Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt

Sylabus przedmiotu Chów ptaków ozdobnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów ptaków ozdobnych
Specjalność Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 20 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość systematyki oraz podstaw anatomii i fizjologii ptaków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami, rasami i odmianami ptaków ozdobnych i śpiewających
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu ptaków ozdobnych oraz zapewnienia im dobrostanu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wybrane rasy gołębi i ich klasyfikacja.2
T-A-2Żywienie gołebi mięsnych i ozdobnych.2
T-A-3Papużki faliste, rozelle, nierozłączki. Dziedziczenie barw. Geny ubarwienia papużek falistych, odmiany barwne związane z płcią. Prawidłowe żywienie i zabiegi pielęgnacyjne, wybór par do rozpłodu, przygotowanie do lęgów.3
T-A-4Kanarek - rasy i odmiany barwne. Kanarki śpiewające kolorowe i kształtne. Przegląd pozostałych gatunków łuszczaków: zeberki, mewki, ryżowce, amadyny. Prawidłowe żywienie i zabiegi pielęgnacyjne, wybór par do rozpłodu, przygotowanie do lęgów.4
T-A-5Specyfika żywienia ptaków ozdobnych, zasady komponowania mieszanek i ukladania dawek pokarmowych.2
T-A-6Profilaktyka i wybrane choroby ptaków ozdobnych2
15
wykłady
T-W-1Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi. Znakowanie ptaków.2
T-W-2Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.2
T-W-3Pomieszczenia dla ptaków: klatki i woliery. Typy gołębników i ich wyposażenie.2
T-W-4Charakterystyka, systematyka i biologia papug. Kakadu, nimfy, żako, ary, aleksandretty, lory, łąkówki - warunki utrzymania w niewoli. Rozpoznawanie płci.4
T-W-5Miękkojady w chowie amatorskim (gwarki, błyszczaki, zieleniki), pielęgnacja, warunki utrzymania i zywienia.2
T-W-6Pawie i perlice - najważniejsze rasy i odmiany hodowane w kraju.2
T-W-7Amatorska hodowla kur i jej znaczenie w ochronie starych ras. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru. Zasady pielęgnacji, utrzymania i żywienia.3
T-W-8Rasy amatorskie drobiu wodnego utrzymywanego w Polsce. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru. Zasady pielęgnacji, utrzymania i żywienia.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Studiowanie wskazanej literatury.5
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia7
A-A-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury3
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2wyklad konwersatoryjny
M-3Dyskusja
M-4Film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymieniać gatunki, rasy i odmiany ptaków utrzymywanych amatorsko oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą chowu ptaków ozdobnych.
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-1, C-2T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-3M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu ptaków śpiewających i ozdobnych. Potrafi odpowiednio zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu. Posiada umiejętność komponowania dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia różnych gatunków ptaków ozdobnych.
ZO_2A_U11R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-2T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-3M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_K01
Student jest wrażliwy i zdolny do podejmowania decyzji związanych z utrzymywaniem przez człowieka ptaków ozdobnych
ZO_2A_K09R2A_K03InzA2_K01C-2T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-3M-2, M-1, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymieniać gatunki, rasy i odmiany ptaków utrzymywanych amatorsko oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą chowu ptaków ozdobnych.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu ptaków śpiewających i ozdobnych. Potrafi odpowiednio zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu. Posiada umiejętność komponowania dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia różnych gatunków ptaków ozdobnych.
2,0Student: -nie potrafi nawet z wydatną pomocą nauczyciela zidentyfikować i poradzić sobie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów projektowania i wyposażenia pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, nie potrafi dobierać pokarmów dla ptaków ozdobnych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków , nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z zaplanowaniem chowu ptaków ozdobnych, projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów i komponowaniem dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z zaplanowaniem chowu ptaków ozdobnych, projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów i komponowaniem dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków
4,5Student: - posiada pogłębioną wiedzę dotycząca chowu ptaków ozdobnych, potrafi ją zastosować praktycznie, formułuje oceny dotyczące stanu pomieszczeń dla ptaków ozdobnych, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyc dawkę pokarmową dla ptaków ozdobnych
5,0Student: - posiada pogłębioną wiedzę na temat chowu i dobrostanu ptaków ozdobnych, potrafi ją zastosować praktycznie, potrafi przeanalizować i ocenić stan pomieszczeń dla ptaków ozdobnych, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyć dawkę pokarmową dla ptaków ozdobnych - potrafi ocenić zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_K01
Student jest wrażliwy i zdolny do podejmowania decyzji związanych z utrzymywaniem przez człowieka ptaków ozdobnych
2,0Student: - nie przejawia wrażiwości na potrzeby ptaków ozdobnych - nie ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i zycie ptaków ozdobnych
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Student: - przejawia wrażliwość na potrzeby ptaków ozdobnych - ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie ptaków ozdobnych

Literatura podstawowa

  1. Biefeld H., Papużki faliste, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1997
  2. Swierczewska E., Wężyk S., Horbańczuk J., Chów drobiu, OW "Hoża", Warszawa, 1999
  3. Jabłoński K., Gorazdowski K., Duże papugi, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1999
  4. Kruszewicz A., Tarasewicz L., Kury ozdobne, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2002
  5. Kruszewicz G., Hodowla ptaków ozdobnych, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2002
  6. Nowicki B., Pawlina E., Dubiel A., Gołębie, PWRiL, Warszawa, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wybrane rasy gołębi i ich klasyfikacja.2
T-A-2Żywienie gołebi mięsnych i ozdobnych.2
T-A-3Papużki faliste, rozelle, nierozłączki. Dziedziczenie barw. Geny ubarwienia papużek falistych, odmiany barwne związane z płcią. Prawidłowe żywienie i zabiegi pielęgnacyjne, wybór par do rozpłodu, przygotowanie do lęgów.3
T-A-4Kanarek - rasy i odmiany barwne. Kanarki śpiewające kolorowe i kształtne. Przegląd pozostałych gatunków łuszczaków: zeberki, mewki, ryżowce, amadyny. Prawidłowe żywienie i zabiegi pielęgnacyjne, wybór par do rozpłodu, przygotowanie do lęgów.4
T-A-5Specyfika żywienia ptaków ozdobnych, zasady komponowania mieszanek i ukladania dawek pokarmowych.2
T-A-6Profilaktyka i wybrane choroby ptaków ozdobnych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi. Znakowanie ptaków.2
T-W-2Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.2
T-W-3Pomieszczenia dla ptaków: klatki i woliery. Typy gołębników i ich wyposażenie.2
T-W-4Charakterystyka, systematyka i biologia papug. Kakadu, nimfy, żako, ary, aleksandretty, lory, łąkówki - warunki utrzymania w niewoli. Rozpoznawanie płci.4
T-W-5Miękkojady w chowie amatorskim (gwarki, błyszczaki, zieleniki), pielęgnacja, warunki utrzymania i zywienia.2
T-W-6Pawie i perlice - najważniejsze rasy i odmiany hodowane w kraju.2
T-W-7Amatorska hodowla kur i jej znaczenie w ochronie starych ras. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru. Zasady pielęgnacji, utrzymania i żywienia.3
T-W-8Rasy amatorskie drobiu wodnego utrzymywanego w Polsce. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru. Zasady pielęgnacji, utrzymania i żywienia.3
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Studiowanie wskazanej literatury.5
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia7
A-A-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury3
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymieniać gatunki, rasy i odmiany ptaków utrzymywanych amatorsko oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą chowu ptaków ozdobnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami, rasami i odmianami ptaków ozdobnych i śpiewających
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu ptaków ozdobnych oraz zapewnienia im dobrostanu
Treści programoweT-W-7Amatorska hodowla kur i jej znaczenie w ochronie starych ras. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru. Zasady pielęgnacji, utrzymania i żywienia.
T-W-6Pawie i perlice - najważniejsze rasy i odmiany hodowane w kraju.
T-W-5Miękkojady w chowie amatorskim (gwarki, błyszczaki, zieleniki), pielęgnacja, warunki utrzymania i zywienia.
T-W-3Pomieszczenia dla ptaków: klatki i woliery. Typy gołębników i ich wyposażenie.
T-W-4Charakterystyka, systematyka i biologia papug. Kakadu, nimfy, żako, ary, aleksandretty, lory, łąkówki - warunki utrzymania w niewoli. Rozpoznawanie płci.
T-W-8Rasy amatorskie drobiu wodnego utrzymywanego w Polsce. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru. Zasady pielęgnacji, utrzymania i żywienia.
T-A-2Żywienie gołebi mięsnych i ozdobnych.
T-A-6Profilaktyka i wybrane choroby ptaków ozdobnych
T-A-4Kanarek - rasy i odmiany barwne. Kanarki śpiewające kolorowe i kształtne. Przegląd pozostałych gatunków łuszczaków: zeberki, mewki, ryżowce, amadyny. Prawidłowe żywienie i zabiegi pielęgnacyjne, wybór par do rozpłodu, przygotowanie do lęgów.
T-A-5Specyfika żywienia ptaków ozdobnych, zasady komponowania mieszanek i ukladania dawek pokarmowych.
T-A-1Wybrane rasy gołębi i ich klasyfikacja.
T-A-3Papużki faliste, rozelle, nierozłączki. Dziedziczenie barw. Geny ubarwienia papużek falistych, odmiany barwne związane z płcią. Prawidłowe żywienie i zabiegi pielęgnacyjne, wybór par do rozpłodu, przygotowanie do lęgów.
Metody nauczaniaM-2wyklad konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Dyskusja
M-4Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu ptaków śpiewających i ozdobnych. Potrafi odpowiednio zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu. Posiada umiejętność komponowania dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia różnych gatunków ptaków ozdobnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu ptaków ozdobnych oraz zapewnienia im dobrostanu
Treści programoweT-W-2Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.
T-W-7Amatorska hodowla kur i jej znaczenie w ochronie starych ras. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru. Zasady pielęgnacji, utrzymania i żywienia.
T-W-5Miękkojady w chowie amatorskim (gwarki, błyszczaki, zieleniki), pielęgnacja, warunki utrzymania i zywienia.
T-W-3Pomieszczenia dla ptaków: klatki i woliery. Typy gołębników i ich wyposażenie.
T-W-4Charakterystyka, systematyka i biologia papug. Kakadu, nimfy, żako, ary, aleksandretty, lory, łąkówki - warunki utrzymania w niewoli. Rozpoznawanie płci.
T-W-8Rasy amatorskie drobiu wodnego utrzymywanego w Polsce. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru. Zasady pielęgnacji, utrzymania i żywienia.
T-A-2Żywienie gołebi mięsnych i ozdobnych.
T-A-6Profilaktyka i wybrane choroby ptaków ozdobnych
T-A-4Kanarek - rasy i odmiany barwne. Kanarki śpiewające kolorowe i kształtne. Przegląd pozostałych gatunków łuszczaków: zeberki, mewki, ryżowce, amadyny. Prawidłowe żywienie i zabiegi pielęgnacyjne, wybór par do rozpłodu, przygotowanie do lęgów.
T-A-5Specyfika żywienia ptaków ozdobnych, zasady komponowania mieszanek i ukladania dawek pokarmowych.
T-A-3Papużki faliste, rozelle, nierozłączki. Dziedziczenie barw. Geny ubarwienia papużek falistych, odmiany barwne związane z płcią. Prawidłowe żywienie i zabiegi pielęgnacyjne, wybór par do rozpłodu, przygotowanie do lęgów.
Metody nauczaniaM-2wyklad konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Dyskusja
M-4Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi nawet z wydatną pomocą nauczyciela zidentyfikować i poradzić sobie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów projektowania i wyposażenia pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, nie potrafi dobierać pokarmów dla ptaków ozdobnych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków , nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z zaplanowaniem chowu ptaków ozdobnych, projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów i komponowaniem dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z zaplanowaniem chowu ptaków ozdobnych, projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów i komponowaniem dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków
4,5Student: - posiada pogłębioną wiedzę dotycząca chowu ptaków ozdobnych, potrafi ją zastosować praktycznie, formułuje oceny dotyczące stanu pomieszczeń dla ptaków ozdobnych, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyc dawkę pokarmową dla ptaków ozdobnych
5,0Student: - posiada pogłębioną wiedzę na temat chowu i dobrostanu ptaków ozdobnych, potrafi ją zastosować praktycznie, potrafi przeanalizować i ocenić stan pomieszczeń dla ptaków ozdobnych, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyć dawkę pokarmową dla ptaków ozdobnych - potrafi ocenić zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_K01Student jest wrażliwy i zdolny do podejmowania decyzji związanych z utrzymywaniem przez człowieka ptaków ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu ptaków ozdobnych oraz zapewnienia im dobrostanu
Treści programoweT-W-2Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.
T-W-7Amatorska hodowla kur i jej znaczenie w ochronie starych ras. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru. Zasady pielęgnacji, utrzymania i żywienia.
T-W-6Pawie i perlice - najważniejsze rasy i odmiany hodowane w kraju.
T-W-1Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi. Znakowanie ptaków.
T-W-5Miękkojady w chowie amatorskim (gwarki, błyszczaki, zieleniki), pielęgnacja, warunki utrzymania i zywienia.
T-W-3Pomieszczenia dla ptaków: klatki i woliery. Typy gołębników i ich wyposażenie.
T-W-4Charakterystyka, systematyka i biologia papug. Kakadu, nimfy, żako, ary, aleksandretty, lory, łąkówki - warunki utrzymania w niewoli. Rozpoznawanie płci.
T-W-8Rasy amatorskie drobiu wodnego utrzymywanego w Polsce. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru. Zasady pielęgnacji, utrzymania i żywienia.
T-A-2Żywienie gołebi mięsnych i ozdobnych.
T-A-6Profilaktyka i wybrane choroby ptaków ozdobnych
T-A-4Kanarek - rasy i odmiany barwne. Kanarki śpiewające kolorowe i kształtne. Przegląd pozostałych gatunków łuszczaków: zeberki, mewki, ryżowce, amadyny. Prawidłowe żywienie i zabiegi pielęgnacyjne, wybór par do rozpłodu, przygotowanie do lęgów.
T-A-5Specyfika żywienia ptaków ozdobnych, zasady komponowania mieszanek i ukladania dawek pokarmowych.
T-A-1Wybrane rasy gołębi i ich klasyfikacja.
T-A-3Papużki faliste, rozelle, nierozłączki. Dziedziczenie barw. Geny ubarwienia papużek falistych, odmiany barwne związane z płcią. Prawidłowe żywienie i zabiegi pielęgnacyjne, wybór par do rozpłodu, przygotowanie do lęgów.
Metody nauczaniaM-2wyklad konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Dyskusja
M-4Film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie przejawia wrażiwości na potrzeby ptaków ozdobnych - nie ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i zycie ptaków ozdobnych
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Student: - przejawia wrażliwość na potrzeby ptaków ozdobnych - ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie ptaków ozdobnych