Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Diagnostyka i miernictwo wbudowanych instalacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka i miernictwo wbudowanych instalacji
Specjalność Budownictwo Energooszczędne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Nejranowski <Jerzy.Nejranowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Fizyka i fizyka budowli
W-3Podstawowe wiadomości z mechaniki płynów
W-4Podstawowe wiadomości dotyczące działania i eksploatacji instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych, ogrzewczych i wentylacyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie ogólnej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w inżynierii środowiska
C-2Zdobycie umiejętności wykonywania pomiarów w zakresie wodociągów, ogrzewnictwa i wentylacji
C-3Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-4Ukształtowanie umiejętności oceny funkcjonowania instalacji sanitarnych w budynku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w zakresie instalacji budowlanych10
T-L-2Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie wodociągów, ogrzewnictwa i wentylacji10
T-L-3Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów5
T-L-4Zdobycie umiejętności oceny poprawności funkcjonowania instalacji budowlanych5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda problemowa / wykład konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące / Film i pokaz
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Obserwacja i korekty przy wykonywaniu ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/15_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania instalacji budowlanych i ich eksploatacji
B_2A_W12T2A_W04, T2A_W07C-1, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/15_U01
Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką instalacji wbudowanych
B_2A_U25T2A_U16C-3, C-4T-L-2, T-L-3M-3, M-2, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/15_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego w zakresie diagnostyki instalacji wbudowanych
B_2A_K01T2A_K04C-4T-L-2, T-L-3M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/15_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania instalacji budowlanych i ich eksploatacji
2,0
3,0Zna zasady funkcjonowania instalacji wbudowanych i umie ocenić prawidłowość ich pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/15_U01
Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką instalacji wbudowanych
2,0
3,0Umie rozwiązać podstawowe problemy związane z eksploatacja i diagnostyką wbudowanych instalacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/15_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego w zakresie diagnostyki instalacji wbudowanych
2,0
3,0Umie określić priorytety przy realizacji zadania inżynierskiego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kołodziejczyk L., Mańkowski S., Rubik M, Pomiary w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa
  2. Kuratow T., Pomiary przepływów cieczy, par i gazów, Wydawnictwo Górniczo- Hutnicze, Katowice
  3. PKN, PN-EN 14134:2008 Wentylacja budynków -- Badania właściwości i kontrola wykonania instalacji wentylacji mieszkań, PKN, Warszawa, 2008, wersja polska
  4. PKN, Instalacje ogrzewcze w budynkach -- Instrukcje eksploatacji, konserwacji i obsługi -- PN-EN 12171:2003 Instalacje ogrzewcze, które nie wymagają wykwalifikowanego personelu obsługi, PKN, 2003, wersja polska

Literatura dodatkowa

  1. Koczyk H., i inni, Ogrzewnictwo praktyczne, Systherm, Poznań, 2011
  2. Gassner A., Instalacje sanitarne, poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszawa, 2007
  3. Praca zbiorowa, Technologia instalacji wodociągowych i gazowych. cz.1, REA, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w zakresie instalacji budowlanych10
T-L-2Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie wodociągów, ogrzewnictwa i wentylacji10
T-L-3Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów5
T-L-4Zdobycie umiejętności oceny poprawności funkcjonowania instalacji budowlanych5
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/D/15_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania instalacji budowlanych i ich eksploatacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie ogólnej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w inżynierii środowiska
C-3Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-4Ukształtowanie umiejętności oceny funkcjonowania instalacji sanitarnych w budynku
Treści programoweT-L-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w zakresie instalacji budowlanych
T-L-2Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie wodociągów, ogrzewnictwa i wentylacji
T-L-3Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metody eksponujące / Film i pokaz
M-1Metoda problemowa / wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Obserwacja i korekty przy wykonywaniu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady funkcjonowania instalacji wbudowanych i umie ocenić prawidłowość ich pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/D/15_U01Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką instalacji wbudowanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-4Ukształtowanie umiejętności oceny funkcjonowania instalacji sanitarnych w budynku
Treści programoweT-L-2Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie wodociągów, ogrzewnictwa i wentylacji
T-L-3Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metody eksponujące / Film i pokaz
M-1Metoda problemowa / wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja i korekty przy wykonywaniu ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie rozwiązać podstawowe problemy związane z eksploatacja i diagnostyką wbudowanych instalacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/D/15_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego w zakresie diagnostyki instalacji wbudowanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności oceny funkcjonowania instalacji sanitarnych w budynku
Treści programoweT-L-2Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie wodociągów, ogrzewnictwa i wentylacji
T-L-3Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metody eksponujące / Film i pokaz
M-1Metoda problemowa / wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Obserwacja i korekty przy wykonywaniu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie określić priorytety przy realizacji zadania inżynierskiego
3,5
4,0
4,5
5,0