Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Podstawy rekreacji konnej i hipoterapii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy rekreacji konnej i hipoterapii | ||
Specjalność | Zootechnika | ||
Jednostka prowadząca | Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wymagane zaliczenie z przedmiotu Użytkowanie i hodowla koni |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji kadry instruktorskiej, nieumiejętnego dobrania koni i niewłaściwego prowadzenia zajęć |
C-2 | student zna założenia wykorzystania koni różnych ras i typów w rekreacji i hipoterapii, potrafi wskazać kryteria przydatności koni, potrafi zaproponować i scharakteryzować różne formy rekreacji z wykorzystaniem koni. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cechy psychiczne i pokrojowe warunkujące przydatność koni do użytkowania rekreacyjnego i hipoterapii. Rasa, wiek, płeć, umiejętności konia do hipoterapii. Aspekty użytkowania kuców i koni małych w rekreacji i hipoterapii. | 5 |
T-A-2 | Zasady rekreacyjnego użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni, jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie. | 5 |
T-A-3 | Zasady prowadzenia zajęć hipoterapeutycznych. Plan zajęć, skuteczna asekuracja. Współdziałanie zespołu terapeutycznego. Kwalifikacje instruktora hipoterapii i rekreacji konnej. | 2 |
T-A-4 | Zasady organizacji ośrodka rekreacji konnej i hipoterapii. Niezbędne urządzenia pomocnicze i wyposażenie dodatkowe. Placówki turystyczne oferujące rekreacyjną jazdę konną - zasady organizacji i działalność dodatkowa zwiększająca atrakcyjność usług. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zwierzęta hodowlane i towarzyszące w rekreacji i hipoterapii. Rys historyczny rekreacyjnego użytkowania koni oraz ich wykorzystania w hipoterapii. Organizacja jeździectwa i hipoterapii w Polsce. | 3 |
T-W-2 | Rekreacyjne użytkowanie koni: wierzchowe, zaprzęgowe, turystyczne rajdy konne, górska turystyka jeździecka, amatorskie zawody jeździeckie, gry i zabawy na kucach. | 4 |
T-W-3 | Definicja hipoterapii, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie. Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Charakterystyka najcżęściej usprawnianych schorzeń. | 6 |
T-W-4 | Zasady bezpiecznej pracy przy koniach. Ochrona zdrowia jeźdźca i konia w rekreacji. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | udział w konsultacjach | 2 |
A-A-3 | praca własna ze wskazaną literaturą | 7 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 5 |
A-A-5 | zaliczenie pisemne | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | praca własna studenta ze wskazaną literaturą | 5 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-W-5 | zaliczenie pisemne | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | opis, prelekcja, odczyt |
M-3 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aprobata |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O10.2_W01 Student wylicza i charakteryzuje cechy warunkujące przydatność koni do różnych form rekreacji konnej oraz hipoterapii | ZO_1A_W12 | R1A_W05 | — | C-2 | T-W-3, T-A-1 | M-3, M-1, M-2 | S-2 |
ZO_1A_ZO-S-O10.2_W02 student wymienia i opisuje formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich | ZO_1A_W08 | R1A_W07 | — | C-2 | T-W-2, T-A-2, T-A-4 | M-3, M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O10.2_K01 Student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i szkoły hipoterapii, ma świadomość konsekwencji braku kwalifikacji kadry instruktorskiej i niewłaściwego doboru koni. | ZO_1A_K07 | R1A_K05 | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O10.2_W01 Student wylicza i charakteryzuje cechy warunkujące przydatność koni do różnych form rekreacji konnej oraz hipoterapii | 2,0 | student wylicza niewielką część cech decydujących o przydatności koni do rekreacji i hipoterapii, nie potrafi ich scharakteryzować, popełnia liczne błędy |
3,0 | student wylicza większość cech decydujących o przydatności koni do rekreacji i hipoterapii, nie potrafi ich w pełni scharakteryzować, popełnia nieliczne błędy | |
3,5 | student wylicza większość cech decydujących o przydatności koni do rekreacji i hipoterapii, potrafi je scharakteryzować, popełnia niewielkie błędy | |
4,0 | student wylicza cechy decydujące o przydatności koni do rekreacji i hipoterapii, potrafi je dobrze scharakteryzować, | |
4,5 | student wylicza cechy decydujące o przydatności koni do rekreacji i hipoterapii, potrafi je w pełni scharakteryzować, | |
5,0 | student wylicza cechy decydujące o przydatności koni do rekreacji i hipoterapii, e potrafi je w pełni scharakteryzować, wykazując swobodę wypowiedzi i szeroką orientację w zagadnieniach | |
ZO_1A_ZO-S-O10.2_W02 student wymienia i opisuje formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich | 2,0 | student nie potrafi wymienić lub/i opisać większości form rekreacji konnej |
3,0 | student wymienia podstawowe formy rekreacji konnej, nie potrafi ich w pełni scharakteryzować | |
3,5 | student wymienia i opisuje większość form rekreacji konnej, nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych | |
4,0 | student bezbłędnie wymienia i opisuje wszystkie formy rekreacji konnej, | |
4,5 | student wymienia i opisuje wszystkie formy rekreacji konnej, potrafi wskazać, które z ich są szczególnie przydatne na terenach wiejskich | |
5,0 | student swobodnie wymienia i opisuje wszystkie formy rekreacji konnej, potrafi wskazać i uzasadnić, które z ich są szczególnie przydatne na terenach wiejskich |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O10.2_K01 Student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i szkoły hipoterapii, ma świadomość konsekwencji braku kwalifikacji kadry instruktorskiej i niewłaściwego doboru koni. | 2,0 | student nie wykazuje świadomości w zakresie postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i wytycznymi PTHip, nie potrafi wskazać konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni |
3,0 | student wykazuje nikłą świadomość w zakresie postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i wytycznymi PTHip, nie potrafi wskazać konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni | |
3,5 | student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i szkoły hipoterapii, wymienia część konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni | |
4,0 | student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i szkoły hipoterapii, wymienia konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni | |
4,5 | student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i szkoły hipoterapii, wymienia i uzasadnia konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni | |
5,0 | student jest w pełni świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeźdzeickiej i szkoły hipoterapii, swobodnie wymienia i uzasadnia wszelkie konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni, wykazuje aktywność w tym zakresie |
Literatura podstawowa
- Janiszewska J., Cieśla A., Hodowla i użytkowanie koni z elementami hipoterapii, AR Szczecin, Szczecin, 2006
- Pruchniewicz W., Akademia jeździecka cz.I., Chaber PR Akademia Jeździecka, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Zasady jazdy konnej cz. 1-3 – podręcznik autoryzowany przez PZJ, Wyd. PZJ, Warszawa, 2003
- Heipertz-Hengst Ch., Jazda konna dla osób niepełnosprawnych., PWRiL, Warszawa, 1997
- różni, Świat Koni, Koń Polski, Konie i Rumaki, Hodowca i Jeździec, Hipoterapia, periodyki tematyczne