Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Historia drobiarstwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia drobiarstwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu fizjologii zwierząt, historii zootechniki, historii, goegrafii, ekologii oraz ekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi historii oraz znaczenia drobiarstwa w rozwoju nauk zootechnicznych i zaspokajaniu potrzeb żywieniowych świata.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Początki drobiarstwa na świecie i w Polsce (okres wielkich odkryć geograficznych, początki przemysłowej produkcji mięsa drobiowego na przełomie lat 20. i 30. ubiegłego wieku w USA, polityczne i ekonomiczne ograniczenia w rozwoju drobiarstwa polskiego do 1918 roku).2
T-W-2Znaczenie drobiu w gospodarstwach rolnych na przestrzeni wieków (cel utrzymywania drobiu – od ubocznego zajęcia gospodyń wiejskich do istotnego działu produkcji zwierzęcej).2
T-W-3Popularyzacja hodowli polskiego drobiu w okresie międzywojennym (wzrost zainteresowania chowem i hodowlą ptactwa domowego, eksport polskich produktów drobiarskich).2
T-W-4Popularyzacja hodowli polskiego drobiu w okresie powojennym (uspołecznienie gospodarstw rolnych, rejonizacja ras drobiu, aspekt ilościowy oraz jakościowy chowu i hodowli drobiu).2
T-W-5Instytuty, ośrodki hodowlane oraz naukowe zajmujące się zagadnieniami chowu i hodowli drobiu (m.in. Instytut Genetyki i Hodowli Zwierząt PAN w Jastrzębcu, Instytut Zootechniki - Państwowy Instytut Badawczy: Zakład Doświadczalny - Kołuda Wielka, Instytut Zootechniki - Państwowy Instytut Badawczy, Stacja Zasobów Genetycznych Drobiu Wodnego w Dworzyskach, krajowe ośrodki uniwersyteckie).2
T-W-6Nestorzy polskiego drobiarstwa i ich wkład w rozwój nauk rolniczych (m.in. Laura Kaufman, Ewa Potemkowska, Grażyna Znaniecka, Jerzy Będkowski, Jerzy Szuman).2
T-W-7Organizacje krajowe promujące postęp wiedzy i techniki drobiarskiej (Krajowa Rada Drobiarstwa, Polski Związek Zrzeszeń Hodowców i Producentów Drobiu, Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz).2
T-W-8Organizacje międzynarodowe promujące postęp wiedzy i techniki drobiarskiej (m.in. World Poultry Science Association (WPSA)).1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Udział w konsultacjach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.4_W01
Student zna i omawia znaczenie historii drobiarstwa w aspekcie rozwoju nauk zootechnicznych oraz zaspokajaniu potrzeb żywieniowych świata.
ZO_1A_W14, ZO_1A_W09, ZO_1A_W11R1A_W02, R1A_W05, R1A_W06C-1T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-8M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.4_U01
Student analizuje i interpretuje wybrane fakty historyczne dotyczące rozwoju drobiarstwa w Polsce i na świecie.
ZO_1A_U13, ZO_1A_U01, ZO_1A_U02, ZO_1A_U03, ZO_1A_U04R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01C-1T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-8M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.4_K01
Student jest aktywny poznawczo, przejawia chęć do samodzielnego poszukiwania i poszerzania wiedzy w edukacji formalnej i nieformalnej.
ZO_1A_K06, ZO_1A_K07, ZO_1A_K02, ZO_1A_K01R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.4_W01
Student zna i omawia znaczenie historii drobiarstwa w aspekcie rozwoju nauk zootechnicznych oraz zaspokajaniu potrzeb żywieniowych świata.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu wiadomości dotyczących historii drobiarstwa.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.4_U01
Student analizuje i interpretuje wybrane fakty historyczne dotyczące rozwoju drobiarstwa w Polsce i na świecie.
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów, dotyczącymi historii oraz znaczenia drobiarstwa w rozwoju nauk zootechnicznych i zaspokajaniu potrzeb żywnościowych świata.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów, analizuje znaczenie drobiarstwa w rozwoju nauk zootechnicznych i zaspokajaniu potrzeb żywnościowych świata na przestrzeni wieków, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące historii oraz znaczenia drobiarstwa w rozwoju nauk zootechnicznych i zaspokajaniu potrzeb żywnościowych świata w aspekcie lokalnym i regionalnym.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące historii oraz znaczenia drobiarstwa w rozwoju nauk zootechnicznych i zaspokajaniu potrzeb żywnościowych świata w aspekcie lokalnym i regionalnym.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące historii oraz znaczenia drobiarstwa w rozwoju nauk zootechnicznych i zaspokajaniu potrzeb żywnościowych świata w aspekcie lokalnym i regionalnym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.4_K01
Student jest aktywny poznawczo, przejawia chęć do samodzielnego poszukiwania i poszerzania wiedzy w edukacji formalnej i nieformalnej.
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

  1. E. Świerczewska (red.), Chów drobiu, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2008
  2. R. Gilewski, A. Janocha, G. Tomczyk, S. Wężyk, Nowe trendy w hodowli i produkcji kur, Oficyna Wydawnicza HOŻA, Warszawa, 2010
  3. E. Świerczewska, Chów kur, Fundacja "Rozwój SGGW", Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. E. Potemkowska (red.), Technologia przemysłowej produkcji drobiarskiej, PWRiL, Warszawa, 1983

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Początki drobiarstwa na świecie i w Polsce (okres wielkich odkryć geograficznych, początki przemysłowej produkcji mięsa drobiowego na przełomie lat 20. i 30. ubiegłego wieku w USA, polityczne i ekonomiczne ograniczenia w rozwoju drobiarstwa polskiego do 1918 roku).2
T-W-2Znaczenie drobiu w gospodarstwach rolnych na przestrzeni wieków (cel utrzymywania drobiu – od ubocznego zajęcia gospodyń wiejskich do istotnego działu produkcji zwierzęcej).2
T-W-3Popularyzacja hodowli polskiego drobiu w okresie międzywojennym (wzrost zainteresowania chowem i hodowlą ptactwa domowego, eksport polskich produktów drobiarskich).2
T-W-4Popularyzacja hodowli polskiego drobiu w okresie powojennym (uspołecznienie gospodarstw rolnych, rejonizacja ras drobiu, aspekt ilościowy oraz jakościowy chowu i hodowli drobiu).2
T-W-5Instytuty, ośrodki hodowlane oraz naukowe zajmujące się zagadnieniami chowu i hodowli drobiu (m.in. Instytut Genetyki i Hodowli Zwierząt PAN w Jastrzębcu, Instytut Zootechniki - Państwowy Instytut Badawczy: Zakład Doświadczalny - Kołuda Wielka, Instytut Zootechniki - Państwowy Instytut Badawczy, Stacja Zasobów Genetycznych Drobiu Wodnego w Dworzyskach, krajowe ośrodki uniwersyteckie).2
T-W-6Nestorzy polskiego drobiarstwa i ich wkład w rozwój nauk rolniczych (m.in. Laura Kaufman, Ewa Potemkowska, Grażyna Znaniecka, Jerzy Będkowski, Jerzy Szuman).2
T-W-7Organizacje krajowe promujące postęp wiedzy i techniki drobiarskiej (Krajowa Rada Drobiarstwa, Polski Związek Zrzeszeń Hodowców i Producentów Drobiu, Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz).2
T-W-8Organizacje międzynarodowe promujące postęp wiedzy i techniki drobiarskiej (m.in. World Poultry Science Association (WPSA)).1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Udział w konsultacjach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O1.4_W01Student zna i omawia znaczenie historii drobiarstwa w aspekcie rozwoju nauk zootechnicznych oraz zaspokajaniu potrzeb żywieniowych świata.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
ZO_1A_W09ma ogólną orientację w podstawowych problemach związanych z naukami zootechnicznymi
ZO_1A_W11wykazuje ogólną wiedzę z zakresu nauk społeczno-humanistycznych oraz orientuje się w zootechnicznym aspekcie tych nauk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi historii oraz znaczenia drobiarstwa w rozwoju nauk zootechnicznych i zaspokajaniu potrzeb żywieniowych świata.
Treści programoweT-W-2Znaczenie drobiu w gospodarstwach rolnych na przestrzeni wieków (cel utrzymywania drobiu – od ubocznego zajęcia gospodyń wiejskich do istotnego działu produkcji zwierzęcej).
T-W-6Nestorzy polskiego drobiarstwa i ich wkład w rozwój nauk rolniczych (m.in. Laura Kaufman, Ewa Potemkowska, Grażyna Znaniecka, Jerzy Będkowski, Jerzy Szuman).
T-W-3Popularyzacja hodowli polskiego drobiu w okresie międzywojennym (wzrost zainteresowania chowem i hodowlą ptactwa domowego, eksport polskich produktów drobiarskich).
T-W-1Początki drobiarstwa na świecie i w Polsce (okres wielkich odkryć geograficznych, początki przemysłowej produkcji mięsa drobiowego na przełomie lat 20. i 30. ubiegłego wieku w USA, polityczne i ekonomiczne ograniczenia w rozwoju drobiarstwa polskiego do 1918 roku).
T-W-7Organizacje krajowe promujące postęp wiedzy i techniki drobiarskiej (Krajowa Rada Drobiarstwa, Polski Związek Zrzeszeń Hodowców i Producentów Drobiu, Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz).
T-W-4Popularyzacja hodowli polskiego drobiu w okresie powojennym (uspołecznienie gospodarstw rolnych, rejonizacja ras drobiu, aspekt ilościowy oraz jakościowy chowu i hodowli drobiu).
T-W-5Instytuty, ośrodki hodowlane oraz naukowe zajmujące się zagadnieniami chowu i hodowli drobiu (m.in. Instytut Genetyki i Hodowli Zwierząt PAN w Jastrzębcu, Instytut Zootechniki - Państwowy Instytut Badawczy: Zakład Doświadczalny - Kołuda Wielka, Instytut Zootechniki - Państwowy Instytut Badawczy, Stacja Zasobów Genetycznych Drobiu Wodnego w Dworzyskach, krajowe ośrodki uniwersyteckie).
T-W-8Organizacje międzynarodowe promujące postęp wiedzy i techniki drobiarskiej (m.in. World Poultry Science Association (WPSA)).
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-1Metody podające (wykład informacyjny).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu wiadomości dotyczących historii drobiarstwa.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O1.4_U01Student analizuje i interpretuje wybrane fakty historyczne dotyczące rozwoju drobiarstwa w Polsce i na świecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U13Wykazuje umiejętność prezentowania własnego stanowiska i poglądów oraz porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U02Umie stosować podstawowe zasady humanizmu i etyki w powiązaniu z historycznym rozwojem nauk zootechnicznych
ZO_1A_U03Wykazuje umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego opracowania materiałów
ZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi historii oraz znaczenia drobiarstwa w rozwoju nauk zootechnicznych i zaspokajaniu potrzeb żywieniowych świata.
Treści programoweT-W-2Znaczenie drobiu w gospodarstwach rolnych na przestrzeni wieków (cel utrzymywania drobiu – od ubocznego zajęcia gospodyń wiejskich do istotnego działu produkcji zwierzęcej).
T-W-6Nestorzy polskiego drobiarstwa i ich wkład w rozwój nauk rolniczych (m.in. Laura Kaufman, Ewa Potemkowska, Grażyna Znaniecka, Jerzy Będkowski, Jerzy Szuman).
T-W-3Popularyzacja hodowli polskiego drobiu w okresie międzywojennym (wzrost zainteresowania chowem i hodowlą ptactwa domowego, eksport polskich produktów drobiarskich).
T-W-1Początki drobiarstwa na świecie i w Polsce (okres wielkich odkryć geograficznych, początki przemysłowej produkcji mięsa drobiowego na przełomie lat 20. i 30. ubiegłego wieku w USA, polityczne i ekonomiczne ograniczenia w rozwoju drobiarstwa polskiego do 1918 roku).
T-W-7Organizacje krajowe promujące postęp wiedzy i techniki drobiarskiej (Krajowa Rada Drobiarstwa, Polski Związek Zrzeszeń Hodowców i Producentów Drobiu, Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz).
T-W-4Popularyzacja hodowli polskiego drobiu w okresie powojennym (uspołecznienie gospodarstw rolnych, rejonizacja ras drobiu, aspekt ilościowy oraz jakościowy chowu i hodowli drobiu).
T-W-5Instytuty, ośrodki hodowlane oraz naukowe zajmujące się zagadnieniami chowu i hodowli drobiu (m.in. Instytut Genetyki i Hodowli Zwierząt PAN w Jastrzębcu, Instytut Zootechniki - Państwowy Instytut Badawczy: Zakład Doświadczalny - Kołuda Wielka, Instytut Zootechniki - Państwowy Instytut Badawczy, Stacja Zasobów Genetycznych Drobiu Wodnego w Dworzyskach, krajowe ośrodki uniwersyteckie).
T-W-8Organizacje międzynarodowe promujące postęp wiedzy i techniki drobiarskiej (m.in. World Poultry Science Association (WPSA)).
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-1Metody podające (wykład informacyjny).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów, dotyczącymi historii oraz znaczenia drobiarstwa w rozwoju nauk zootechnicznych i zaspokajaniu potrzeb żywnościowych świata.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów, analizuje znaczenie drobiarstwa w rozwoju nauk zootechnicznych i zaspokajaniu potrzeb żywnościowych świata na przestrzeni wieków, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące historii oraz znaczenia drobiarstwa w rozwoju nauk zootechnicznych i zaspokajaniu potrzeb żywnościowych świata w aspekcie lokalnym i regionalnym.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące historii oraz znaczenia drobiarstwa w rozwoju nauk zootechnicznych i zaspokajaniu potrzeb żywnościowych świata w aspekcie lokalnym i regionalnym.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące historii oraz znaczenia drobiarstwa w rozwoju nauk zootechnicznych i zaspokajaniu potrzeb żywnościowych świata w aspekcie lokalnym i regionalnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O1.4_K01Student jest aktywny poznawczo, przejawia chęć do samodzielnego poszukiwania i poszerzania wiedzy w edukacji formalnej i nieformalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
ZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi historii oraz znaczenia drobiarstwa w rozwoju nauk zootechnicznych i zaspokajaniu potrzeb żywieniowych świata.
Treści programoweT-W-2Znaczenie drobiu w gospodarstwach rolnych na przestrzeni wieków (cel utrzymywania drobiu – od ubocznego zajęcia gospodyń wiejskich do istotnego działu produkcji zwierzęcej).
T-W-6Nestorzy polskiego drobiarstwa i ich wkład w rozwój nauk rolniczych (m.in. Laura Kaufman, Ewa Potemkowska, Grażyna Znaniecka, Jerzy Będkowski, Jerzy Szuman).
T-W-7Organizacje krajowe promujące postęp wiedzy i techniki drobiarskiej (Krajowa Rada Drobiarstwa, Polski Związek Zrzeszeń Hodowców i Producentów Drobiu, Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz).
T-W-8Organizacje międzynarodowe promujące postęp wiedzy i techniki drobiarskiej (m.in. World Poultry Science Association (WPSA)).
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-1Metody podające (wykład informacyjny).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.