Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Toksykologia związków organicznych zanieczyszczających środowisko zwierzęce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Toksykologia związków organicznych zanieczyszczających środowisko zwierzęce
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 81 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 0,50,41zaliczenie
wykładyW3 7 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania z zakresu chemii organicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliościami szkodliwego oddziaływania związków organicznych zanieczyszczających środowisko zwierzęce. Rozwijanie u studentów wrażliwości na niebezpieczeństwo oddziaływania tych związków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Objawy kliniczne zatruć związkami organicznymi, insektydami, pescydydami, rokowania i leczenie.3
T-A-2Niekorzystne oddziaływania fotosensybilizatorów, fitoestrogenów, goitrogenów - wrażliwość gatunkowa zwierząt, objawy zatruć.2
T-A-3Czynniki warunkujące wytwarzanie mikotoksyn oraz oddziaływanie na zwierzęta. Mikotoksyny jako broń biologiczna. Podsumowanie wykładów i ćwiczeń.3
8
wykłady
T-W-1Toksykologia i jej znaczenie. Zadania toksykologii w ochronie zdrowia i ochronie środowiska. podstawowe pojęcia, rodzajezatruć i zapobieganie.2
T-W-2Skażenia wody i pasz związkami organicznymi (mocznik, alkohol, glikol, fenol i jego pochodne, lepik, pochodne ropy naftowej, chlorowane naftaleny, polichlorowane dwu i trójfenyle).3
T-W-3Pestycydy i szkodliwość oddziaływania na zwierzęta (źródła zatruć, mechanizm działania toksyczego).2
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach.8
A-A-2Przygotowanie studenta do przeprowadzenia ćwiczeń7
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach7
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Dyskusja podumowująca ćwiczenia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
S-2Ocena formująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie dyskusji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O6.1_W01
W zakresie wiedzy student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, objawy zatruć, rokowania i leczenie.
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O6.1_U01
Student ocenia wpływ związków organicznych na zwierzęta i możliwości zapobiegania zatruciom.
C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O6.1_K01
Student wykazuje zrozumienie czynników zanieczyszczających środowisko zwierzęcegi i szkodliwość ich oddziaływania.
C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O6.1_W01
W zakresie wiedzy student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, objawy zatruć, rokowania i leczenie.
2,0Student nie potrafi wymienić źródeł skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi
3,0Student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związakami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania i objawy kliniczne w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi wymienić źródła skażenia środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania i objawy kliniczne w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania, objawy kliniczne oraz leczenie
5,0Student potrafi wymienić źródła skaźeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania, objawy kliniczne oraz leczenie i możliwości zapobiegania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O6.1_U01
Student ocenia wpływ związków organicznych na zwierzęta i możliwości zapobiegania zatruciom.
2,0Student nie potrafi ocenić wpływu szkodliwości związków organicznych na zwierzęta oraz możliwości ich zapobiegania
3,0Student potrafi ocenić wpływ szkodliwości większości związków organicznych na zwierzęta, nie potrafi analizować możliwości ich zapobiegania
3,5Student potrafi ocenić wpływu szkodliwości większości związków organicznych na zwierzętach, nie potrafi analizować wzystkich możliwości ich zapobiegania
4,0Student potrafi ocenić wpływ szkodliwości związków organicznicznych na zwierzętach i analizować większość możliwości ich zapobiegania
4,5Student potrafi ocenić wpływ szkodliwości związków organicznych na zwierzętach i analizować możliwości ich zapobiegania
5,0Student potrafi ocenić wpływ szkodliwości związków organicznych na zwierzęta i analizować możliwości ich zapobiegania, inicjuje dyskusję

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O6.1_K01
Student wykazuje zrozumienie czynników zanieczyszczających środowisko zwierzęcegi i szkodliwość ich oddziaływania.
2,0Student nie dba o pogłębienie świadomości
3,0Student dba o pogłębienie świadomości w stopniu dostatecznym
3,5Student dba o pogłębienie świadomości, jest otwarty na poszerzenie wiedzy w stopniu dostatecznym
4,0Student dba o pogłębienie świadomości, jest otwarty na poszerzenie wiedzy w stopniu dobrym
4,5Student dba o pogłębienie świdomości, jest otwarty na poszerzenie wiedzy, świadomy szkodliowści związków organicznych
5,0Student dba o pogłębienie świadomości, jest otwarty na poszerzenie wiedzy, świadomy szkodliwości związków organicznych, kreatywny

Literatura podstawowa

  1. pod red. H. Janowskiego. W. Szwedy. T. E. Janowskiego, Szczegółowa patologia i terapia chorób świń, AR-T, Olsztyn, 1994, część I
  2. B. Leszczyński, Wybrane zagadnienia z biochemii i toksykologii środowiska, Akademii Podlaskiej, Siedlce, 2001

Literatura dodatkowa

  1. pod red. W. Bareja, Środowisko a zdrowie i produkcyjność zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Objawy kliniczne zatruć związkami organicznymi, insektydami, pescydydami, rokowania i leczenie.3
T-A-2Niekorzystne oddziaływania fotosensybilizatorów, fitoestrogenów, goitrogenów - wrażliwość gatunkowa zwierząt, objawy zatruć.2
T-A-3Czynniki warunkujące wytwarzanie mikotoksyn oraz oddziaływanie na zwierzęta. Mikotoksyny jako broń biologiczna. Podsumowanie wykładów i ćwiczeń.3
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Toksykologia i jej znaczenie. Zadania toksykologii w ochronie zdrowia i ochronie środowiska. podstawowe pojęcia, rodzajezatruć i zapobieganie.2
T-W-2Skażenia wody i pasz związkami organicznymi (mocznik, alkohol, glikol, fenol i jego pochodne, lepik, pochodne ropy naftowej, chlorowane naftaleny, polichlorowane dwu i trójfenyle).3
T-W-3Pestycydy i szkodliwość oddziaływania na zwierzęta (źródła zatruć, mechanizm działania toksyczego).2
7

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach.8
A-A-2Przygotowanie studenta do przeprowadzenia ćwiczeń7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach7
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-O6.1_W01W zakresie wiedzy student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, objawy zatruć, rokowania i leczenie.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliościami szkodliwego oddziaływania związków organicznych zanieczyszczających środowisko zwierzęce. Rozwijanie u studentów wrażliwości na niebezpieczeństwo oddziaływania tych związków.
Treści programoweT-W-1Toksykologia i jej znaczenie. Zadania toksykologii w ochronie zdrowia i ochronie środowiska. podstawowe pojęcia, rodzajezatruć i zapobieganie.
T-W-2Skażenia wody i pasz związkami organicznymi (mocznik, alkohol, glikol, fenol i jego pochodne, lepik, pochodne ropy naftowej, chlorowane naftaleny, polichlorowane dwu i trójfenyle).
T-W-3Pestycydy i szkodliwość oddziaływania na zwierzęta (źródła zatruć, mechanizm działania toksyczego).
T-A-1Objawy kliniczne zatruć związkami organicznymi, insektydami, pescydydami, rokowania i leczenie.
T-A-2Niekorzystne oddziaływania fotosensybilizatorów, fitoestrogenów, goitrogenów - wrażliwość gatunkowa zwierząt, objawy zatruć.
T-A-3Czynniki warunkujące wytwarzanie mikotoksyn oraz oddziaływanie na zwierzęta. Mikotoksyny jako broń biologiczna. Podsumowanie wykładów i ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić źródeł skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi
3,0Student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związakami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania i objawy kliniczne w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi wymienić źródła skażenia środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania i objawy kliniczne w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania, objawy kliniczne oraz leczenie
5,0Student potrafi wymienić źródła skaźeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania, objawy kliniczne oraz leczenie i możliwości zapobiegania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-O6.1_U01Student ocenia wpływ związków organicznych na zwierzęta i możliwości zapobiegania zatruciom.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliościami szkodliwego oddziaływania związków organicznych zanieczyszczających środowisko zwierzęce. Rozwijanie u studentów wrażliwości na niebezpieczeństwo oddziaływania tych związków.
Treści programoweT-A-1Objawy kliniczne zatruć związkami organicznymi, insektydami, pescydydami, rokowania i leczenie.
T-A-2Niekorzystne oddziaływania fotosensybilizatorów, fitoestrogenów, goitrogenów - wrażliwość gatunkowa zwierząt, objawy zatruć.
T-A-3Czynniki warunkujące wytwarzanie mikotoksyn oraz oddziaływanie na zwierzęta. Mikotoksyny jako broń biologiczna. Podsumowanie wykładów i ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić wpływu szkodliwości związków organicznych na zwierzęta oraz możliwości ich zapobiegania
3,0Student potrafi ocenić wpływ szkodliwości większości związków organicznych na zwierzęta, nie potrafi analizować możliwości ich zapobiegania
3,5Student potrafi ocenić wpływu szkodliwości większości związków organicznych na zwierzętach, nie potrafi analizować wzystkich możliwości ich zapobiegania
4,0Student potrafi ocenić wpływ szkodliwości związków organicznicznych na zwierzętach i analizować większość możliwości ich zapobiegania
4,5Student potrafi ocenić wpływ szkodliwości związków organicznych na zwierzętach i analizować możliwości ich zapobiegania
5,0Student potrafi ocenić wpływ szkodliwości związków organicznych na zwierzęta i analizować możliwości ich zapobiegania, inicjuje dyskusję
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-O6.1_K01Student wykazuje zrozumienie czynników zanieczyszczających środowisko zwierzęcegi i szkodliwość ich oddziaływania.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliościami szkodliwego oddziaływania związków organicznych zanieczyszczających środowisko zwierzęce. Rozwijanie u studentów wrażliwości na niebezpieczeństwo oddziaływania tych związków.
Treści programoweT-A-1Objawy kliniczne zatruć związkami organicznymi, insektydami, pescydydami, rokowania i leczenie.
T-A-2Niekorzystne oddziaływania fotosensybilizatorów, fitoestrogenów, goitrogenów - wrażliwość gatunkowa zwierząt, objawy zatruć.
T-A-3Czynniki warunkujące wytwarzanie mikotoksyn oraz oddziaływanie na zwierzęta. Mikotoksyny jako broń biologiczna. Podsumowanie wykładów i ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja podumowująca ćwiczenia
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dba o pogłębienie świadomości
3,0Student dba o pogłębienie świadomości w stopniu dostatecznym
3,5Student dba o pogłębienie świadomości, jest otwarty na poszerzenie wiedzy w stopniu dostatecznym
4,0Student dba o pogłębienie świadomości, jest otwarty na poszerzenie wiedzy w stopniu dobrym
4,5Student dba o pogłębienie świdomości, jest otwarty na poszerzenie wiedzy, świadomy szkodliowści związków organicznych
5,0Student dba o pogłębienie świadomości, jest otwarty na poszerzenie wiedzy, świadomy szkodliwości związków organicznych, kreatywny