kosztów, jednostki miodowe, koszty alternatywne i marginalne.
T-W-13Ogólna charakterystyka branży drobiartskiej. Marketing produyktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych.
T-A-1Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego.
T-A-3Analiza efektywności ekonomicznej produkcji prosiąt.
T-A-4Kalkulacja kosztów produkcji mleka i żywca wołowego.
T-A-2Struktura i obrót stada bydła mlecznego.
T-A-5Opracowanie bilansu ekonomicznego ośrodków rekreacyjnych i hodowlanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przemiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie zadań (symulacji) ekonomicznych z każdego ćwiczenia
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sporządza przy współudziale prowadzącego zajęcia kalkulacje ekonomiczną.
3,5
4,0
4,5
5,0