Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Sylabus przedmiotu Energetyka słoneczna-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Energetyka słoneczna-1 | ||
Specjalność | Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki |
W-2 | Podstawy matematyki |
W-3 | Podstawy termodynamiki technicznej lub Techniki cieplnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z parametrami promieniowania słonecznego, geometrią słoneczną, wykorzystaniem energii promieniowania słonecznego |
C-2 | Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, przetworników fototermicznej konwersji promieniowania słonecznego |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, doboru i eksploatacji instalacji kolektorów słonecznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Słońce jako źródło energii. Charakterystyka promieniowania słonecznego. Parametry promieniowania słonecznego. | 2 |
T-W-2 | Energia słoneczna docierająca do przetwornika energii. Rodzaje przetworników promieniowania słonecznego | 1 |
T-W-3 | Płaskie kolektory cieczowe – budowa, zasada działania, straty energii, bilans energii, rozkłady temperatury w kolektorze | 2 |
T-W-4 | Płaskie powietrzne kolektory słoneczne. Kolektory próżniowe. Kolektory typu rura cieplna | 2 |
T-W-5 | Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe | 2 |
T-W-6 | Kolektorowe instalacje przygotowania cieplej wody użytkowej i przemysłowej oraz ogrzewania wody basenowej | 2 |
T-W-7 | Kolektorowe instalacje klimatyzacyjne i chłodnicze. Piece słoneczne. Kominy słoneczne. Magazynowanie energii w instalacjach słonecznych o małej mocy cieplnej. | 2 |
T-W-8 | Ekonomiczne aspekty oraz tendencje w rozwoju instalacji kolektorów słonecznych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 13 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-A-3 | Studiowanie wymaganej literatury | 4 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | Bieżące utrwalanie poznanago materiału | 25 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 18 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_S2/D/AZE/2_W01 Student zna parametry promieniowania słonecznego oraz metody i przyrządy do pomiarów tych parametrów | IS_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
IS_2A_S2/D/AZE/2_W02 Student zna geometrię słoneczną oraz zna parametry i technologie konwersji energii promieniowania słonecznego na użyteczne formy energii | IS_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
IS_2A_S2/D/AZE/2_W03 Student zna obszary zastosowań dla kolektorowych instalacji słonecznych | IS_2A_W06, IS_2A_W11 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_S2/D/AZE/2_U01 Student umie obliczyć ilość energii promieniowania słonecznego docierającą do przetwornika energii | IS_2A_U10 | T2A_U09 | InzA2_U02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1 | M-2 | S-2 |
IS_2A_S2/D/AZE/2_U02 Student umie obliczyć lub oszacować ilość energii cieplnej wytworzonej w instalacji słonecznej | IS_2A_U10, IS_2A_U17 | T2A_U09, T2A_U18 | InzA2_U02, InzA2_U07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_S2/D/AZE/2_K01 potrafi profesjonalnie ocenić zlecone do wykonania zadanie z zakresu energetyki słonecznej | IS_2A_K01 | T2A_K04 | — | C-3 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_S2/D/AZE/2_W01 Student zna parametry promieniowania słonecznego oraz metody i przyrządy do pomiarów tych parametrów | 2,0 | Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe parametry, metody i przyrządy mierżace promieniowanie słoneczne. | |
3,5 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
IS_2A_S2/D/AZE/2_W02 Student zna geometrię słoneczną oraz zna parametry i technologie konwersji energii promieniowania słonecznego na użyteczne formy energii | 2,0 | Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe parametry geometrii slonecznje i sposoby konwersji. | |
3,5 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
IS_2A_S2/D/AZE/2_W03 Student zna obszary zastosowań dla kolektorowych instalacji słonecznych | 2,0 | Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe zastosowania instalacji słonecznych | |
3,5 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_S2/D/AZE/2_U01 Student umie obliczyć ilość energii promieniowania słonecznego docierającą do przetwornika energii | 2,0 | Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie obliczyć ilość energii padającej na dany odbiornik | |
3,5 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
IS_2A_S2/D/AZE/2_U02 Student umie obliczyć lub oszacować ilość energii cieplnej wytworzonej w instalacji słonecznej | 2,0 | Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie obliczyć ilość wytworzonej energii w instalacji słonecznej. | |
3,5 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_S2/D/AZE/2_K01 potrafi profesjonalnie ocenić zlecone do wykonania zadanie z zakresu energetyki słonecznej | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pluta Z., Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
- Pluta Z.:, Słoneczne Instalacje energetyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Lewandowski W.M., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2001
- Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne urządzenia i systemy konwersji energii, Wyd. PAN, Ossolineum, Wrocław, 1999
- Zawadzki M., Kolektory słoneczne. Pompy ciepła. Na tak., Zawadzki, Kobyłka, 2003
- Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
- Czasopisma techniczno-naukowe np., Czysta Energia, Polska Energetyka Słoneczna, Instal, Rynek Instalacyjny etc, 2014