Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Praktyka produkcyjno-organizacyjna - 9 tygodni po II i III roku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyka produkcyjno-organizacyjna - 9 tygodni po II i III roku
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 12,0 ECTS (formy) 12,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR4 3 4,01,00zaliczenie
praktykiPR6 6 8,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii i przedsiębiorczości powiązanej z działalnością rolniczą
W-2Podstawowa wiedza z zkresu biologii poszczególnych zwierząt gospodarskich i kierunkach użytkowania wybranych gatunków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem praktyki jest poznanie przez studenta zasad funkcjonowania jednostek organizacyjnych, instytucji i przedsiebiorstw działajacych w zakresie rolnictwa. Ponad to zapoznanie w terenie z możliwościami wykorzystania wiedzy z zakresu nauk rolniczych.
C-2Kształtowanie umiejętności nawiązywania współracy ze specjalistami z zakresu nauk rolniczych jak też innych instytucji dziłajacych na rzecz rolnictwa, wpływajacych na rozwój i wykrzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce.
C-3Poznanie technologii utrzymania i zasady właściwego postępowania z wybranymi gatunkami zwierząt gospodarskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Zapoznanie w Gospodarstwie z zasadami BHP oraz: z techniką, technologią i zabiegami zootechniczno-weterynaryjnymi, poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich1
T-PR-2Blok zagadnień z zakresu produkcji roślinnej zaspokajającej potrzeby żywieniowe różnych gatunków zwierząt. Ocena przydatności pasz dla poszczególnych gatunków zwierząt. Preliminarz i bilans pasz pochodzenia gospodarskiego. Pozyskiwanie pasz i postępowanie po zbiorze. Właściwe terminy siewu, zbioru i zabiegi agrotechnicze stosowane w gospodarstwie w celu pozyskania pasz (roślin zbożowych, okopowych, pastewnych, motylkowych i in.)1
T-PR-3Zbiór zielonek ich konserwacja, sporządzanie siana, sianokiszonki, kiszonki (właściwe terminy, techniki, wykorzystanie maszyn i urządzeń, stosowanie dodatków do zakiszania). Zabiegi pielęgnacyjne na łąkach i pastwiskach (terminy siewu, nawożenia, zbioru, transport, skarmianie, wyznaczanie i pielęgnacja kwater). Nawożenie (gruntów ornych i innych, stosowanie nawozów ich dawki i rodzaje, terminy stosowania).1
T-PR-4Blok zagadnień związanych z produkcją zwierzęcą. 1.Bezpieczeństwo i higiena pracy w produkcji zwierzęcej (instruktaż stanowiskowy). Podchodzenie do zwierząt, obsługa zwierząt, elementy unieruchamiania zwierząt, ocena sytuacyjna i możliwe dostosowanie odpowiednich zachowań. Ocena pomieszczeń i warunków zoohigienicznych panujących na stanowiskach, okólnikach, w halach udojowych, paszarniach. Dezynfekcja pomieszczeń i stanowisk1
T-PR-5Ocena kondycji zwierząt i ich dobrostanu, rozpoznawanie ras, wieku, typów użytkowych, stanu fizjologicznego zwierząt. Sporządzanie i analiza podstawowych dokumentów hodowlanych, znakowanie i identyfikacja zwierząt Struktura i obrót stada1
T-PR-6Układanie dawek pokarmowych dla różnych grup technologicznych i produkcyjnych zwierząt, techniki pojenia, techniki zadawania pasz, technka doju i postępowanie z mlekiem, pielęgnacja i obsługa zwierząt gospodarskich. Planowanie i kontrola rozrodu w stadzie, ocena narządów rodnych i właściwy termin krycia. Ustalenie terminu porodu, przygotowanie samicy do porodu, postępowanie z nowo narodzonymi zwierzętami, terminy wykonywania i celowość szczepień ochronnych. Rozpoznawanie objawów chorobowych i postępowanie ze zwierzętami chorymi (izolacja, współpraca z lekarzem weterynarii).1
6
praktyki
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP, (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranej instytucji. Zapoznanie się w Instytucjach Obsługujących Rolników z: zagadnieniami ekonomiczno – doradczymi, programami wspierającymi rolników i rolnictwo a także pracą inspektorów w gminie i samorządnością rolników i pracodawców rolnych.1
T-PR-2Zapoznanie z regionalnym programem pracy doradczej, planem szkoleń rolniczych, Sektorowym Programem Operacyjnym, Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich, sporządzaniem biznes -planów,1
T-PR-3Zapoznanie z analizą i kalkulacjami rolniczymi, notowaniami produktów rolniczych, rynkami hurtowymi i giełdami rolniczymi, kwotami mlecznymi, kompletowaniem dokumentów do wniosków kredytowych, źródłami dofinansowania gospodarstw (np. płatności bezpośrednie, ONW i inne), grupami producentów, rodzajami i wysokością podatków, organizacją samorządu rolniczego, umowami dzierżawy gruntów, tworzeniem małych firm wspierających rolnictwo, bieżącymi publikacjami instytucji rolniczych i pozostałymi pracami prowadzonymi na rzecz rolników1
3

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Uczestnictwo w szkoleniu BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Uczestnictwo i przygotowanie do zajęć praktycznych. Przestrzeganie zasad BHP w trakcie trwania zajęć praktycznych210
A-PR-2Czytanie wskazanej literatury (m.in. instukcje, metodyki, regulaminy). Prowadzenie dzienniczka praktyk, napisanie konspektu z wybranego zagadnienia.25
A-PR-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć praktycznych5
240
praktyki
A-PR-1Uczestnictwo w szkoleniu BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Uczestnictwo i przygotowanie do zajęć praktycznych. Przestrzeganie zasad BHP w trakcie trwania zajęć praktycznych90
A-PR-2Czytanie wskazanej literatury (m.in. instukcje, metodyki, regulaminy). Prowadzenie dzienniczka praktyk, napisanie konspektu z wybranego zagadnienia.25
A-PR-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć praktycznych5
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia produkcyjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki organizacyjno - produkcyjnej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Złożenie 2 konspektów. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-P1/2_W01
Student wskazuje i identyfikuje instytucje działajace na rzecz rolnictwa i zna ich zakres działalności
ZO_1A_W06, ZO_1A_W02R1A_W02, R1A_W04, R1A_W08InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-PR-2, T-PR-3M-1, M-3S-1, S-2
ZO_1A_ZO-S-P1/2_W02
Student tłumaczy zasady prawidłowego postępowania ze zwierzętami majacymi wpływ na ich optymalny wzrost i rozwój oraz rozróżnia technologie użytkowania zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W10, ZO_1A_W04R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W05C-2, C-3T-PR-1, T-PR-3, T-PR-2, T-PR-4M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-2
ZO_1A_ZO-S-P1/2_W03
student wskazuje znaczenie kształtowania środowiska zoohigienicznego w tym prawidłowego żywienia zwierząt mającego wpływ na optymalizację produkcji i uzyskania efektów ekonomicznych oraz orientuje się jaki to ma związek z produkcją zdrowej żywności.
ZO_1A_W14, ZO_1A_W13R1A_W05, R1A_W06C-2, C-3T-PR-3, T-PR-4, T-PR-5, T-PR-6M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-P1/2_U01
student weryfikuje i wykorzystuje informacje z różnych dostępnych zródeł w celu nawiazywania współpracy z różnymi podmiotami z zakresu rolnictwa
ZO_1A_U01, ZO_1A_U04R1A_U01, R1A_U02InzA_U01C-1, C-2T-PR-2, T-PR-3M-1, M-4S-1, S-2
ZO_1A_ZO-S-P1/2_U02
student wykorzystuje niezbędne informacje z zkresu produkcji rślinnej i zwierzęcej w celu optymalizacji procesów utrzymania zwierzat gospodarskich
ZO_1A_U05, ZO_1A_U09R1A_U03, R1A_U06InzA_U01C-3T-PR-3, T-PR-2, T-PR-4, T-PR-6M-2, M-1S-1, S-2
ZO_1A_ZO-S-P1/2_U03
W zakresie umiejętności student ma pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowanna organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz potrafi zastosować normy obowązujące w pracy z dziedziny nauk biologicznych

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-P1/2_K01
student jest otwarty i świadomy na zdobywanie wiedzy i umiejętności praktycznych oraz rozwoju osobowego przez całe życie.
ZO_1A_K07, ZO_1A_K01R1A_K02, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K08InzA_K02C-2T-PR-2, T-PR-4, T-PR-2, T-PR-3M-2, M-3, M-4S-1, S-2
ZO_1A_ZO-S-P1/2_K02
Student ma świadomość aktywnego u udziału i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu
ZO_1A_K05, ZO_1A_K02R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-P1/2_W01
Student wskazuje i identyfikuje instytucje działajace na rzecz rolnictwa i zna ich zakres działalności
2,0student nie wskazuje i nie identyfikuje instytucji działających na rzecz rolnictwa
3,0student wskazuje nieliczne instytucje działające na rzecz rolnictwa
3,5student wskazuje i identyfikuje instytucje działajace na rzecz rolnictwa
4,0student wskazuje i identyfikuje instytucje działajace na rzecz rolnictwa oraz tłumaczy ich istotę działania
4,5student wskazuje i identyfikuje instytucje działajace na rzecz rolnictwa oraz tłumaczy ich istotę działania i proponuje podjecie współpracy z wybranymi jednostkami organizacyjnymi
5,0student bezbłędnie wskazuje i identyfikuje instytucje działajace na rzecz rolnictwa oraz tłumaczy ich istotę działania i proponuje podjęcie współpracy z wybranymi jednostkami organizacyjnymi w konkretnej dzidzinie działalności rolniczej
ZO_1A_ZO-S-P1/2_W02
Student tłumaczy zasady prawidłowego postępowania ze zwierzętami majacymi wpływ na ich optymalny wzrost i rozwój oraz rozróżnia technologie użytkowania zwierząt gospodarskich
2,0student nie tłumaczy zasad prawidłowego postępowania ze zwierzętami
3,0student w niewielkim zakresie tłumaczy zasady prawidłowego postępowania ze zwierzętami
3,5student tłumaczy zasady prawidłowego postępowania ze zwierzętami
4,0student tłumaczy zasady prawidłowego postępowania ze zwierzętami i potrafi powiązać te zasady z technologią utrzymania zwierząt
4,5student tłumaczy zasady prawidłowego postępowania ze zwierzętami i potrafi powiązać i objaśnić te zasady z technologią utrzymania zwierząt
5,0student tłumaczy zasady prawidłowego postępowania ze zwierzętami, potrafi powiązać i objaśnić te zasady z technologią utrzymania zwierząt oraz dokonać wyboru technologii zależnie od wydajności i gatunku zwierząt gospodarskich
ZO_1A_ZO-S-P1/2_W03
student wskazuje znaczenie kształtowania środowiska zoohigienicznego w tym prawidłowego żywienia zwierząt mającego wpływ na optymalizację produkcji i uzyskania efektów ekonomicznych oraz orientuje się jaki to ma związek z produkcją zdrowej żywności.
2,0student nie wskazuje na czynniki kształtujące środowisko zootechniczne i nie orientuje się jaki to ma związek z produkcyjnością zwierząt oraz uzyskaniem optymalizacji produkcji
3,0student w niewielkim zakresie wskazuje na czynniki kształtujące środowisko zootechniczne i raczej nie orientuje się jaki to ma związek z produkcyjnością zwierząt oraz uzyskaniem optymalizacji produkcji
3,5student wskazuje na czynniki kształtujące środowisko zootechniczne i raczej nie orientuje się jaki to ma związek z produkcyjnością zwierząt oraz uzyskaniem optymalizacji produkcji
4,0student wskazuje na czynniki kształtujące środowisko zootechniczne i wymienia jaki to ma związek z produkcyjnością zwierząt oraz uzyskaniem optymalizacji produkcji w celu uzyskania zdrowej żywności
4,5student wskazuje i charakteryzuje czynniki kształtujące środowisko zootechniczne i rozpoznaje jaki to ma związek z produkcyjnością zwierząt oraz uzyskaniem optymalizacji produkcji w celu uzyskania zdrowej żywności
5,0student wskazuje, dobiera i charakteryzuje czynniki kształtujące środowisko zootechniczne i rozpoznaje jaki to ma związek z produkcyjnością zwierząt oraz uzyskaniem optymalizacji produkcji w celu uzyskania zdrowej żywności oraz proponuje optymalne rozwiązania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-P1/2_U01
student weryfikuje i wykorzystuje informacje z różnych dostępnych zródeł w celu nawiazywania współpracy z różnymi podmiotami z zakresu rolnictwa
2,0student nie umie wykorzystywać i weryfikować informacji z dostępnych żródeł
3,0student w niewielkim zakresie umie wykorzystywać i weryfikować informacje z dostępnych żródeł
3,5student umie wykorzystywać i weryfikować informacje z dostępnych żródeł
4,0student umie wykorzystywać i weryfikować informacje z różnych dostępnych żródeł w nawiazywaniu współpracy z podmiotami z zakresu rolnictwa
4,5student umie wykorzystywać i weryfikować informacje z różnych dostępnych żródeł w nawiazywaniu współpracy z podmiotami z zakresu rolnictwa jak również szacuje zalety takiej współpracy
5,0student wykorzystuje i tarfnie weryfikuje informacje z różnych dostępnych żródeł w nawiazywaniu współpracy z podmiotami z zakresu rolnictwa jak również planuje i organizuje taką współpracę w efekcie długofalowym
ZO_1A_ZO-S-P1/2_U02
student wykorzystuje niezbędne informacje z zkresu produkcji rślinnej i zwierzęcej w celu optymalizacji procesów utrzymania zwierzat gospodarskich
2,0student nie umie analizować ani planować wykorzystania różnych informacji w celu optymalizacji warunków utrzymania zwierząt
3,0student w niewielkim zakresie umie analizować i planować wykorzystanie różnych informacji w celu optymalizacji warunków utrzymania zwierząt
3,5student anlizuje i szacuje w ograniczonym zakresie wpływ warunków utrzymania zwierząt na optymalizację produkcji
4,0student anlizuje i szacuje wpływ warunków utrzymania zwierząt na optymalizację produkcji i zdrowie zwierząt
4,5student anlizuje i szacuje wpływ warunków utrzymania zwierząt na optymalizację produkcji i zdrowie zwierząt oaz umie rozwijać i podejmować decyzje w tym zakresie
5,0student dokładnie anlizuje,szacuje i łączy wpływ warunków utrzymania zwierząt na optymalizację produkcji i zdrowie zwierząt oaz umie rozwijać i podejmować decyzje w tym zakresie
ZO_1A_ZO-S-P1/2_U03
W zakresie umiejętności student ma pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowanna organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz potrafi zastosować normy obowązujące w pracy z dziedziny nauk biologicznych
2,0student nie umie korzystać z zajęćpraktycznych
3,0student łączy w niewielkim zakresie praktyczne umiejetności zastosowaniem norm badawczych
3,5student rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych
4,0student planuje, rozwiązuje i rozpatruje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwijać zdobytą wiedzę teoretyczną
4,5student planuje, organizuje, rozwiązuje i przygotowuje roziwązanie zagadnień pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną i stosuje normy etyczne w szerokim zakresie badań na żywych organizmach
5,0student dokładnie i starannie planuje, organizuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną i stosuje normy etyczne w szerokim zakresie badań na żywych organizmach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-P1/2_K01
student jest otwarty i świadomy na zdobywanie wiedzy i umiejętności praktycznych oraz rozwoju osobowego przez całe życie.
2,0student nie jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych
3,0student w niewielkim zakresie jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych
3,5student jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych i w ograniczonym zakresie świadomy o rozwoju osobowym przez całe życie
4,0student jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych i świadomy o rozwoju osobowym przez całe życie
4,5student jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych i świadomy o rozwoju osobowym przez całe życie oraz odnajduje powiązanie pomiędzy nauką a praktyką
5,0student jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych i świadomy o rozwoju osobowym przez całe życie oraz odnajduje powiązanie pomiędzy nauką a praktyką i zdolny do wykorzystania tej wiedzy w porzerzaniu swoich kwalifikacji
ZO_1A_ZO-S-P1/2_K02
Student ma świadomość aktywnego u udziału i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu
2,0student nie wykazuje zdolności ani otwartości aktywnego udziału w pracy indywidualnej
3,0student w niewielkim zakresie wykazuje zdolności otwartego i aktywnego udziału w pracy indywidualnej
3,5student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu
4,0student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu oraz nabywa świadomości aktywnego udziału w pracy laboratoryjnej
4,5student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych
5,0student jest bardzo chętny, wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Zapoznanie w Gospodarstwie z zasadami BHP oraz: z techniką, technologią i zabiegami zootechniczno-weterynaryjnymi, poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich1
T-PR-2Blok zagadnień z zakresu produkcji roślinnej zaspokajającej potrzeby żywieniowe różnych gatunków zwierząt. Ocena przydatności pasz dla poszczególnych gatunków zwierząt. Preliminarz i bilans pasz pochodzenia gospodarskiego. Pozyskiwanie pasz i postępowanie po zbiorze. Właściwe terminy siewu, zbioru i zabiegi agrotechnicze stosowane w gospodarstwie w celu pozyskania pasz (roślin zbożowych, okopowych, pastewnych, motylkowych i in.)1
T-PR-3Zbiór zielonek ich konserwacja, sporządzanie siana, sianokiszonki, kiszonki (właściwe terminy, techniki, wykorzystanie maszyn i urządzeń, stosowanie dodatków do zakiszania). Zabiegi pielęgnacyjne na łąkach i pastwiskach (terminy siewu, nawożenia, zbioru, transport, skarmianie, wyznaczanie i pielęgnacja kwater). Nawożenie (gruntów ornych i innych, stosowanie nawozów ich dawki i rodzaje, terminy stosowania).1
T-PR-4Blok zagadnień związanych z produkcją zwierzęcą. 1.Bezpieczeństwo i higiena pracy w produkcji zwierzęcej (instruktaż stanowiskowy). Podchodzenie do zwierząt, obsługa zwierząt, elementy unieruchamiania zwierząt, ocena sytuacyjna i możliwe dostosowanie odpowiednich zachowań. Ocena pomieszczeń i warunków zoohigienicznych panujących na stanowiskach, okólnikach, w halach udojowych, paszarniach. Dezynfekcja pomieszczeń i stanowisk1
T-PR-5Ocena kondycji zwierząt i ich dobrostanu, rozpoznawanie ras, wieku, typów użytkowych, stanu fizjologicznego zwierząt. Sporządzanie i analiza podstawowych dokumentów hodowlanych, znakowanie i identyfikacja zwierząt Struktura i obrót stada1
T-PR-6Układanie dawek pokarmowych dla różnych grup technologicznych i produkcyjnych zwierząt, techniki pojenia, techniki zadawania pasz, technka doju i postępowanie z mlekiem, pielęgnacja i obsługa zwierząt gospodarskich. Planowanie i kontrola rozrodu w stadzie, ocena narządów rodnych i właściwy termin krycia. Ustalenie terminu porodu, przygotowanie samicy do porodu, postępowanie z nowo narodzonymi zwierzętami, terminy wykonywania i celowość szczepień ochronnych. Rozpoznawanie objawów chorobowych i postępowanie ze zwierzętami chorymi (izolacja, współpraca z lekarzem weterynarii).1
6

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP, (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranej instytucji. Zapoznanie się w Instytucjach Obsługujących Rolników z: zagadnieniami ekonomiczno – doradczymi, programami wspierającymi rolników i rolnictwo a także pracą inspektorów w gminie i samorządnością rolników i pracodawców rolnych.1
T-PR-2Zapoznanie z regionalnym programem pracy doradczej, planem szkoleń rolniczych, Sektorowym Programem Operacyjnym, Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich, sporządzaniem biznes -planów,1
T-PR-3Zapoznanie z analizą i kalkulacjami rolniczymi, notowaniami produktów rolniczych, rynkami hurtowymi i giełdami rolniczymi, kwotami mlecznymi, kompletowaniem dokumentów do wniosków kredytowych, źródłami dofinansowania gospodarstw (np. płatności bezpośrednie, ONW i inne), grupami producentów, rodzajami i wysokością podatków, organizacją samorządu rolniczego, umowami dzierżawy gruntów, tworzeniem małych firm wspierających rolnictwo, bieżącymi publikacjami instytucji rolniczych i pozostałymi pracami prowadzonymi na rzecz rolników1
3

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Uczestnictwo w szkoleniu BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Uczestnictwo i przygotowanie do zajęć praktycznych. Przestrzeganie zasad BHP w trakcie trwania zajęć praktycznych210
A-PR-2Czytanie wskazanej literatury (m.in. instukcje, metodyki, regulaminy). Prowadzenie dzienniczka praktyk, napisanie konspektu z wybranego zagadnienia.25
A-PR-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć praktycznych5
240
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Uczestnictwo w szkoleniu BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Uczestnictwo i przygotowanie do zajęć praktycznych. Przestrzeganie zasad BHP w trakcie trwania zajęć praktycznych90
A-PR-2Czytanie wskazanej literatury (m.in. instukcje, metodyki, regulaminy). Prowadzenie dzienniczka praktyk, napisanie konspektu z wybranego zagadnienia.25
A-PR-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć praktycznych5
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-P1/2_W01Student wskazuje i identyfikuje instytucje działajace na rzecz rolnictwa i zna ich zakres działalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
ZO_1A_W02legitymuje się podstawową wiedzą z zakresu ekonomii, prawa pracy, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem praktyki jest poznanie przez studenta zasad funkcjonowania jednostek organizacyjnych, instytucji i przedsiebiorstw działajacych w zakresie rolnictwa. Ponad to zapoznanie w terenie z możliwościami wykorzystania wiedzy z zakresu nauk rolniczych.
Treści programoweT-PR-2Zapoznanie z regionalnym programem pracy doradczej, planem szkoleń rolniczych, Sektorowym Programem Operacyjnym, Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich, sporządzaniem biznes -planów,
T-PR-3Zapoznanie z analizą i kalkulacjami rolniczymi, notowaniami produktów rolniczych, rynkami hurtowymi i giełdami rolniczymi, kwotami mlecznymi, kompletowaniem dokumentów do wniosków kredytowych, źródłami dofinansowania gospodarstw (np. płatności bezpośrednie, ONW i inne), grupami producentów, rodzajami i wysokością podatków, organizacją samorządu rolniczego, umowami dzierżawy gruntów, tworzeniem małych firm wspierających rolnictwo, bieżącymi publikacjami instytucji rolniczych i pozostałymi pracami prowadzonymi na rzecz rolników
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki organizacyjno - produkcyjnej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Złożenie 2 konspektów. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wskazuje i nie identyfikuje instytucji działających na rzecz rolnictwa
3,0student wskazuje nieliczne instytucje działające na rzecz rolnictwa
3,5student wskazuje i identyfikuje instytucje działajace na rzecz rolnictwa
4,0student wskazuje i identyfikuje instytucje działajace na rzecz rolnictwa oraz tłumaczy ich istotę działania
4,5student wskazuje i identyfikuje instytucje działajace na rzecz rolnictwa oraz tłumaczy ich istotę działania i proponuje podjecie współpracy z wybranymi jednostkami organizacyjnymi
5,0student bezbłędnie wskazuje i identyfikuje instytucje działajace na rzecz rolnictwa oraz tłumaczy ich istotę działania i proponuje podjęcie współpracy z wybranymi jednostkami organizacyjnymi w konkretnej dzidzinie działalności rolniczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-P1/2_W02Student tłumaczy zasady prawidłowego postępowania ze zwierzętami majacymi wpływ na ich optymalny wzrost i rozwój oraz rozróżnia technologie użytkowania zwierząt gospodarskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
ZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności nawiązywania współracy ze specjalistami z zakresu nauk rolniczych jak też innych instytucji dziłajacych na rzecz rolnictwa, wpływajacych na rozwój i wykrzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce.
C-3Poznanie technologii utrzymania i zasady właściwego postępowania z wybranymi gatunkami zwierząt gospodarskich.
Treści programoweT-PR-1Zapoznanie w Gospodarstwie z zasadami BHP oraz: z techniką, technologią i zabiegami zootechniczno-weterynaryjnymi, poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich
T-PR-3Zbiór zielonek ich konserwacja, sporządzanie siana, sianokiszonki, kiszonki (właściwe terminy, techniki, wykorzystanie maszyn i urządzeń, stosowanie dodatków do zakiszania). Zabiegi pielęgnacyjne na łąkach i pastwiskach (terminy siewu, nawożenia, zbioru, transport, skarmianie, wyznaczanie i pielęgnacja kwater). Nawożenie (gruntów ornych i innych, stosowanie nawozów ich dawki i rodzaje, terminy stosowania).
T-PR-2Blok zagadnień z zakresu produkcji roślinnej zaspokajającej potrzeby żywieniowe różnych gatunków zwierząt. Ocena przydatności pasz dla poszczególnych gatunków zwierząt. Preliminarz i bilans pasz pochodzenia gospodarskiego. Pozyskiwanie pasz i postępowanie po zbiorze. Właściwe terminy siewu, zbioru i zabiegi agrotechnicze stosowane w gospodarstwie w celu pozyskania pasz (roślin zbożowych, okopowych, pastewnych, motylkowych i in.)
T-PR-4Blok zagadnień związanych z produkcją zwierzęcą. 1.Bezpieczeństwo i higiena pracy w produkcji zwierzęcej (instruktaż stanowiskowy). Podchodzenie do zwierząt, obsługa zwierząt, elementy unieruchamiania zwierząt, ocena sytuacyjna i możliwe dostosowanie odpowiednich zachowań. Ocena pomieszczeń i warunków zoohigienicznych panujących na stanowiskach, okólnikach, w halach udojowych, paszarniach. Dezynfekcja pomieszczeń i stanowisk
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia produkcyjne
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki organizacyjno - produkcyjnej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Złożenie 2 konspektów. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie tłumaczy zasad prawidłowego postępowania ze zwierzętami
3,0student w niewielkim zakresie tłumaczy zasady prawidłowego postępowania ze zwierzętami
3,5student tłumaczy zasady prawidłowego postępowania ze zwierzętami
4,0student tłumaczy zasady prawidłowego postępowania ze zwierzętami i potrafi powiązać te zasady z technologią utrzymania zwierząt
4,5student tłumaczy zasady prawidłowego postępowania ze zwierzętami i potrafi powiązać i objaśnić te zasady z technologią utrzymania zwierząt
5,0student tłumaczy zasady prawidłowego postępowania ze zwierzętami, potrafi powiązać i objaśnić te zasady z technologią utrzymania zwierząt oraz dokonać wyboru technologii zależnie od wydajności i gatunku zwierząt gospodarskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-P1/2_W03student wskazuje znaczenie kształtowania środowiska zoohigienicznego w tym prawidłowego żywienia zwierząt mającego wpływ na optymalizację produkcji i uzyskania efektów ekonomicznych oraz orientuje się jaki to ma związek z produkcją zdrowej żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
ZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności nawiązywania współracy ze specjalistami z zakresu nauk rolniczych jak też innych instytucji dziłajacych na rzecz rolnictwa, wpływajacych na rozwój i wykrzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce.
C-3Poznanie technologii utrzymania i zasady właściwego postępowania z wybranymi gatunkami zwierząt gospodarskich.
Treści programoweT-PR-3Zbiór zielonek ich konserwacja, sporządzanie siana, sianokiszonki, kiszonki (właściwe terminy, techniki, wykorzystanie maszyn i urządzeń, stosowanie dodatków do zakiszania). Zabiegi pielęgnacyjne na łąkach i pastwiskach (terminy siewu, nawożenia, zbioru, transport, skarmianie, wyznaczanie i pielęgnacja kwater). Nawożenie (gruntów ornych i innych, stosowanie nawozów ich dawki i rodzaje, terminy stosowania).
T-PR-4Blok zagadnień związanych z produkcją zwierzęcą. 1.Bezpieczeństwo i higiena pracy w produkcji zwierzęcej (instruktaż stanowiskowy). Podchodzenie do zwierząt, obsługa zwierząt, elementy unieruchamiania zwierząt, ocena sytuacyjna i możliwe dostosowanie odpowiednich zachowań. Ocena pomieszczeń i warunków zoohigienicznych panujących na stanowiskach, okólnikach, w halach udojowych, paszarniach. Dezynfekcja pomieszczeń i stanowisk
T-PR-5Ocena kondycji zwierząt i ich dobrostanu, rozpoznawanie ras, wieku, typów użytkowych, stanu fizjologicznego zwierząt. Sporządzanie i analiza podstawowych dokumentów hodowlanych, znakowanie i identyfikacja zwierząt Struktura i obrót stada
T-PR-6Układanie dawek pokarmowych dla różnych grup technologicznych i produkcyjnych zwierząt, techniki pojenia, techniki zadawania pasz, technka doju i postępowanie z mlekiem, pielęgnacja i obsługa zwierząt gospodarskich. Planowanie i kontrola rozrodu w stadzie, ocena narządów rodnych i właściwy termin krycia. Ustalenie terminu porodu, przygotowanie samicy do porodu, postępowanie z nowo narodzonymi zwierzętami, terminy wykonywania i celowość szczepień ochronnych. Rozpoznawanie objawów chorobowych i postępowanie ze zwierzętami chorymi (izolacja, współpraca z lekarzem weterynarii).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia produkcyjne
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki organizacyjno - produkcyjnej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Złożenie 2 konspektów. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wskazuje na czynniki kształtujące środowisko zootechniczne i nie orientuje się jaki to ma związek z produkcyjnością zwierząt oraz uzyskaniem optymalizacji produkcji
3,0student w niewielkim zakresie wskazuje na czynniki kształtujące środowisko zootechniczne i raczej nie orientuje się jaki to ma związek z produkcyjnością zwierząt oraz uzyskaniem optymalizacji produkcji
3,5student wskazuje na czynniki kształtujące środowisko zootechniczne i raczej nie orientuje się jaki to ma związek z produkcyjnością zwierząt oraz uzyskaniem optymalizacji produkcji
4,0student wskazuje na czynniki kształtujące środowisko zootechniczne i wymienia jaki to ma związek z produkcyjnością zwierząt oraz uzyskaniem optymalizacji produkcji w celu uzyskania zdrowej żywności
4,5student wskazuje i charakteryzuje czynniki kształtujące środowisko zootechniczne i rozpoznaje jaki to ma związek z produkcyjnością zwierząt oraz uzyskaniem optymalizacji produkcji w celu uzyskania zdrowej żywności
5,0student wskazuje, dobiera i charakteryzuje czynniki kształtujące środowisko zootechniczne i rozpoznaje jaki to ma związek z produkcyjnością zwierząt oraz uzyskaniem optymalizacji produkcji w celu uzyskania zdrowej żywności oraz proponuje optymalne rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-P1/2_U01student weryfikuje i wykorzystuje informacje z różnych dostępnych zródeł w celu nawiazywania współpracy z różnymi podmiotami z zakresu rolnictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem praktyki jest poznanie przez studenta zasad funkcjonowania jednostek organizacyjnych, instytucji i przedsiebiorstw działajacych w zakresie rolnictwa. Ponad to zapoznanie w terenie z możliwościami wykorzystania wiedzy z zakresu nauk rolniczych.
C-2Kształtowanie umiejętności nawiązywania współracy ze specjalistami z zakresu nauk rolniczych jak też innych instytucji dziłajacych na rzecz rolnictwa, wpływajacych na rozwój i wykrzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce.
Treści programoweT-PR-2Zapoznanie z regionalnym programem pracy doradczej, planem szkoleń rolniczych, Sektorowym Programem Operacyjnym, Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich, sporządzaniem biznes -planów,
T-PR-3Zapoznanie z analizą i kalkulacjami rolniczymi, notowaniami produktów rolniczych, rynkami hurtowymi i giełdami rolniczymi, kwotami mlecznymi, kompletowaniem dokumentów do wniosków kredytowych, źródłami dofinansowania gospodarstw (np. płatności bezpośrednie, ONW i inne), grupami producentów, rodzajami i wysokością podatków, organizacją samorządu rolniczego, umowami dzierżawy gruntów, tworzeniem małych firm wspierających rolnictwo, bieżącymi publikacjami instytucji rolniczych i pozostałymi pracami prowadzonymi na rzecz rolników
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki organizacyjno - produkcyjnej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Złożenie 2 konspektów. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie wykorzystywać i weryfikować informacji z dostępnych żródeł
3,0student w niewielkim zakresie umie wykorzystywać i weryfikować informacje z dostępnych żródeł
3,5student umie wykorzystywać i weryfikować informacje z dostępnych żródeł
4,0student umie wykorzystywać i weryfikować informacje z różnych dostępnych żródeł w nawiazywaniu współpracy z podmiotami z zakresu rolnictwa
4,5student umie wykorzystywać i weryfikować informacje z różnych dostępnych żródeł w nawiazywaniu współpracy z podmiotami z zakresu rolnictwa jak również szacuje zalety takiej współpracy
5,0student wykorzystuje i tarfnie weryfikuje informacje z różnych dostępnych żródeł w nawiazywaniu współpracy z podmiotami z zakresu rolnictwa jak również planuje i organizuje taką współpracę w efekcie długofalowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-P1/2_U02student wykorzystuje niezbędne informacje z zkresu produkcji rślinnej i zwierzęcej w celu optymalizacji procesów utrzymania zwierzat gospodarskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U05Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji. Umie obsługiwać odpowiednie programy komputerowe i wykorzystywać je w technologii produkcji, zarządzaniu oraz chowie i doskonaleniu zwierząt. Umie opracowywać założenia organizacyjno-technologiczne produkcji zwierzęcej i zorganizować grupy producentów w celu poprawy efektywności produkcji.
ZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Poznanie technologii utrzymania i zasady właściwego postępowania z wybranymi gatunkami zwierząt gospodarskich.
Treści programoweT-PR-3Zbiór zielonek ich konserwacja, sporządzanie siana, sianokiszonki, kiszonki (właściwe terminy, techniki, wykorzystanie maszyn i urządzeń, stosowanie dodatków do zakiszania). Zabiegi pielęgnacyjne na łąkach i pastwiskach (terminy siewu, nawożenia, zbioru, transport, skarmianie, wyznaczanie i pielęgnacja kwater). Nawożenie (gruntów ornych i innych, stosowanie nawozów ich dawki i rodzaje, terminy stosowania).
T-PR-2Blok zagadnień z zakresu produkcji roślinnej zaspokajającej potrzeby żywieniowe różnych gatunków zwierząt. Ocena przydatności pasz dla poszczególnych gatunków zwierząt. Preliminarz i bilans pasz pochodzenia gospodarskiego. Pozyskiwanie pasz i postępowanie po zbiorze. Właściwe terminy siewu, zbioru i zabiegi agrotechnicze stosowane w gospodarstwie w celu pozyskania pasz (roślin zbożowych, okopowych, pastewnych, motylkowych i in.)
T-PR-4Blok zagadnień związanych z produkcją zwierzęcą. 1.Bezpieczeństwo i higiena pracy w produkcji zwierzęcej (instruktaż stanowiskowy). Podchodzenie do zwierząt, obsługa zwierząt, elementy unieruchamiania zwierząt, ocena sytuacyjna i możliwe dostosowanie odpowiednich zachowań. Ocena pomieszczeń i warunków zoohigienicznych panujących na stanowiskach, okólnikach, w halach udojowych, paszarniach. Dezynfekcja pomieszczeń i stanowisk
T-PR-6Układanie dawek pokarmowych dla różnych grup technologicznych i produkcyjnych zwierząt, techniki pojenia, techniki zadawania pasz, technka doju i postępowanie z mlekiem, pielęgnacja i obsługa zwierząt gospodarskich. Planowanie i kontrola rozrodu w stadzie, ocena narządów rodnych i właściwy termin krycia. Ustalenie terminu porodu, przygotowanie samicy do porodu, postępowanie z nowo narodzonymi zwierzętami, terminy wykonywania i celowość szczepień ochronnych. Rozpoznawanie objawów chorobowych i postępowanie ze zwierzętami chorymi (izolacja, współpraca z lekarzem weterynarii).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia produkcyjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki organizacyjno - produkcyjnej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Złożenie 2 konspektów. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie analizować ani planować wykorzystania różnych informacji w celu optymalizacji warunków utrzymania zwierząt
3,0student w niewielkim zakresie umie analizować i planować wykorzystanie różnych informacji w celu optymalizacji warunków utrzymania zwierząt
3,5student anlizuje i szacuje w ograniczonym zakresie wpływ warunków utrzymania zwierząt na optymalizację produkcji
4,0student anlizuje i szacuje wpływ warunków utrzymania zwierząt na optymalizację produkcji i zdrowie zwierząt
4,5student anlizuje i szacuje wpływ warunków utrzymania zwierząt na optymalizację produkcji i zdrowie zwierząt oaz umie rozwijać i podejmować decyzje w tym zakresie
5,0student dokładnie anlizuje,szacuje i łączy wpływ warunków utrzymania zwierząt na optymalizację produkcji i zdrowie zwierząt oaz umie rozwijać i podejmować decyzje w tym zakresie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-P1/2_U03W zakresie umiejętności student ma pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowanna organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz potrafi zastosować normy obowązujące w pracy z dziedziny nauk biologicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie korzystać z zajęćpraktycznych
3,0student łączy w niewielkim zakresie praktyczne umiejetności zastosowaniem norm badawczych
3,5student rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych
4,0student planuje, rozwiązuje i rozpatruje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwijać zdobytą wiedzę teoretyczną
4,5student planuje, organizuje, rozwiązuje i przygotowuje roziwązanie zagadnień pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną i stosuje normy etyczne w szerokim zakresie badań na żywych organizmach
5,0student dokładnie i starannie planuje, organizuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną i stosuje normy etyczne w szerokim zakresie badań na żywych organizmach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-P1/2_K01student jest otwarty i świadomy na zdobywanie wiedzy i umiejętności praktycznych oraz rozwoju osobowego przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
ZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności nawiązywania współracy ze specjalistami z zakresu nauk rolniczych jak też innych instytucji dziłajacych na rzecz rolnictwa, wpływajacych na rozwój i wykrzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce.
Treści programoweT-PR-2Blok zagadnień z zakresu produkcji roślinnej zaspokajającej potrzeby żywieniowe różnych gatunków zwierząt. Ocena przydatności pasz dla poszczególnych gatunków zwierząt. Preliminarz i bilans pasz pochodzenia gospodarskiego. Pozyskiwanie pasz i postępowanie po zbiorze. Właściwe terminy siewu, zbioru i zabiegi agrotechnicze stosowane w gospodarstwie w celu pozyskania pasz (roślin zbożowych, okopowych, pastewnych, motylkowych i in.)
T-PR-4Blok zagadnień związanych z produkcją zwierzęcą. 1.Bezpieczeństwo i higiena pracy w produkcji zwierzęcej (instruktaż stanowiskowy). Podchodzenie do zwierząt, obsługa zwierząt, elementy unieruchamiania zwierząt, ocena sytuacyjna i możliwe dostosowanie odpowiednich zachowań. Ocena pomieszczeń i warunków zoohigienicznych panujących na stanowiskach, okólnikach, w halach udojowych, paszarniach. Dezynfekcja pomieszczeń i stanowisk
T-PR-2Zapoznanie z regionalnym programem pracy doradczej, planem szkoleń rolniczych, Sektorowym Programem Operacyjnym, Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich, sporządzaniem biznes -planów,
T-PR-3Zapoznanie z analizą i kalkulacjami rolniczymi, notowaniami produktów rolniczych, rynkami hurtowymi i giełdami rolniczymi, kwotami mlecznymi, kompletowaniem dokumentów do wniosków kredytowych, źródłami dofinansowania gospodarstw (np. płatności bezpośrednie, ONW i inne), grupami producentów, rodzajami i wysokością podatków, organizacją samorządu rolniczego, umowami dzierżawy gruntów, tworzeniem małych firm wspierających rolnictwo, bieżącymi publikacjami instytucji rolniczych i pozostałymi pracami prowadzonymi na rzecz rolników
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia produkcyjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki organizacyjno - produkcyjnej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Złożenie 2 konspektów. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych
3,0student w niewielkim zakresie jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych
3,5student jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych i w ograniczonym zakresie świadomy o rozwoju osobowym przez całe życie
4,0student jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych i świadomy o rozwoju osobowym przez całe życie
4,5student jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych i świadomy o rozwoju osobowym przez całe życie oraz odnajduje powiązanie pomiędzy nauką a praktyką
5,0student jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych i świadomy o rozwoju osobowym przez całe życie oraz odnajduje powiązanie pomiędzy nauką a praktyką i zdolny do wykorzystania tej wiedzy w porzerzaniu swoich kwalifikacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-P1/2_K02Student ma świadomość aktywnego u udziału i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K05jest świadomy potrzeby funkcjonowania w środowisku społecznym i zawodowym liderów wyznaczających kierunki działalności
ZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje zdolności ani otwartości aktywnego udziału w pracy indywidualnej
3,0student w niewielkim zakresie wykazuje zdolności otwartego i aktywnego udziału w pracy indywidualnej
3,5student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu
4,0student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu oraz nabywa świadomości aktywnego udziału w pracy laboratoryjnej
4,5student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych
5,0student jest bardzo chętny, wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych