Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Sylabus przedmiotu Zarządzanie środowiskiem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie środowiskiem | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna orientacja w zgadnieniach związanych z ochroną środowiska oraz prawem środowiskowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów systemami zarządzania środowiskowego. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami wprowadzania zarządzania środowiskowego w ogranizacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój zrównoważony | 2 |
T-W-2 | Systemy zarządzania środowiskowego | 2 |
T-W-3 | System EMAS | 15 |
T-W-4 | System ISO 14000 | 7 |
T-W-5 | Przykłady przedsiębiorstw, które wdrożyły system zarządzania środowiskowego | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Opracowanie materiałów - studia literaturowe | 18 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 9 |
A-W-5 | Udział w zaliczeniu | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład konwersacyjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test na ostatnich zajęciach na ocenę dostateczną, zalicznie pisemne (pytania otwarte) na ocenę wyższą. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_S2/B/04_W01 Student posiada wiedzę niezbędna do rozumienia wpływu realizacji inwestycji oraz funkcjonowania przedsiębiorstwa na środowisko. Student posiada szcegółową wiedzę w zakresie systemów zarządzania środowiskiem i ich wprowadzania w organizacji. | IS_2A_W14, IS_2A_W02 | T2A_W02, T2A_W08 | InzA2_W03, InzA2_W04 | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_S2/B/04_U01 Potrafi zidentyfikować znaczące aspekty środowiskowe przedsiębiorstwa lub innej organizacji. Potrafi wskazać możliwości poprawy sytuacji środowiskowej organizacji, wykorzystując wiedzę i umiejętności z zakresu inżynierii sanitarnej i prawa środowiskowego. Potrafi zaplanować tryb wdrożenia zarządzania środowiskowego w wybranej organizacji. | IS_2A_U15 | T2A_U15, T2A_U17 | InzA2_U06 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_S2/B/04_K01 Ma świadomość konieczności realizowania zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie wpływ na środowisko działalności inżynierskiej i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | IS_2A_K03, IS_2A_K04 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_S2/B/04_W01 Student posiada wiedzę niezbędna do rozumienia wpływu realizacji inwestycji oraz funkcjonowania przedsiębiorstwa na środowisko. Student posiada szcegółową wiedzę w zakresie systemów zarządzania środowiskiem i ich wprowadzania w organizacji. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada jedynie podstawową wiedzę z zakresu zarządzania środowiskowego. Rozumie podstawowe pojęcia. Potrafi z niewielkimi błędami przedstawić tryb wdrażania systemu zarządzania środowiskiem w przedsiębiorstwie lub w innej organizacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_S2/B/04_U01 Potrafi zidentyfikować znaczące aspekty środowiskowe przedsiębiorstwa lub innej organizacji. Potrafi wskazać możliwości poprawy sytuacji środowiskowej organizacji, wykorzystując wiedzę i umiejętności z zakresu inżynierii sanitarnej i prawa środowiskowego. Potrafi zaplanować tryb wdrożenia zarządzania środowiskowego w wybranej organizacji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi określić jedynie podstawowe aspekty środowiskowe dla wybranej organizacji. Potrafi wskazać tylko podstawowe, omawiane na zajęciach, możliwości poprawy sytuacji środowiskowej wybranej organizacji. Potrafi określić jedynie podstawowe kroki, które musi przejść organizacja, żeby wdrożyć system zarządzania środowiskowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_S2/B/04_K01 Ma świadomość konieczności realizowania zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie wpływ na środowisko działalności inżynierskiej i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | 2,0 | |
3,0 | Student podczas zajęć jest bierny, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo mały stopniem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość ekologiczną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wspólnotowy System Ekozarządzania i Audytu EMAS. Poradnik dla organizacji, Royal Haskoning, SEI, LEMTECH Konsulting Sp. z o.o., 2005, dostępne na http://www.emas-polska.pl/pliki/emas-poradnik.pdf; stan na dzień 26.05.2014r.
- Wspólnotowy System Ekozarządzania i Audytu EMAS. Poradnik dla weryfikatorów, Royal Haskoning, SEI, LEMTECH Konsulting Sp. z o.o., 2005, http://www.emas-polska.pl/pliki/emas-poradnik.pdf; stan na dzień 26.05.2014r.
- R. Pochyluk, J. Szymański, P. Grudowski, Zasady wdrażania systemu zarządzania środowiskowego zgodnego z wymaganiami normy ISO 14001. Podręcznik., Biblioteka Ocen Środowiskowych Eko-Konsult, 1999
Literatura dodatkowa
- Informacje GDOŚ na temat EMAS, http://www.gdos.gov.pl/Articles/view/2563, 2014, stan na dzień 26.05.2014r.