Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)
Sylabus przedmiotu Zagadnienia kultury plastycznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagadnienia kultury plastycznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii i historii architektury, zna podział na epoki stylowe i ramy czasowe trwania danych epok stylowych w historii architektury. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do zagadnień kultury plastycznej. | 1 |
T-P-2 | Początek sztuki - Prehistoria. Sztuka paleolitu, neolitu i epoki brązu. teoria sztuki pierwotnej, teoria transu. | 1 |
T-P-3 | Sztuka starożytnego Egiptu - Rzeźba, malarstwo, pojecie kanonu w sztuce egipskiej. | 1 |
T-P-4 | Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu - Rzeźba, malarstwo w starożytnej Grecji, Sztuka Etrusków,Rzeźba, malarstwo w Starożytnym Rzymie. | 1 |
T-P-5 | Sztuka wczesnego chrześcijaństwa II-IV w. - Warunki rozwoju sztuki Chrześcijańska sztuka obszaru cesarstwa rzymskiego. | 1 |
T-P-6 | Sztuka okresu średniowiecza. Sztuka bizantyjska. - Sztuka Islamu Sztuka europejskiego średniowiecza V-XV w. Sztuka bizantyjska | 1 |
T-P-7 | Sztuka przedromańska i romańska. - Sztuka przedromańska VIII – Xw. Sztuka romańska X-XIII w. | 1 |
T-P-8 | Gotyk - Sztuka gotycka XII – XV w.,Rzeźba, malarstwo gotyckie, gotyk w Polsce. | 1 |
T-P-9 | Wokół renesansu. - Zagadnienia rzeźby renesansowej -typowe dzieło, wybitni przedstawiciele rzeźby włoskiej. Zagadnienia malarstwa renesansowego. - typowe dzieło, współzależność techniki i formy artystycznej, wybitni artyści malarstwa włoskiego. | 1 |
T-P-10 | Wokół baroku. - Rzeźba stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Malarstwo stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Sztuka baroku w Polsce. 11. Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce. | 1 |
T-P-11 | Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce. | 1 |
T-P-12 | Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce. | 1 |
T-P-13 | Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia: Fowizm, Ekspresjonizm, Kubizm | 1 |
T-P-14 | Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia:Futuryzm, Abstrakcjonizm | 1 |
T-P-15 | Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | 1.Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia: Konstruktywizm | 4 |
T-P-2 | Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Neoplastycyzm - Grupa de Stlij | 4 |
T-P-3 | Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Dadaizm | 2 |
T-P-4 | Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Nadrealizm | 2 |
T-P-5 | Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Pop-Art | 4 |
T-P-6 | Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia:Optical-Art | 4 |
T-P-7 | Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r.- wybrane zagadnienia: Konceptualizm | 4 |
T-P-8 | Przegląd sztuki XX w. "Brzydkie piękno" | 4 |
T-P-9 | Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Student uczestniczy aktywnie w zajęciach poprzez przygotowywanie i wygłaszanie referatu na wybrany przez siebie temat z zakresu zagadnień kultury plastycznej. | 15 |
A-P-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-P-2 | przygotowanie do zajęć, praca samodzielna. | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_C-VII/2-3_W05 zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej | A_2A_W05 | T2A_W04 | InzA2_W03 | C-1 | T-P-8, T-P-3, T-P-5, T-P-7, T-P-4, T-P-1, T-P-6, T-P-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15 | M-1 | S-1, S-2 |
A_2A_C-VII/2-3_W16 zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców | A_2A_W16 | T2A_W04 | InzA2_W03 | C-1 | T-P-8, T-P-3, T-P-5, T-P-7, T-P-4, T-P-1, T-P-6, T-P-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_C-VII/2-3_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | A_2A_U01 | T2A_U08, T2A_U11 | InzA2_U01 | C-1 | T-P-8, T-P-3, T-P-5, T-P-7, T-P-4, T-P-1, T-P-6, T-P-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_C-VII/2-3_K02 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | A_2A_K02 | T2A_K02, T2A_K04 | InzA2_K01 | C-1 | T-P-8, T-P-3, T-P-5, T-P-7, T-P-4, T-P-1, T-P-6, T-P-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15 | M-1 | S-1, S-2 |
A_2A_C-VII/2-3_K03 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | A_2A_K03 | T2A_K05 | InzA2_K01 | C-1 | T-P-8, T-P-3, T-P-5, T-P-7, T-P-4, T-P-1, T-P-6, T-P-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_C-VII/2-3_W05 zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej | 2,0 | student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci zasad komponowania przestrzeni w architekturze i obszarach sztuki |
3,0 | student prezentuje hasłowo swoja wiedzę na temat zasad kompozycji bez ich efektywnej analizy | |
3,5 | student prezentuje wiedzę na temat zasad kompozycji oraz potrafi w prosty sposób przeprowadzić ich analizę | |
4,0 | student efektywnie prezentuje widzę, przeprowadza analizę oraz potrafi przeprowadzić swobodna dyskusję na tematy przekrojowe | |
4,5 | student efektywnie prezentować, analizować, dyskutować na tematy przekrokjowe oraz prezentować indywidualny stosunek do podjetej tematyki | |
5,0 | student potrafi efektywnie prezentować swoją wiedzę, analizować, dyskutować na tematy przekrojowe, posiada indywidualny stosunek do podjętej tematyki oraz potrafi w sposób kreatywny podejmować nowe zagadnienia | |
A_2A_C-VII/2-3_W16 zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców | 2,0 | student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, oraz nie jest wstanie wskazać żadnego z wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury |
3,0 | student prezentuje suche fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury | |
3,5 | student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury | |
4,0 | student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe | |
4,5 | student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe | |
5,0 | student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe, ponadto potrafi wykazć idndywidualny stosunek do podjętej problematyki |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_C-VII/2-3_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | 2,0 | student nie potrafi w najprostszy sposób wykazć swojej indywidualnej postawy wobec zadanej problematyki, nie jest w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej |
3,0 | student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawy wobec zadanej problematyki, nie jest jednak w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej | |
3,5 | student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej | |
4,0 | student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej | |
4,5 | student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej | |
5,0 | student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej, wykazuje w stopniu zawansowanym umiejetność korzystania z nabytej wiedzy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_C-VII/2-3_K02 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | 2,0 | student nie rozumie pozatwechnicznych aspektów działalnosci projektowej, nie posiada swiadomości wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne |
3,0 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne | |
3,5 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności | |
4,0 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski | |
4,5 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie diagnozy | |
5,0 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie zindywidualizowane diagnozy, | |
A_2A_C-VII/2-3_K03 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | 2,0 | student nie widzi potrzeby szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego |
3,0 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego | |
3,5 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy | |
4,0 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować | |
4,5 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią diagnozę | |
5,0 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią indywidualną diagnozę |
Literatura podstawowa
- Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie, PWN, Warszawa, 1987, VII
- Michał Ałpatow, Historia sztuki, Arkady, Warszawa, 1982, tom I-IV
- Barbara Osińska, Sztuka i czas, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1986, cztery części
- Rudolf Drossler, Wenus epoki lodowej, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1983
- Gloria Fossi, Wielkie epoki w dziejach sztuki. Sztuka romańska i gotycka., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Rolf Toman, Sztuka Baroku. Architektura - Rzeźba - Malarstwo, h.f.ullmann, 2007
- Przemysław Trzeciak, Sztuka Świata, Arkady, Warszawa, 2009, tom 1-7
- Silvestra Bietoletti, Wielkie epoki w dziejach sztuki 2. Klasycyzm i romantyzm, PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Opracowanie zbiorowe, Historia Sztuki, Świat Książki, 2006
- Umberto Eco, Historia Brzydoty, Rebis Dom Wydawniczy, 2007
- Umberto Eco, Szaleństwo katalogowania, Rebis Dom Wydawniczy, 2009
- Umberto Eco, Historia Piękna, Rebis Dom Wydawniczy, 2007