Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne specjalistyczne sem.2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie architektoniczne specjalistyczne sem.2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Januszkiewicz <Krystyna.Januszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krystyna Januszkiewicz <Krystyna.Januszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna z zakresu programowania obiektów oświaty i wychowania, opieki nad dziećmi w różnym wieku – przedszkolnym i szkolnym, znajomość zagadnień dotyczących kształtowania przestrzeni w aspekcie ergonomii; potrzeby osób niepełnosprawnych ruchowo, niedowidzących i niedosłyszących. Znajomość w stopniu dobrym warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne. | 57 |
T-P-2 | Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych. | 3 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Student powinien wykonać na uczelni i/lub w domu szkice koncepcyjne, projektowe opracowania wariantowe w stopniu umozliwiającym wybór optymalnego rozwiązania architektonicznego, urbanistycznego oraz pod względem technicznym i technologicznym. W każdym wypadku powinny być to rysunki w skali i technice umożliwiające dokonywanie na nich korekt i poprawek tak aby dało się ocenić zamysł pierwotny i następny. | 50 |
A-P-2 | Student powinien prowadzić na bieżąco kwerendę źródłową (wydawnictwa książkowe, nieksiążkowe, zasoby www i inne) w celu przyjęcia rozwiązania optymalnego. W szczególności powinien studiować lpodaną literaturę przedmiotu i rozwiązania projektowe wykonane w warunkach realizacyjnych. Student powinien również korzystać z konsultacji przewidzianych w ramach przedmiotu. | 50 |
A-P-3 | Student powinien w sposób czynny uczestniczyć w ćwiczeniach projektowych. W szczególności powinien posiadać opracowania projektowe zaawansowane zgodnie z harmonogramem. Powinien również okazać wariantowe propozycje projektowe, a w wypadku nieumiejętności rozwiązania danego problemu projektowego wskazać na elementy, które stały się tego przyczyną. Student zawsze powinien dysponować wydrukami umożliwiajacymi w podstawowym zakresie rozpoznanie przyjętego przez niego rozwiązania projektowego. W wypadku zakończenia korekty bez wyraźnej konkluzji powinien pozostać na sali i ponowić rozmowę z prowadzącym zajęcia. | 45 |
A-P-4 | Student powinien czynnie uczestnictniczyć w wykładach szczególnie w wypadku zainicjowanej przez wykładowcę dyskusji. | 5 |
150 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%). |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_C-III/2_W01 Student poznał zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm. | A_2A_W01 | T2A_W01, T2A_W04, T2A_W07 | InzA2_W03 | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-1 |
A_2A_C-III/2_W03 Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania. | A_2A_W03 | T2A_W01, T2A_W04, T2A_W07 | InzA2_W02 | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_C-III/2_U01 Student przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | A_2A_U01 | T2A_U08, T2A_U11 | InzA2_U01 | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-1 |
A_2A_C-III/2_U04 Student projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej | A_2A_U04 | T2A_U14, T2A_U19 | InzA2_U03, InzA2_U06 | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-1 |
A_2A_C-III/2_U06 Student w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | A_2A_U06 | T2A_U11, T2A_U14 | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-1 |
A_2A_C-III/2_U09 Student potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia | A_2A_U09 | T2A_U18, T2A_U19 | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-1 |
A_2A_C-III/2_U10 Student potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych | A_2A_U10 | T2A_U18, T2A_U19 | InzA2_U05 | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_C-III/2_K02 Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | A_2A_K02 | T2A_K02, T2A_K04 | InzA2_K01 | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_C-III/2_W01 Student poznał zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm. | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_C-III/2_W03 Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania. | 2,0 | |
3,0 | Student zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_C-III/2_U01 Student przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stworzyć opracowanie projektowe, w którym do dokonał właściwego doboru elementów funkcjonalnych w programie użytkowym oraz kształtowania układów funkcjonalnych sprzężonych z konstrukcją (60% wagi). W celu osiągnięcia pożądanej wartości estetycznej opracowania projektowego powinien umieć zastosować techniki graficzne odpowiednie pod względem kolorystycznym i kompozycyjnym do zadanego tematu (5%). Powinien dążyć do zastosowania rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych o cehcach nowatorskich. Polega to na zastosowaniu układów przestrzennych, technologicznych itp., które odbiegają na korzyść od znanych dotychczas rozwiązań (30%). Student powinien umieć osiągnąć wartość estetyczno-kompozycyjną bryły budynku i elewacji przez komponowanie materiałowe i kolorystyczne odzwierciedlające strukturę funkcjonalną i konstrukcyjną budynku (5%). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_C-III/2_U04 Student projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć projektować obiekty opiekuńcze, oświatowe i wychowawcze w ujęciu holistycznym. Zatem układy funkcjonalne obiektów ich rozwiązania przestrzenne oraz program powinny odzwierciedlać mozliwie najpełniejsze spektrum problemów życia człowieka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_C-III/2_U06 Student w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić rangę użytkową obiektu opiekuńczego, oświatowego i wychowaczego w społeczności (osiedle, dzielnica i miasto), a w szczegolnosci opracować program i w razie uzasadnionej konieczności dokonać jego modyfikacji w sposób, który nie przyczyni się do pozbawienia rozwiązania możliwości prawidłowego funkcjonowania w rzeczywistości. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_C-III/2_U09 Student potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracować oryginalne układy funkcjonalne i przestrzenne, a nawet nowoatorskie, to znaczy odbiegające na korzyść od znanych dotychczas rozwiązań. W szczególności powinien posiąść umiejętność powiązania układów funkcjonalnych z wyposażeniem technologicznym (oddziały przedszkolne, stołówki, izby lekcyjne, pracownie specjalistyczne itp.) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_C-III/2_U10 Student potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć oprojektować obiekty opiekuńcze, oświatowe i wychowacze zarówno jako wolno stojące jak i powstałe w wyniki adaptacji. Powinien umieć powiązać budynki pod względem funkcjonalnym, konstrukcyjnym i technologicznym zgodnie z wymogami postawionymi w aktach prawnych wykonawczych do ustaw. Student powinien umieć dokonać obliczeń zapotrzebowania surowców i wyposażenia w pawilonach żywnieniowych, a także przepustowości pomieszczeń zapleczowych w pawilonach sportowych. Powinien również umieć zatosować rozwiazania wymagane przepisami pożarowymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_C-III/2_K02 Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić rangę użytkową obiektu opiekuńczego, oświatowego i wychowaczego w zadanej lokalizacji, w szczególnosci jego społeczną użyteczność. Powinien również umieć przyjąć rozwiązania nie będące uciążliwymi dla sąsiedztwa, a w szczególności nie wprowadzając rozwiązań kolizyjnych (komunikacja kołowa dojazdowa i dostaw), pozwalających na nadmierną emisję hałasu, dysharmonijnych pod względem kompozycji bryłowej i kolorystyki oraz powodujących nadmierną ingerencję w środowisko naturalne bez zapewnienia ekwiwalentu (wycinka drzew itp.). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Minister Oświaty i Wychowania, Zarządzenie w sprawie wprowadzenia wytycznych programowo-funkcjonalnych projektowania obiektów oświaty i wychowania, Warszawa, 1979, IW1-2115-9/79, Akt prawny nieobowiązujący
- Przedszkole 2-oddziałowe, 1964, KP-5/40, KB4-2.2.1.2/2/, OB-1302/S/64, Karta projektu; materiał poglądowy
- Przedszkole 4-oddziałowe, COIB, Warszawa, 1979, KB4-2.2.1.4.(4), Projekt typowy. Katalog budownictwa; materiał poglądowy
- Przedszkole 6-oddziałowe, COIB, Warszawa, 1979, KB4-2.2.1.6.(2), Projekt typowy. Katalog budownictwa; materiał poglądowy
- Szkoła podstawowa o 9 pomieszczeniach do nauki dla osiedli wiejskich w technologii wielkoblokowej, COIB, Warszawa, 1989, KB4-2.2.2.(3), Materiał poglądowy
- Korzeniewski W., Budownictwo mieszkaniowe. Poradnik projektanta, Arkady, Warszawa, 1989, 1
- Minister Edukacji Narodowej i Sportu, Rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, 2002, Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69
Literatura dodatkowa
- Prawo budowlane, warunki techniczne i inne akty prawne, Oficyna Wolters Kluwer Polska, 2007, Stan prawny na dzień 20.06.2007
- Bordwell R., Perkins B., Building type basic for elementary and secondary schools, John Wiley & Sons, New Jersey, 2010, II