Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Zrównoważona gospodarka wodami powierzchniowymi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zrównoważona gospodarka wodami powierzchniowymi | ||
Specjalność | Budownictwo Wodne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy budownictwa ogólnego |
W-2 | Podstawy hydrologii i hydrauliki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodami powierzchniowymi i opadowymi w kontekście szeroko pojętej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami ziemskimi i ochroną środowiska |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich i ochronę środowiska naturalnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przykładowe projekty zielonej infrastruktury | 5 |
T-P-2 | Prezentacja na wybrany temat dotyczący jednej z metod zrównoważonego gospodarowania wodami opadowymi. | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku | 1 |
T-W-2 | Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych | 2 |
T-W-3 | Wpływ zmian klimatu i urbanizacji na ilość i jakość zasobów wodnych | 2 |
T-W-4 | Innowacyjne metody w gospodarce wodami opadowymi i roztopowymi. Retencja i infiltracja | 6 |
T-W-5 | Najlepsze praktyki inżynierskie w zrównoważonej gospodarce wodami opadowymi | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Poszukiwanie i analiza materiałów i żródeł do prezentacji. | 9 |
A-P-3 | Analiza budowy i działania poszczególnych elementów zielonej infrastruktury | 9 |
A-P-4 | Prezentacja | 1 |
A-P-5 | Konsultacje | 1 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 8 |
A-W-3 | Zaliczenie wykładów | 1 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacja multimedialna z uzyciem laptopa i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_BW/E/03-2_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien rozumieć ideę zrównoważonego rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby zrównoważonej gospodarki wodnej w terenach zurbanizowanych. Zna i rozumie zagadnienia związane ze zrównoważoną gospodarką wodami powierzchniowymi i opadowymi oraz zieloną infrastrukturą. | B_2A_W06, B_2A_W13 | T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06 | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_BW/E/03-2_U01 Student umie pozyskiwać i analizować informacje z literatury i innych żródeł. Dobiera poprawnie proste rozwiązania w zakresie zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem zielonej infrastruktury. Potrafi przygotować prezentację i przedstawić w niej swoją analizę zadanego mu problemu. | B_2A_U18, B_2A_U01, B_2A_U05 | T2A_U01, T2A_U05, T2A_U18 | — | C-1, C-2 | T-P-2, T-P-1 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_BW/E/03-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodami powierzchniowymi, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodami opadowymi na terenach zurbanizowanych. Student myśli i działa kreatywnie w dziedzinie zielonej infrastruktury. Jest świadomy wpływu urbanizacji na jakośc i ilość zasobów wodnych oraz degradację środowiska. | B_2A_K04, B_2A_K06, B_2A_K03 | T2A_K01, T2A_K02 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_BW/E/03-2_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien rozumieć ideę zrównoważonego rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby zrównoważonej gospodarki wodnej w terenach zurbanizowanych. Zna i rozumie zagadnienia związane ze zrównoważoną gospodarką wodami powierzchniowymi i opadowymi oraz zieloną infrastrukturą. | 2,0 | |
3,0 | Student ma jedynie podstawową wiedzę związaną z zagadnieniem zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodami powierzchniowymi i zielonej infrastruktury. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_BW/E/03-2_U01 Student umie pozyskiwać i analizować informacje z literatury i innych żródeł. Dobiera poprawnie proste rozwiązania w zakresie zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem zielonej infrastruktury. Potrafi przygotować prezentację i przedstawić w niej swoją analizę zadanego mu problemu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi jedynie w dostateczny sposób przeanalizować problem i dobrać odpowiednią metodę/metody w zakresie zielonej infrastruktury i najlepszych praktyk inżynierskich dotyczących zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_BW/E/03-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodami powierzchniowymi, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodami opadowymi na terenach zurbanizowanych. Student myśli i działa kreatywnie w dziedzinie zielonej infrastruktury. Jest świadomy wpływu urbanizacji na jakośc i ilość zasobów wodnych oraz degradację środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student jest jedynie w dostatecznym stopniu świadomy odnośnie konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie i gospodarce wodami opadowymi. Biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą samodzielnością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznemu wykorzystaniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zarzycki R., Imbierowcz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska - cz 1, WNT, Warszawa, 2007
- Geiger W., Dreiseitl H., Nowe sposoby odprowadzania wód deszczowych. Poradnik., Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 1999, Pierwsze
- Słyś Daniel, Zrównoważone systemy odwodnienia miast, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2013
Literatura dodatkowa
- Królikowska J., Królikowski A., Wody opadowe. Odprowadzanie, zagospodarowanie, podczyszczanie i wykorzystanie, Seidel-Przywecki Sp. z o.o., 2012
- strony internetowe: www.water.epa.gov; www.unsdsn.org; www.epa.gov