Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt

Sylabus przedmiotu Podstawy utrzymania zwierząt w ogrodach zoologicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy utrzymania zwierząt w ogrodach zoologicznych
Specjalność Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z funkcjami ogrodów zoologicznych, wymogami dotyczącymi ogrodów zoologicznych i wymaganiami zwierząt tam przebywających. Zaznajomienie się kształtowaniem warunków niezbędnych do zapewnienia dobrostanuzwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zajęcia terenowe: wyjazd studyjny do ogrodu zoologicznego. Zapoznanie się z pracą i organizacją zoo. Konstrukcja i wyposażenie pomieszczeń dla różnych gatunków zwierząt, budowa wybiegów.8
T-A-2Pielęgnacja zwierząt dorosłych2
T-A-3Organizowanie czasu dla wybranych gatunków zwierząt (przyrządy do zabawy, , pokazy, tresura itd.).2
T-A-4Opieka nad noworodkami .2
T-A-5Karmienie - urozmaicenie sposobu podawana pokarmu1
15
wykłady
T-W-1Cel zakładania ogrodów zoologicznych, historia rozwoju ogrodów. Znaczenie ogrodów zoologicznych w ochronie ginących gatunków. Rola i funkcje ogrodów zoologicznych (rekreacyjne, dydaktyczne)2
T-W-2Wymagania ogólne dotyczące zakładania i prowadzenia ogrodów zoologicznych (przepisy, nomy i wymogi formalno-prawne dotyczące działalności ogrodu zoologicznego)2
T-W-3Wymagania szczegółowe prowadzenia ogrodów zoologicznych (rodzaje pomieszczeń dla wybranych gatunków zwierząt, ich powierzchnia temperatura, wyposażenie).2
T-W-4Charakterystyka wybranych ogrodów zoologicznych w Polsce i na świecie.2
T-W-5Wymagania zwierząt wybranych gatunków dotyczące chowu i żywienia.2
T-W-6Pielęgnacja zwierząt. Zabiegi pielęgnacyjno-higieniczne i weterynaryjne.2
T-W-7Rozród i hodowla. Organizacja rozrodu. Krycie, ciąża i poród. Opieka nad potomstwem porzuconym przez matkę.2
T-W-8Organizacja ogrodu zoologicznego. Współpraca między ogrodami zoologicznymi- wypożyczanie i wymiana zwierząt1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie projektu lub prezentacji12
A-A-3Konsultacje3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie projektu lub prezentacji12
A-W-3Konsultacje3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacha filmowa
M-3Wizyta studyjna w ogrodzie zoologicznym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności i efektów wizyty studyjnej
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji lub projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_W01
Wiedza o funkcjach i roli ogrodów zooligicznych. Znajomość wymagań bytowych zwierząt utrzymywanych w zoo i jego organizacji dostosowanej do tych wymagań.
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_U01
Umiejętność zaprojektowania stanowisk dla wybranych gatunków zwierząt oraz organizacji żywienia, pielęgnacji i hodowli zwierząt w zoo.
ZO_2A_U11R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_K01
Student potrafi propagować idee ogrodów zoologicznych oraz wyjasśniać ich znaczenie we współczesnym świecie.
ZO_2A_K09R2A_K03InzA2_K01C-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_W01
Wiedza o funkcjach i roli ogrodów zooligicznych. Znajomość wymagań bytowych zwierząt utrzymywanych w zoo i jego organizacji dostosowanej do tych wymagań.
2,0Student nie zna funkcji i roli ogrodów zooligicznych.
3,0Student wie, jakie są funkcje i rola ogrodów zooligicznych.
3,5Student wie, jakie są funkcje i rola ogrodów zooligicznych. Zna ogólne zasady działalności ogrodów zoologicznych. Zna podstawowe wymagania bytowe najbardziej popularnych zwierząt utrzymywanych w zoo
4,0Student wie, jakie są funkcje i rola ogrodów zooligicznych. Zna ogólne zasady działalności ogrodów zoologicznych. Zna podstawowe wymagania bytowe najbardziej popularnych zwierząt utrzymywanych w zoo i jego organizacji dostosowanej do tych wymagań.Zna podtsawowe zabiegi pielegnacyjne zwierząt dorosłych i noworodków
4,5Student wie, jakie są funkcje i rola ogrodów zooligicznych. Zna ogólne zasady działalności ogrodów zoologicznych. Zna podstawowe wymagania bytowe najbardziej popularnych zwierząt utrzymywanych w zoo i jego organizacji dostosowanej do tych wymagań. Zna podtsawowe zabiegi pielegnacyjne zwierząt dorosłych i noworodków. Potrafi zaprojektować pomieszczenia i wybiegi dla najbardziej popularnych w zoo gatunków zwierząt
5,0Student wie, jakie są funkcje i rola ogrodów zooligicznych. Zna ogólne zasady działalności ogrodów zoologicznych. Zna podstawowe wymagania bytowe najbardziej popularnych zwierząt utrzymywanych w zoo i jego organizacji dostosowanej do tych wymagań. Zna podtsawowe zabiegi pielegnacyjne zwierząt dorosłych i noworodków. Potrafi zaprojektować pomieszczenia i wybiegi dla najbardziej popularnych w zoo gatunków zwierząt Potrafi zorganizować w sposób urozmaicony zajęcia dla zwierząt (karmienie, pokazy tresury, pielęgniacja etc.)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_U01
Umiejętność zaprojektowania stanowisk dla wybranych gatunków zwierząt oraz organizacji żywienia, pielęgnacji i hodowli zwierząt w zoo.
2,0
3,0Umiejętność zaprojektowania stanowisk dla wybranych gatunków zwierząt oraz organizacji żywienia, pielęgnacji i hodowli zwierząt w zoo.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_K01
Student potrafi propagować idee ogrodów zoologicznych oraz wyjasśniać ich znaczenie we współczesnym świecie.
2,0
3,0Student potrafi propagować idee ogrodów zoologicznych oraz wyjasśniać ich znaczenie we współczesnym świecie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Łukaszewicz K., Ogrody zoologiczne: wczoraj - dziś - jutro., Wiedza Powszechna, Warszawa, 1975
  2. Niweliński A., Rola i funkcje współczesnych ogrodów zoologicznych, Przyr.Pol., 2001, 11, s.10-11.
  3. Łukasiewicz A, Dotychczasowe akty prawne dotyczące ochrony ogrodów botanicznych i ogrodów zoologicznych w Polsce, Biul.Ogrod.Bot.Muz.Zbior, 1998, 7, 21-24

Literatura dodatkowa

  1. Olech W., Ochrona zasobów genowych zwierząt realizowana w ogrodach zoologicznych, Przegl.Hod, Warszawa, 2003, 71, s.10-14
  2. Gabryś G., Rola ogrodów zoologicznych w ochronie gatunkowej zwierząt, Przegl..Przyr, 2000, 2-3, s.195-213
  3. Polinger Foster K, Najstarsze ogrody zoologiczne i botaniczne, Świat Nauki, 1999, 9, s.76-83

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zajęcia terenowe: wyjazd studyjny do ogrodu zoologicznego. Zapoznanie się z pracą i organizacją zoo. Konstrukcja i wyposażenie pomieszczeń dla różnych gatunków zwierząt, budowa wybiegów.8
T-A-2Pielęgnacja zwierząt dorosłych2
T-A-3Organizowanie czasu dla wybranych gatunków zwierząt (przyrządy do zabawy, , pokazy, tresura itd.).2
T-A-4Opieka nad noworodkami .2
T-A-5Karmienie - urozmaicenie sposobu podawana pokarmu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel zakładania ogrodów zoologicznych, historia rozwoju ogrodów. Znaczenie ogrodów zoologicznych w ochronie ginących gatunków. Rola i funkcje ogrodów zoologicznych (rekreacyjne, dydaktyczne)2
T-W-2Wymagania ogólne dotyczące zakładania i prowadzenia ogrodów zoologicznych (przepisy, nomy i wymogi formalno-prawne dotyczące działalności ogrodu zoologicznego)2
T-W-3Wymagania szczegółowe prowadzenia ogrodów zoologicznych (rodzaje pomieszczeń dla wybranych gatunków zwierząt, ich powierzchnia temperatura, wyposażenie).2
T-W-4Charakterystyka wybranych ogrodów zoologicznych w Polsce i na świecie.2
T-W-5Wymagania zwierząt wybranych gatunków dotyczące chowu i żywienia.2
T-W-6Pielęgnacja zwierząt. Zabiegi pielęgnacyjno-higieniczne i weterynaryjne.2
T-W-7Rozród i hodowla. Organizacja rozrodu. Krycie, ciąża i poród. Opieka nad potomstwem porzuconym przez matkę.2
T-W-8Organizacja ogrodu zoologicznego. Współpraca między ogrodami zoologicznymi- wypożyczanie i wymiana zwierząt1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie projektu lub prezentacji12
A-A-3Konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie projektu lub prezentacji12
A-W-3Konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_W01Wiedza o funkcjach i roli ogrodów zooligicznych. Znajomość wymagań bytowych zwierząt utrzymywanych w zoo i jego organizacji dostosowanej do tych wymagań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z funkcjami ogrodów zoologicznych, wymogami dotyczącymi ogrodów zoologicznych i wymaganiami zwierząt tam przebywających. Zaznajomienie się kształtowaniem warunków niezbędnych do zapewnienia dobrostanuzwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacha filmowa
M-3Wizyta studyjna w ogrodzie zoologicznym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności i efektów wizyty studyjnej
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji lub projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna funkcji i roli ogrodów zooligicznych.
3,0Student wie, jakie są funkcje i rola ogrodów zooligicznych.
3,5Student wie, jakie są funkcje i rola ogrodów zooligicznych. Zna ogólne zasady działalności ogrodów zoologicznych. Zna podstawowe wymagania bytowe najbardziej popularnych zwierząt utrzymywanych w zoo
4,0Student wie, jakie są funkcje i rola ogrodów zooligicznych. Zna ogólne zasady działalności ogrodów zoologicznych. Zna podstawowe wymagania bytowe najbardziej popularnych zwierząt utrzymywanych w zoo i jego organizacji dostosowanej do tych wymagań.Zna podtsawowe zabiegi pielegnacyjne zwierząt dorosłych i noworodków
4,5Student wie, jakie są funkcje i rola ogrodów zooligicznych. Zna ogólne zasady działalności ogrodów zoologicznych. Zna podstawowe wymagania bytowe najbardziej popularnych zwierząt utrzymywanych w zoo i jego organizacji dostosowanej do tych wymagań. Zna podtsawowe zabiegi pielegnacyjne zwierząt dorosłych i noworodków. Potrafi zaprojektować pomieszczenia i wybiegi dla najbardziej popularnych w zoo gatunków zwierząt
5,0Student wie, jakie są funkcje i rola ogrodów zooligicznych. Zna ogólne zasady działalności ogrodów zoologicznych. Zna podstawowe wymagania bytowe najbardziej popularnych zwierząt utrzymywanych w zoo i jego organizacji dostosowanej do tych wymagań. Zna podtsawowe zabiegi pielegnacyjne zwierząt dorosłych i noworodków. Potrafi zaprojektować pomieszczenia i wybiegi dla najbardziej popularnych w zoo gatunków zwierząt Potrafi zorganizować w sposób urozmaicony zajęcia dla zwierząt (karmienie, pokazy tresury, pielęgniacja etc.)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_U01Umiejętność zaprojektowania stanowisk dla wybranych gatunków zwierząt oraz organizacji żywienia, pielęgnacji i hodowli zwierząt w zoo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z funkcjami ogrodów zoologicznych, wymogami dotyczącymi ogrodów zoologicznych i wymaganiami zwierząt tam przebywających. Zaznajomienie się kształtowaniem warunków niezbędnych do zapewnienia dobrostanuzwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacha filmowa
M-3Wizyta studyjna w ogrodzie zoologicznym
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji lub projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność zaprojektowania stanowisk dla wybranych gatunków zwierząt oraz organizacji żywienia, pielęgnacji i hodowli zwierząt w zoo.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_K01Student potrafi propagować idee ogrodów zoologicznych oraz wyjasśniać ich znaczenie we współczesnym świecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z funkcjami ogrodów zoologicznych, wymogami dotyczącymi ogrodów zoologicznych i wymaganiami zwierząt tam przebywających. Zaznajomienie się kształtowaniem warunków niezbędnych do zapewnienia dobrostanuzwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacha filmowa
M-3Wizyta studyjna w ogrodzie zoologicznym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności i efektów wizyty studyjnej
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji lub projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi propagować idee ogrodów zoologicznych oraz wyjasśniać ich znaczenie we współczesnym świecie.
3,5
4,0
4,5
5,0