Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)
Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe ZUPRIZ:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Seminarium dyplomowe ZUPRIZ | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Pęski <peski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl>, Wojciech Pęski <peski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczone projektowanie przeddyplomowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | kompetencje nieodzowne na stanowisku projektanta odpowiedzialnego: za wymianę doświadczeń i poglądów uzyskiwanych w trakcie opracowywania projektów architektoniczno-urbanistycznych (w tym projektu dyplomowego) o znacznym stopniu złożoności, za doskonalenie sposobu prezentacji oraz obrony przedstawianych poglądów i rozwiązań, za rozszerzanie, pogłębienie, porządkowanie, ograniczenie i uproszczenie tematyki złożonych prac projektowych (w tym dyplomowych) dzięki przeprowadzonej dyskusji oraz wnioskom z niej wypływających |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Seminarium składa się z następujących faz: prezentacja referatu (z pomocą programów PowerPoint lub OpenOffice) krótsza dla dyplomów, jednoosobowych i dłuższa dla dyplomów dwuosobowych, pytania uczestników i odpowiedzi referenta na zapisane pytania, poglądy i opinie uczestników, wymiana argumentów i kontrargumentów, podsumowanie dyskusji w tym poszerzenie i pogłębienie wiedzy w zakresie urbanistyki i architektury. W prezentacji należy uwzględnić: omówienie sposobu selekcji i analizy materiałów źródłowych, literatury oraz przykładowych rozwiązań krajowych i zagranicznych, określenie diagnozy obszaru objętego opracowaniem, przedstawienie wniosków z ww. analizy oraz inspiracji (krajowych i zagranicznych) do sformułowania koncepcji projektowej, omówienie koncepcji projektowej i rozwiązań szczegółowych, przedstawienie typowej planszy A1 (układ poziomy lub pionowy, napis główny, podtytuły, numeracja plansz, legenda) oraz spisu treści opisu projektu z bibliografią. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | po za zajęciami | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda seminarium, metoda prezentacji, metoda porównawcza, dyskusja dydaktyczna, metoda harmonogramu wykonania pracy dyplomowej, metoda programowa (komputerowa). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: student ma wykazać się na seminarium a) umiejętnością samodzielnego rozwiązywania zadań projektowych z dziedziny architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego o znacznym stopniu złożoności oraz b) umiejętnością uzasadnienia przyjętego rozwiązania w dyskusji (dzięki wymianie argumentów i kontrargumentów). Oceniane są: a) opracowanie, w uzgodnieniu z promotorem, harmonogramu wykonania poszczególnych elementów pracy dyplomowej, b) prezentacja i obrona wykonanych już elementów pracy dyplomowej, c) aktywny udział dyplomanta we wszystkich fazach dyskusji dydaktycznej oraz d) obecność na seminariach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_A-III/3B_W05 zna teorię, elementy i zasady kompozycji urbanistycznej | A_2A_W05 | T2A_W04 | InzA2_W03 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_A-III/3B_W06 w kompozycji rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka) | A_2A_W06 | T2A_W04 | InzA2_W03 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_A-III/3B_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | A_2A_U01 | T2A_U08, T2A_U11 | InzA2_U01 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_A-III/3B_U02 prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | A_2A_U02 | T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U18 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_A-III/3B_U03 potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego | A_2A_U03 | T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U18 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U07 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_A-III/3B_U06 w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | A_2A_U06 | T2A_U11, T2A_U14 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_A-III/3B_U07 potrafi wykonać projekt typowy, jest przygotowany do współtworzenia rozwiązań systemowych | A_2A_U07 | T2A_U07, T2A_U19 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_A-III/3B_U08 potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i krajobrazowe | A_2A_U08 | T2A_U18, T2A_U19 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_A-III/3B_U11 potrafi projektować zespoły osadnicze o złożonej funkcji i dużej skali | A_2A_U11 | T2A_U13, T2A_U15, T2A_U19 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_A-III/3B_K03 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | A_2A_K07 | T2A_K04, T2A_K07 | InzA2_K02 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_A-III/3B_K07 jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, prezentuje rozwiązania i dyskutuje w środowisku branżowym, na forum publicznym i w kontaktach z mediami | A_2A_K07 | T2A_K04, T2A_K07 | InzA2_K02 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_A-III/3B_W05 zna teorię, elementy i zasady kompozycji urbanistycznej | 2,0 | |
3,0 | W rozwiazaniu projektowym zostały poprawnie zastosowane elementy kompozycji urbanistycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_A-III/3B_W06 w kompozycji rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka) | 2,0 | |
3,0 | Poprawnie zastosowane zostały w projekcie elementy kompozycji, powiązania przestrzenne odpowiadające odpowiednim proporcjom | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_A-III/3B_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | 2,0 | |
3,0 | Przedstawienie oryginalnej koncepcji projektowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_A-III/3B_U02 prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | 2,0 | |
3,0 | Atrakcyjne pod wzgledem graficznych przedstawienie pracy dyplomowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_A-III/3B_U03 potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego | 2,0 | |
3,0 | Przedstawiona metoda jest adekwatna do realizowanego zadania projektowego lub planistycznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_A-III/3B_U06 w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | 2,0 | |
3,0 | Prawidłowe zdefiniowanie problemów i ich odpowiednia hierarchizacja | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_A-III/3B_U07 potrafi wykonać projekt typowy, jest przygotowany do współtworzenia rozwiązań systemowych | 2,0 | |
3,0 | Prawidłowo wykonany został projekt typowy zostały przesdstawione rozwiązaia systemowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_A-III/3B_U08 potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i krajobrazowe | 2,0 | |
3,0 | Odpowiednie zdefiniowanie i zagospodarowania publicznych przestrzeni miejskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_A-III/3B_U11 potrafi projektować zespoły osadnicze o złożonej funkcji i dużej skali | 2,0 | |
3,0 | Projekt zawiera prawidłowo zaprojektowane zespły osadnicze | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_A-III/3B_K03 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | 2,0 | |
3,0 | Prezentuje umiejętności chronienia środowisska przyrodniczego o kulturowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_A-III/3B_K07 jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, prezentuje rozwiązania i dyskutuje w środowisku branżowym, na forum publicznym i w kontaktach z mediami | 2,0 | |
3,0 | Berze czynny udział w prezentacji i dyskusji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmielewski M.J., Teoria urbanistyki, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
- Majchrzak J. i Mendel T, Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań, 1999
- Wiszniewski A., Jak przekonywująco mówić i przemawiać, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław, 1994
Literatura dodatkowa
- Stróżewski W., Dialektyka twórczości, Wydawnictwo Znak, Kraków, 2007
- Zeimbiński Z., Logika praktyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002