Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)
Sylabus przedmiotu Psychologia architektury i percepcja kompozycji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychologia architektury i percepcja kompozycji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Satkiewicz-Parczewska <asparstudio@wp.pl> | ||
Inni nauczyciele | Aleksandra Satkiewicz-Parczewska <asparstudio@wp.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | posiada podstawową wiedzę zwiazaną z wykształceniem inzyniera architekta. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia kompozycji w sztuce |
C-2 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. zagadnień zwiazanych z psychologią architektury |
C-3 | ukształtowanie umiejetności z zakresu stosowania odpowiednich kształtów i kolorów zgodnych z ich psycholgicznym oddziaływaniem |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zapis mentalny wykres wrazeń - drogi dojscia z uczelni do domu z zazn. Punktów naj+ i naj - | 3 |
T-P-2 | opracowanie indywidualne zaobserwowanej manipulacji w architekturze | 3 |
T-P-3 | percepcja wybranego obiektu miasta Szczecina | 12 |
T-P-4 | transpozycja kompozycji muzycznej na architektoniczną poprzez działania interdyscyplinarne | 12 |
T-P-5 | projekt kolorystyki witrażowej ze wskazaniem jej emocjonalnego oddziaływania | 6 |
T-P-6 | studenckie prezentacje indywidualne | 9 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Krótki zarys problematyki przedmiotu w świetle psychologii architektury i jej znaczenia dla warsztatu projektowego współczesnego architekta | 1 |
T-W-2 | Emocjonalne oddziaływanie przestrzeni architektonicznej w aspekcie psychologii percepcji | 1 |
T-W-3 | PSYCHOLOGIA PERCEPCJI A PIĘKNO. / Definiowanie kompozycji dzieła sztuki w oparciu o ewolucję pojęcia piękna z punktu widzenia psychologii percepcji. Obiektywizm, subiektywizm a relacjonizm/ | 1 |
T-W-4 | Kompozycja architektoniczna. Demonstracja formy najprostszej w świetle percepcji kompozycji architektonicznej | 1 |
T-W-5 | Budowa kompozycji architektonicznej, jej kanony i zasady w świetle percepcji kompozycji architektonicznej. Budowa kompozycji architektonicznej; 4 konwencje | 1 |
T-W-6 | Znaczenie działań interdyscyplinarnych w percepcji kompozycji; muzyka a architektura, znaczenie rytmu. | 1 |
T-W-7 | Wstęp do percepcji wizualnej w świetle psychologii architektury i koncepcji energii przestrzeni. DWUFAZOWOŚĆ PERCEPCJI: WRAŻENIE I RACJONALIZOWANIE /3-stopniowy proces percepcyjny: analiza, organizacja, synteza/. Koncepcja nakładania energetycznego „rastra” emocjonalnego, pobudzanie częstotliwości energii wspomnieniowych. | 1 |
T-W-8 | Percepcja wizualna, prawa, zasady, granice. Znaczenie warstwy obiektywnej i subiektywnej w percepcji. | 1 |
T-W-9 | Percepcja wizualna - Złudzenia wizualne a percepcja kompozycji architektonicznej | 1 |
T-W-10 | Psychologia kolorów. | 1 |
T-W-11 | Oddziaływanie kolorów ze szczególnym uwzględnieniem witraża | 1 |
T-W-12 | Znaczenie stref percepcyjnych w psychologicznym strukturalizowaniu przestrzeni. | 1 |
T-W-13 | Postrzeganie przestrzeni zorientowanej /znaczenie postrzegania kierunków/ w percepcji architektury. | 1 |
T-W-14 | Architektura jutra w świetle teorii pól energetycznych i percepcji energii przestrzeni w nawiązaniu do teorii chaosu i fizyki kwantowej. | 1 |
T-W-15 | Manipulacje w architekturze. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Wykonanie ćwiczenia na zajęciach | 2 |
A-P-2 | prezentacja i omówienie ćwiczenia na zajęciach | 2 |
A-P-3 | obserwacje w terenie, prezentacje wybranych przez studentów obiektów, omówienie ich percepcji i dyskusja | 7 |
A-P-4 | wybranie utworu muzycznego, aktywne słuchanie i wykonanie impresji graficznych i w kolorze, wykresu wrazeń, wykresu graficznego, transpozycji przestrzennej do tej muzyki | 7 |
A-P-5 | wykonanie ćwiczenia i zespołowa prezentacja wraz z dyskusją | 6 |
A-P-6 | opracowanie i i prezentacja na zajeciach wybranego zagadnienia dotyczacego psychologii architektury na zajeciach, dyskusja | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | aktywna obecność na wykładach | 15 |
A-W-2 | praca własna | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem. Metody problemowe: wykłady problemowe i konwersatoryjne, Metody aktywizujące: metoda przypadków,metoda sytuacyjna,inscenizacja,gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),seminarium,dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna,). Metody eksponujące:filmy ,ekspozycje, pokazy połączone z przeżyciem. Metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego. Metody praktyczne: pokazy, ćwiczenia przedmiotowe, korekty ćwiczeń i projektów, symulacje i seminaria. |
M-2 | ćwiczenia testowe i projektowe z wprowadzeniem zajęć interdyscyplinarnych, z wykorzystaniem muzyki i innych dziedzin sztuki, także w formie korekt zadanych prac projektowych, prezentacji zespołowych wybranych zagadnień i dyskusji podsumowujących. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania. |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_B-IX/1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:rozpoznawać i formułowac podstawowe aspekty odbioru kompozycji i oddziaływania przestrzeni architektonicznej w zakresie ogólnych praw psychologii percepcji z uwzględnieniem oddziaływania emocjonalnego kształtów, faktur i kolorów i ich i odpowiednim dobieraniem. | A_2A_W05, A_2A_W06, A_2A_W15 | T2A_W02, T2A_W04, T2A_W08 | InzA2_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_B-IX/1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać umiejętności związane z prawidłowym posługiwaniem się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji, także związanymi ze stosowaniem kształtów, faktur i kolorów w architekturze oraz powinien mieć odpowiednio rozwiniętą wrażliwość estetyczną i emocjonalną w stosunku do współczesnej sztuki. | A_2A_U01 | T2A_U08, T2A_U11 | InzA2_U01 | C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-6, T-P-5, T-P-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_B-IX/1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w stosunku do oceny oddziaływania przrestrzeni architektonicznych, chętny do współpracy, dbały o piękno, kreatywny, otwarty na różne oceny odbioru przestrzeni przez innych ludzii, postrzeganie relacji miedzy kompozycją architektoniczna a jej percepcją. | A_2A_K02 | T2A_K02, T2A_K04 | InzA2_K01 | C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-6, T-P-5, T-P-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_B-IX/1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:rozpoznawać i formułowac podstawowe aspekty odbioru kompozycji i oddziaływania przestrzeni architektonicznej w zakresie ogólnych praw psychologii percepcji z uwzględnieniem oddziaływania emocjonalnego kształtów, faktur i kolorów i ich i odpowiednim dobieraniem. | 2,0 | |
3,0 | Orientuje się w podstawowych aspektach odbioru kompozycji, zna podstawowe prawa percepcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_B-IX/1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać umiejętności związane z prawidłowym posługiwaniem się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji, także związanymi ze stosowaniem kształtów, faktur i kolorów w architekturze oraz powinien mieć odpowiednio rozwiniętą wrażliwość estetyczną i emocjonalną w stosunku do współczesnej sztuki. | 2,0 | |
3,0 | Prawidłowo posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_B-IX/1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w stosunku do oceny oddziaływania przrestrzeni architektonicznych, chętny do współpracy, dbały o piękno, kreatywny, otwarty na różne oceny odbioru przestrzeni przez innych ludzii, postrzeganie relacji miedzy kompozycją architektoniczna a jej percepcją. | 2,0 | |
3,0 | Student sumienny, współpracujący z zespołem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, WAiF, Warszawa
- Bańka A., Psychologiczna struktura projektowa środowiska.Studium przestzreni architektonicznej., Wyd.Politechniki Poznańskiej, Poznań
- Lenartowicz J.K., O psychologii architektury, Politechnika Krakowska, Kraków
- Lenartowicz J.K., Słownik psychologii architektury dla studiujacych architekturę, Politechnika Krakowska, Kraków
- Satkiewicz-Parczewska A., Kompozycja architektoniczna a jej percepcja, Wyd. Politechnika Szczecińska IAiPP, Szczecin
Literatura dodatkowa
- Hochberg J.E., Percepcja, PWN, Warszawa
- Satkiewicz-Parczewska A., Rytm w architekturze jako główny element kompozycji na tle analogii z muzyką, Politechnika Szczecińska, Szzczecin
- Zimbardo Ph.G., Psychologia i życie, PWN, Warszawa, 2011