Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Energetyka wodna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energetyka wodna
Specjalność Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
projektyP2 30 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizyki i termodynamiki, wymiany ciepła oraz matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości wykorzystania energii wód. Duża i mała energetyka wodna, urządzenia, praca urządzeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu wykorzystania energii wód. Zapoznanie się z podstawową metodyką liczenia.30
30
wykłady
T-W-1Wykorzystanie energii wodnej. Elektrownie przepływowe. Elektrownie z członami pompowymi. Elektrownie szczytowo-pompowe. Urządzenia elektrowni wodnych. Praca elektrowni wodnych. Mała energetyka wodna. Energia pływów, fal, prądów morskich15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział na zajęciach30
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samokształcenie - uzupełnianie wiedzy10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne: wykonanie projektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt: Ocenie podlega: układ pracy tj. struktura, podział treści, kolejność rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór, wykorzystanie i cytowanie literatury, cytowanie wzorów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/D/AZE/5_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować i omówić zagadnienia: wykorzystanie energii wodnej; elektrownie przepływowe; elektrownie z członami pompowymi; elektrownie szczytowo-pompowe; urządzenia elektrowni wodnych; praca elektrowni wodnych; mała energetyka wodna; energia pływów, fal, prądów morskich.
IS_2A_W04, IS_2A_W06, IS_2A_W11T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1, T-P-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/D/AZE/5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych jakim jest energia wód, a także umieć ocenić możliwość wykorzystania (w danych warunkach) energii wód celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Powinien umieć wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania. Powinien umieć określić oddziaływania środowiskowe energetyki wodnej. Ponadto powinien umieć korzystać z literatury naukowej i technicznej.
IS_2A_U01, IS_2A_U05, IS_2A_U14, IS_2A_U20T2A_U01, T2A_U05, T2A_U10, T2A_U18InzA2_U05C-1T-W-1, T-P-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/D/AZE/5_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
IS_2A_K01, IS_2A_K06T2A_K01, T2A_K04C-1T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/D/AZE/5_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować i omówić zagadnienia: wykorzystanie energii wodnej; elektrownie przepływowe; elektrownie z członami pompowymi; elektrownie szczytowo-pompowe; urządzenia elektrowni wodnych; praca elektrowni wodnych; mała energetyka wodna; energia pływów, fal, prądów morskich.
2,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie ponizej 60%.
3,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 60 - 69%.
3,5Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 70 - 79%.
4,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 80 - 89%.
4,5Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 90 - 94%.
5,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 95 - 100%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/D/AZE/5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych jakim jest energia wód, a także umieć ocenić możliwość wykorzystania (w danych warunkach) energii wód celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Powinien umieć wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania. Powinien umieć określić oddziaływania środowiskowe energetyki wodnej. Ponadto powinien umieć korzystać z literatury naukowej i technicznej.
2,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie poniżej 60%.
3,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 60 - 69%.
3,5Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 70 - 79%.
4,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 80 - 89%.
4,5Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 90 - 94%.
5,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 95 - 100%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/D/AZE/5_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
2,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie poniżej 60%.
3,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 61-68%.
3,5Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 69-76%.
4,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 77-84%.
4,5Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 85-92%.
5,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 93-100%.

Literatura podstawowa

  1. Michałowski S., Plutecki J.:, Energetyka wodna, WNT, Warszawa, 1975
  2. Łaski A.:, Elektrownie wodne. Rozwiązania i dobór parametrów, WNT, Warszawa, 1971
  3. praca ziorowa pod red. M. Hoffmana, Małe elektrownie wodne, poradnik., Wyd. Nabba, Warszawa, 1992
  4. Laudyn D., Pawlik M., Strzelczyk F.:, Elektrownie, WNT, Warszawa, 2000
  5. Mikielewicz J., Cieśiński J., Niekonwencjonalne urządzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, Wrocław, 1999
  6. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  7. Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Gronowicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Radom - Poznań, 2008
  2. Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu wykorzystania energii wód. Zapoznanie się z podstawową metodyką liczenia.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie energii wodnej. Elektrownie przepływowe. Elektrownie z członami pompowymi. Elektrownie szczytowo-pompowe. Urządzenia elektrowni wodnych. Praca elektrowni wodnych. Mała energetyka wodna. Energia pływów, fal, prądów morskich15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział na zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samokształcenie - uzupełnianie wiedzy10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/AZE/5_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować i omówić zagadnienia: wykorzystanie energii wodnej; elektrownie przepływowe; elektrownie z członami pompowymi; elektrownie szczytowo-pompowe; urządzenia elektrowni wodnych; praca elektrowni wodnych; mała energetyka wodna; energia pływów, fal, prądów morskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
IS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
IS_2A_W11Zna możliwości wykorzystania alternatywnych źródeł energii w budownictwie i przemyśle
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości wykorzystania energii wód. Duża i mała energetyka wodna, urządzenia, praca urządzeń
Treści programoweT-W-1Wykorzystanie energii wodnej. Elektrownie przepływowe. Elektrownie z członami pompowymi. Elektrownie szczytowo-pompowe. Urządzenia elektrowni wodnych. Praca elektrowni wodnych. Mała energetyka wodna. Energia pływów, fal, prądów morskich
T-P-1Wykonanie projektu wykorzystania energii wód. Zapoznanie się z podstawową metodyką liczenia.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: wykonanie projektu.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt: Ocenie podlega: układ pracy tj. struktura, podział treści, kolejność rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór, wykorzystanie i cytowanie literatury, cytowanie wzorów
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie ponizej 60%.
3,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 60 - 69%.
3,5Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 70 - 79%.
4,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 80 - 89%.
4,5Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 90 - 94%.
5,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 95 - 100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/AZE/5_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych jakim jest energia wód, a także umieć ocenić możliwość wykorzystania (w danych warunkach) energii wód celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Powinien umieć wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania. Powinien umieć określić oddziaływania środowiskowe energetyki wodnej. Ponadto powinien umieć korzystać z literatury naukowej i technicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
IS_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
IS_2A_U14Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_U20Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości wykorzystania energii wód. Duża i mała energetyka wodna, urządzenia, praca urządzeń
Treści programoweT-W-1Wykorzystanie energii wodnej. Elektrownie przepływowe. Elektrownie z członami pompowymi. Elektrownie szczytowo-pompowe. Urządzenia elektrowni wodnych. Praca elektrowni wodnych. Mała energetyka wodna. Energia pływów, fal, prądów morskich
T-P-1Wykonanie projektu wykorzystania energii wód. Zapoznanie się z podstawową metodyką liczenia.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: wykonanie projektu.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt: Ocenie podlega: układ pracy tj. struktura, podział treści, kolejność rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór, wykorzystanie i cytowanie literatury, cytowanie wzorów
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie poniżej 60%.
3,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 60 - 69%.
3,5Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 70 - 79%.
4,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 80 - 89%.
4,5Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 90 - 94%.
5,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 95 - 100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/AZE/5_K01Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
IS_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości wykorzystania energii wód. Duża i mała energetyka wodna, urządzenia, praca urządzeń
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu wykorzystania energii wód. Zapoznanie się z podstawową metodyką liczenia.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: wykonanie projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt: Ocenie podlega: układ pracy tj. struktura, podział treści, kolejność rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór, wykorzystanie i cytowanie literatury, cytowanie wzorów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie poniżej 60%.
3,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 61-68%.
3,5Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 69-76%.
4,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 77-84%.
4,5Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 85-92%.
5,0Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 93-100%.