Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Geologia inżynierska II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia inżynierska II
Specjalność Geotechnika
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Tarnawski <Marek.Tarnawski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 0,80,62zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,20,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Geologia inżynierska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność opracowania projektu robót geologicznych oraz dokumentacji geologiczno - inżynierskiej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Interpretacja geologiczno - inżynierska mapy geologicznej w skali 1:50000 oraz w skali 1:250003
T-L-2znaczenie mapy geomorfologicznej w opracowaniu geologiczno - inżynierskim2
T-L-3opracowanie projektu robót geologicznych oraz dokumentacji geologiczno - inżynierskiej10
15
wykłady
T-W-1Cele prac geologiczno - inżynierskich, przepisy prawne, normy, instrukcje, definicje2
T-W-2Projketowanie badań geologiczno-inżynierskich (projekt robót geologicznych)2
T-W-3Polowe badania geologiczno - inżynierskie2
T-W-4Badania labolatoryjne (wyznaczanie parametrów geologiczno - inżynierskich)2
T-W-5Specyfikacja badań geologiczno - inżynierskich dla różnych rodzajów budownictwa2
T-W-6Wykorzystanie map geologicznych, geomorfologicznych, hydrogeologicznych ocenie podłoża gruntowego oraz w projektowaniu badań terenowych i labolatoryjnych3
T-W-7Dokumentowanie geologiczno - inżynierskie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach15
A-L-2udział w konsultacjach2
A-L-3samodzielne studiowanie literatury i przygotowywanie projektów12
A-L-4przygotowywanie sie do zaliczenia przedmiotu4
A-L-5udział w zaliczeniu2
35
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3udział w kosultacjach i przygotowanie się do zaliczenia2
A-W-4udział w zaliczeniu przedmiotu2
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne (pokaz)
M-3metody praktyczne (samodzielne wykonanie ćwiczeń)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: podsumowujący - zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_G/D/07_W01
Ma rozszerzoną wiedzę związaną z projektowaniem robót geologicznych i dokumentacji geologiczno-inżynierskiej.
B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W04, B_2A_W03, B_2A_W07, B_2A_W09, B_2A_W02, B_2A_W05, B_2A_W01T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11C-1T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-L-3, T-L-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-W-7M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_G/D/07_U01
Potrafi planować roboty geologiczne pod konkretne zadanie inżynierskie i dokonywać właściwej krytycznej oceny oraz wyciągać wnioski.
B_2A_U11, B_2A_U01, B_2A_U14, B_2A_U16, B_2A_U13T2A_U01, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U17C-1T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-W-1, T-W-5, T-L-3, T-W-6, T-L-1M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_G/D/07_K01
Jest odpowiedzialny za podjęte decyzje dotyczace rzetelności wykonania opinii geotechnicznej, projektu geotechnicznego, dokumentacji badań podłoża gruntowego, projektu robót geologicznych oraz dokumentacji geologiczno-inżynierskiej.
B_2A_K02, B_2A_K01, B_2A_K03T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04C-1T-L-1, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_G/D/07_W01
Ma rozszerzoną wiedzę związaną z projektowaniem robót geologicznych i dokumentacji geologiczno-inżynierskiej.
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę w zakresie wymaganym w projektowaniu robót geologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_G/D/07_U01
Potrafi planować roboty geologiczne pod konkretne zadanie inżynierskie i dokonywać właściwej krytycznej oceny oraz wyciągać wnioski.
2,0
3,0Potrafi zaplanować wykonanie projetu robót geologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_G/D/07_K01
Jest odpowiedzialny za podjęte decyzje dotyczace rzetelności wykonania opinii geotechnicznej, projektu geotechnicznego, dokumentacji badań podłoża gruntowego, projektu robót geologicznych oraz dokumentacji geologiczno-inżynierskiej.
2,0
3,0zna podstawowe elementy opinii geotechnnicznej, projektu geotechnicznego oraz projektu robór geologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wiłun Z., Zarys Geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2000
  2. Glazer Z., Malinowski W., Geologia inżynierska i Geotechnika dla inżynioerów budownicxtwa, PWN, Warszawa, 1991
  3. Frankowski Z i inni, Zasady sporządzania dokumentacji geologiczno-inżynierskich, PIG, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Racinowski R., Hauryłkiewicz J., Zarys geologii inżynierskiej, Politechnika Szczeciońska, Szczecin, 2001
  2. Tarnawski M., Zastosowanie presjometru w badaniach gruntu, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Interpretacja geologiczno - inżynierska mapy geologicznej w skali 1:50000 oraz w skali 1:250003
T-L-2znaczenie mapy geomorfologicznej w opracowaniu geologiczno - inżynierskim2
T-L-3opracowanie projektu robót geologicznych oraz dokumentacji geologiczno - inżynierskiej10
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele prac geologiczno - inżynierskich, przepisy prawne, normy, instrukcje, definicje2
T-W-2Projketowanie badań geologiczno-inżynierskich (projekt robót geologicznych)2
T-W-3Polowe badania geologiczno - inżynierskie2
T-W-4Badania labolatoryjne (wyznaczanie parametrów geologiczno - inżynierskich)2
T-W-5Specyfikacja badań geologiczno - inżynierskich dla różnych rodzajów budownictwa2
T-W-6Wykorzystanie map geologicznych, geomorfologicznych, hydrogeologicznych ocenie podłoża gruntowego oraz w projektowaniu badań terenowych i labolatoryjnych3
T-W-7Dokumentowanie geologiczno - inżynierskie2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach15
A-L-2udział w konsultacjach2
A-L-3samodzielne studiowanie literatury i przygotowywanie projektów12
A-L-4przygotowywanie sie do zaliczenia przedmiotu4
A-L-5udział w zaliczeniu2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3udział w kosultacjach i przygotowanie się do zaliczenia2
A-W-4udział w zaliczeniu przedmiotu2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_G/D/07_W01Ma rozszerzoną wiedzę związaną z projektowaniem robót geologicznych i dokumentacji geologiczno-inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania konstrukcji i podstaw teoretycznych Metody Elementów Skończonych
B_2A_W03Zna podstawy mechaniki ośrodków ciągłych. Zna zasady analizy zagadnień statyki konstrukcji powierzchniowych oraz bryłowych
B_2A_W07Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym
B_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
B_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
B_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność opracowania projektu robót geologicznych oraz dokumentacji geologiczno - inżynierskiej
Treści programoweT-W-5Specyfikacja badań geologiczno - inżynierskich dla różnych rodzajów budownictwa
T-W-6Wykorzystanie map geologicznych, geomorfologicznych, hydrogeologicznych ocenie podłoża gruntowego oraz w projektowaniu badań terenowych i labolatoryjnych
T-W-1Cele prac geologiczno - inżynierskich, przepisy prawne, normy, instrukcje, definicje
T-L-3opracowanie projektu robót geologicznych oraz dokumentacji geologiczno - inżynierskiej
T-L-2znaczenie mapy geomorfologicznej w opracowaniu geologiczno - inżynierskim
T-W-4Badania labolatoryjne (wyznaczanie parametrów geologiczno - inżynierskich)
T-W-2Projketowanie badań geologiczno-inżynierskich (projekt robót geologicznych)
T-W-3Polowe badania geologiczno - inżynierskie
T-L-1Interpretacja geologiczno - inżynierska mapy geologicznej w skali 1:50000 oraz w skali 1:25000
T-W-7Dokumentowanie geologiczno - inżynierskie
Metody nauczaniaM-3metody praktyczne (samodzielne wykonanie ćwiczeń)
M-2metody praktyczne (pokaz)
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: podsumowujący - zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę w zakresie wymaganym w projektowaniu robót geologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_G/D/07_U01Potrafi planować roboty geologiczne pod konkretne zadanie inżynierskie i dokonywać właściwej krytycznej oceny oraz wyciągać wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U14Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów budowlanych
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Umiejętność opracowania projektu robót geologicznych oraz dokumentacji geologiczno - inżynierskiej
Treści programoweT-W-7Dokumentowanie geologiczno - inżynierskie
T-W-2Projketowanie badań geologiczno-inżynierskich (projekt robót geologicznych)
T-W-3Polowe badania geologiczno - inżynierskie
T-W-4Badania labolatoryjne (wyznaczanie parametrów geologiczno - inżynierskich)
T-L-2znaczenie mapy geomorfologicznej w opracowaniu geologiczno - inżynierskim
T-W-1Cele prac geologiczno - inżynierskich, przepisy prawne, normy, instrukcje, definicje
T-W-5Specyfikacja badań geologiczno - inżynierskich dla różnych rodzajów budownictwa
T-L-3opracowanie projektu robót geologicznych oraz dokumentacji geologiczno - inżynierskiej
T-W-6Wykorzystanie map geologicznych, geomorfologicznych, hydrogeologicznych ocenie podłoża gruntowego oraz w projektowaniu badań terenowych i labolatoryjnych
T-L-1Interpretacja geologiczno - inżynierska mapy geologicznej w skali 1:50000 oraz w skali 1:25000
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne (pokaz)
M-1wykład informacyjny
M-3metody praktyczne (samodzielne wykonanie ćwiczeń)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: podsumowujący - zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zaplanować wykonanie projetu robót geologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_G/D/07_K01Jest odpowiedzialny za podjęte decyzje dotyczace rzetelności wykonania opinii geotechnicznej, projektu geotechnicznego, dokumentacji badań podłoża gruntowego, projektu robót geologicznych oraz dokumentacji geologiczno-inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
B_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Umiejętność opracowania projektu robót geologicznych oraz dokumentacji geologiczno - inżynierskiej
Treści programoweT-L-1Interpretacja geologiczno - inżynierska mapy geologicznej w skali 1:50000 oraz w skali 1:25000
T-W-6Wykorzystanie map geologicznych, geomorfologicznych, hydrogeologicznych ocenie podłoża gruntowego oraz w projektowaniu badań terenowych i labolatoryjnych
T-W-7Dokumentowanie geologiczno - inżynierskie
T-W-5Specyfikacja badań geologiczno - inżynierskich dla różnych rodzajów budownictwa
T-W-4Badania labolatoryjne (wyznaczanie parametrów geologiczno - inżynierskich)
T-W-1Cele prac geologiczno - inżynierskich, przepisy prawne, normy, instrukcje, definicje
T-L-2znaczenie mapy geomorfologicznej w opracowaniu geologiczno - inżynierskim
T-L-3opracowanie projektu robót geologicznych oraz dokumentacji geologiczno - inżynierskiej
T-W-2Projketowanie badań geologiczno-inżynierskich (projekt robót geologicznych)
T-W-3Polowe badania geologiczno - inżynierskie
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne (pokaz)
M-1wykład informacyjny
M-3metody praktyczne (samodzielne wykonanie ćwiczeń)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: podsumowujący - zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawowe elementy opinii geotechnnicznej, projektu geotechnicznego oraz projektu robór geologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0