Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Opieka weterynaryjna i fizjoterapeutyczna w hodowli zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Opieka weterynaryjna i fizjoterapeutyczna w hodowli zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Klinika Zwierząt Domowych
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Pępiak <jan.udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 92 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 7 0,50,41zaliczenie
wykładyW5 8 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy anatomii i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta ze sposobami polepszenia jakości życia oraz redukcji bólu u zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Fizykoterapia (laseroterapia, magnetoterapia, ultradźwięki, fale uderzeniowe, elektroterapia, ciepło i zimnolecznictwo, ćwiczenia równoważne i bierne)5
T-A-2Leczeniu schorzeń neurologicznych2
7
wykłady
T-W-1Stosowanie balneoterapii i hydroterapii3
T-W-2Stosowanie kinezyterapii u zwierząt1
T-W-3Masaże lecznicze u zwierząt2
T-W-4Fizjoterapia w przypadkach ortopedycznych2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2samodzielne studiowanie literatury4
A-A-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu4
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2samodzielne studiowanie literatury3
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu4
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O7.6_W01
Student posiada wiedzę w zakresie fizjoterapii
ZO_1A_W09R1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-W-4, T-A-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O7.6_U01
Student umie dobrać odpowiednie metody fizjoterapeutyczne stosowane u psów, kotów, ptaków, królików, a także przypadku koni i innych zwierząt towarzyszących człowiekowi
ZO_1A_U10, ZO_1A_U08, ZO_1A_U01R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U05, InzA_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-W-4, T-A-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O7.6_W01
Student posiada wiedzę w zakresie fizjoterapii
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O7.6_U01
Student umie dobrać odpowiednie metody fizjoterapeutyczne stosowane u psów, kotów, ptaków, królików, a także przypadku koni i innych zwierząt towarzyszących człowiekowi
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Levine D., Millis D., Taylor R., Rehabilitacja psów, Elsevier Urban & Partner, 2007
  2. McGowan C., Goff L., Stubbs N., Fizjoterapia Zwierząt - Badanie, Leczenie i Rehabilitacja Zwierząt, Blackwell Publishing, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Fizykoterapia (laseroterapia, magnetoterapia, ultradźwięki, fale uderzeniowe, elektroterapia, ciepło i zimnolecznictwo, ćwiczenia równoważne i bierne)5
T-A-2Leczeniu schorzeń neurologicznych2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stosowanie balneoterapii i hydroterapii3
T-W-2Stosowanie kinezyterapii u zwierząt1
T-W-3Masaże lecznicze u zwierząt2
T-W-4Fizjoterapia w przypadkach ortopedycznych2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2samodzielne studiowanie literatury4
A-A-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2samodzielne studiowanie literatury3
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-O7.6_W01Student posiada wiedzę w zakresie fizjoterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W09ma ogólną orientację w podstawowych problemach związanych z naukami zootechnicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze sposobami polepszenia jakości życia oraz redukcji bólu u zwierząt.
Treści programoweT-W-1Stosowanie balneoterapii i hydroterapii
T-W-2Stosowanie kinezyterapii u zwierząt
T-W-3Masaże lecznicze u zwierząt
T-A-1Fizykoterapia (laseroterapia, magnetoterapia, ultradźwięki, fale uderzeniowe, elektroterapia, ciepło i zimnolecznictwo, ćwiczenia równoważne i bierne)
T-W-4Fizjoterapia w przypadkach ortopedycznych
T-A-2Leczeniu schorzeń neurologicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-O7.6_U01Student umie dobrać odpowiednie metody fizjoterapeutyczne stosowane u psów, kotów, ptaków, królików, a także przypadku koni i innych zwierząt towarzyszących człowiekowi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
ZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze sposobami polepszenia jakości życia oraz redukcji bólu u zwierząt.
Treści programoweT-W-1Stosowanie balneoterapii i hydroterapii
T-W-2Stosowanie kinezyterapii u zwierząt
T-W-3Masaże lecznicze u zwierząt
T-A-1Fizykoterapia (laseroterapia, magnetoterapia, ultradźwięki, fale uderzeniowe, elektroterapia, ciepło i zimnolecznictwo, ćwiczenia równoważne i bierne)
T-W-4Fizjoterapia w przypadkach ortopedycznych
T-A-2Leczeniu schorzeń neurologicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0