Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Przetworniki energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przetworniki energii
Specjalność Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawy termodynamiki, fizyki, mechaniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących celów i sposobów przetwarzania energii
C-2Zapoznanie studentów z metodami wyznaczania podstawowych wielkości zwiazanych z przetwornikami energii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania obliczeniowe zwiazane z treścią wykładów Kolokwium30
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie Cel stosowania przetworników energii Podstawowe typy urządzeń służących do przetwarzania energii: kotły; turbiny wodne; silniki parowe i turbiny parowe; silniki spalinowe; prądnice elektryczne i silniki elektryczne Budowa i zasada działania przetworników energii Sprawność przetwarzania energii Kolokwium15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Przygotowanie do kolokwium13
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literatury15
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia kolokwium13
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie zadań do samodzielnego rozwiązania

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/D/AZ/11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisać i scharakteryzować sposoby przetwarzania różnych form energii oraz objaśnić budowę stosowanych przetworników energii
IS_2A_W06T2A_W03, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-2T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/D/AZ/11_U01
W wyniki przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać odpowiedni przetwornik energii w zależności od potrzeb, oceniać poziom strat przy konwersjii energii oraz obliczać uzyskiwaną po przetworzeniu moc urządzeń
IS_2A_U13T2A_U12C-1, C-2T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/D/AZ/11_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się
IS_2A_K06T2A_K01C-1, C-2T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/D/AZ/11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisać i scharakteryzować sposoby przetwarzania różnych form energii oraz objaśnić budowę stosowanych przetworników energii
2,0
3,0Student poprawnie opisuje i charakteryzuje tylko wybrane sposoby przetwarzania energii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/D/AZ/11_U01
W wyniki przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać odpowiedni przetwornik energii w zależności od potrzeb, oceniać poziom strat przy konwersjii energii oraz obliczać uzyskiwaną po przetworzeniu moc urządzeń
2,0
3,0Student oblicza straty powstające w wyniku konwersji energii oraz moc urządzeń bez umiejętności praktycznej ich oceny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/D/AZ/11_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się
2,0
3,0Student ma świadomość posiadania wiedzy lecz nie wykorzystuje jej w dostatecznym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wajand, Jan A., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, Wydaw. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
  2. Perycz, Stefan., Turbiny parowe i gazowe, Zakł. Nar. im. Ossolińskich, Wrocław, 1992
  3. Goźlińska Elżbieta, Maszyny Elektryczne, WSIP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania obliczeniowe zwiazane z treścią wykładów Kolokwium30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie Cel stosowania przetworników energii Podstawowe typy urządzeń służących do przetwarzania energii: kotły; turbiny wodne; silniki parowe i turbiny parowe; silniki spalinowe; prądnice elektryczne i silniki elektryczne Budowa i zasada działania przetworników energii Sprawność przetwarzania energii Kolokwium15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Przygotowanie do kolokwium13
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literatury15
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia kolokwium13
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/AZ/11_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisać i scharakteryzować sposoby przetwarzania różnych form energii oraz objaśnić budowę stosowanych przetworników energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących celów i sposobów przetwarzania energii
C-2Zapoznanie studentów z metodami wyznaczania podstawowych wielkości zwiazanych z przetwornikami energii
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie Cel stosowania przetworników energii Podstawowe typy urządzeń służących do przetwarzania energii: kotły; turbiny wodne; silniki parowe i turbiny parowe; silniki spalinowe; prądnice elektryczne i silniki elektryczne Budowa i zasada działania przetworników energii Sprawność przetwarzania energii Kolokwium
T-A-1Zadania obliczeniowe zwiazane z treścią wykładów Kolokwium
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie zadań do samodzielnego rozwiązania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie opisuje i charakteryzuje tylko wybrane sposoby przetwarzania energii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/AZ/11_U01W wyniki przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać odpowiedni przetwornik energii w zależności od potrzeb, oceniać poziom strat przy konwersjii energii oraz obliczać uzyskiwaną po przetworzeniu moc urządzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących celów i sposobów przetwarzania energii
C-2Zapoznanie studentów z metodami wyznaczania podstawowych wielkości zwiazanych z przetwornikami energii
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie Cel stosowania przetworników energii Podstawowe typy urządzeń służących do przetwarzania energii: kotły; turbiny wodne; silniki parowe i turbiny parowe; silniki spalinowe; prądnice elektryczne i silniki elektryczne Budowa i zasada działania przetworników energii Sprawność przetwarzania energii Kolokwium
T-A-1Zadania obliczeniowe zwiazane z treścią wykładów Kolokwium
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie zadań do samodzielnego rozwiązania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student oblicza straty powstające w wyniku konwersji energii oraz moc urządzeń bez umiejętności praktycznej ich oceny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/AZ/11_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących celów i sposobów przetwarzania energii
C-2Zapoznanie studentów z metodami wyznaczania podstawowych wielkości zwiazanych z przetwornikami energii
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie Cel stosowania przetworników energii Podstawowe typy urządzeń służących do przetwarzania energii: kotły; turbiny wodne; silniki parowe i turbiny parowe; silniki spalinowe; prądnice elektryczne i silniki elektryczne Budowa i zasada działania przetworników energii Sprawność przetwarzania energii Kolokwium
T-A-1Zadania obliczeniowe zwiazane z treścią wykładów Kolokwium
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie zadań do samodzielnego rozwiązania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość posiadania wiedzy lecz nie wykorzystuje jej w dostatecznym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0