Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Ogrzewnictwo i Wentylacja
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z wod.-kan.:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia z wod.-kan. | ||
Specjalność | Wodociągi i Kanalizacja | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs na S1 z przedmiotu "Wodociągi i Kanalizacja" |
W-2 | Zaliczony kurs na S1 z przedmiotu "Hydrologia i Hydraulika" |
W-3 | Znajomość programu AutoCAD i Microsoft Office. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z koncepcją zrównoważonego rozwoju i potrzeby zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących wód opadowych w świetle równocześnie obserwowanych zjawisk: deficytu wody pitnej, katastrofalnych powodzi i degradacji środowiska naturalnego. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich, ochronę środowiska naturalnego, redukcję zanieczyszczeń i ochronę gleb przed erozją. |
C-3 | Zapoznanie studentów z najlepszymi praktykami inżynierskimi i innowacyjną zieloną infrastrukturą. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i technik w zakresie dobrych praktyk inżynierskich i aplikacji zielonej infrastruktury. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt koncepcyjny kanalizacji deszczowej z zastosowaniem wybranych innowacyjnych metod i wybranej zielonej infrastruktury dla danego fragmentu obszaru miejskiego. Opracowanie części opisowej projektu, obliczeniowej i graficznej przy wykorzystaniu programów komputerowych. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku | 1 |
T-W-2 | Koncepcja zrównoważonej gospodarki zasobami wodami powierzchniowymi na terenach zurbanizowanych | 2 |
T-W-3 | Wpływ warunków klimatycznych na jakość i ilość powierzchniowych zasobów wodnych | 2 |
T-W-4 | Deficyt wody i katastrofalne powodzie a innowacyjna gospodarka wodami powierzchniowymi | 2 |
T-W-5 | Zrównoważony rozwój w gospodarce wodno-kanalizacyjnej | 2 |
T-W-6 | Zrównoważona gospodarka wodami opadowymi i roztopowymi | 2 |
T-W-7 | Innowacyjna zielona infrastruktura w gospodarce wod.-kan. | 2 |
T-W-8 | Dobre praktyki inżynierskie w zrównoważonej gospodarce wod.-kan. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Samodzielne realizowanie zadania projektowego | 22 |
A-P-3 | Przygotowanie projektu do zaliczenia | 3 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 1 |
56 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielna analiza treści wykładów | 11 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
A-W-4 | Udział w kolokwium | 1 |
32 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacja multimedialna z użyciem laptopa i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Metoda projektów z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium przeprowadzone po odbytych wykładach i zajęciach projektowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_S2/D/WK/12_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien rozumieć ideę zrównoważonego rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych i ochronę zasobów naturalnych. Zna i rozumie zagadnienia związane ze zrównoważoną gospodarką wodami powierzchniowymi i opadowymi oraz zieloną infrastrukturą. Rozumie zagadnienia dotyczące wpływu urbanizacji na degradację środowiska naturalnego, zmiany klimatyczne i globalny deficyt wody. | IS_2A_W06, IS_2A_W14 | T2A_W03, T2A_W06, T2A_W08 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-P-1, T-W-1, T-W-8 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_S2/D/WK/12_U01 Student umie pozyskiwać i analizować informacje z literatury i innych zródeł, także w języku obcym. Dobiera poprawnie proste rozwiazania w zakresie zrównowazonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzglednieniem zielonej infrastruktury. Potrafi przygotowac projekt/prezentację i przedstawić w nim swoją analizę problemu. | IS_2A_U17, IS_2A_U01, IS_2A_U15 | T2A_U01, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18 | InzA2_U06, InzA2_U07 | C-2, C-4 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-P-1, T-W-1, T-W-8 | M-4, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_S2/D/WK/12_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodami powierzchniowymi, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodami opadowymi na terenach zurbanizowanych. Student myśli i działa kreatywnie w dziedzinie zielonej infrastruktury. Jest świadomy wpływu urbanizacji na jakość i ilość zasobów wodnych oraz degradację środowiska. | IS_2A_K01, IS_2A_K04 | T2A_K02, T2A_K04 | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-P-1, T-W-8, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_S2/D/WK/12_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien rozumieć ideę zrównoważonego rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych i ochronę zasobów naturalnych. Zna i rozumie zagadnienia związane ze zrównoważoną gospodarką wodami powierzchniowymi i opadowymi oraz zieloną infrastrukturą. Rozumie zagadnienia dotyczące wpływu urbanizacji na degradację środowiska naturalnego, zmiany klimatyczne i globalny deficyt wody. | 2,0 | |
3,0 | Student ma jedynie podstawową wiedzę teoretyczną związaną z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju i zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi. Potrafi opisać minimum jedną do dwóch z wielu form zielonej infrastruktury czy najlepszych praktyk inżynierskich stosowanych w gospodarce wodami opadowymi na terenach zurbanizowanych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_S2/D/WK/12_U01 Student umie pozyskiwać i analizować informacje z literatury i innych zródeł, także w języku obcym. Dobiera poprawnie proste rozwiazania w zakresie zrównowazonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzglednieniem zielonej infrastruktury. Potrafi przygotowac projekt/prezentację i przedstawić w nim swoją analizę problemu. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi jedynie w podstawowym zakresie ocenić przydatność minimum dwóch metod czy narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich związanych z zieloną infrastrukturą i najlepszymi praktykami inżynierskimi stosowanymi w zrównoważonej gospodarce wodami opadowymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_S2/D/WK/12_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodami powierzchniowymi, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodami opadowymi na terenach zurbanizowanych. Student myśli i działa kreatywnie w dziedzinie zielonej infrastruktury. Jest świadomy wpływu urbanizacji na jakość i ilość zasobów wodnych oraz degradację środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student jest jedynie w dostatecznym stopniu świadomy odnośnie koniecznosci zrównoważonego rozwoju w budownictwie i gospodarce wodami opadowymi. Biernie uczestniczy w pracy podczas zajec, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się mała samodzielnoscia w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznemu wykorzystaniu. Nie wykazuje inicjatywy do podnoszenia kompetencji zawodowych i do poszerzania wiedzy w zakresie najlepszych praktyk inżynierskich i zielonej infrastruktury oraz ochrony środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zarzycki R., Imbierowcz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska - cz 1, WNT, Warszawa, 2007
- Słys Daniel, Zrównoważone systemy odwodnienia miast, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2013
- Geiger W., Dreiseitl H., Nowe sposoby odprowadzania wód deszczowych. Poradnik., Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 1999, Pierwsze
- Królikowska J., Królikowski A., Wody opadowe. Odprowadzanie, zagospodarowanie, podczyszczanie i wykorzystanie., Seidel-Przywecki sp. z o.o., 2012
Literatura dodatkowa
- strony internetowe (np. EPA, www.water.epa.gov i inne podane w trakcie zajęć), 2014