Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne
Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacja II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wodociągi i kanalizacja II | ||
Specjalność | Budownictwo Wodne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Dobra znajomość hydrauliki i hydrologii |
W-2 | Zaliczony predmiot "Wodociągi i kanalizacja I" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umocnienie umiejętności z zakresu projektowania i budowy sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami współpracy systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego |
C-3 | Wyrobienie umiejętności obliczania, ustalenia sposobu współpracy i zaprojektowania systemu wodociągowego składającego się z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt zaopatrzenia jednostki osadniczej w wodę. Zakres opracowania: pompownia 2-go stopnia - sieć magistralna - zbiornik sieciowy wyrównawczy. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Projektowanie sieci wodociągowej.Trasowanie układu sieci | 1 |
T-W-2 | Określenie przepływów obliczeniowych. Podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe, ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych | 2 |
T-W-3 | Maksymalne godzinowe zużycie wody. Obliczenie całkowitych sumarycznych wskaźników zapotrzebowania na wodę w godzinie minimalnego i maksymalnego zużycia wody | 2 |
T-W-4 | Ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych. Obliczenie hydrauliczne sieci wodociągowej obwodowej i promienistej. Wymagania dotyczące średnic przewodów wodociągowych | 2 |
T-W-5 | Ustalenie rozkładu ciśnienia w sieci. Sieciowe zbiorniki wyrównawcze, wyznaczenie pojemności | 2 |
T-W-6 | Dobór i zasady rozmieszczenia uzbrojenia przewodów wodociągowych. Wzbogacanie wód podziemnych i projektowanie ujęć tych wód | 2 |
T-W-7 | Określenie zasobów wód podziemnych. Rodzaje i zasady projektowania ujęć wody powierzchniowej | 1 |
T-W-8 | Bilans ścieków i określenie przepływów obliczeniowych. Zlewnie kanałów. Zasady projektowania kanalizacji sanitarnej | 2 |
T-W-9 | Projektowanie kanalizacji deszczowej. Metody obliczenia kanalizacji deszczowej. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Konsultacje | 1 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 17 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 2 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 1 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 8 |
A-W-3 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Zajęcia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie zajęć projektowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_BW/E/03-1_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zadań powinien znać i rozumieć szeroki zakres zagadnień związanych z urządzeniami i sieciami wod.-kan. Zna i rozumie zasady współpracy systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego. Umie obliczyć i zwymiarować sieć wodociągową operującą w tym systemie. | B_2A_W06, B_2A_W09 | T2A_W03, T2A_W06, T2A_W07 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-P-1 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_BW/E/03-1_U01 Student potrafi obliczyć i zaprojektować system wodociągowy składający się z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego. Potrafi wytłumaczyć zasadę współpracy tych urządzeń i dobrać ich parametry na podstawie przeprowadzonych obliczeń. | B_2A_U05, B_2A_U08 | T2A_U05, T2A_U07 | — | C-3, C-2 | T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-2, M-4, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_BW/E/03-1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Działa i myśli w sposób kreatywny. Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. | B_2A_K02, B_2A_K01 | T2A_K03, T2A_K04 | — | C-2, C-1, C-3 | T-P-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_BW/E/03-1_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zadań powinien znać i rozumieć szeroki zakres zagadnień związanych z urządzeniami i sieciami wod.-kan. Zna i rozumie zasady współpracy systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego. Umie obliczyć i zwymiarować sieć wodociągową operującą w tym systemie. | 2,0 | |
3,0 | Student ma jedynie podstawową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi projektowania sieci i urządzeń wod.-kan. Student jedynie w dostateczny sposób rozumie zasady współpracy systemu wodociągowego: pompownia II st. - sieć wod. - zbiornik. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_BW/E/03-1_U01 Student potrafi obliczyć i zaprojektować system wodociągowy składający się z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego. Potrafi wytłumaczyć zasadę współpracy tych urządzeń i dobrać ich parametry na podstawie przeprowadzonych obliczeń. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie zdefiniowania i opisania charakterystyki współpracy systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II st., sieci wodociągowej i zbiornika. Potrafi jedynie w dostateczny sposób obliczyć i zaprojektować taki układ. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_BW/E/03-1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Działa i myśli w sposób kreatywny. Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktcznym wykorzystaniu. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Wykazuje małe zainteresowanie do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i poziomu wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983
- Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, Warszawa, 1992
- Sokołowski J., Zbikowski A., Odwodnienia budowlane i osiedlowe, SGGW, Warszawa, 1993
- Dolecka j., Dolecki J., Klepacka B., Usakiewicz A., Wodociągi i kanalizacja cześć 1 i 2. Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych, Skrypt Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999
- Bolt A, , Burszta-Adamiak E., Gudelis-Taraszkiewicz K., Suligowski Z., Tuszynska A., Kanalizacja. Projektowanie, wykonanie, eksploatacja, Seidel-Przywecki Sp. z o.o., 2012
Literatura dodatkowa
- Zuchowicki A. W., Projektowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2004
- Guzik J,. Guzik A., Wodociągi i kanalizcja zewnętrzna, Wydawnictwo i Handel Książkami KaBe, Krosno, 2011
- 2014, Obowiązujące aktualne normy i rozporządzenia.