Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne

Sylabus przedmiotu Głębokie wykopy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Głębokie wykopy
Specjalność Geotechnika
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 15 2,00,44zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z geologii inżynierskiej
W-2Ukończony kurs z mechaniki gruntów I
W-3Ukończony kurs z fundamentowania I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy na temat projektowania i wykonawstwa głębokich wykopów oraz zagrożeń związanych z realizacją wykopów na terenach zurbanizowanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu podparcia ściany głębokiego wykopu15
15
wykłady
T-W-1Definicje i pojęcia podstawowe1
T-W-2Rodzaje i zastosowanie głębokich wykopów - przykłady realizacji2
T-W-3Wykopy głębokie otwarte: zastosowanie, projektowanie i wykonawstwo2
T-W-4Rodzaje obudowy, schematy statyczne, konstrukcje i wykonawstwo2
T-W-5Podparcia i zakotwiczenia obudów wykopów głębokich: rozpory, stropy, zakotwiczenia2
T-W-6Oddziaływanie głębokich wykopów na sąsiednie budynki2
T-W-7Odwodnienie wykopów i oddziaływanie zmiany położenia wód gruntowych na budynki sąsiednie2
T-W-8Oddziaływanie głębokich wykopów na środowisko. Monitoring osiadań, przemieszczeń oraz zmian położenia wód gruntowych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach projektowych15
A-P-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału16
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego15
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu10
A-P-5Zaliczenie projektu4
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia9
A-W-3Samodzielne analizowanie treści wykładów4
A-W-4Zaliczenie pisemne wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_G/E/02-2_W01
Ma szczegółową wiedzę na temat rodzajów konstrukcji i technologii wykonywania głębokich wykopów oraz standardów i norm technicznych w tym zakresie
B_2A_W02, B_2A_W07, B_2A_W10T2A_W02, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_G/E/02-2_U01
Potrafi formułować i rozwiązywać zadania inżynierskie z zakresu głębokich wykopów, w tym zadań nietypowych związanych z realizacją wykopów na terenach zurbanizowanych przy uwzględnieniu aspektów pozatechnicznych
B_2A_U01, B_2A_U11, B_2A_U16T2A_U01, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U17C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_G/E/02-2_K01
Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie.
B_2A_K03, B_2A_K04T2A_K02C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_G/E/02-2_W01
Ma szczegółową wiedzę na temat rodzajów konstrukcji i technologii wykonywania głębokich wykopów oraz standardów i norm technicznych w tym zakresie
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat konstrukcji i technologii wykonywania głębokich wykopów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_G/E/02-2_U01
Potrafi formułować i rozwiązywać zadania inżynierskie z zakresu głębokich wykopów, w tym zadań nietypowych związanych z realizacją wykopów na terenach zurbanizowanych przy uwzględnieniu aspektów pozatechnicznych
2,0
3,0Potrafi formułować i rozwiązywać podstawowe zadania inżynierskie z zakresu głębokich wykopów w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_G/E/02-2_K01
Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie.
2,0
3,0Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jarominiak A., Lekkie konstrukcje oporowe, WKiŁ, Warszawa, 2000
  2. Kotlicki W., Wysokiński L., Ochrona zabudowy w sąsiedztwie głębokich wykopów, ITB, Warszawa, 2002, Instrukcja ITB nr 376/2002
  3. PLAXIS, Z-SOIL, Instrukcje programów komputerowych, PLAXIS, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu podparcia ściany głębokiego wykopu15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje i pojęcia podstawowe1
T-W-2Rodzaje i zastosowanie głębokich wykopów - przykłady realizacji2
T-W-3Wykopy głębokie otwarte: zastosowanie, projektowanie i wykonawstwo2
T-W-4Rodzaje obudowy, schematy statyczne, konstrukcje i wykonawstwo2
T-W-5Podparcia i zakotwiczenia obudów wykopów głębokich: rozpory, stropy, zakotwiczenia2
T-W-6Oddziaływanie głębokich wykopów na sąsiednie budynki2
T-W-7Odwodnienie wykopów i oddziaływanie zmiany położenia wód gruntowych na budynki sąsiednie2
T-W-8Oddziaływanie głębokich wykopów na środowisko. Monitoring osiadań, przemieszczeń oraz zmian położenia wód gruntowych2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach projektowych15
A-P-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału16
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego15
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu10
A-P-5Zaliczenie projektu4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia9
A-W-3Samodzielne analizowanie treści wykładów4
A-W-4Zaliczenie pisemne wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_G/E/02-2_W01Ma szczegółową wiedzę na temat rodzajów konstrukcji i technologii wykonywania głębokich wykopów oraz standardów i norm technicznych w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
B_2A_W07Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat projektowania i wykonawstwa głębokich wykopów oraz zagrożeń związanych z realizacją wykopów na terenach zurbanizowanych
Treści programoweT-W-1Definicje i pojęcia podstawowe
T-W-4Rodzaje obudowy, schematy statyczne, konstrukcje i wykonawstwo
T-W-5Podparcia i zakotwiczenia obudów wykopów głębokich: rozpory, stropy, zakotwiczenia
T-W-6Oddziaływanie głębokich wykopów na sąsiednie budynki
T-W-7Odwodnienie wykopów i oddziaływanie zmiany położenia wód gruntowych na budynki sąsiednie
T-W-3Wykopy głębokie otwarte: zastosowanie, projektowanie i wykonawstwo
T-W-8Oddziaływanie głębokich wykopów na środowisko. Monitoring osiadań, przemieszczeń oraz zmian położenia wód gruntowych
T-W-2Rodzaje i zastosowanie głębokich wykopów - przykłady realizacji
T-P-1Wykonanie projektu podparcia ściany głębokiego wykopu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat konstrukcji i technologii wykonywania głębokich wykopów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_G/E/02-2_U01Potrafi formułować i rozwiązywać zadania inżynierskie z zakresu głębokich wykopów, w tym zadań nietypowych związanych z realizacją wykopów na terenach zurbanizowanych przy uwzględnieniu aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat projektowania i wykonawstwa głębokich wykopów oraz zagrożeń związanych z realizacją wykopów na terenach zurbanizowanych
Treści programoweT-W-1Definicje i pojęcia podstawowe
T-W-4Rodzaje obudowy, schematy statyczne, konstrukcje i wykonawstwo
T-W-5Podparcia i zakotwiczenia obudów wykopów głębokich: rozpory, stropy, zakotwiczenia
T-W-6Oddziaływanie głębokich wykopów na sąsiednie budynki
T-W-7Odwodnienie wykopów i oddziaływanie zmiany położenia wód gruntowych na budynki sąsiednie
T-W-3Wykopy głębokie otwarte: zastosowanie, projektowanie i wykonawstwo
T-W-8Oddziaływanie głębokich wykopów na środowisko. Monitoring osiadań, przemieszczeń oraz zmian położenia wód gruntowych
T-W-2Rodzaje i zastosowanie głębokich wykopów - przykłady realizacji
T-P-1Wykonanie projektu podparcia ściany głębokiego wykopu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi formułować i rozwiązywać podstawowe zadania inżynierskie z zakresu głębokich wykopów w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_G/E/02-2_K01Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat projektowania i wykonawstwa głębokich wykopów oraz zagrożeń związanych z realizacją wykopów na terenach zurbanizowanych
Treści programoweT-W-1Definicje i pojęcia podstawowe
T-W-4Rodzaje obudowy, schematy statyczne, konstrukcje i wykonawstwo
T-W-5Podparcia i zakotwiczenia obudów wykopów głębokich: rozpory, stropy, zakotwiczenia
T-W-6Oddziaływanie głębokich wykopów na sąsiednie budynki
T-W-7Odwodnienie wykopów i oddziaływanie zmiany położenia wód gruntowych na budynki sąsiednie
T-W-3Wykopy głębokie otwarte: zastosowanie, projektowanie i wykonawstwo
T-W-8Oddziaływanie głębokich wykopów na środowisko. Monitoring osiadań, przemieszczeń oraz zmian położenia wód gruntowych
T-W-2Rodzaje i zastosowanie głębokich wykopów - przykłady realizacji
T-P-1Wykonanie projektu podparcia ściany głębokiego wykopu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0