Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne
Sylabus przedmiotu Przedmioty humanistyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedmioty humanistyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw ekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Prezentacja szeroko rozumianej koncepcji integracji europejskiej i przedstawienie zasadniczych czynników rozwoju integracji w ramach Unii Europejskiej |
C-2 | Zaznajomienie studentów z najważniejszymi elementami systemu prawno-instytucjonalnego Unii Europejskiej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Geneza i rozwój koncepcji integracji państw w Europie | 1 |
T-W-2 | Historia integracji europejskiej | 1 |
T-W-3 | Teoria międzynarodowej integracji gospodarczej | 1 |
T-W-4 | Cele Unii Europejskiej i środki ich realizacji | 2 |
T-W-5 | Podstawowe zasady Unii Europejskiej: pokój, jedność, równość, wolność, solidarność, spójność ekonomiczna i socjalna | 2 |
T-W-6 | Główne instytucje i organy Unii Europejskiej: Rada Europy, Trybunał Sprawiedliwości, Komisja Europejska, Trybunał Sprawiedliwości, Sąd Pierwszej Instancji, Trybunał rewidentów Księgowych, organy pomocnicze | 2 |
T-W-7 | Unia Europejska jako twórca prawa i porządku prawnego. Klasyfikacja i charakter prawny aktów prawa wtórnego: rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia i opinie, akty sui genesis, umowy międzynarodowe | 2 |
T-W-8 | Proces integracji rynkowej | 2 |
T-W-9 | Proces integracji walutowej | 2 |
T-W-10 | Polityka społeczna Unii Europejskiej: przedmiot, zadania, zakres pomocy, równość płci i równość szans | 2 |
T-W-11 | Unia gospodarcza i walutowa: zasady, przebieg procesu tworzenia unii gospodarczej i walutowej, działania dostosowawcze krajów członkowskich | 2 |
T-W-12 | Wspólna polityka rolna: cele, zakres, tworzenie wspólnego rynku i polityki rolnej, polityka strukturalna w rolnictwie | 2 |
T-W-13 | Polityka konkurencji Unii Europejskiej. Unijne przepisy dotyczące praktyk ograniczających konkurencję. Kontrola koncentracji w UE. Pomoc publiczna | 2 |
T-W-14 | Małe i średnie przedsiębiorstwa w polityce konkurencji | 1 |
T-W-15 | Polityka strukturalna: podstawy prawne, uwarunkowania, transgraniczna współpraca regionalna, inicjatywy regionalne | 2 |
T-W-16 | Polska a integracja gospodarcza w Europie | 2 |
T-W-17 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna, samodzielne utrwalanie materiału | 15 |
A-W-3 | Przygtowanie do zaliczenia | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wyjaśnienie, odczyt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_A/01-1_W01 Student zna elementy systemu prawno-instytucjonalnego Unii Europejskiej oraz koncepcję i zasadnicze czynniki warunkujące integrację | B_2A_W14 | T2A_W08 | — | C-1 | T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-W-13, T-W-8, T-W-17, T-W-10, T-W-11, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_A/01-1_U01 Student potrafi analizować problemy polityk wspólnotowych: gospodarczej, społecznej, regionalnej, rolnej, konkurencji | B_2A_U11 | T2A_U10 | — | C-1 | T-W-8, T-W-7, T-W-11, T-W-13, T-W-9, T-W-10, T-W-16, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_A/01-1_K01 Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu | B_2A_K08 | T2A_K07 | — | C-1 | T-W-13, T-W-8, T-W-17, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_A/01-1_W01 Student zna elementy systemu prawno-instytucjonalnego Unii Europejskiej oraz koncepcję i zasadnicze czynniki warunkujące integrację | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe terminy i pojęcia z zakresu integracji europejskiej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_A/01-1_U01 Student potrafi analizować problemy polityk wspólnotowych: gospodarczej, społecznej, regionalnej, rolnej, konkurencji | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi analizować zasadnicze czynniki rozwoju integracji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_A/01-1_K01 Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy w zakresie integracji europejskiej. Zna sposoby określania priorytetów służących realizacji wyznaczonych zadań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Borowiec J., Ekonomia integracji europejskiej, UE we Wrocławiu, Wrocław, 2011
- Piszewski J., Ekonomika integracji europejskiej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Lublin, 2011
Literatura dodatkowa
- Maro P., Integracja Europejska - podstawy prawa wspólnotowego, Instytut Europejski, Łódź, 2001