Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Przedmioty humanistyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedmioty humanistyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Prezentacja szeroko rozumianej koncepcji integracji europejskiej i przedstawienie zasadniczych czynników rozwoju integracji w ramach Unii Europejskiej
C-2Zaznajomienie studentów z najważniejszymi elementami systemu prawno-instytucjonalnego Unii Europejskiej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Geneza i rozwój koncepcji integracji państw w Europie1
T-W-2Historia integracji europejskiej1
T-W-3Teoria międzynarodowej integracji gospodarczej1
T-W-4Cele Unii Europejskiej i środki ich realizacji2
T-W-5Podstawowe zasady Unii Europejskiej: pokój, jedność, równość, wolność, solidarność, spójność ekonomiczna i socjalna2
T-W-6Główne instytucje i organy Unii Europejskiej: Rada Europy, Trybunał Sprawiedliwości, Komisja Europejska, Trybunał Sprawiedliwości, Sąd Pierwszej Instancji, Trybunał rewidentów Księgowych, organy pomocnicze2
T-W-7Unia Europejska jako twórca prawa i porządku prawnego. Klasyfikacja i charakter prawny aktów prawa wtórnego: rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia i opinie, akty sui genesis, umowy międzynarodowe2
T-W-8Proces integracji rynkowej2
T-W-9Proces integracji walutowej2
T-W-10Polityka społeczna Unii Europejskiej: przedmiot, zadania, zakres pomocy, równość płci i równość szans2
T-W-11Unia gospodarcza i walutowa: zasady, przebieg procesu tworzenia unii gospodarczej i walutowej, działania dostosowawcze krajów członkowskich2
T-W-12Wspólna polityka rolna: cele, zakres, tworzenie wspólnego rynku i polityki rolnej, polityka strukturalna w rolnictwie2
T-W-13Polityka konkurencji Unii Europejskiej. Unijne przepisy dotyczące praktyk ograniczających konkurencję. Kontrola koncentracji w UE. Pomoc publiczna2
T-W-14Małe i średnie przedsiębiorstwa w polityce konkurencji1
T-W-15Polityka strukturalna: podstawy prawne, uwarunkowania, transgraniczna współpraca regionalna, inicjatywy regionalne2
T-W-16Polska a integracja gospodarcza w Europie2
T-W-17Zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna, samodzielne utrwalanie materiału15
A-W-3Przygtowanie do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wyjaśnienie, odczyt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_A/01-1_W01
Student zna elementy systemu prawno-instytucjonalnego Unii Europejskiej oraz koncepcję i zasadnicze czynniki warunkujące integrację
B_2A_W14T2A_W08C-1T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-W-13, T-W-8, T-W-17, T-W-10, T-W-11, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_A/01-1_U01
Student potrafi analizować problemy polityk wspólnotowych: gospodarczej, społecznej, regionalnej, rolnej, konkurencji
B_2A_U11T2A_U10C-1T-W-8, T-W-7, T-W-11, T-W-13, T-W-9, T-W-10, T-W-16, T-W-14, T-W-15M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_A/01-1_K01
Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu
B_2A_K08T2A_K07C-1T-W-13, T-W-8, T-W-17, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_A/01-1_W01
Student zna elementy systemu prawno-instytucjonalnego Unii Europejskiej oraz koncepcję i zasadnicze czynniki warunkujące integrację
2,0
3,0Student zna podstawowe terminy i pojęcia z zakresu integracji europejskiej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_A/01-1_U01
Student potrafi analizować problemy polityk wspólnotowych: gospodarczej, społecznej, regionalnej, rolnej, konkurencji
2,0
3,0Student potrafi analizować zasadnicze czynniki rozwoju integracji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_A/01-1_K01
Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu
2,0
3,0Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy w zakresie integracji europejskiej. Zna sposoby określania priorytetów służących realizacji wyznaczonych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Borowiec J., Ekonomia integracji europejskiej, UE we Wrocławiu, Wrocław, 2011
  2. Piszewski J., Ekonomika integracji europejskiej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Lublin, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Maro P., Integracja Europejska - podstawy prawa wspólnotowego, Instytut Europejski, Łódź, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza i rozwój koncepcji integracji państw w Europie1
T-W-2Historia integracji europejskiej1
T-W-3Teoria międzynarodowej integracji gospodarczej1
T-W-4Cele Unii Europejskiej i środki ich realizacji2
T-W-5Podstawowe zasady Unii Europejskiej: pokój, jedność, równość, wolność, solidarność, spójność ekonomiczna i socjalna2
T-W-6Główne instytucje i organy Unii Europejskiej: Rada Europy, Trybunał Sprawiedliwości, Komisja Europejska, Trybunał Sprawiedliwości, Sąd Pierwszej Instancji, Trybunał rewidentów Księgowych, organy pomocnicze2
T-W-7Unia Europejska jako twórca prawa i porządku prawnego. Klasyfikacja i charakter prawny aktów prawa wtórnego: rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia i opinie, akty sui genesis, umowy międzynarodowe2
T-W-8Proces integracji rynkowej2
T-W-9Proces integracji walutowej2
T-W-10Polityka społeczna Unii Europejskiej: przedmiot, zadania, zakres pomocy, równość płci i równość szans2
T-W-11Unia gospodarcza i walutowa: zasady, przebieg procesu tworzenia unii gospodarczej i walutowej, działania dostosowawcze krajów członkowskich2
T-W-12Wspólna polityka rolna: cele, zakres, tworzenie wspólnego rynku i polityki rolnej, polityka strukturalna w rolnictwie2
T-W-13Polityka konkurencji Unii Europejskiej. Unijne przepisy dotyczące praktyk ograniczających konkurencję. Kontrola koncentracji w UE. Pomoc publiczna2
T-W-14Małe i średnie przedsiębiorstwa w polityce konkurencji1
T-W-15Polityka strukturalna: podstawy prawne, uwarunkowania, transgraniczna współpraca regionalna, inicjatywy regionalne2
T-W-16Polska a integracja gospodarcza w Europie2
T-W-17Zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna, samodzielne utrwalanie materiału15
A-W-3Przygtowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_A/01-1_W01Student zna elementy systemu prawno-instytucjonalnego Unii Europejskiej oraz koncepcję i zasadnicze czynniki warunkujące integrację
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Prezentacja szeroko rozumianej koncepcji integracji europejskiej i przedstawienie zasadniczych czynników rozwoju integracji w ramach Unii Europejskiej
Treści programoweT-W-4Cele Unii Europejskiej i środki ich realizacji
T-W-6Główne instytucje i organy Unii Europejskiej: Rada Europy, Trybunał Sprawiedliwości, Komisja Europejska, Trybunał Sprawiedliwości, Sąd Pierwszej Instancji, Trybunał rewidentów Księgowych, organy pomocnicze
T-W-3Teoria międzynarodowej integracji gospodarczej
T-W-9Proces integracji walutowej
T-W-12Wspólna polityka rolna: cele, zakres, tworzenie wspólnego rynku i polityki rolnej, polityka strukturalna w rolnictwie
T-W-1Geneza i rozwój koncepcji integracji państw w Europie
T-W-13Polityka konkurencji Unii Europejskiej. Unijne przepisy dotyczące praktyk ograniczających konkurencję. Kontrola koncentracji w UE. Pomoc publiczna
T-W-8Proces integracji rynkowej
T-W-17Zaliczenie wykładów
T-W-10Polityka społeczna Unii Europejskiej: przedmiot, zadania, zakres pomocy, równość płci i równość szans
T-W-11Unia gospodarcza i walutowa: zasady, przebieg procesu tworzenia unii gospodarczej i walutowej, działania dostosowawcze krajów członkowskich
T-W-5Podstawowe zasady Unii Europejskiej: pokój, jedność, równość, wolność, solidarność, spójność ekonomiczna i socjalna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wyjaśnienie, odczyt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe terminy i pojęcia z zakresu integracji europejskiej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_A/01-1_U01Student potrafi analizować problemy polityk wspólnotowych: gospodarczej, społecznej, regionalnej, rolnej, konkurencji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Prezentacja szeroko rozumianej koncepcji integracji europejskiej i przedstawienie zasadniczych czynników rozwoju integracji w ramach Unii Europejskiej
Treści programoweT-W-8Proces integracji rynkowej
T-W-7Unia Europejska jako twórca prawa i porządku prawnego. Klasyfikacja i charakter prawny aktów prawa wtórnego: rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia i opinie, akty sui genesis, umowy międzynarodowe
T-W-11Unia gospodarcza i walutowa: zasady, przebieg procesu tworzenia unii gospodarczej i walutowej, działania dostosowawcze krajów członkowskich
T-W-13Polityka konkurencji Unii Europejskiej. Unijne przepisy dotyczące praktyk ograniczających konkurencję. Kontrola koncentracji w UE. Pomoc publiczna
T-W-9Proces integracji walutowej
T-W-10Polityka społeczna Unii Europejskiej: przedmiot, zadania, zakres pomocy, równość płci i równość szans
T-W-16Polska a integracja gospodarcza w Europie
T-W-14Małe i średnie przedsiębiorstwa w polityce konkurencji
T-W-15Polityka strukturalna: podstawy prawne, uwarunkowania, transgraniczna współpraca regionalna, inicjatywy regionalne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wyjaśnienie, odczyt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi analizować zasadnicze czynniki rozwoju integracji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_A/01-1_K01Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K08Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat budownictwa, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Prezentacja szeroko rozumianej koncepcji integracji europejskiej i przedstawienie zasadniczych czynników rozwoju integracji w ramach Unii Europejskiej
Treści programoweT-W-13Polityka konkurencji Unii Europejskiej. Unijne przepisy dotyczące praktyk ograniczających konkurencję. Kontrola koncentracji w UE. Pomoc publiczna
T-W-8Proces integracji rynkowej
T-W-17Zaliczenie wykładów
T-W-9Proces integracji walutowej
T-W-2Historia integracji europejskiej
T-W-4Cele Unii Europejskiej i środki ich realizacji
T-W-3Teoria międzynarodowej integracji gospodarczej
T-W-5Podstawowe zasady Unii Europejskiej: pokój, jedność, równość, wolność, solidarność, spójność ekonomiczna i socjalna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wyjaśnienie, odczyt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy w zakresie integracji europejskiej. Zna sposoby określania priorytetów służących realizacji wyznaczonych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0