Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne
Sylabus przedmiotu Oczyszczanie wody i ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oczyszczanie wody i ścieków | ||
Specjalność | Budownictwo Wodne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Aniszewski <Andrzej.Aniszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>, Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii |
W-2 | Podstawowe wiadomości z mechaniki płynów i hydrauliki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie zaawansowanych metod i procesów uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych. Rozumienie zaawansowanych metod i procesów oczyszczania ścieków |
C-2 | Umiejętność projektowania wybranych urządzeń w schematach stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych (dla metod zaawansownych) oraz oczyszczalni ścieków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie wybranych urządzeń dla stacji uzdatniania wód przy wykorzystaniu zaawansowanych metod oczyszczania (obliczenia tych urządzeń oraz instalacji). | 8 |
T-P-2 | Projekt wybranych urządzeń dla oczyszczalni ścieków | 7 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Omówienie najnowszych zaawansowanych metod uzdatniania stosowanych dla wód powierzchniowych i gruntowych wraz z omówieniem zaawansowanych standardów oraz norm technicznych w zakresie tych metod | 2 |
T-W-2 | Omówienie procesów adsorpcyjnych wykorzystywanych w uzdatnianiu wód dla celów pitnych (przegląd najnowszych złóż wykorzystywanych dla tych procesów jako granulowane węgle aktywne) | 1 |
T-W-3 | Omówienie procesów związynych z wymianą jonową wykorzystywanych dla oczyszczania wód (charakterystyka najnowszych filtrów jonitowych) | 1 |
T-W-4 | Procesy membranowe wykorzystywane w uzdatnianiu wód | 1 |
T-W-5 | Ogólna charakterystyka procesów odkrzemiania, odolejania oraz odgazowywania wykorzystywanych przy uzdatnianiu wód dla celów pitnych | 1 |
T-W-6 | Ogólne omówienie biochemiczno-biologicznych metod uzdatniania wód (procesy nitryfikacji i denitryfikacji zachodzące w naturalnych warstwach gruntowych) | 1 |
T-W-7 | Ogólne omówienie zaawansowanych metod dezynfekcji wody (najnowsze dezynfektanty stosowane dla tych metod) | 1 |
T-W-8 | Bilans ilości i jakości ścieków dopływających do oczyszczalni | 2 |
T-W-9 | Wybrane urzadzenia do wstępnego, biologicznego i chemicznego oczyszczania ścieków | 3 |
T-W-10 | Wybrane zagadnienia dotyczące przeróbki osadów | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 14 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 5 |
A-P-5 | Zaliczenia projektu | 1 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 2 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_BW/E/03-3_W01 Student potrafi wykorzystywać w projektowaniu nabytą na wykładach szeroką wiedzę teoretyczną odnośnie standardowych metod uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej oraz oczyszczania ścieków. Zna podstawowe standardy oraz normy techniczne (wytyczne projektowania) związane z zagadnieniami oczyszczania wód | B_2A_W06, B_2A_W10 | T2A_W03, T2A_W06, T2A_W08 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-P-2, T-P-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_BW/E/03-3_U01 Student potrafi wybrać optymalne rozwiązania (przy zastosowaniu wiedzy teoretycznej i projektowej) jako narzędzi służących do podejmowania zadań inżynierskich w danej specjalności. Potrafi również określać główne kierunki dalszego uczenia się w zakresie nowych technologii (procesów) uzdatniania wód i oczyszczania ścieków i realizować w tej dziedzinie proces samokształcenia się | B_2A_U05, B_2A_U18 | T2A_U05, T2A_U18 | — | C-2 | T-W-1, T-W-9, T-W-10, T-P-1, T-P-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_BW/E/03-3_K01 Student potrafi profesjonalnie zdefiniować i sklasyfikować podstawowe priorytety służące do realizacji podjętego zadania inżynierskiego związanego z zaprojektowaniem standardowych procesów i schematów (urządzeń) stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej oraz oczyszczalni ścieków. Potrafi także być odpowiedzialnym odnośnie rzetelności uzyskiwanych wyników swoich prac oraz prac podległego mu zespołu | B_2A_K01, B_2A_K02 | T2A_K03, T2A_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-P-1, T-P-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_BW/E/03-3_W01 Student potrafi wykorzystywać w projektowaniu nabytą na wykładach szeroką wiedzę teoretyczną odnośnie standardowych metod uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej oraz oczyszczania ścieków. Zna podstawowe standardy oraz normy techniczne (wytyczne projektowania) związane z zagadnieniami oczyszczania wód | 2,0 | |
3,0 | Student ma jedynie podstawową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi procesów uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków (w aspekcie teoretycznym - jako wykłady) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_BW/E/03-3_U01 Student potrafi wybrać optymalne rozwiązania (przy zastosowaniu wiedzy teoretycznej i projektowej) jako narzędzi służących do podejmowania zadań inżynierskich w danej specjalności. Potrafi również określać główne kierunki dalszego uczenia się w zakresie nowych technologii (procesów) uzdatniania wód i oczyszczania ścieków i realizować w tej dziedzinie proces samokształcenia się | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi jedynie w dostateczny sposób określić ogólne kierunki dalszego uczenia się w danej tematyce i realizacji przez siebie procesu samokształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_BW/E/03-3_K01 Student potrafi profesjonalnie zdefiniować i sklasyfikować podstawowe priorytety służące do realizacji podjętego zadania inżynierskiego związanego z zaprojektowaniem standardowych procesów i schematów (urządzeń) stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej oraz oczyszczalni ścieków. Potrafi także być odpowiedzialnym odnośnie rzetelności uzyskiwanych wyników swoich prac oraz prac podległego mu zespołu | 2,0 | |
3,0 | Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować, sklasyfikować oraz zastosować priorytety służące do realizacji podjętego zadania inżynierskiego dla omawianej tematyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. L. Kowal, M. Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa-Wrocław, 2009
- J. Stańda, Woda dla kotłów parowych i obiegów chłodzących siłowni cieplnych (wybrane rozdziały), Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1995
- W. Roeske, Dezynfekcja wody pitnej (wybrane rozdziały), Oficyna Wydawnicza Projprzem-Eko, Bydgoszcz, 2007
- Zbysław Dymaczewski - praca zbiorowa, Poradnik eksploatatora oczyszczalni ścieków, PZiTS Oddział Wielkopolski, Poznań, 2011
Literatura dodatkowa
- Wabag/Handbuch Wasser., Uzdatnianie wody. Poradnik (wybrane rozdziały), Oficyna Wydawnicza Projprzem-Eko, Bydgoszcz, 2000