Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Chów i hodowla bydła:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chów i hodowla bydła | ||
Specjalność | Zootechnika | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>, Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza związana z budową oraz funkcjonowaniem organizmu zwierząt przeżuwających. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat znaczenia gospodarczego bydła, ras mlecznych i mięsnych, metod oceny pokroju, użytkowa mlecznego i mięsnego oraz technologii chowu różnych grup produkcyjnych bydła mlecznego i mięsnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zootechniczny opis ciała bydła. Charakterystyka typów użytkowych. Metody znakowania bydła. System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt. | 2 |
T-A-2 | Metody oceny pokroju bydła. System oceny liniowej bydła. Wady budowy występujące u różnych typów użytkowych. | 2 |
T-A-3 | Techniki pozyskiwania mleka. Metody oceny użytkowości mlecznej. Wymagania jakościowe mleka surowego. | 2 |
T-A-4 | Metody oceny użytkowości mięsnej. Ocena umięśnienia i otłuszczenia tuszy według systemu EUROP. | 2 |
T-A-5 | Wykorzystanie skór bydlęcych. | 1 |
T-A-6 | Księgi zarodowe dla bydła ras mlecznych oraz mięsnych. | 1 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykorzystanie pomiarów zoometrycznych do obliczania masy ciała bydła oraz indeksów pokroju. Ocena wad budowy. Ocena pokroju metodą punktową. | 3 |
T-L-2 | Struktura i obrót stada bydła mlecznego i mięsnego. Obsada bydła i sztuki przeliczeniowe. | 3 |
T-L-3 | Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej krów. | 3 |
T-L-4 | Szacowanie wskaźnika zdolności wydojowej bydła oraz obliczanie stosunku proporcjonalnego z zależności od rasy oraz poziomu wydajności. | 3 |
T-L-5 | Kalkulacja kosztów produkcji mleka w zależności od wydajności krów oraz systemu utrzymania i żywienia. | 6 |
T-L-6 | Obliczanie wskaźników użytkowości mięsnej bydła i ich wykorzystanie w poprawie efektywności produkcji żywca wołowego. | 3 |
T-L-7 | Kalkulacja kosztów produkcji żywca wołowego w zależności od rodzaju i intensywności opasu. | 3 |
T-L-8 | Projekt tworzenia stada bydła mięsnego na bazie likwidowanego stada krów mlecznych z wykorzystaniem krzyżowania wypierającego. | 6 |
T-L-9 | Projekt tworzenia stada bydła mięsnego w oparciu o zakup czystorasowego materiału żeńskiego. | 3 |
T-L-10 | Projekt wykorzystania alternatywnych ras bydła użytkowanego dwukierunkowo lub jednostronnie mlecznie w stosowanych systemach produkcji w celu poprawy ich efektywności. | 4 |
T-L-11 | Ocena efektywności różnych systemów odchowu cieląt i młodzieży. | 3 |
40 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie gospodarcze bydła. Historia udomowienia. Rozmieszczenie i stan hodowli bydła w Polsce i na świecie. Kierunki produkcji. | 3 |
T-W-2 | Wydajność mleczna krów w Polsce i na świecie. Cechy charakterystyczne produkcji bydlęcej w Polsce. | 3 |
T-W-3 | Rasy bydła hodowane w Polsce. Rasy bydła mlecznego i ich przydatność w różnych technologiach produkcji. | 3 |
T-W-4 | Rasy bydła mięsnego i ich przydatność w różnych technologiach produkcji. | 3 |
T-W-5 | Użytkowanie mleczne. | 3 |
T-W-6 | Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mleka. | 3 |
T-W-7 | Czynniki wpływające na ilość i jakość mięsa wołowego. | 3 |
T-W-8 | Systemy i rodzaje opasu oraz kategorie opasanego bydła. | 3 |
T-W-9 | Wykorzystanie krzyżowania towarowego w produkcji wołowiny wysokiej jakości. | 3 |
T-W-10 | Najważniejsze problemy w rozrodzie bydła. Wychów i żywienie cieląt oraz młodego bydła. | 3 |
T-W-11 | Żywienie krów mlecznych. Żywienie krów w okresie zasuszenia oraz w kolejnych okresach laktacji. | 3 |
T-W-12 | Najczęściej stosowane technologie żywienia bydła. Żywienie krów mamek oraz bydła opasowego. | 3 |
T-W-13 | Praca hodowlana w stadzie bydła mlecznego i mięsnego. Budynki inwentarskie dla różnych grup produkcyjnych. Zachowanie się bydła w różnych systemach i technologiach produkcji. | 3 |
T-W-14 | Organizacja hodowli bydła w Polsce. | 1 |
40 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych. | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie się do kolokwium. | 10 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych. | 20 |
A-L-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie projektów na wskazane tematy. | 35 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwiów. | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 40 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów. | 15 |
A-W-4 | Czytanie wskazanej literatury. | 10 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena projektów. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie końcowe na podstawie kolokwiów, projektów i aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-D1_W01 Student zna kierunki produkcji bydlęcej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróznia rasy bydła hodowanego w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ czynników wpływających na ilość i jakość produkowanego mleka oraz mięsa wołowego. Zna najcześciej stosowane technologie w produkcji bydła oraz zasady pracy hodowlanej w obrębie stada. Zna pokrój bydła oraz zasady jego oceny, metody identyfikacji i znakowania. Zna metody oceny użytkowości mlecznej i mięsnej bydła. | ZO_1A_W12, ZO_1A_W10 | R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-12, T-W-11, T-W-14, T-W-5, T-W-10, T-W-9, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-13, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-11, T-L-9, T-L-10 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-D1_U01 Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji mleka lub żywca wołowego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Ocenić pokrój bydła oraz dokonać analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej. Analizować i ocenić czynniki wpywające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność oceny efektywność produkcji mleka i mięsa wołowego w różnych warunkach produkcyjnych oraz zaprojektować nowe lub dokonać zmian dotychczas stosowanych technologii. | ZO_1A_U15, ZO_1A_U01, ZO_1A_U17 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08 | C-1 | T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-11, T-L-9, T-L-10 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-D1_K01 Student projektując optymalne rozwiązania dotyczące produkcji mleka oraz mięsa wołowego w celu poprawy efektywności produkcji oraz jakości surowca wykazuje się kreatywnością, logicznym myśleniem i przedsiębiorczym działaniem. Jest świadomy znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt. | ZO_1A_K04, ZO_1A_K02 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-11, T-L-9, T-L-10 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-D1_W01 Student zna kierunki produkcji bydlęcej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróznia rasy bydła hodowanego w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ czynników wpływających na ilość i jakość produkowanego mleka oraz mięsa wołowego. Zna najcześciej stosowane technologie w produkcji bydła oraz zasady pracy hodowlanej w obrębie stada. Zna pokrój bydła oraz zasady jego oceny, metody identyfikacji i znakowania. Zna metody oceny użytkowości mlecznej i mięsnej bydła. | 2,0 | |
3,0 | Student zna kierunki produkcji bydlęcej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróznia rasy bydła hodowanego w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ czynników wpływających na ilość i jakość produkowanego mleka oraz mięsa wołowego. Zna najcześciej stosowane technologie w produkcji bydła oraz zasady pracy hodowlanej w obrębie stada. Zna pokrój bydła oraz zasady jego oceny, metody identyfikacji i znakowania. Zna metody oceny użytkowości mlecznej i mięsnej bydła. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-D1_U01 Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji mleka lub żywca wołowego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Ocenić pokrój bydła oraz dokonać analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej. Analizować i ocenić czynniki wpywające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność oceny efektywność produkcji mleka i mięsa wołowego w różnych warunkach produkcyjnych oraz zaprojektować nowe lub dokonać zmian dotychczas stosowanych technologii. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji mleka lub żywca wołowego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Ocenić pokrój bydła oraz dokonać analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej. Analizować i ocenić czynniki wpywające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność oceny efektywność produkcji mleka i mięsa wołowego w różnych warunkach produkcyjnych oraz zaprojektować nowe lub dokonać zmian dotychczas stosowanych technologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-D1_K01 Student projektując optymalne rozwiązania dotyczące produkcji mleka oraz mięsa wołowego w celu poprawy efektywności produkcji oraz jakości surowca wykazuje się kreatywnością, logicznym myśleniem i przedsiębiorczym działaniem. Jest świadomy znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student projektując optymalne rozwiązania dotyczące produkcji mleka oraz mięsa wołowego w celu poprawy efektywności produkcji oraz jakości surowca wykazuje się kreatywnością, logicznym myśleniem i przedsiębiorczym działaniem. Jest świadomy znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Litwińczuk Z. i Szulc T. (red), Hodowla i użytkowanie bydła., PWRiL., Warszawa., 2005
- Kamieniecki H., Hodowla bydła. Skrypt., Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie., Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Szulc T. (red.), Chów i hodowla zwierząt., Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu., Wrocław, 2005
- Jasiorowski H., Światowe systemy użytkowania bydła czyli za krowim ogonem po całym świecie., Wielkopolskie Wydawnictwo Rolnicze, Poznań, 2011