Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Wodociągi i Kanalizacja

Sylabus przedmiotu Energetyka słoneczna-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energetyka słoneczna-1
Specjalność Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki
W-2Podstawy matematyki
W-3Podstawy termodynamiki technicznej lub Techniki cieplnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z parametrami promieniowania słonecznego, geometrią słoneczną, wykorzystaniem energii promieniowania słonecznego
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, przetworników fototermicznej konwersji promieniowania słonecznego
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, doboru i eksploatacji instalacji kolektorów słonecznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Słońce jako źródło energii. Charakterystyka promieniowania słonecznego. Parametry promieniowania słonecznego.2
T-W-2Energia słoneczna docierająca do przetwornika energii. Rodzaje przetworników promieniowania słonecznego1
T-W-3Płaskie kolektory cieczowe – budowa, zasada działania, straty energii, bilans energii, rozkłady temperatury w kolektorze2
T-W-4Płaskie powietrzne kolektory słoneczne. Kolektory próżniowe. Kolektory typu rura cieplna2
T-W-5Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe2
T-W-6Kolektorowe instalacje przygotowania cieplej wody użytkowej i przemysłowej oraz ogrzewania wody basenowej2
T-W-7Kolektorowe instalacje klimatyzacyjne i chłodnicze. Piece słoneczne. Kominy słoneczne. Magazynowanie energii w instalacjach słonecznych o małej mocy cieplnej.2
T-W-8Ekonomiczne aspekty oraz tendencje w rozwoju instalacji kolektorów słonecznych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych13
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-A-3Studiowanie wymaganej literatury4
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia10
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Bieżące utrwalanie poznanago materiału25
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów18
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/D/AZE/2_W01
Student zna parametry promieniowania słonecznego oraz metody i przyrządy do pomiarów tych parametrów
IS_2A_W06T2A_W03, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1M-1, M-2S-2, S-1
IS_2A_S2/D/AZE/2_W02
Student zna geometrię słoneczną oraz zna parametry i technologie konwersji energii promieniowania słonecznego na użyteczne formy energii
IS_2A_W06T2A_W03, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1M-1, M-2S-2, S-1
IS_2A_S2/D/AZE/2_W03
Student zna obszary zastosowań dla kolektorowych instalacji słonecznych
IS_2A_W06, IS_2A_W11T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/D/AZE/2_U01
Student umie obliczyć ilość energii promieniowania słonecznego docierającą do przetwornika energii
IS_2A_U10T2A_U09InzA2_U02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1M-2S-2
IS_2A_S2/D/AZE/2_U02
Student umie obliczyć lub oszacować ilość energii cieplnej wytworzonej w instalacji słonecznej
IS_2A_U10, IS_2A_U17T2A_U09, T2A_U18InzA2_U02, InzA2_U07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/D/AZE/2_K01
potrafi profesjonalnie ocenić zlecone do wykonania zadanie z zakresu energetyki słonecznej
IS_2A_K01T2A_K04C-3T-A-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/D/AZE/2_W01
Student zna parametry promieniowania słonecznego oraz metody i przyrządy do pomiarów tych parametrów
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe parametry, metody i przyrządy mierżace promieniowanie słoneczne.
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
IS_2A_S2/D/AZE/2_W02
Student zna geometrię słoneczną oraz zna parametry i technologie konwersji energii promieniowania słonecznego na użyteczne formy energii
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe parametry geometrii slonecznje i sposoby konwersji.
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
IS_2A_S2/D/AZE/2_W03
Student zna obszary zastosowań dla kolektorowych instalacji słonecznych
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe zastosowania instalacji słonecznych
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/D/AZE/2_U01
Student umie obliczyć ilość energii promieniowania słonecznego docierającą do przetwornika energii
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie obliczyć ilość energii padającej na dany odbiornik
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
IS_2A_S2/D/AZE/2_U02
Student umie obliczyć lub oszacować ilość energii cieplnej wytworzonej w instalacji słonecznej
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie obliczyć ilość wytworzonej energii w instalacji słonecznej.
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/D/AZE/2_K01
potrafi profesjonalnie ocenić zlecone do wykonania zadanie z zakresu energetyki słonecznej
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pluta Z., Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
  2. Pluta Z.:, Słoneczne Instalacje energetyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Lewandowski W.M., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2001
  2. Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne urządzenia i systemy konwersji energii, Wyd. PAN, Ossolineum, Wrocław, 1999
  3. Zawadzki M., Kolektory słoneczne. Pompy ciepła. Na tak., Zawadzki, Kobyłka, 2003
  4. Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  5. Czasopisma techniczno-naukowe np., Czysta Energia, Polska Energetyka Słoneczna, Instal, Rynek Instalacyjny etc, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Słońce jako źródło energii. Charakterystyka promieniowania słonecznego. Parametry promieniowania słonecznego.2
T-W-2Energia słoneczna docierająca do przetwornika energii. Rodzaje przetworników promieniowania słonecznego1
T-W-3Płaskie kolektory cieczowe – budowa, zasada działania, straty energii, bilans energii, rozkłady temperatury w kolektorze2
T-W-4Płaskie powietrzne kolektory słoneczne. Kolektory próżniowe. Kolektory typu rura cieplna2
T-W-5Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe2
T-W-6Kolektorowe instalacje przygotowania cieplej wody użytkowej i przemysłowej oraz ogrzewania wody basenowej2
T-W-7Kolektorowe instalacje klimatyzacyjne i chłodnicze. Piece słoneczne. Kominy słoneczne. Magazynowanie energii w instalacjach słonecznych o małej mocy cieplnej.2
T-W-8Ekonomiczne aspekty oraz tendencje w rozwoju instalacji kolektorów słonecznych2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych13
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-A-3Studiowanie wymaganej literatury4
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia10
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Bieżące utrwalanie poznanago materiału25
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów18
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/AZE/2_W01Student zna parametry promieniowania słonecznego oraz metody i przyrządy do pomiarów tych parametrów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z parametrami promieniowania słonecznego, geometrią słoneczną, wykorzystaniem energii promieniowania słonecznego
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, przetworników fototermicznej konwersji promieniowania słonecznego
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Słońce jako źródło energii. Charakterystyka promieniowania słonecznego. Parametry promieniowania słonecznego.
T-W-2Energia słoneczna docierająca do przetwornika energii. Rodzaje przetworników promieniowania słonecznego
T-W-3Płaskie kolektory cieczowe – budowa, zasada działania, straty energii, bilans energii, rozkłady temperatury w kolektorze
T-W-4Płaskie powietrzne kolektory słoneczne. Kolektory próżniowe. Kolektory typu rura cieplna
T-W-5Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe
T-W-6Kolektorowe instalacje przygotowania cieplej wody użytkowej i przemysłowej oraz ogrzewania wody basenowej
T-W-7Kolektorowe instalacje klimatyzacyjne i chłodnicze. Piece słoneczne. Kominy słoneczne. Magazynowanie energii w instalacjach słonecznych o małej mocy cieplnej.
T-W-8Ekonomiczne aspekty oraz tendencje w rozwoju instalacji kolektorów słonecznych
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe parametry, metody i przyrządy mierżace promieniowanie słoneczne.
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/AZE/2_W02Student zna geometrię słoneczną oraz zna parametry i technologie konwersji energii promieniowania słonecznego na użyteczne formy energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z parametrami promieniowania słonecznego, geometrią słoneczną, wykorzystaniem energii promieniowania słonecznego
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, przetworników fototermicznej konwersji promieniowania słonecznego
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Słońce jako źródło energii. Charakterystyka promieniowania słonecznego. Parametry promieniowania słonecznego.
T-W-2Energia słoneczna docierająca do przetwornika energii. Rodzaje przetworników promieniowania słonecznego
T-W-3Płaskie kolektory cieczowe – budowa, zasada działania, straty energii, bilans energii, rozkłady temperatury w kolektorze
T-W-4Płaskie powietrzne kolektory słoneczne. Kolektory próżniowe. Kolektory typu rura cieplna
T-W-5Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe
T-W-6Kolektorowe instalacje przygotowania cieplej wody użytkowej i przemysłowej oraz ogrzewania wody basenowej
T-W-7Kolektorowe instalacje klimatyzacyjne i chłodnicze. Piece słoneczne. Kominy słoneczne. Magazynowanie energii w instalacjach słonecznych o małej mocy cieplnej.
T-W-8Ekonomiczne aspekty oraz tendencje w rozwoju instalacji kolektorów słonecznych
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe parametry geometrii slonecznje i sposoby konwersji.
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/AZE/2_W03Student zna obszary zastosowań dla kolektorowych instalacji słonecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
IS_2A_W11Zna możliwości wykorzystania alternatywnych źródeł energii w budownictwie i przemyśle
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z parametrami promieniowania słonecznego, geometrią słoneczną, wykorzystaniem energii promieniowania słonecznego
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, przetworników fototermicznej konwersji promieniowania słonecznego
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, doboru i eksploatacji instalacji kolektorów słonecznych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Słońce jako źródło energii. Charakterystyka promieniowania słonecznego. Parametry promieniowania słonecznego.
T-W-2Energia słoneczna docierająca do przetwornika energii. Rodzaje przetworników promieniowania słonecznego
T-W-3Płaskie kolektory cieczowe – budowa, zasada działania, straty energii, bilans energii, rozkłady temperatury w kolektorze
T-W-4Płaskie powietrzne kolektory słoneczne. Kolektory próżniowe. Kolektory typu rura cieplna
T-W-5Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe
T-W-6Kolektorowe instalacje przygotowania cieplej wody użytkowej i przemysłowej oraz ogrzewania wody basenowej
T-W-7Kolektorowe instalacje klimatyzacyjne i chłodnicze. Piece słoneczne. Kominy słoneczne. Magazynowanie energii w instalacjach słonecznych o małej mocy cieplnej.
T-W-8Ekonomiczne aspekty oraz tendencje w rozwoju instalacji kolektorów słonecznych
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe zastosowania instalacji słonecznych
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/AZE/2_U01Student umie obliczyć ilość energii promieniowania słonecznego docierającą do przetwornika energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z parametrami promieniowania słonecznego, geometrią słoneczną, wykorzystaniem energii promieniowania słonecznego
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, przetworników fototermicznej konwersji promieniowania słonecznego
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, doboru i eksploatacji instalacji kolektorów słonecznych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Słońce jako źródło energii. Charakterystyka promieniowania słonecznego. Parametry promieniowania słonecznego.
T-W-2Energia słoneczna docierająca do przetwornika energii. Rodzaje przetworników promieniowania słonecznego
T-W-3Płaskie kolektory cieczowe – budowa, zasada działania, straty energii, bilans energii, rozkłady temperatury w kolektorze
T-W-4Płaskie powietrzne kolektory słoneczne. Kolektory próżniowe. Kolektory typu rura cieplna
T-W-5Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe
T-W-6Kolektorowe instalacje przygotowania cieplej wody użytkowej i przemysłowej oraz ogrzewania wody basenowej
T-W-7Kolektorowe instalacje klimatyzacyjne i chłodnicze. Piece słoneczne. Kominy słoneczne. Magazynowanie energii w instalacjach słonecznych o małej mocy cieplnej.
T-W-8Ekonomiczne aspekty oraz tendencje w rozwoju instalacji kolektorów słonecznych
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie obliczyć ilość energii padającej na dany odbiornik
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/AZE/2_U02Student umie obliczyć lub oszacować ilość energii cieplnej wytworzonej w instalacji słonecznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z parametrami promieniowania słonecznego, geometrią słoneczną, wykorzystaniem energii promieniowania słonecznego
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, przetworników fototermicznej konwersji promieniowania słonecznego
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, doboru i eksploatacji instalacji kolektorów słonecznych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Słońce jako źródło energii. Charakterystyka promieniowania słonecznego. Parametry promieniowania słonecznego.
T-W-2Energia słoneczna docierająca do przetwornika energii. Rodzaje przetworników promieniowania słonecznego
T-W-3Płaskie kolektory cieczowe – budowa, zasada działania, straty energii, bilans energii, rozkłady temperatury w kolektorze
T-W-4Płaskie powietrzne kolektory słoneczne. Kolektory próżniowe. Kolektory typu rura cieplna
T-W-5Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe
T-W-6Kolektorowe instalacje przygotowania cieplej wody użytkowej i przemysłowej oraz ogrzewania wody basenowej
T-W-7Kolektorowe instalacje klimatyzacyjne i chłodnicze. Piece słoneczne. Kominy słoneczne. Magazynowanie energii w instalacjach słonecznych o małej mocy cieplnej.
T-W-8Ekonomiczne aspekty oraz tendencje w rozwoju instalacji kolektorów słonecznych
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie obliczyć ilość wytworzonej energii w instalacji słonecznej.
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/AZE/2_K01potrafi profesjonalnie ocenić zlecone do wykonania zadanie z zakresu energetyki słonecznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, doboru i eksploatacji instalacji kolektorów słonecznych
Treści programoweT-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0