Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Wodociągi i Kanalizacja

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie energii geotermicznej-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie energii geotermicznej-1
Specjalność Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,80,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,20,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki, matematyki oraz podstawy termodynamiki technicznej i wymiany ciepła

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z terminologią związaną z energią geotermiczną i geotermalną
C-2Zapoznanie studentów z zasadami i możliwościami wykorzystania energii geotermalnej i geotermicznej oraz z systemami pozyskiwania i wykorzystania tej energii.
C-3Zapoznanie studentów z metodyką obliczeń stosowaną w zagadnieniach związanych z pozyskaniem i wykorzystaniem energii geotermalnej i geotermicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań obliczeniowych związanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem zasobów energii geotermalnej i geotermicznej oraz inne przykłady obliczeniowe ilustrujące zagadnienia prezentowane w trakcie wykładu. Dwa jednogodzinne kolokwia sprawdzające opanowanie przerobionego materiału (jedno w połowie semestru, drugie na koniec).15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Bilans energetyczny Ziemi. Budowa wnętrza Ziemi. Podstawowe pojęcia: energia geotermiczna, gradient geotermiczny, gęstość strumienia geotermicznego, wody geotermalne, wody termalne, solanka. Definicja i przykłady złóż geotermalnych. Objaśnienie pojęć związanych ze złożami wód geotermalnych: spąg, strop, miąższość, porowatość, współczynnik filtracji itp. Klasyfikacja zasobów wód geotermalnych. Diagram MC Kelve’a. Charakterystyka zasobów energii geotermalnej na terenie Polski (zasoby, rozmieszczenie, dostępność itp.). Charakterystyka i miara przydatności źródeł geotermicznych. Klasyfikacja i charakterystyka systemów pozyskiwania energii geotermicznej. Klasyfikacja i charakterystyka systemów wykorzystania energii geotermicznej. Ocena możliwości wykorzystania energii geotermalnej. Ogólne zasady zagospodarowania wód geotermalnych.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym4
A-A-3Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury15
A-A-4Samodzielna praca - przygotowanie do dwóch zaliczeń, samodzielne rozwiązywanie zadań20
54
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje z wykładowcą3
A-W-3Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury8
A-W-4Samodzielna praca - przygotowanie do egzaminu10
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin sprawdzający opanowanie materiału prezentowanego na wykładach
S-2Ocena formująca: 2 kolokwia sprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych, aktywność na zajęciach (rozwiązywanie zadań przy tablicy)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_W01
Student jest w stanie: zdefiniować podstawowe pojęcia związane z energią geotermalną i geotermiczną, sklasyfikować zasoby geotermalne oraz systemy pozyskiwania i wykorzystania tych zasobów. Student zna ogólne zasady zagospodarowania energii geotermalnej oraz zna wpływ instalacji geotermalnych na środowisko.
IS_2A_W03, IS_2A_W06, IS_2A_W11, IS_2A_W13, IS_2A_W14T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1, C-2, C-3T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_U01
Student jest w stanie rozwiązywać zadania obliczeniowe związane z pozyskiwaniem i wykorzystaniem zasobów energii geotermalnej i geotermicznej, umie sklasyfikować zasoby geotermalne oraz umie ocenić możliwości wykorzystania tych zasobów z uwzględnieniem ogólnych zasady zagospodarowania energii geotermalnej.
IS_2A_U01, IS_2A_U11, IS_2A_U19, IS_2A_U21T2A_U01, T2A_U10, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U03, InzA2_U08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_K01
Student rozumie jaki jest wpływ wykorzystania energii geotermicznej na środowisko oraz na zrównoważony rozwój. Student ma także świadomość konieczności podnoszenia swoich kompetencji oraz poszerzania zdobytej wiedzy.
IS_2A_K03, IS_2A_K04, IS_2A_K06T2A_K01, T2A_K02InzA2_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_W01
Student jest w stanie: zdefiniować podstawowe pojęcia związane z energią geotermalną i geotermiczną, sklasyfikować zasoby geotermalne oraz systemy pozyskiwania i wykorzystania tych zasobów. Student zna ogólne zasady zagospodarowania energii geotermalnej oraz zna wpływ instalacji geotermalnych na środowisko.
2,0Zdobycie poniżej 55% punków możliwych do zdobycia na egzaminie.
3,0Zdobycie od 55 do 64% punków możliwych do zdobycia na egzaminie.
3,5Zdobycie od 65 do 74% punków możliwych do zdobycia na egzaminie.
4,0Zdobycie od 75 do 84% punków możliwych do zdobycia na egzaminie.
4,5Zdobycie od 85 do 94% punków możliwych do zdobycia na egzaminie.
5,0Zdobycie powyżej 94% punków możliwych do zdobycia na egzaminie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_U01
Student jest w stanie rozwiązywać zadania obliczeniowe związane z pozyskiwaniem i wykorzystaniem zasobów energii geotermalnej i geotermicznej, umie sklasyfikować zasoby geotermalne oraz umie ocenić możliwości wykorzystania tych zasobów z uwzględnieniem ogólnych zasady zagospodarowania energii geotermalnej.
2,0Zdobycie poniżej 55% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz niezaliczenie jednego z kolokwium z ćwiczeń audytoryjnych.
3,0Zdobycie od 55 do 64% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz na kolokwiach z ćwiczeń audytoryjnych.
3,5Zdobycie od 65 do 74% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz na kolokwiach z ćwiczeń audytoryjnych.
4,0Zdobycie od 75 do 84% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz na kolokwiach z ćwiczeń audytoryjnych.
4,5Zdobycie od 85 do 94% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz na kolokwiach z ćwiczeń audytoryjnych.
5,0Zdobycie powyżej 94% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz na kolokwiach z ćwiczeń audytoryjnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_K01
Student rozumie jaki jest wpływ wykorzystania energii geotermicznej na środowisko oraz na zrównoważony rozwój. Student ma także świadomość konieczności podnoszenia swoich kompetencji oraz poszerzania zdobytej wiedzy.
2,0
3,0Studen potrafi ogólnie wyjaścić wpływ wykorzystania energii geotermicznej na środowisko naturalne i zrównoważony rozwój.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nowak W., Sobański R., Kabat M., Kujawa T., Systemy pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  2. Nowak W., Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  3. Oniszk-Popławska A., Zowsik M., Rogulska M., Ciepło z wnętrza ziemi, Gdańsk-Warszawa : EC BREC/IBMER, 2003., Gdańsk-Warszawa :, 2003
  4. Aleksander A. Stachel, Wykorzystanie energii wnętrza Ziemi, Wydawnictwo uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2013
  5. Sokołowski J. red., Metoda oceny zasobów i zasady projektowania zakładów geotermalnych, praca zbiorowa, Kraków : Centrum Podstawowych Problemów Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN, Kraków, 1996
  6. Górecki W. red., Atlas zasobów geotermalnych formacji mezozoicznej na Niżu Polskim, Kraków, 2006, Dostępny w wersji elektronicznej na stronie: http://www.mos.gov.pl/kategoria/292_atlas_zasobow_geotermalnych_formacji_mezozoicznej_na_nizu_polskim/

Literatura dodatkowa

  1. Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań obliczeniowych związanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem zasobów energii geotermalnej i geotermicznej oraz inne przykłady obliczeniowe ilustrujące zagadnienia prezentowane w trakcie wykładu. Dwa jednogodzinne kolokwia sprawdzające opanowanie przerobionego materiału (jedno w połowie semestru, drugie na koniec).15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Bilans energetyczny Ziemi. Budowa wnętrza Ziemi. Podstawowe pojęcia: energia geotermiczna, gradient geotermiczny, gęstość strumienia geotermicznego, wody geotermalne, wody termalne, solanka. Definicja i przykłady złóż geotermalnych. Objaśnienie pojęć związanych ze złożami wód geotermalnych: spąg, strop, miąższość, porowatość, współczynnik filtracji itp. Klasyfikacja zasobów wód geotermalnych. Diagram MC Kelve’a. Charakterystyka zasobów energii geotermalnej na terenie Polski (zasoby, rozmieszczenie, dostępność itp.). Charakterystyka i miara przydatności źródeł geotermicznych. Klasyfikacja i charakterystyka systemów pozyskiwania energii geotermicznej. Klasyfikacja i charakterystyka systemów wykorzystania energii geotermicznej. Ocena możliwości wykorzystania energii geotermalnej. Ogólne zasady zagospodarowania wód geotermalnych.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym4
A-A-3Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury15
A-A-4Samodzielna praca - przygotowanie do dwóch zaliczeń, samodzielne rozwiązywanie zadań20
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje z wykładowcą3
A-W-3Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury8
A-W-4Samodzielna praca - przygotowanie do egzaminu10
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_W01Student jest w stanie: zdefiniować podstawowe pojęcia związane z energią geotermalną i geotermiczną, sklasyfikować zasoby geotermalne oraz systemy pozyskiwania i wykorzystania tych zasobów. Student zna ogólne zasady zagospodarowania energii geotermalnej oraz zna wpływ instalacji geotermalnych na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W03Zna dostępne technologie chroniące środowisko, zna zasady analizy rozwiązań technicznych w inżynierii środowiska, budownictwie i przemyśle pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
IS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
IS_2A_W11Zna możliwości wykorzystania alternatywnych źródeł energii w budownictwie i przemyśle
IS_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska
IS_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko; ma uporządkowana wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, zna środki bezpieczeństwa i ochrony oraz kryteria ich doboru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z terminologią związaną z energią geotermiczną i geotermalną
C-2Zapoznanie studentów z zasadami i możliwościami wykorzystania energii geotermalnej i geotermicznej oraz z systemami pozyskiwania i wykorzystania tej energii.
C-3Zapoznanie studentów z metodyką obliczeń stosowaną w zagadnieniach związanych z pozyskaniem i wykorzystaniem energii geotermalnej i geotermicznej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Bilans energetyczny Ziemi. Budowa wnętrza Ziemi. Podstawowe pojęcia: energia geotermiczna, gradient geotermiczny, gęstość strumienia geotermicznego, wody geotermalne, wody termalne, solanka. Definicja i przykłady złóż geotermalnych. Objaśnienie pojęć związanych ze złożami wód geotermalnych: spąg, strop, miąższość, porowatość, współczynnik filtracji itp. Klasyfikacja zasobów wód geotermalnych. Diagram MC Kelve’a. Charakterystyka zasobów energii geotermalnej na terenie Polski (zasoby, rozmieszczenie, dostępność itp.). Charakterystyka i miara przydatności źródeł geotermicznych. Klasyfikacja i charakterystyka systemów pozyskiwania energii geotermicznej. Klasyfikacja i charakterystyka systemów wykorzystania energii geotermicznej. Ocena możliwości wykorzystania energii geotermalnej. Ogólne zasady zagospodarowania wód geotermalnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin sprawdzający opanowanie materiału prezentowanego na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zdobycie poniżej 55% punków możliwych do zdobycia na egzaminie.
3,0Zdobycie od 55 do 64% punków możliwych do zdobycia na egzaminie.
3,5Zdobycie od 65 do 74% punków możliwych do zdobycia na egzaminie.
4,0Zdobycie od 75 do 84% punków możliwych do zdobycia na egzaminie.
4,5Zdobycie od 85 do 94% punków możliwych do zdobycia na egzaminie.
5,0Zdobycie powyżej 94% punków możliwych do zdobycia na egzaminie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_U01Student jest w stanie rozwiązywać zadania obliczeniowe związane z pozyskiwaniem i wykorzystaniem zasobów energii geotermalnej i geotermicznej, umie sklasyfikować zasoby geotermalne oraz umie ocenić możliwości wykorzystania tych zasobów z uwzględnieniem ogólnych zasady zagospodarowania energii geotermalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
IS_2A_U11Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
IS_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
IS_2A_U21Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt lub proces technologiczny właściwy dla studiowanej specjalności oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z terminologią związaną z energią geotermiczną i geotermalną
C-2Zapoznanie studentów z zasadami i możliwościami wykorzystania energii geotermalnej i geotermicznej oraz z systemami pozyskiwania i wykorzystania tej energii.
C-3Zapoznanie studentów z metodyką obliczeń stosowaną w zagadnieniach związanych z pozyskaniem i wykorzystaniem energii geotermalnej i geotermicznej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Bilans energetyczny Ziemi. Budowa wnętrza Ziemi. Podstawowe pojęcia: energia geotermiczna, gradient geotermiczny, gęstość strumienia geotermicznego, wody geotermalne, wody termalne, solanka. Definicja i przykłady złóż geotermalnych. Objaśnienie pojęć związanych ze złożami wód geotermalnych: spąg, strop, miąższość, porowatość, współczynnik filtracji itp. Klasyfikacja zasobów wód geotermalnych. Diagram MC Kelve’a. Charakterystyka zasobów energii geotermalnej na terenie Polski (zasoby, rozmieszczenie, dostępność itp.). Charakterystyka i miara przydatności źródeł geotermicznych. Klasyfikacja i charakterystyka systemów pozyskiwania energii geotermicznej. Klasyfikacja i charakterystyka systemów wykorzystania energii geotermicznej. Ocena możliwości wykorzystania energii geotermalnej. Ogólne zasady zagospodarowania wód geotermalnych.
T-A-1Rozwiązywanie zadań obliczeniowych związanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem zasobów energii geotermalnej i geotermicznej oraz inne przykłady obliczeniowe ilustrujące zagadnienia prezentowane w trakcie wykładu. Dwa jednogodzinne kolokwia sprawdzające opanowanie przerobionego materiału (jedno w połowie semestru, drugie na koniec).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin sprawdzający opanowanie materiału prezentowanego na wykładach
S-2Ocena formująca: 2 kolokwia sprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych, aktywność na zajęciach (rozwiązywanie zadań przy tablicy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zdobycie poniżej 55% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz niezaliczenie jednego z kolokwium z ćwiczeń audytoryjnych.
3,0Zdobycie od 55 do 64% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz na kolokwiach z ćwiczeń audytoryjnych.
3,5Zdobycie od 65 do 74% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz na kolokwiach z ćwiczeń audytoryjnych.
4,0Zdobycie od 75 do 84% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz na kolokwiach z ćwiczeń audytoryjnych.
4,5Zdobycie od 85 do 94% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz na kolokwiach z ćwiczeń audytoryjnych.
5,0Zdobycie powyżej 94% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz na kolokwiach z ćwiczeń audytoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_K01Student rozumie jaki jest wpływ wykorzystania energii geotermicznej na środowisko oraz na zrównoważony rozwój. Student ma także świadomość konieczności podnoszenia swoich kompetencji oraz poszerzania zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IS_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
IS_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z terminologią związaną z energią geotermiczną i geotermalną
C-2Zapoznanie studentów z zasadami i możliwościami wykorzystania energii geotermalnej i geotermicznej oraz z systemami pozyskiwania i wykorzystania tej energii.
C-3Zapoznanie studentów z metodyką obliczeń stosowaną w zagadnieniach związanych z pozyskaniem i wykorzystaniem energii geotermalnej i geotermicznej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Bilans energetyczny Ziemi. Budowa wnętrza Ziemi. Podstawowe pojęcia: energia geotermiczna, gradient geotermiczny, gęstość strumienia geotermicznego, wody geotermalne, wody termalne, solanka. Definicja i przykłady złóż geotermalnych. Objaśnienie pojęć związanych ze złożami wód geotermalnych: spąg, strop, miąższość, porowatość, współczynnik filtracji itp. Klasyfikacja zasobów wód geotermalnych. Diagram MC Kelve’a. Charakterystyka zasobów energii geotermalnej na terenie Polski (zasoby, rozmieszczenie, dostępność itp.). Charakterystyka i miara przydatności źródeł geotermicznych. Klasyfikacja i charakterystyka systemów pozyskiwania energii geotermicznej. Klasyfikacja i charakterystyka systemów wykorzystania energii geotermicznej. Ocena możliwości wykorzystania energii geotermalnej. Ogólne zasady zagospodarowania wód geotermalnych.
T-A-1Rozwiązywanie zadań obliczeniowych związanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem zasobów energii geotermalnej i geotermicznej oraz inne przykłady obliczeniowe ilustrujące zagadnienia prezentowane w trakcie wykładu. Dwa jednogodzinne kolokwia sprawdzające opanowanie przerobionego materiału (jedno w połowie semestru, drugie na koniec).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin sprawdzający opanowanie materiału prezentowanego na wykładach
S-2Ocena formująca: 2 kolokwia sprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych, aktywność na zajęciach (rozwiązywanie zadań przy tablicy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studen potrafi ogólnie wyjaścić wpływ wykorzystania energii geotermicznej na środowisko naturalne i zrównoważony rozwój.
3,5
4,0
4,5
5,0