Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika
Sylabus przedmiotu Dietetyka weterynaryjna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dietetyka weterynaryjna | ||
Specjalność | Zootechnika | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe zagadnienia z biochemii, fizjologii zwierząt i żywienia zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób |
C-2 | zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego zwierząt starszych i ciężarnych |
C-3 | zapoznanie studentów z wpływem błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt |
C-4 | zapoznanie studentów ze sposobami oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Znaczenie diety w ochronie środowiska hodowlanego i wiejskiego. Ograniczenie wydalania azotu, fosforu i mikroelementów pochodzących z produkcji zwierzęcej. | 2 |
T-A-2 | Postępowanie dietetyczne w zaburzeniach przemiany materii. | 4 |
T-A-3 | Postępowanie dietetyczne przy ostrej biegunce i schorzeniach układu moczowego. | 2 |
T-A-4 | Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach wątroby. Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach układu krążenia. | 2 |
T-A-5 | Postępowanie dietetyczne w czasie ciąży i karmienia. | 2 |
T-A-6 | Pasza jako czynnik etiologiczny chorób zwierząt. Metody oceny zdrowotności/jakości pasz. | 2 |
T-A-7 | Pisemne zaliczenie treści omawianych na ćwiczeniach | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dietetyka weterynaryjna. Dietetyczne mieszanki paszowe i pasze lecznicze. | 2 |
T-W-2 | Błędy dietetyczne a zdrowie i produkcyjność zwierząt. Schorzenia metaboliczne zwierząt. | 2 |
T-W-3 | Ogólne zasady żywienia zwierząt chorych i starszych. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby. | 3 |
T-W-4 | Żywieniowe przyczyny zaburzeń opróżniania żołądka u zwierząt monogastrycznych. Choroby kolkowe koni – przyczyny i zapobieganie. | 2 |
T-W-5 | Zalety i wady żywienia pastwiskowego. | 2 |
T-W-6 | Wpływ warunków utrzymania i żywienia na odchów noworodków i młodzieży. | 2 |
T-W-7 | Kompensacja metaboliczna przy okresowym głodzeniu. | 1 |
T-W-8 | Pisemne zaliczenie omawianych treści | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie się do zajęć | 5 |
A-A-3 | przygotownia się do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | przygotowanie się studentów do zaliczenie wykładów | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen z testu i wykonanych zadań |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O8.3_W01 zna i omawia ogólne zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób | ZO_1A_W15 | R1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
ZO_1A_ZO-S-O8.3_W02 omawia wpływ błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt | ZO_1A_W15 | R1A_W05 | — | C-3 | T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
ZO_1A_ZO-S-O8.3_W03 wyjaśnia sposoby oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych | ZO_1A_W15 | R1A_W05 | — | C-4 | T-W-5, T-W-1, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O8.3_K01 rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych | ZO_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O8.3_W01 zna i omawia ogólne zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób | 2,0 | Student nie zna zasad postepowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. |
3,0 | Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje podstawowe zasady postepowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student samodzielnie opisuje wiekszosc omawianych na zajeciach zasad postepowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrazania wiedzy student popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student samodzielnie omawia zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student samodzielnie omawia zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami i ciekawość poznawcza. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. | |
ZO_1A_ZO-S-O8.3_W02 omawia wpływ błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt | 2,0 | Student nie potrafi omówić wpływu błędów żywieniowych na zdrowotność zwierząt. |
3,0 | Student, z dużą pomocą nauczyciela omawia podstawowe błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotnosć zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student, z pomocą nauczyciela omawia podstawowe błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotnosć zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia znaczące błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student, z niewielką pomocą nauczyciela, samodzielnie omawia najczęściej popełniane błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotnosć zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student samodzielnie omawia najczęściej popełniane błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotność zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student samodzielnie omawia wpływ błędów żywieniowych na zdrowotność zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. | |
ZO_1A_ZO-S-O8.3_W03 wyjaśnia sposoby oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych | 2,0 | Student nie potrafi omówić sposobów oceny zdrowotności pasz. Nie potrafi wymienić i omówić sposobów poprawienia ich właściwości dietetycznych. |
3,0 | Student, z dużą pomocą nauczyciela, potrafi omówić tylko niektóre sposoby oceny zdrowotności/jakości pasz. Wymienia tylko niektóre sposoby poprawienia ich właściwości dietetycznych. | |
3,5 | Student, z pomocą nauczyciela, potrafi omówić większość sposobów oceny zdrowotności/jakości pasz. Wymienia sposoby poprawienia ich właściwości dietetycznych i prawidłowo omawia niektóre z nich. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie omówić większość sposobów oceny zdrowotności/jakości pasz. Wymienia sposoby poprawienia ich właściwości dietetycznych i omawia większość z nich. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie omówić sposoby oceny zdrowotności/jakości pasz. Potrafi wymienić i omówić sposoby poprawienia ich właściwości dietetycznych. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. | |
5,0 | Student potrafi wyjaśnić sposoby oceny zdrowotności/jakości pasz i poprawienia ich właściwości dietetycznych. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianą tematyką i ciekawość poznawczą. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O8.3_K01 rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych | 2,0 | Student nie rozumie roli diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych. |
3,0 | Student w niewielkim stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych. | |
3,5 | Student w małym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych. | |
4,0 | Student w średnim stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych. | |
4,5 | Student w dużym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych. | |
5,0 | Student w pełnym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych. |
Literatura podstawowa
- Lewandowski L., Lewicka M., Janowicz P., Zarys dietetyki weterynaryjnej, AWR, Wrocław, 2000
Literatura dodatkowa
- Jamroz D., Potkański A. (red), Żywienie zwierząt i paszoznawstwo T.2, PWN, Warszawa, 2006