Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Fundamenty specjalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fundamenty specjalne
Specjalność Geotechnika
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 45 3,00,44zaliczenie
wykładyW2 45 2,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z mechaniki gruntów I
W-2Ukończoy kurs z fundamentowania I
W-3Ukończony kurs z mechaniki budowli

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność projektowania budowli w złożonych warunkach gruntowo-wodnych
C-2Zapoznanie się z metodami fundamentowania budowli hydrotechnicznych i mostowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt posadowienia budowli hydrotechnicznych lub mostowych45
45
wykłady
T-W-1Projektowanie geotechniczne, kategorie geotechniczne12
T-W-2Fundamenty na podłożu sprężystym, model Winklera9
T-W-3Fundamenty na palach, na studniach i kesonach9
T-W-4Fundamenty budowli hydrotechnicznych8
T-W-5Wzmocnienie istniejących fundamentów7
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych45
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego30
A-P-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału5
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu8
A-P-5Zaliczenie projektu2
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów5
A-W-3Studiowanie literatury i przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Przeprowadzenie egzaminu pisemnego z wykładów5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_G/D/10_W01
Ma gruntowną wiedzę z zakresu fundamentowania obiektów hydrotechnicznych i mostowych
B_2A_W01T2A_W01C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_G/D/10_U01
Potrafi rozwiązywać problemy fundamentowania prostych i złożonych obiektów budowlanych w trudnych warunkach geotechnicznych integrując wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki powiązanych z budownictwem
B_2A_U01, B_2A_U02, B_2A_U09, B_2A_U11, B_2A_U14, B_2A_U15, B_2A_U18, B_2A_U25T2A_U01, T2A_U02, T2A_U08, T2A_U10, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_G/D/10_K01
Potrafi w sposób odpowiedzialny i profesjonalny zastosować wykorzystaną wiedzę w realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K01, B_2A_K02, B_2A_K05T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_G/D/10_W01
Ma gruntowną wiedzę z zakresu fundamentowania obiektów hydrotechnicznych i mostowych
2,0
3,0Student ma słabą wiedzę z zakresu fundamentowania obiektów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_G/D/10_U01
Potrafi rozwiązywać problemy fundamentowania prostych i złożonych obiektów budowlanych w trudnych warunkach geotechnicznych integrując wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki powiązanych z budownictwem
2,0
3,0Potrafi rozwiązać problemy fundamentowania prostych obiektów budowlanych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_G/D/10_K01
Potrafi w sposób odpowiedzialny i profesjonalny zastosować wykorzystaną wiedzę w realizacji podjętego zadania inżynierskiego
2,0
3,0Potrafi zastosować wykorzystaną wiedzę w zadaniu inżynierskim w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dembicki E., i inni, Fundamentowanie, tom I i II, Arkady, Warszawa, 1998
  2. Gwizdała K., Kowalski J.R., Prefabrykowane pala wbijane. Monografia, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Kobiak J., Stachurski W., Konstrukcje żelbetowe, Arkady, Warszawa, 1989
  2. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2008
  3. XX Jubileuszowa Ogólnopolska Konferencja. Warsztat pracy projektanta konstrukcji, Nowe rozwiązania konstrukcyjno-materiałowo-technologiczne, Wisła-Ustroń, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt posadowienia budowli hydrotechnicznych lub mostowych45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Projektowanie geotechniczne, kategorie geotechniczne12
T-W-2Fundamenty na podłożu sprężystym, model Winklera9
T-W-3Fundamenty na palach, na studniach i kesonach9
T-W-4Fundamenty budowli hydrotechnicznych8
T-W-5Wzmocnienie istniejących fundamentów7
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych45
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego30
A-P-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału5
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu8
A-P-5Zaliczenie projektu2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów5
A-W-3Studiowanie literatury i przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Przeprowadzenie egzaminu pisemnego z wykładów5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_G/D/10_W01Ma gruntowną wiedzę z zakresu fundamentowania obiektów hydrotechnicznych i mostowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli w złożonych warunkach gruntowo-wodnych
C-2Zapoznanie się z metodami fundamentowania budowli hydrotechnicznych i mostowych
Treści programoweT-W-2Fundamenty na podłożu sprężystym, model Winklera
T-W-3Fundamenty na palach, na studniach i kesonach
T-W-1Projektowanie geotechniczne, kategorie geotechniczne
T-W-4Fundamenty budowli hydrotechnicznych
T-W-5Wzmocnienie istniejących fundamentów
T-P-1Projekt posadowienia budowli hydrotechnicznych lub mostowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma słabą wiedzę z zakresu fundamentowania obiektów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_G/D/10_U01Potrafi rozwiązywać problemy fundamentowania prostych i złożonych obiektów budowlanych w trudnych warunkach geotechnicznych integrując wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki powiązanych z budownictwem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U02Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku obcym
B_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U14Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów budowlanych
B_2A_U15Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli w złożonych warunkach gruntowo-wodnych
C-2Zapoznanie się z metodami fundamentowania budowli hydrotechnicznych i mostowych
Treści programoweT-W-2Fundamenty na podłożu sprężystym, model Winklera
T-W-3Fundamenty na palach, na studniach i kesonach
T-W-1Projektowanie geotechniczne, kategorie geotechniczne
T-W-4Fundamenty budowli hydrotechnicznych
T-W-5Wzmocnienie istniejących fundamentów
T-P-1Projekt posadowienia budowli hydrotechnicznych lub mostowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązać problemy fundamentowania prostych obiektów budowlanych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_G/D/10_K01Potrafi w sposób odpowiedzialny i profesjonalny zastosować wykorzystaną wiedzę w realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
B_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli w złożonych warunkach gruntowo-wodnych
C-2Zapoznanie się z metodami fundamentowania budowli hydrotechnicznych i mostowych
Treści programoweT-W-2Fundamenty na podłożu sprężystym, model Winklera
T-W-3Fundamenty na palach, na studniach i kesonach
T-W-1Projektowanie geotechniczne, kategorie geotechniczne
T-W-4Fundamenty budowli hydrotechnicznych
T-W-5Wzmocnienie istniejących fundamentów
T-P-1Projekt posadowienia budowli hydrotechnicznych lub mostowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zastosować wykorzystaną wiedzę w zadaniu inżynierskim w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0