Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Technologia betonów specjalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia betonów specjalnych
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Kaszyńska <Maria.Kaszynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Borucka-Lipska <Jolanta.Borucka-Lipska@zut.edu.pl>, Maria Kaszyńska <Maria.Kaszynska@zut.edu.pl>, Adam Zieliński <Adam.Zielinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 1,50,62egzamin
laboratoriaL1 15 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukonczony kurs materiałów budowlanych
W-2Ukończony kurs technologii betonu
W-3Ukończony kurs chemii budowlanej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie nowoczesnych betonów
C-2Poznanie wpływu dodatków mineralnych i domieszek chemicznych na właściwości zapraw i betonów
C-3Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami badań właściwości mieszanek i stwardnialego betonu
C-4Poznanie metod projektowania składu betonów nowej generacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena wpływu dodatków mineralnych (popiołu lotnego, pyłu krzemionkowego) na właściwości zapraw.2
T-L-2Ocena wpływu domieszek chemicznych (plastyfikatorów) na właściwości reologiczne zapraw.2
T-L-3Projektowanie betonów wysokowartościowych z dodatkami i domieszkami.2
T-L-4Wykonanie mieszanek betonów wysokowartościowych, badanie konsystencji i wykonanie próbek do badań właściwości mechanicznych.2
T-L-5Projektowanie składu betonów samozagęszczalnych.2
T-L-6Wykonanie mieszanek samozagęszczalnych, badanie właściwości reologicznych mieszanek i przygotowanie próbek do badania włąściwości mechanicznych.2
T-L-7Badanie wytrzymałości na ściskanie i na rozciąganie betonu, określenie klasy wytrzymałości betonu, porównie z betonami zwykłymi.2
T-L-8Kolokwium sprawdzające.1
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja betonów specjalnych, betony nowej generacji. Wpływ dodatków i domieszek na właściwości tych betonów. Zastosowanie betonów specjalnych.2
T-W-2Charakterystyka betonów: wysokowartościowych, projektowanie składu, właściwości, zastosowanie.4
T-W-3Betony samozagęszczalne, klasyfikacja, projektowanie składu, metody badań właściwości reologicznych mieszanek samozagęszczalnych.4
T-W-4Lekkie betony wysokowartościowe, charakterystyka, projektowanie, zastosowanie, wstępna obróbka kruszyw lekkich, lekkie betony samozagęszczalne,2
T-W-5Charakterystyka fibrobetonów, zasady mikrouzbrojenia, rodzaje włókien, technologia wykonania.2
T-W-6Betony odporne na wysokie temperatury, beton w warunkach pożaru.2
T-W-7Betony podwodne, domieszki do betonów podwodnych, technologia układania betonu pod wodą.2
T-W-8Betony natryskowe, charakterystyka, metody natrysku, zastosowanie.2
T-W-9Polimerobetony, klasyfikacja, charakterystyka składników, zastosowanie.2
T-W-10Betony ultrawysokowartościowe (RPC, Ductal, itp.) , charakterystyka, właściwości, zastosowanie.2
T-W-11Betony samonaprawialne i samoczyszczące, transparentne, specjalne firmy Lafarge.2
T-W-12Betony architektoniczne, klasyfikacja, wymagania, problemy, wady, zastosowanie.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych14
A-L-2Przygotowanie wstępne do wykonywania ćwiczen, zapoznanie się z odpowiednimi normami7
A-L-3Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń15
A-L-4Przygotowanie do kolokwium sprawdzającego8
A-L-5Udział w kolokwium1
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne opracowanie treści wykładów w oparciu o podaną literaturę10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu4
A-W-4Udział w egzaminie1
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-dudaktyczny, prezentacje multimedialne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/03_W01
Ma poszerzoną wiedzę o nowoczesnych betonach. Zna najnowsze metody badania właściwości zapraw, mieszanek betonowych i stwardnialego betonu z dodatkami i domieszkami.
B_2A_W06, B_2A_W11T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07C-1, C-2, C-4, C-3T-W-12, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-11, T-W-1M-1S-1
B_2A_TOB/D/03_W02
Potrafi zaprojektować beton nowej generacji i dobrać odpowiednie składniki
B_2A_W09T2A_W07C-2, C-4, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/03_U01
Potrafi dobrać składniki do betonów nowej generacji, zbadać ich właściwości i porównać wyniki z wymaganiami normowym oraz potrafi dobrać odpowiednie betony i zaprojektować skład mieszanek betonowych do specjalnych zastosowań.
B_2A_U10, B_2A_U12, B_2A_U22T2A_U09, T2A_U11, T2A_U19C-1, C-2, C-3T-W-12, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-11, T-W-1M-1S-1
B_2A_TOB/D/03_U03
Potrafi dobrać potrzebne badania dla danych betonów, przeprowadzić samodzielnie i w zespole badania wymaganych właściwości i ocenić uzyskane wyniki
B_2A_U18T2A_U18C-2, C-3, C-1, C-4T-W-1, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-W-2, T-L-7, T-L-1, T-W-3, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/03_K01
Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy w zakresie nowych betonów. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki wpływu pozyskiwania surowców i produkcji materiałów budowlanych na środowisko oraz ma świadomość odpowiedzialności za uzyskiwane w pracy zespołowej wyniki i ocenę ich wpływu na podejmowane decyzje.
B_2A_K06, B_2A_K02T2A_K01, T2A_K03C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/03_W01
Ma poszerzoną wiedzę o nowoczesnych betonach. Zna najnowsze metody badania właściwości zapraw, mieszanek betonowych i stwardnialego betonu z dodatkami i domieszkami.
2,0
3,0Umie wymienić i podać podstawowe właściwości nowoczesnych betonów.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_TOB/D/03_W02
Potrafi zaprojektować beton nowej generacji i dobrać odpowiednie składniki
2,0
3,0Zna podstawowe zasady doboru składników do nowoczesnych betonów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/03_U01
Potrafi dobrać składniki do betonów nowej generacji, zbadać ich właściwości i porównać wyniki z wymaganiami normowym oraz potrafi dobrać odpowiednie betony i zaprojektować skład mieszanek betonowych do specjalnych zastosowań.
2,0
3,0Potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania laboratoryjne lecz ma problemy z interpretacją wyników.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_TOB/D/03_U03
Potrafi dobrać potrzebne badania dla danych betonów, przeprowadzić samodzielnie i w zespole badania wymaganych właściwości i ocenić uzyskane wyniki
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić badania właściwości mieszanek betonowych i stwardniałych betonów ale ma problemy z analizą uzyskanych wyników.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/03_K01
Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy w zakresie nowych betonów. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki wpływu pozyskiwania surowców i produkcji materiałów budowlanych na środowisko oraz ma świadomość odpowiedzialności za uzyskiwane w pracy zespołowej wyniki i ocenę ich wpływu na podejmowane decyzje.
2,0
3,0Student rozumie jak szybko postępują zmiany i pojawiają się na rynku nowe materiały budowlane i nowe możliwości ich zastosowania, ma jednak słabą świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki badań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jamroży Z., Beton i jego technologie, PWN, Warszawa, 2002
  2. Neville A., Właściwości betonu, Polski Cement, Kraków, 2012
  3. Giergiczny Z., Małolepszy J., Szwabowski J., Śliwiński J., Cementy z dodatkami mineralnymi w technologii betonów nowej generacji, Wyd. Instytut Śląski, Katowice, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena wpływu dodatków mineralnych (popiołu lotnego, pyłu krzemionkowego) na właściwości zapraw.2
T-L-2Ocena wpływu domieszek chemicznych (plastyfikatorów) na właściwości reologiczne zapraw.2
T-L-3Projektowanie betonów wysokowartościowych z dodatkami i domieszkami.2
T-L-4Wykonanie mieszanek betonów wysokowartościowych, badanie konsystencji i wykonanie próbek do badań właściwości mechanicznych.2
T-L-5Projektowanie składu betonów samozagęszczalnych.2
T-L-6Wykonanie mieszanek samozagęszczalnych, badanie właściwości reologicznych mieszanek i przygotowanie próbek do badania włąściwości mechanicznych.2
T-L-7Badanie wytrzymałości na ściskanie i na rozciąganie betonu, określenie klasy wytrzymałości betonu, porównie z betonami zwykłymi.2
T-L-8Kolokwium sprawdzające.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja betonów specjalnych, betony nowej generacji. Wpływ dodatków i domieszek na właściwości tych betonów. Zastosowanie betonów specjalnych.2
T-W-2Charakterystyka betonów: wysokowartościowych, projektowanie składu, właściwości, zastosowanie.4
T-W-3Betony samozagęszczalne, klasyfikacja, projektowanie składu, metody badań właściwości reologicznych mieszanek samozagęszczalnych.4
T-W-4Lekkie betony wysokowartościowe, charakterystyka, projektowanie, zastosowanie, wstępna obróbka kruszyw lekkich, lekkie betony samozagęszczalne,2
T-W-5Charakterystyka fibrobetonów, zasady mikrouzbrojenia, rodzaje włókien, technologia wykonania.2
T-W-6Betony odporne na wysokie temperatury, beton w warunkach pożaru.2
T-W-7Betony podwodne, domieszki do betonów podwodnych, technologia układania betonu pod wodą.2
T-W-8Betony natryskowe, charakterystyka, metody natrysku, zastosowanie.2
T-W-9Polimerobetony, klasyfikacja, charakterystyka składników, zastosowanie.2
T-W-10Betony ultrawysokowartościowe (RPC, Ductal, itp.) , charakterystyka, właściwości, zastosowanie.2
T-W-11Betony samonaprawialne i samoczyszczące, transparentne, specjalne firmy Lafarge.2
T-W-12Betony architektoniczne, klasyfikacja, wymagania, problemy, wady, zastosowanie.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych14
A-L-2Przygotowanie wstępne do wykonywania ćwiczen, zapoznanie się z odpowiednimi normami7
A-L-3Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń15
A-L-4Przygotowanie do kolokwium sprawdzającego8
A-L-5Udział w kolokwium1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne opracowanie treści wykładów w oparciu o podaną literaturę10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu4
A-W-4Udział w egzaminie1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_TOB/D/03_W01Ma poszerzoną wiedzę o nowoczesnych betonach. Zna najnowsze metody badania właściwości zapraw, mieszanek betonowych i stwardnialego betonu z dodatkami i domieszkami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W11Zna zasady produkcji przemysłowej materiałów i wyrobów oraz wykonawstwa elementów i obiektów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie nowoczesnych betonów
C-2Poznanie wpływu dodatków mineralnych i domieszek chemicznych na właściwości zapraw i betonów
C-4Poznanie metod projektowania składu betonów nowej generacji
C-3Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami badań właściwości mieszanek i stwardnialego betonu
Treści programoweT-W-12Betony architektoniczne, klasyfikacja, wymagania, problemy, wady, zastosowanie.
T-W-4Lekkie betony wysokowartościowe, charakterystyka, projektowanie, zastosowanie, wstępna obróbka kruszyw lekkich, lekkie betony samozagęszczalne,
T-W-5Charakterystyka fibrobetonów, zasady mikrouzbrojenia, rodzaje włókien, technologia wykonania.
T-W-6Betony odporne na wysokie temperatury, beton w warunkach pożaru.
T-W-3Betony samozagęszczalne, klasyfikacja, projektowanie składu, metody badań właściwości reologicznych mieszanek samozagęszczalnych.
T-W-7Betony podwodne, domieszki do betonów podwodnych, technologia układania betonu pod wodą.
T-W-8Betony natryskowe, charakterystyka, metody natrysku, zastosowanie.
T-W-9Polimerobetony, klasyfikacja, charakterystyka składników, zastosowanie.
T-W-10Betony ultrawysokowartościowe (RPC, Ductal, itp.) , charakterystyka, właściwości, zastosowanie.
T-W-2Charakterystyka betonów: wysokowartościowych, projektowanie składu, właściwości, zastosowanie.
T-W-11Betony samonaprawialne i samoczyszczące, transparentne, specjalne firmy Lafarge.
T-W-1Klasyfikacja betonów specjalnych, betony nowej generacji. Wpływ dodatków i domieszek na właściwości tych betonów. Zastosowanie betonów specjalnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-dudaktyczny, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie wymienić i podać podstawowe właściwości nowoczesnych betonów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_TOB/D/03_W02Potrafi zaprojektować beton nowej generacji i dobrać odpowiednie składniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu dodatków mineralnych i domieszek chemicznych na właściwości zapraw i betonów
C-4Poznanie metod projektowania składu betonów nowej generacji
C-3Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami badań właściwości mieszanek i stwardnialego betonu
Treści programoweT-L-1Ocena wpływu dodatków mineralnych (popiołu lotnego, pyłu krzemionkowego) na właściwości zapraw.
T-L-2Ocena wpływu domieszek chemicznych (plastyfikatorów) na właściwości reologiczne zapraw.
T-L-5Projektowanie składu betonów samozagęszczalnych.
T-L-3Projektowanie betonów wysokowartościowych z dodatkami i domieszkami.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe zasady doboru składników do nowoczesnych betonów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_TOB/D/03_U01Potrafi dobrać składniki do betonów nowej generacji, zbadać ich właściwości i porównać wyniki z wymaganiami normowym oraz potrafi dobrać odpowiednie betony i zaprojektować skład mieszanek betonowych do specjalnych zastosowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U12Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
B_2A_U22Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt budowlany lub proces technologiczny właściwy dla studiowanej specjalności oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie nowoczesnych betonów
C-2Poznanie wpływu dodatków mineralnych i domieszek chemicznych na właściwości zapraw i betonów
C-3Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami badań właściwości mieszanek i stwardnialego betonu
Treści programoweT-W-12Betony architektoniczne, klasyfikacja, wymagania, problemy, wady, zastosowanie.
T-W-4Lekkie betony wysokowartościowe, charakterystyka, projektowanie, zastosowanie, wstępna obróbka kruszyw lekkich, lekkie betony samozagęszczalne,
T-W-5Charakterystyka fibrobetonów, zasady mikrouzbrojenia, rodzaje włókien, technologia wykonania.
T-W-6Betony odporne na wysokie temperatury, beton w warunkach pożaru.
T-W-3Betony samozagęszczalne, klasyfikacja, projektowanie składu, metody badań właściwości reologicznych mieszanek samozagęszczalnych.
T-W-7Betony podwodne, domieszki do betonów podwodnych, technologia układania betonu pod wodą.
T-W-8Betony natryskowe, charakterystyka, metody natrysku, zastosowanie.
T-W-9Polimerobetony, klasyfikacja, charakterystyka składników, zastosowanie.
T-W-10Betony ultrawysokowartościowe (RPC, Ductal, itp.) , charakterystyka, właściwości, zastosowanie.
T-W-2Charakterystyka betonów: wysokowartościowych, projektowanie składu, właściwości, zastosowanie.
T-W-11Betony samonaprawialne i samoczyszczące, transparentne, specjalne firmy Lafarge.
T-W-1Klasyfikacja betonów specjalnych, betony nowej generacji. Wpływ dodatków i domieszek na właściwości tych betonów. Zastosowanie betonów specjalnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-dudaktyczny, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania laboratoryjne lecz ma problemy z interpretacją wyników.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_TOB/D/03_U03Potrafi dobrać potrzebne badania dla danych betonów, przeprowadzić samodzielnie i w zespole badania wymaganych właściwości i ocenić uzyskane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu dodatków mineralnych i domieszek chemicznych na właściwości zapraw i betonów
C-3Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami badań właściwości mieszanek i stwardnialego betonu
C-1Poznanie nowoczesnych betonów
C-4Poznanie metod projektowania składu betonów nowej generacji
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja betonów specjalnych, betony nowej generacji. Wpływ dodatków i domieszek na właściwości tych betonów. Zastosowanie betonów specjalnych.
T-L-3Projektowanie betonów wysokowartościowych z dodatkami i domieszkami.
T-L-6Wykonanie mieszanek samozagęszczalnych, badanie właściwości reologicznych mieszanek i przygotowanie próbek do badania włąściwości mechanicznych.
T-L-5Projektowanie składu betonów samozagęszczalnych.
T-L-2Ocena wpływu domieszek chemicznych (plastyfikatorów) na właściwości reologiczne zapraw.
T-W-2Charakterystyka betonów: wysokowartościowych, projektowanie składu, właściwości, zastosowanie.
T-L-7Badanie wytrzymałości na ściskanie i na rozciąganie betonu, określenie klasy wytrzymałości betonu, porównie z betonami zwykłymi.
T-L-1Ocena wpływu dodatków mineralnych (popiołu lotnego, pyłu krzemionkowego) na właściwości zapraw.
T-W-3Betony samozagęszczalne, klasyfikacja, projektowanie składu, metody badań właściwości reologicznych mieszanek samozagęszczalnych.
T-L-4Wykonanie mieszanek betonów wysokowartościowych, badanie konsystencji i wykonanie próbek do badań właściwości mechanicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić badania właściwości mieszanek betonowych i stwardniałych betonów ale ma problemy z analizą uzyskanych wyników.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_TOB/D/03_K01Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy w zakresie nowych betonów. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki wpływu pozyskiwania surowców i produkcji materiałów budowlanych na środowisko oraz ma świadomość odpowiedzialności za uzyskiwane w pracy zespołowej wyniki i ocenę ich wpływu na podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
B_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Poznanie nowoczesnych betonów
C-2Poznanie wpływu dodatków mineralnych i domieszek chemicznych na właściwości zapraw i betonów
C-3Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami badań właściwości mieszanek i stwardnialego betonu
Treści programoweT-W-3Betony samozagęszczalne, klasyfikacja, projektowanie składu, metody badań właściwości reologicznych mieszanek samozagęszczalnych.
T-W-7Betony podwodne, domieszki do betonów podwodnych, technologia układania betonu pod wodą.
T-W-2Charakterystyka betonów: wysokowartościowych, projektowanie składu, właściwości, zastosowanie.
T-L-5Projektowanie składu betonów samozagęszczalnych.
T-L-7Badanie wytrzymałości na ściskanie i na rozciąganie betonu, określenie klasy wytrzymałości betonu, porównie z betonami zwykłymi.
T-L-6Wykonanie mieszanek samozagęszczalnych, badanie właściwości reologicznych mieszanek i przygotowanie próbek do badania włąściwości mechanicznych.
T-L-4Wykonanie mieszanek betonów wysokowartościowych, badanie konsystencji i wykonanie próbek do badań właściwości mechanicznych.
T-L-1Ocena wpływu dodatków mineralnych (popiołu lotnego, pyłu krzemionkowego) na właściwości zapraw.
T-L-2Ocena wpływu domieszek chemicznych (plastyfikatorów) na właściwości reologiczne zapraw.
T-L-3Projektowanie betonów wysokowartościowych z dodatkami i domieszkami.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie jak szybko postępują zmiany i pojawiają się na rynku nowe materiały budowlane i nowe możliwości ich zastosowania, ma jednak słabą świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki badań.
3,5
4,0
4,5
5,0