Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Zagadnienia kultury plastycznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagadnienia kultury plastycznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,01,00zaliczenie
projektyP3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii i historii architektury, zna podział na epoki stylowe i ramy czasowe trwania danych epok stylowych w historii architektury.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do zagadnień kultury plastycznej.1
T-P-2Początek sztuki - Prehistoria. Sztuka paleolitu, neolitu i epoki brązu. teoria sztuki pierwotnej, teoria transu.1
T-P-3Sztuka starożytnego Egiptu - Rzeźba, malarstwo, pojecie kanonu w sztuce egipskiej.1
T-P-4Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu - Rzeźba, malarstwo w starożytnej Grecji, Sztuka Etrusków,Rzeźba, malarstwo w Starożytnym Rzymie.1
T-P-5Sztuka wczesnego chrześcijaństwa II-IV w. - Warunki rozwoju sztuki Chrześcijańska sztuka obszaru cesarstwa rzymskiego.1
T-P-6Sztuka okresu średniowiecza. Sztuka bizantyjska. - Sztuka Islamu Sztuka europejskiego średniowiecza V-XV w. Sztuka bizantyjska1
T-P-7Sztuka przedromańska i romańska. - Sztuka przedromańska VIII – Xw. Sztuka romańska X-XIII w.1
T-P-8Gotyk - Sztuka gotycka XII – XV w.,Rzeźba, malarstwo gotyckie, gotyk w Polsce.1
T-P-9Wokół renesansu. - Zagadnienia rzeźby renesansowej -typowe dzieło, wybitni przedstawiciele rzeźby włoskiej. Zagadnienia malarstwa renesansowego. - typowe dzieło, współzależność techniki i formy artystycznej, wybitni artyści malarstwa włoskiego.1
T-P-10Wokół baroku. - Rzeźba stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Malarstwo stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Sztuka baroku w Polsce. 11. Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.1
T-P-11Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.1
T-P-12Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.1
T-P-13Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia: Fowizm, Ekspresjonizm, Kubizm1
T-P-14Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia:Futuryzm, Abstrakcjonizm1
T-P-15Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.1
15
projekty
T-P-11.Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia: Konstruktywizm4
T-P-2Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Neoplastycyzm - Grupa de Stlij4
T-P-3Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Dadaizm2
T-P-4Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Nadrealizm2
T-P-5Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Pop-Art4
T-P-6Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia:Optical-Art4
T-P-7Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Konceptualizm4
T-P-8Przegląd sztuki XX w. "Brzydkie piękno"4
T-P-9Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Student uczestniczy aktywnie w zajęciach poprzez przygotowywanie i wygłaszanie referatu na wybrany przez siebie temat z zakresu zagadnień kultury plastycznej.15
A-P-2uczestnictwo w zajęciach15
30
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-2przygotowanie do zajęć, praca samodzielna.30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_C-VII/2-3_W05
zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej
A_2A_W05T2A_W04InzA2_W03C-1T-P-8, T-P-3, T-P-5, T-P-7, T-P-4, T-P-1, T-P-6, T-P-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15M-1S-1, S-2
A_2A_C-VII/2-3_W16
zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców
A_2A_W16T2A_W04InzA2_W03C-1T-P-8, T-P-3, T-P-5, T-P-7, T-P-4, T-P-1, T-P-6, T-P-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_C-VII/2-3_U01
przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
A_2A_U01T2A_U08, T2A_U11InzA2_U01C-1T-P-8, T-P-3, T-P-5, T-P-7, T-P-4, T-P-1, T-P-6, T-P-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_C-VII/2-3_K02
rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
A_2A_K02T2A_K02, T2A_K04InzA2_K01C-1T-P-8, T-P-3, T-P-5, T-P-7, T-P-4, T-P-1, T-P-6, T-P-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15M-1S-1, S-2
A_2A_C-VII/2-3_K03
szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
A_2A_K03T2A_K05InzA2_K01C-1T-P-8, T-P-3, T-P-5, T-P-7, T-P-4, T-P-1, T-P-6, T-P-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_C-VII/2-3_W05
zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci zasad komponowania przestrzeni w architekturze i obszarach sztuki
3,0student prezentuje hasłowo swoja wiedzę na temat zasad kompozycji bez ich efektywnej analizy
3,5student prezentuje wiedzę na temat zasad kompozycji oraz potrafi w prosty sposób przeprowadzić ich analizę
4,0student efektywnie prezentuje widzę, przeprowadza analizę oraz potrafi przeprowadzić swobodna dyskusję na tematy przekrojowe
4,5student efektywnie prezentować, analizować, dyskutować na tematy przekrokjowe oraz prezentować indywidualny stosunek do podjetej tematyki
5,0student potrafi efektywnie prezentować swoją wiedzę, analizować, dyskutować na tematy przekrojowe, posiada indywidualny stosunek do podjętej tematyki oraz potrafi w sposób kreatywny podejmować nowe zagadnienia
A_2A_C-VII/2-3_W16
zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, oraz nie jest wstanie wskazać żadnego z wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
3,0student prezentuje suche fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
3,5student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
4,0student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe
4,5student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe
5,0student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe, ponadto potrafi wykazć idndywidualny stosunek do podjętej problematyki

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_C-VII/2-3_U01
przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazć swojej indywidualnej postawy wobec zadanej problematyki, nie jest w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej
3,0student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawy wobec zadanej problematyki, nie jest jednak w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej
3,5student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
4,0student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
4,5student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
5,0student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej, wykazuje w stopniu zawansowanym umiejetność korzystania z nabytej wiedzy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_C-VII/2-3_K02
rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
2,0student nie rozumie pozatwechnicznych aspektów działalnosci projektowej, nie posiada swiadomości wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne
3,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne
3,5student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności
4,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski
4,5student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie diagnozy
5,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie zindywidualizowane diagnozy,
A_2A_C-VII/2-3_K03
szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
2,0student nie widzi potrzeby szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,5student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy
4,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować
4,5student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią diagnozę
5,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią indywidualną diagnozę

Literatura podstawowa

  1. Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie, PWN, Warszawa, 1987, VII
  2. Michał Ałpatow, Historia sztuki, Arkady, Warszawa, 1982, tom I-IV
  3. Barbara Osińska, Sztuka i czas, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1986, cztery części
  4. Rudolf Drossler, Wenus epoki lodowej, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1983
  5. Gloria Fossi, Wielkie epoki w dziejach sztuki. Sztuka romańska i gotycka., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  6. Rolf Toman, Sztuka Baroku. Architektura - Rzeźba - Malarstwo, h.f.ullmann, 2007
  7. Przemysław Trzeciak, Sztuka Świata, Arkady, Warszawa, 2009, tom 1-7
  8. Silvestra Bietoletti, Wielkie epoki w dziejach sztuki 2. Klasycyzm i romantyzm, PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Opracowanie zbiorowe, Historia Sztuki, Świat Książki, 2006
  2. Umberto Eco, Historia Brzydoty, Rebis Dom Wydawniczy, 2007
  3. Umberto Eco, Szaleństwo katalogowania, Rebis Dom Wydawniczy, 2009
  4. Umberto Eco, Historia Piękna, Rebis Dom Wydawniczy, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do zagadnień kultury plastycznej.1
T-P-2Początek sztuki - Prehistoria. Sztuka paleolitu, neolitu i epoki brązu. teoria sztuki pierwotnej, teoria transu.1
T-P-3Sztuka starożytnego Egiptu - Rzeźba, malarstwo, pojecie kanonu w sztuce egipskiej.1
T-P-4Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu - Rzeźba, malarstwo w starożytnej Grecji, Sztuka Etrusków,Rzeźba, malarstwo w Starożytnym Rzymie.1
T-P-5Sztuka wczesnego chrześcijaństwa II-IV w. - Warunki rozwoju sztuki Chrześcijańska sztuka obszaru cesarstwa rzymskiego.1
T-P-6Sztuka okresu średniowiecza. Sztuka bizantyjska. - Sztuka Islamu Sztuka europejskiego średniowiecza V-XV w. Sztuka bizantyjska1
T-P-7Sztuka przedromańska i romańska. - Sztuka przedromańska VIII – Xw. Sztuka romańska X-XIII w.1
T-P-8Gotyk - Sztuka gotycka XII – XV w.,Rzeźba, malarstwo gotyckie, gotyk w Polsce.1
T-P-9Wokół renesansu. - Zagadnienia rzeźby renesansowej -typowe dzieło, wybitni przedstawiciele rzeźby włoskiej. Zagadnienia malarstwa renesansowego. - typowe dzieło, współzależność techniki i formy artystycznej, wybitni artyści malarstwa włoskiego.1
T-P-10Wokół baroku. - Rzeźba stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Malarstwo stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Sztuka baroku w Polsce. 11. Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.1
T-P-11Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.1
T-P-12Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.1
T-P-13Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia: Fowizm, Ekspresjonizm, Kubizm1
T-P-14Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia:Futuryzm, Abstrakcjonizm1
T-P-15Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-11.Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia: Konstruktywizm4
T-P-2Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Neoplastycyzm - Grupa de Stlij4
T-P-3Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Dadaizm2
T-P-4Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Nadrealizm2
T-P-5Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Pop-Art4
T-P-6Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia:Optical-Art4
T-P-7Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Konceptualizm4
T-P-8Przegląd sztuki XX w. "Brzydkie piękno"4
T-P-9Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Student uczestniczy aktywnie w zajęciach poprzez przygotowywanie i wygłaszanie referatu na wybrany przez siebie temat z zakresu zagadnień kultury plastycznej.15
A-P-2uczestnictwo w zajęciach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-2przygotowanie do zajęć, praca samodzielna.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_C-VII/2-3_W05zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_W05zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.
Treści programoweT-P-8Przegląd sztuki XX w. "Brzydkie piękno"
T-P-3Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Dadaizm
T-P-5Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Pop-Art
T-P-7Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Konceptualizm
T-P-4Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Nadrealizm
T-P-11.Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia: Konstruktywizm
T-P-6Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia:Optical-Art
T-P-2Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Neoplastycyzm - Grupa de Stlij
T-P-1Wprowadzenie do zagadnień kultury plastycznej.
T-P-2Początek sztuki - Prehistoria. Sztuka paleolitu, neolitu i epoki brązu. teoria sztuki pierwotnej, teoria transu.
T-P-3Sztuka starożytnego Egiptu - Rzeźba, malarstwo, pojecie kanonu w sztuce egipskiej.
T-P-4Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu - Rzeźba, malarstwo w starożytnej Grecji, Sztuka Etrusków,Rzeźba, malarstwo w Starożytnym Rzymie.
T-P-5Sztuka wczesnego chrześcijaństwa II-IV w. - Warunki rozwoju sztuki Chrześcijańska sztuka obszaru cesarstwa rzymskiego.
T-P-6Sztuka okresu średniowiecza. Sztuka bizantyjska. - Sztuka Islamu Sztuka europejskiego średniowiecza V-XV w. Sztuka bizantyjska
T-P-7Sztuka przedromańska i romańska. - Sztuka przedromańska VIII – Xw. Sztuka romańska X-XIII w.
T-P-8Gotyk - Sztuka gotycka XII – XV w.,Rzeźba, malarstwo gotyckie, gotyk w Polsce.
T-P-9Wokół renesansu. - Zagadnienia rzeźby renesansowej -typowe dzieło, wybitni przedstawiciele rzeźby włoskiej. Zagadnienia malarstwa renesansowego. - typowe dzieło, współzależność techniki i formy artystycznej, wybitni artyści malarstwa włoskiego.
T-P-10Wokół baroku. - Rzeźba stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Malarstwo stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Sztuka baroku w Polsce. 11. Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-P-11Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-P-12Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-P-13Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia: Fowizm, Ekspresjonizm, Kubizm
T-P-14Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia:Futuryzm, Abstrakcjonizm
T-P-15Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci zasad komponowania przestrzeni w architekturze i obszarach sztuki
3,0student prezentuje hasłowo swoja wiedzę na temat zasad kompozycji bez ich efektywnej analizy
3,5student prezentuje wiedzę na temat zasad kompozycji oraz potrafi w prosty sposób przeprowadzić ich analizę
4,0student efektywnie prezentuje widzę, przeprowadza analizę oraz potrafi przeprowadzić swobodna dyskusję na tematy przekrojowe
4,5student efektywnie prezentować, analizować, dyskutować na tematy przekrokjowe oraz prezentować indywidualny stosunek do podjetej tematyki
5,0student potrafi efektywnie prezentować swoją wiedzę, analizować, dyskutować na tematy przekrojowe, posiada indywidualny stosunek do podjętej tematyki oraz potrafi w sposób kreatywny podejmować nowe zagadnienia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_C-VII/2-3_W16zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_W16zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łącznie z sylwetkami wybitnych twórców
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.
Treści programoweT-P-8Przegląd sztuki XX w. "Brzydkie piękno"
T-P-3Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Dadaizm
T-P-5Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Pop-Art
T-P-7Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Konceptualizm
T-P-4Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Nadrealizm
T-P-11.Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia: Konstruktywizm
T-P-6Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia:Optical-Art
T-P-2Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Neoplastycyzm - Grupa de Stlij
T-P-1Wprowadzenie do zagadnień kultury plastycznej.
T-P-2Początek sztuki - Prehistoria. Sztuka paleolitu, neolitu i epoki brązu. teoria sztuki pierwotnej, teoria transu.
T-P-3Sztuka starożytnego Egiptu - Rzeźba, malarstwo, pojecie kanonu w sztuce egipskiej.
T-P-4Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu - Rzeźba, malarstwo w starożytnej Grecji, Sztuka Etrusków,Rzeźba, malarstwo w Starożytnym Rzymie.
T-P-5Sztuka wczesnego chrześcijaństwa II-IV w. - Warunki rozwoju sztuki Chrześcijańska sztuka obszaru cesarstwa rzymskiego.
T-P-6Sztuka okresu średniowiecza. Sztuka bizantyjska. - Sztuka Islamu Sztuka europejskiego średniowiecza V-XV w. Sztuka bizantyjska
T-P-7Sztuka przedromańska i romańska. - Sztuka przedromańska VIII – Xw. Sztuka romańska X-XIII w.
T-P-8Gotyk - Sztuka gotycka XII – XV w.,Rzeźba, malarstwo gotyckie, gotyk w Polsce.
T-P-9Wokół renesansu. - Zagadnienia rzeźby renesansowej -typowe dzieło, wybitni przedstawiciele rzeźby włoskiej. Zagadnienia malarstwa renesansowego. - typowe dzieło, współzależność techniki i formy artystycznej, wybitni artyści malarstwa włoskiego.
T-P-10Wokół baroku. - Rzeźba stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Malarstwo stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Sztuka baroku w Polsce. 11. Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-P-11Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-P-12Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-P-13Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia: Fowizm, Ekspresjonizm, Kubizm
T-P-14Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia:Futuryzm, Abstrakcjonizm
T-P-15Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, oraz nie jest wstanie wskazać żadnego z wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
3,0student prezentuje suche fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
3,5student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
4,0student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe
4,5student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe
5,0student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe, ponadto potrafi wykazć idndywidualny stosunek do podjętej problematyki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_C-VII/2-3_U01przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_U01przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.
Treści programoweT-P-8Przegląd sztuki XX w. "Brzydkie piękno"
T-P-3Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Dadaizm
T-P-5Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Pop-Art
T-P-7Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Konceptualizm
T-P-4Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Nadrealizm
T-P-11.Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia: Konstruktywizm
T-P-6Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia:Optical-Art
T-P-2Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Neoplastycyzm - Grupa de Stlij
T-P-1Wprowadzenie do zagadnień kultury plastycznej.
T-P-2Początek sztuki - Prehistoria. Sztuka paleolitu, neolitu i epoki brązu. teoria sztuki pierwotnej, teoria transu.
T-P-3Sztuka starożytnego Egiptu - Rzeźba, malarstwo, pojecie kanonu w sztuce egipskiej.
T-P-4Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu - Rzeźba, malarstwo w starożytnej Grecji, Sztuka Etrusków,Rzeźba, malarstwo w Starożytnym Rzymie.
T-P-5Sztuka wczesnego chrześcijaństwa II-IV w. - Warunki rozwoju sztuki Chrześcijańska sztuka obszaru cesarstwa rzymskiego.
T-P-6Sztuka okresu średniowiecza. Sztuka bizantyjska. - Sztuka Islamu Sztuka europejskiego średniowiecza V-XV w. Sztuka bizantyjska
T-P-7Sztuka przedromańska i romańska. - Sztuka przedromańska VIII – Xw. Sztuka romańska X-XIII w.
T-P-8Gotyk - Sztuka gotycka XII – XV w.,Rzeźba, malarstwo gotyckie, gotyk w Polsce.
T-P-9Wokół renesansu. - Zagadnienia rzeźby renesansowej -typowe dzieło, wybitni przedstawiciele rzeźby włoskiej. Zagadnienia malarstwa renesansowego. - typowe dzieło, współzależność techniki i formy artystycznej, wybitni artyści malarstwa włoskiego.
T-P-10Wokół baroku. - Rzeźba stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Malarstwo stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Sztuka baroku w Polsce. 11. Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-P-11Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-P-12Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-P-13Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia: Fowizm, Ekspresjonizm, Kubizm
T-P-14Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia:Futuryzm, Abstrakcjonizm
T-P-15Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazć swojej indywidualnej postawy wobec zadanej problematyki, nie jest w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej
3,0student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawy wobec zadanej problematyki, nie jest jednak w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej
3,5student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
4,0student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
4,5student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
5,0student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej, wykazuje w stopniu zawansowanym umiejetność korzystania z nabytej wiedzy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_C-VII/2-3_K02rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_K02rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.
Treści programoweT-P-8Przegląd sztuki XX w. "Brzydkie piękno"
T-P-3Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Dadaizm
T-P-5Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Pop-Art
T-P-7Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Konceptualizm
T-P-4Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Nadrealizm
T-P-11.Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia: Konstruktywizm
T-P-6Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia:Optical-Art
T-P-2Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Neoplastycyzm - Grupa de Stlij
T-P-1Wprowadzenie do zagadnień kultury plastycznej.
T-P-2Początek sztuki - Prehistoria. Sztuka paleolitu, neolitu i epoki brązu. teoria sztuki pierwotnej, teoria transu.
T-P-3Sztuka starożytnego Egiptu - Rzeźba, malarstwo, pojecie kanonu w sztuce egipskiej.
T-P-4Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu - Rzeźba, malarstwo w starożytnej Grecji, Sztuka Etrusków,Rzeźba, malarstwo w Starożytnym Rzymie.
T-P-5Sztuka wczesnego chrześcijaństwa II-IV w. - Warunki rozwoju sztuki Chrześcijańska sztuka obszaru cesarstwa rzymskiego.
T-P-6Sztuka okresu średniowiecza. Sztuka bizantyjska. - Sztuka Islamu Sztuka europejskiego średniowiecza V-XV w. Sztuka bizantyjska
T-P-7Sztuka przedromańska i romańska. - Sztuka przedromańska VIII – Xw. Sztuka romańska X-XIII w.
T-P-8Gotyk - Sztuka gotycka XII – XV w.,Rzeźba, malarstwo gotyckie, gotyk w Polsce.
T-P-9Wokół renesansu. - Zagadnienia rzeźby renesansowej -typowe dzieło, wybitni przedstawiciele rzeźby włoskiej. Zagadnienia malarstwa renesansowego. - typowe dzieło, współzależność techniki i formy artystycznej, wybitni artyści malarstwa włoskiego.
T-P-10Wokół baroku. - Rzeźba stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Malarstwo stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Sztuka baroku w Polsce. 11. Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-P-11Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-P-12Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-P-13Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia: Fowizm, Ekspresjonizm, Kubizm
T-P-14Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia:Futuryzm, Abstrakcjonizm
T-P-15Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie pozatwechnicznych aspektów działalnosci projektowej, nie posiada swiadomości wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne
3,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne
3,5student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności
4,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski
4,5student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie diagnozy
5,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie zindywidualizowane diagnozy,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_C-VII/2-3_K03szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_K03szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.
Treści programoweT-P-8Przegląd sztuki XX w. "Brzydkie piękno"
T-P-3Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Dadaizm
T-P-5Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Pop-Art
T-P-7Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Konceptualizm
T-P-4Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Nadrealizm
T-P-11.Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia: Konstruktywizm
T-P-6Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia:Optical-Art
T-P-2Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Neoplastycyzm - Grupa de Stlij
T-P-1Wprowadzenie do zagadnień kultury plastycznej.
T-P-2Początek sztuki - Prehistoria. Sztuka paleolitu, neolitu i epoki brązu. teoria sztuki pierwotnej, teoria transu.
T-P-3Sztuka starożytnego Egiptu - Rzeźba, malarstwo, pojecie kanonu w sztuce egipskiej.
T-P-4Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu - Rzeźba, malarstwo w starożytnej Grecji, Sztuka Etrusków,Rzeźba, malarstwo w Starożytnym Rzymie.
T-P-5Sztuka wczesnego chrześcijaństwa II-IV w. - Warunki rozwoju sztuki Chrześcijańska sztuka obszaru cesarstwa rzymskiego.
T-P-6Sztuka okresu średniowiecza. Sztuka bizantyjska. - Sztuka Islamu Sztuka europejskiego średniowiecza V-XV w. Sztuka bizantyjska
T-P-7Sztuka przedromańska i romańska. - Sztuka przedromańska VIII – Xw. Sztuka romańska X-XIII w.
T-P-8Gotyk - Sztuka gotycka XII – XV w.,Rzeźba, malarstwo gotyckie, gotyk w Polsce.
T-P-9Wokół renesansu. - Zagadnienia rzeźby renesansowej -typowe dzieło, wybitni przedstawiciele rzeźby włoskiej. Zagadnienia malarstwa renesansowego. - typowe dzieło, współzależność techniki i formy artystycznej, wybitni artyści malarstwa włoskiego.
T-P-10Wokół baroku. - Rzeźba stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Malarstwo stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Sztuka baroku w Polsce. 11. Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-P-11Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-P-12Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-P-13Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia: Fowizm, Ekspresjonizm, Kubizm
T-P-14Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia:Futuryzm, Abstrakcjonizm
T-P-15Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie widzi potrzeby szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,5student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy
4,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować
4,5student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią diagnozę
5,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią indywidualną diagnozę