Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne

Sylabus przedmiotu Zagadnienia współczesnej fizyki budowli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagadnienia współczesnej fizyki budowli
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Wygocka-Domagałło <Agata.Wygocka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Materiały budowlane
W-2Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane
W-3Fizyka budowli

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Znajomość rozwiązań i technik stosowanych w współczesnym budownictwie kształtujących poprawne zjawiska fizykalne w obiektach.
C-2Ukształtowanie umiejętności doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach. Przygotowanie do realizacji programów badawczych, dokonywania oceny wyników badań oraz ukształtowanie umiejętności określenia zakresu wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki.
C-3Posiadanie świadomości wpływu zjawisk fizykalnych w budynku na realizację idei zrównoważonego rozwoju w budownictwie oraz wpływu działalności zawodowej na środowisko, postępowanie zgodnie z przepisami prawa i zasadami etyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiary termicznych właściwości materiałów izotropowych w różnych stanach zawilgocenia (współczynnik przewodzenia ciepła, dyfuzyjność cieplna, pojemność cieplna, temperatura). Badania podstawowych parametrów wilgotnościowych dla wybranego materiału budowlanego4
T-L-2Określanie parametrów mikroklimatu pomieszczeń6
T-L-3Zastosowanie techniki termowizyjnej w budownictwie. Interpretacja termogramów. Szczelność powietrzna budynku. Praktyczny pomiar szczelności metodą wentylatorową4
T-L-4Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
15
wykłady
T-W-1Elementy kształtujące zużycie energii w budynkach, składowe zużycia energii, potencjał energetyczny budynków4
T-W-2Budownictwo o zredukowanym zużyciu energii - charakterystyka i kierunki rozwoju wynikające ze zmian technologicznych oraz legislacyjnych2
T-W-3Przykłady rozwiązań i technologii ograniczających zużycie energii na cele ogrzewania i wentylacji4
T-W-4Nowoczesne techniki i rozwiązania termomodernizacji budynków istniejących4
T-W-5Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych7
A-L-3Końcowe opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych4
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersaycjny, aktywizujące: gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna
M-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: test
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/05_W01
Zdobycie wiedzy z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Znajomość rozwiązań i technik stosowanych w współczesnym budownictwie kształtujących poprawne zjawiska fizykalne w obiektach.
B_2A_W05, B_2A_W10, B_2A_W13T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08C-1, C-3T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/05_U01
Umiejętność doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach. Przygotowanie do realizacji programów badawczych, dokonywanie oceny i umiejętność określenia wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki.
B_2A_U12, B_2A_U25T2A_U11, T2A_U16C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/05_K01
Student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac badawczych. Ma świadomość wpływu działalności zawodowej na środowisko
B_2A_K02T2A_K03C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/05_W01
Zdobycie wiedzy z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Znajomość rozwiązań i technik stosowanych w współczesnym budownictwie kształtujących poprawne zjawiska fizykalne w obiektach.
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Nie zna rozwiązań i technik stosowanych w współczesnym budownictwie kształtujących poprawne zjawiska fizykalne w obiektach.
3,0Student ma wiedzę z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Zna rozwiązania i techniki stosowane w współczesnym budownictwie kształtujące poprawne zjawiska fizykalne w obiektach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/05_U01
Umiejętność doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach. Przygotowanie do realizacji programów badawczych, dokonywanie oceny i umiejętność określenia wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki.
2,0Student nie ma umiejętności doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach i nie jest przygotowany do realizacji programów badawczych, dokonywania oceny i nie ma umiejętności określenia wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki.
3,0Student ma umiejętność doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach i jest przygotowany do realizacji programów badawczych, dokonywania oceny i ma umiejętność określenia wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/05_K01
Student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac badawczych. Ma świadomość wpływu działalności zawodowej na środowisko
2,0Student nie jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac badawczych. NIe ma świadomości wpływu działalności zawodowej na środowisko
3,0Student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac badawczych. Ma świadomość wpływu działalności zawodowej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jaworski J., Termografia budynków, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, 2000
  2. Królak E., Fizyka cieplna budowli. Ćwiczenia laboratoryjne. Pomoc dydaktyczna., Politechnika Krakowska, Kraków, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Everest F. A., Podręcznik akustyki, Sonia Draga, Katowice, 2004
  2. Aktualne normy przedmiotowe i akty prawne w zakresie dziedziny Budownictwo

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary termicznych właściwości materiałów izotropowych w różnych stanach zawilgocenia (współczynnik przewodzenia ciepła, dyfuzyjność cieplna, pojemność cieplna, temperatura). Badania podstawowych parametrów wilgotnościowych dla wybranego materiału budowlanego4
T-L-2Określanie parametrów mikroklimatu pomieszczeń6
T-L-3Zastosowanie techniki termowizyjnej w budownictwie. Interpretacja termogramów. Szczelność powietrzna budynku. Praktyczny pomiar szczelności metodą wentylatorową4
T-L-4Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy kształtujące zużycie energii w budynkach, składowe zużycia energii, potencjał energetyczny budynków4
T-W-2Budownictwo o zredukowanym zużyciu energii - charakterystyka i kierunki rozwoju wynikające ze zmian technologicznych oraz legislacyjnych2
T-W-3Przykłady rozwiązań i technologii ograniczających zużycie energii na cele ogrzewania i wentylacji4
T-W-4Nowoczesne techniki i rozwiązania termomodernizacji budynków istniejących4
T-W-5Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych7
A-L-3Końcowe opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych4
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_TOB/D/05_W01Zdobycie wiedzy z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Znajomość rozwiązań i technik stosowanych w współczesnym budownictwie kształtujących poprawne zjawiska fizykalne w obiektach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Znajomość rozwiązań i technik stosowanych w współczesnym budownictwie kształtujących poprawne zjawiska fizykalne w obiektach.
C-3Posiadanie świadomości wpływu zjawisk fizykalnych w budynku na realizację idei zrównoważonego rozwoju w budownictwie oraz wpływu działalności zawodowej na środowisko, postępowanie zgodnie z przepisami prawa i zasadami etyki.
Treści programoweT-W-4Nowoczesne techniki i rozwiązania termomodernizacji budynków istniejących
T-W-1Elementy kształtujące zużycie energii w budynkach, składowe zużycia energii, potencjał energetyczny budynków
T-W-2Budownictwo o zredukowanym zużyciu energii - charakterystyka i kierunki rozwoju wynikające ze zmian technologicznych oraz legislacyjnych
T-W-3Przykłady rozwiązań i technologii ograniczających zużycie energii na cele ogrzewania i wentylacji
T-W-5Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersaycjny, aktywizujące: gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Nie zna rozwiązań i technik stosowanych w współczesnym budownictwie kształtujących poprawne zjawiska fizykalne w obiektach.
3,0Student ma wiedzę z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Zna rozwiązania i techniki stosowane w współczesnym budownictwie kształtujące poprawne zjawiska fizykalne w obiektach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_TOB/D/05_U01Umiejętność doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach. Przygotowanie do realizacji programów badawczych, dokonywanie oceny i umiejętność określenia wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U12Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach. Przygotowanie do realizacji programów badawczych, dokonywania oceny wyników badań oraz ukształtowanie umiejętności określenia zakresu wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki.
Treści programoweT-L-1Pomiary termicznych właściwości materiałów izotropowych w różnych stanach zawilgocenia (współczynnik przewodzenia ciepła, dyfuzyjność cieplna, pojemność cieplna, temperatura). Badania podstawowych parametrów wilgotnościowych dla wybranego materiału budowlanego
T-L-2Określanie parametrów mikroklimatu pomieszczeń
T-L-3Zastosowanie techniki termowizyjnej w budownictwie. Interpretacja termogramów. Szczelność powietrzna budynku. Praktyczny pomiar szczelności metodą wentylatorową
T-L-4Zaliczenie zajęć laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma umiejętności doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach i nie jest przygotowany do realizacji programów badawczych, dokonywania oceny i nie ma umiejętności określenia wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki.
3,0Student ma umiejętność doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach i jest przygotowany do realizacji programów badawczych, dokonywania oceny i ma umiejętność określenia wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_TOB/D/05_K01Student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac badawczych. Ma świadomość wpływu działalności zawodowej na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-3Posiadanie świadomości wpływu zjawisk fizykalnych w budynku na realizację idei zrównoważonego rozwoju w budownictwie oraz wpływu działalności zawodowej na środowisko, postępowanie zgodnie z przepisami prawa i zasadami etyki.
Treści programoweT-L-1Pomiary termicznych właściwości materiałów izotropowych w różnych stanach zawilgocenia (współczynnik przewodzenia ciepła, dyfuzyjność cieplna, pojemność cieplna, temperatura). Badania podstawowych parametrów wilgotnościowych dla wybranego materiału budowlanego
T-L-2Określanie parametrów mikroklimatu pomieszczeń
T-L-3Zastosowanie techniki termowizyjnej w budownictwie. Interpretacja termogramów. Szczelność powietrzna budynku. Praktyczny pomiar szczelności metodą wentylatorową
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test
S-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac badawczych. NIe ma świadomości wpływu działalności zawodowej na środowisko
3,0Student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac badawczych. Ma świadomość wpływu działalności zawodowej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0