Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Ogrzewnictwo i Wentylacja

Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Planowanie przestrzenne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl>, Lechosław Czernik <lechoslaw.czernik@zut.edu.pl>, Helena Freino <Helena.Freino@zut.edu.pl>, Wojciech Pęski <peski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstaw z zakresu wiedzy dotyczącej planowania przestrzennego. Znajomość podstaw planowania miejscowego, regionalnego, w tym transgranicznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Planowanie przestrzenne w Polsce – ogólne zasady według ustawy.2
T-W-2Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - procedury - sporządzanie planu - praktyczne wykorzystanie planu2
T-W-3Elementy miejscowego planu zagospodarowania prze-strzennego: - ustalenia planu - rysunek planu - podstawowe elementy stosowane w zapisach rysunku planu.2
T-W-4Partycypacja społeczna w planowaniu miejscowym,2
T-W-5Rozwój układów osadniczych2
T-W-6Ewolucja systemu planowania przestrzennego w Polsce.2
T-W-7Analiza progowa.2
T-W-8Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.2
T-W-9Planowanie regionalne w układzie trans granicznym, na przykładzie Euroregionu Pomerania2
T-W-10Problemy współczesnego planowania przestrzennego.2
T-W-11Metody diagnozowania stanu środowiska i stanu zago-spodarowania przestrzennego terenu.2
T-W-12Prognoza wpływu skutków ustaleń planu na środowisko przyrodnicze.2
T-W-13Standardy stanu środowiska a standardy urbanistyczne.2
T-W-14Decyzja celu publicznego, decyzja o warunkach zabudowy.2
T-W-15Skutki przestrzenne i finansowe uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
A-W-3uczestnictwo z zaliczeniu przedmiotu0
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne lub ustne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/B/03_W01
Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu ochrony środowiska i planowania przestrzennego
IS_2A_W02T2A_W02InzA2_W04C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-15M-1S-1
IS_2A_S2/B/03_W02
Zna zasady analizy w inżynierii środowiska, pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
IS_2A_W03T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07InzA2_W05C-1T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1S-1
IS_2A_S2/B/03_W03
Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu planowania przestrzennego
IS_2A_W06T2A_W03, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-10M-1S-1
IS_2A_S2/B/03_W04
Zna zasady analizy procesów w inżynierii środowiska w szeroko pojętym obszarze zachowań i oddziaływań
IS_2A_W08T2A_W04, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02C-1T-W-7M-1S-1
IS_2A_S2/B/03_W05
Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji na środowisko
IS_2A_W14T2A_W08InzA2_W03C-1T-W-8, T-W-14M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/B/03_U01
Wie jak integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak planowanie przestrzenne
IS_2A_U11T2A_U10InzA2_U03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-14, T-W-15M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/B/03_K01
Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IS_2A_K03T2A_K02InzA2_K01C-1T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1S-1
IS_2A_S2/B/03_K02
Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w planowaniu przestrzennym
IS_2A_K04T2A_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-13M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/B/03_W01
Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu ochrony środowiska i planowania przestrzennego
2,0
3,0Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu ochrony środowiska i planowania przestrzennego
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_S2/B/03_W02
Zna zasady analizy w inżynierii środowiska, pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
2,0
3,0Zna zasady analizy w inżynierii środowiska, pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_S2/B/03_W03
Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu planowania przestrzennego
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu planowania przestrzennego
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_S2/B/03_W04
Zna zasady analizy procesów w inżynierii środowiska w szeroko pojętym obszarze zachowań i oddziaływań
2,0
3,0Zna zasady analizy procesów w inżynierii środowiska w szeroko pojętym obszarze zachowań i oddziaływań
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_S2/B/03_W05
Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji na środowisko
2,0
3,0Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/B/03_U01
Wie jak integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak planowanie przestrzenne
2,0
3,0Wie jak integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak planowanie przestrzenne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/B/03_K01
Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0
3,0Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_S2/B/03_K02
Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w planowaniu przestrzennym
2,0
3,0Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w planowaniu przestrzennym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Böhm A, Architektura Krajobrazu jej początki i rozwój, Politechnika Krakowska, Kraków, 1994
  2. Chmielewski T. J., System planowania przestrzennego harmonizującego przyrodę i gospodarkę, Politechnika Lubelska, 2001
  3. Kozłowski S., Przyrodnicze kryteria gospodarki przestrzennej, KUL, Lublin, 1996
  4. Pęski W., Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast, Arkady, 1999
  5. USTAWA z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, 2003
  6. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska, 2011
  7. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, 2011
  8. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA z dnia 17 czerwca 2003 r. w sprawie określenia wzoru publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Planowanie przestrzenne w Polsce – ogólne zasady według ustawy.2
T-W-2Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - procedury - sporządzanie planu - praktyczne wykorzystanie planu2
T-W-3Elementy miejscowego planu zagospodarowania prze-strzennego: - ustalenia planu - rysunek planu - podstawowe elementy stosowane w zapisach rysunku planu.2
T-W-4Partycypacja społeczna w planowaniu miejscowym,2
T-W-5Rozwój układów osadniczych2
T-W-6Ewolucja systemu planowania przestrzennego w Polsce.2
T-W-7Analiza progowa.2
T-W-8Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.2
T-W-9Planowanie regionalne w układzie trans granicznym, na przykładzie Euroregionu Pomerania2
T-W-10Problemy współczesnego planowania przestrzennego.2
T-W-11Metody diagnozowania stanu środowiska i stanu zago-spodarowania przestrzennego terenu.2
T-W-12Prognoza wpływu skutków ustaleń planu na środowisko przyrodnicze.2
T-W-13Standardy stanu środowiska a standardy urbanistyczne.2
T-W-14Decyzja celu publicznego, decyzja o warunkach zabudowy.2
T-W-15Skutki przestrzenne i finansowe uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
A-W-3uczestnictwo z zaliczeniu przedmiotu0
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/B/03_W01Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu ochrony środowiska i planowania przestrzennego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu inżynierii elektrycznej, inżynierii mechanicznej, ochrony środowiska, planowania przestrzennego, inżynierii bezpieczeństwa, szczególnie bezpieczeństwa instalacji i innych systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw z zakresu wiedzy dotyczącej planowania przestrzennego. Znajomość podstaw planowania miejscowego, regionalnego, w tym transgranicznego.
Treści programoweT-W-3Elementy miejscowego planu zagospodarowania prze-strzennego: - ustalenia planu - rysunek planu - podstawowe elementy stosowane w zapisach rysunku planu.
T-W-4Partycypacja społeczna w planowaniu miejscowym,
T-W-5Rozwój układów osadniczych
T-W-6Ewolucja systemu planowania przestrzennego w Polsce.
T-W-7Analiza progowa.
T-W-15Skutki przestrzenne i finansowe uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu ochrony środowiska i planowania przestrzennego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/B/03_W02Zna zasady analizy w inżynierii środowiska, pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W03Zna dostępne technologie chroniące środowisko, zna zasady analizy rozwiązań technicznych w inżynierii środowiska, budownictwie i przemyśle pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw z zakresu wiedzy dotyczącej planowania przestrzennego. Znajomość podstaw planowania miejscowego, regionalnego, w tym transgranicznego.
Treści programoweT-W-11Metody diagnozowania stanu środowiska i stanu zago-spodarowania przestrzennego terenu.
T-W-12Prognoza wpływu skutków ustaleń planu na środowisko przyrodnicze.
T-W-13Standardy stanu środowiska a standardy urbanistyczne.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady analizy w inżynierii środowiska, pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/B/03_W03Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu planowania przestrzennego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw z zakresu wiedzy dotyczącej planowania przestrzennego. Znajomość podstaw planowania miejscowego, regionalnego, w tym transgranicznego.
Treści programoweT-W-1Planowanie przestrzenne w Polsce – ogólne zasady według ustawy.
T-W-2Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - procedury - sporządzanie planu - praktyczne wykorzystanie planu
T-W-6Ewolucja systemu planowania przestrzennego w Polsce.
T-W-9Planowanie regionalne w układzie trans granicznym, na przykładzie Euroregionu Pomerania
T-W-10Problemy współczesnego planowania przestrzennego.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu planowania przestrzennego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/B/03_W04Zna zasady analizy procesów w inżynierii środowiska w szeroko pojętym obszarze zachowań i oddziaływań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W08Zna zasady analizy systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska w szeroko pojętym obszarze zachowań i oddziaływań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw z zakresu wiedzy dotyczącej planowania przestrzennego. Znajomość podstaw planowania miejscowego, regionalnego, w tym transgranicznego.
Treści programoweT-W-7Analiza progowa.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady analizy procesów w inżynierii środowiska w szeroko pojętym obszarze zachowań i oddziaływań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/B/03_W05Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko; ma uporządkowana wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, zna środki bezpieczeństwa i ochrony oraz kryteria ich doboru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw z zakresu wiedzy dotyczącej planowania przestrzennego. Znajomość podstaw planowania miejscowego, regionalnego, w tym transgranicznego.
Treści programoweT-W-8Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.
T-W-14Decyzja celu publicznego, decyzja o warunkach zabudowy.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/B/03_U01Wie jak integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak planowanie przestrzenne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U11Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw z zakresu wiedzy dotyczącej planowania przestrzennego. Znajomość podstaw planowania miejscowego, regionalnego, w tym transgranicznego.
Treści programoweT-W-2Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - procedury - sporządzanie planu - praktyczne wykorzystanie planu
T-W-3Elementy miejscowego planu zagospodarowania prze-strzennego: - ustalenia planu - rysunek planu - podstawowe elementy stosowane w zapisach rysunku planu.
T-W-4Partycypacja społeczna w planowaniu miejscowym,
T-W-8Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.
T-W-9Planowanie regionalne w układzie trans granicznym, na przykładzie Euroregionu Pomerania
T-W-14Decyzja celu publicznego, decyzja o warunkach zabudowy.
T-W-15Skutki przestrzenne i finansowe uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie jak integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak planowanie przestrzenne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/B/03_K01Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw z zakresu wiedzy dotyczącej planowania przestrzennego. Znajomość podstaw planowania miejscowego, regionalnego, w tym transgranicznego.
Treści programoweT-W-10Problemy współczesnego planowania przestrzennego.
T-W-11Metody diagnozowania stanu środowiska i stanu zago-spodarowania przestrzennego terenu.
T-W-12Prognoza wpływu skutków ustaleń planu na środowisko przyrodnicze.
T-W-13Standardy stanu środowiska a standardy urbanistyczne.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/B/03_K02Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w planowaniu przestrzennym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw z zakresu wiedzy dotyczącej planowania przestrzennego. Znajomość podstaw planowania miejscowego, regionalnego, w tym transgranicznego.
Treści programoweT-W-2Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - procedury - sporządzanie planu - praktyczne wykorzystanie planu
T-W-3Elementy miejscowego planu zagospodarowania prze-strzennego: - ustalenia planu - rysunek planu - podstawowe elementy stosowane w zapisach rysunku planu.
T-W-4Partycypacja społeczna w planowaniu miejscowym,
T-W-5Rozwój układów osadniczych
T-W-9Planowanie regionalne w układzie trans granicznym, na przykładzie Euroregionu Pomerania
T-W-13Standardy stanu środowiska a standardy urbanistyczne.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w planowaniu przestrzennym
3,5
4,0
4,5
5,0