Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie

Sylabus przedmiotu Technologie proekologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie proekologiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy inżynierii i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z koncepcją zrównoważonego rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem tematyki niekonwencjonalnych żródeł energii i technologii proekologicznych
C-2Ukształtowanie umiejętności zrozumienia istoty niekonwencjonalnych rozwiązań wytwarzania, przetwarzania, przechowywania i przesyłania energii i procesów technologicznych stosowanych w technologiach proekologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Analiza wybranego zagadnienia związanego z zastosowaniem technologii proekologicznych. Przygotowanie projektu w formie prezentacji/referatu.15
15
wykłady
T-W-1Zanieczyszczenie powietrza a zmiana klimatu. Odnawialne źródła enrgii.2
T-W-2Energia wody, wiatru i promieniowania słonecznego i jej wykorzystanie.3
T-W-3Energia geotermalna i jej wykorzystanie.1
T-W-4Zastosowanie ogniw fotowoltaicznych;1
T-W-5Budownictwo ekologiczne; Certyfikaty energetyczne; Budownictwo energooszczędne; Budowlane materiały ekologiczne; Ekologiczne technologie w budownictwie2
T-W-6Pasywne i aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej.2
T-W-7Pompy ciepła;1
T-W-8Biomasa jako odnawialne źródło energii; Biogaz; Zastosowanie ogniw paliwowych; Wodór jako paliwo przyszłości;3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Konsultacje1
A-P-3Przygotowanie projektu w formie prezentacji/referatu13
A-P-4Przedstawienie projektu w formie prezentacji/referatu1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia4
A-W-4Zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Prezentacja multimedialna i film video
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda ćwiczeń projektowych (prezentacje)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena z ćwiczeń projektowych zostanie wystawiona na podstawie samodzielnie wykonanego przez studenta zadania projektowego/prezentacji lub referatu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/C/01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować pojęcie zrównoważonego rozwoju i uzasadnić konieczność poszukiwania odnawialnych żródeł energii. Powinien znać współcześnie stosowane w inżynierii środowiska technologie proekologiczne i umieć scharakteryzować podstawowe niekonwencjonalne żródła energii. Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, prawnych, ekonomicznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko.
IS_2A_W03, IS_2A_W10, IS_2A_W14, IS_2A_W04, IS_2A_W13T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-P-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-1M-3, M-4, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/C/01_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, internetu i innych baz danych, także w języku obcym. Potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej ocenie, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie.
IS_2A_U01, IS_2A_U05, IS_2A_U07, IS_2A_U12, IS_2A_U13T2A_U01, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U11, T2A_U12C-2, C-1T-W-5, T-P-1, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-4, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/C/01_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność pozyskanych informacji. Myśli i działa kreatywnie. Jest świadomy powszechnej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami naturalnymi i konieczności poszukiwań technologii proekologicznych w celu ochrony środowiska.
IS_2A_K01, IS_2A_K03, IS_2A_K04T2A_K02, T2A_K04InzA2_K01C-2, C-1T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-P-1, T-W-6, T-W-3M-4, M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/C/01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować pojęcie zrównoważonego rozwoju i uzasadnić konieczność poszukiwania odnawialnych żródeł energii. Powinien znać współcześnie stosowane w inżynierii środowiska technologie proekologiczne i umieć scharakteryzować podstawowe niekonwencjonalne żródła energii. Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, prawnych, ekonomicznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko.
2,0
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę na temat zrównoważonego rozwoju, technologii proekologicznych i odnawialnych źródeł energii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/C/01_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, internetu i innych baz danych, także w języku obcym. Potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej ocenie, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie.
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie technologii proekologicznych i alternatywnych źródeł energii. Potrafi jedynie w dostateczny sposób przeanalizować zadanie projektowe i przygotować prezentację.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/C/01_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność pozyskanych informacji. Myśli i działa kreatywnie. Jest świadomy powszechnej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami naturalnymi i konieczności poszukiwań technologii proekologicznych w celu ochrony środowiska.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.Nie wykazuje inicjatywy do podnoszenia kompetencji zawodowych i do podnoszenia wiedzy w zakresie technologii proekologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska: Część 1: Ochrona środowiska naturalnego, WNT, Warszawa, 2007
  2. red. Poskrobki, Kozłowski S., Zrównoważony rozwój – wybrane problemy teoretyczne w świetle dokumentów Unii Europejskiej, Komitet Człowiek i Środowiska przy prezydium PAN, 2009
  3. Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska: Część 2: Fizykochemiczne podstawy inżynierii środowiska, WNT, Warszawa, 2007
  4. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2010
  5. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Jędrczak A., Biologiczne przetwarzanie odpadów, PWN, Warszawa, 2007
  2. Poskrobko B., Ochrona Biosfery, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A., Warszawa, 2007
  3. Klugmann E., Alternatywne źródła energii. Energetyka fotowoltaiczna, wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok, 2009
  4. Wiąckowski S., Przyrodnicze podstawy inżynierii środowiska, wyd. Stanisław K. Wiąckowski, Kielce, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza wybranego zagadnienia związanego z zastosowaniem technologii proekologicznych. Przygotowanie projektu w formie prezentacji/referatu.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zanieczyszczenie powietrza a zmiana klimatu. Odnawialne źródła enrgii.2
T-W-2Energia wody, wiatru i promieniowania słonecznego i jej wykorzystanie.3
T-W-3Energia geotermalna i jej wykorzystanie.1
T-W-4Zastosowanie ogniw fotowoltaicznych;1
T-W-5Budownictwo ekologiczne; Certyfikaty energetyczne; Budownictwo energooszczędne; Budowlane materiały ekologiczne; Ekologiczne technologie w budownictwie2
T-W-6Pasywne i aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej.2
T-W-7Pompy ciepła;1
T-W-8Biomasa jako odnawialne źródło energii; Biogaz; Zastosowanie ogniw paliwowych; Wodór jako paliwo przyszłości;3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Konsultacje1
A-P-3Przygotowanie projektu w formie prezentacji/referatu13
A-P-4Przedstawienie projektu w formie prezentacji/referatu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia4
A-W-4Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/C/01_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować pojęcie zrównoważonego rozwoju i uzasadnić konieczność poszukiwania odnawialnych żródeł energii. Powinien znać współcześnie stosowane w inżynierii środowiska technologie proekologiczne i umieć scharakteryzować podstawowe niekonwencjonalne żródła energii. Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, prawnych, ekonomicznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W03Zna dostępne technologie chroniące środowisko, zna zasady analizy rozwiązań technicznych w inżynierii środowiska, budownictwie i przemyśle pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
IS_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
IS_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko; ma uporządkowana wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, zna środki bezpieczeństwa i ochrony oraz kryteria ich doboru
IS_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
IS_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności zrozumienia istoty niekonwencjonalnych rozwiązań wytwarzania, przetwarzania, przechowywania i przesyłania energii i procesów technologicznych stosowanych w technologiach proekologicznych
C-1Zapoznanie studentów z koncepcją zrównoważonego rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem tematyki niekonwencjonalnych żródeł energii i technologii proekologicznych
Treści programoweT-W-3Energia geotermalna i jej wykorzystanie.
T-W-2Energia wody, wiatru i promieniowania słonecznego i jej wykorzystanie.
T-P-1Analiza wybranego zagadnienia związanego z zastosowaniem technologii proekologicznych. Przygotowanie projektu w formie prezentacji/referatu.
T-W-5Budownictwo ekologiczne; Certyfikaty energetyczne; Budownictwo energooszczędne; Budowlane materiały ekologiczne; Ekologiczne technologie w budownictwie
T-W-7Pompy ciepła;
T-W-6Pasywne i aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej.
T-W-4Zastosowanie ogniw fotowoltaicznych;
T-W-8Biomasa jako odnawialne źródło energii; Biogaz; Zastosowanie ogniw paliwowych; Wodór jako paliwo przyszłości;
T-W-1Zanieczyszczenie powietrza a zmiana klimatu. Odnawialne źródła enrgii.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda ćwiczeń projektowych (prezentacje)
M-2Prezentacja multimedialna i film video
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena z ćwiczeń projektowych zostanie wystawiona na podstawie samodzielnie wykonanego przez studenta zadania projektowego/prezentacji lub referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę na temat zrównoważonego rozwoju, technologii proekologicznych i odnawialnych źródeł energii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/C/01_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, internetu i innych baz danych, także w języku obcym. Potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej ocenie, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
IS_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
IS_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów technicznych w inżynierii środowiska
IS_2A_U12Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
IS_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności zrozumienia istoty niekonwencjonalnych rozwiązań wytwarzania, przetwarzania, przechowywania i przesyłania energii i procesów technologicznych stosowanych w technologiach proekologicznych
C-1Zapoznanie studentów z koncepcją zrównoważonego rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem tematyki niekonwencjonalnych żródeł energii i technologii proekologicznych
Treści programoweT-W-5Budownictwo ekologiczne; Certyfikaty energetyczne; Budownictwo energooszczędne; Budowlane materiały ekologiczne; Ekologiczne technologie w budownictwie
T-P-1Analiza wybranego zagadnienia związanego z zastosowaniem technologii proekologicznych. Przygotowanie projektu w formie prezentacji/referatu.
T-W-6Pasywne i aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej.
T-W-8Biomasa jako odnawialne źródło energii; Biogaz; Zastosowanie ogniw paliwowych; Wodór jako paliwo przyszłości;
T-W-2Energia wody, wiatru i promieniowania słonecznego i jej wykorzystanie.
T-W-3Energia geotermalna i jej wykorzystanie.
T-W-7Pompy ciepła;
T-W-4Zastosowanie ogniw fotowoltaicznych;
T-W-1Zanieczyszczenie powietrza a zmiana klimatu. Odnawialne źródła enrgii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Prezentacja multimedialna i film video
M-4Metoda ćwiczeń projektowych (prezentacje)
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z ćwiczeń projektowych zostanie wystawiona na podstawie samodzielnie wykonanego przez studenta zadania projektowego/prezentacji lub referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie technologii proekologicznych i alternatywnych źródeł energii. Potrafi jedynie w dostateczny sposób przeanalizować zadanie projektowe i przygotować prezentację.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/C/01_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność pozyskanych informacji. Myśli i działa kreatywnie. Jest świadomy powszechnej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami naturalnymi i konieczności poszukiwań technologii proekologicznych w celu ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
IS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IS_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności zrozumienia istoty niekonwencjonalnych rozwiązań wytwarzania, przetwarzania, przechowywania i przesyłania energii i procesów technologicznych stosowanych w technologiach proekologicznych
C-1Zapoznanie studentów z koncepcją zrównoważonego rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem tematyki niekonwencjonalnych żródeł energii i technologii proekologicznych
Treści programoweT-W-4Zastosowanie ogniw fotowoltaicznych;
T-W-2Energia wody, wiatru i promieniowania słonecznego i jej wykorzystanie.
T-W-8Biomasa jako odnawialne źródło energii; Biogaz; Zastosowanie ogniw paliwowych; Wodór jako paliwo przyszłości;
T-W-1Zanieczyszczenie powietrza a zmiana klimatu. Odnawialne źródła enrgii.
T-W-5Budownictwo ekologiczne; Certyfikaty energetyczne; Budownictwo energooszczędne; Budowlane materiały ekologiczne; Ekologiczne technologie w budownictwie
T-W-7Pompy ciepła;
T-P-1Analiza wybranego zagadnienia związanego z zastosowaniem technologii proekologicznych. Przygotowanie projektu w formie prezentacji/referatu.
T-W-6Pasywne i aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej.
T-W-3Energia geotermalna i jej wykorzystanie.
Metody nauczaniaM-4Metoda ćwiczeń projektowych (prezentacje)
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Prezentacja multimedialna i film video
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.Nie wykazuje inicjatywy do podnoszenia kompetencji zawodowych i do podnoszenia wiedzy w zakresie technologii proekologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0