Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia estetyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister sztuki | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia estetyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien dysponowac podstawowa wiedza z zakresu filozofii i estetyki. Powinien posiadac opanowane podstawowe umiejetnosci pisania tekstów analityczych oraz samodzielnego zdobywania informacji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kurs ma na celu zapoznanie studentów z historią i współczesnością refleksji nad sztuką. Omówione zostanie kształtowanie się i przemiany pojęć „piękno” i „sztuka” od starożytności do czasów najnowszych. Zarys dziejów różnych filozoficznych teorii piękna i teorii dzieła sztuki podany zostanie w porządku historycznym. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki. Własciwe zrozumienie teoretycznych aspektów funkcjonowania sztuki umozliwia lepsze odczytywanie współczesnej twórczości, a tym samym umozliwia stworzenie bezposredniego zwiazku miedzy własna praca, a obrazem kultury i sztuki w całosci. Przedmiot umozliwia wypracowanie krytycznych narzedzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwan współczesnosci. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Seria konwersatoriów podczas których będą wspólnie omawiane wybrane artykuły z zakresu estetyki, jej pojęć ogólnych oraz ściśle związanych z przemianami we współczenym swiecie, życiem codziennym i designem. - idee ponadpraktyczne w sztuce użytkowej - piękno w świecie konsumpcji - estetyka społeczeństwa obywatelskiego - estetyka, sztuka, feminizm -sztuka wobec procesów globalizacyjnych - sztuka w Internecie | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie w problematykę zajęć i ogólne przybliżenie zagadnień, pojęć i historii pojęć. Proponowane zagadnienia: 1. Estetyka jako nauka i jej podstawowe pojęcia: dzieło sztuki jako przedmiot badania estetyki, twórca, twórczość, doświadczenie estetyczne/ przeżycie estetyczne, wartość estetyczna, sytuacja estetyczna; 2. Piękno 3. Twórca/twórczość 4. Dzieło sztuki- forma, kat. mimesis 6. Odbiorca – doświadczenie estetyczne, katharsis 7. Wartość estetyczna – jako kategoria estetyczna i aksjologiczna | 10 |
T-W-2 | W trakcie semestru omówione zostaną koncepcje i poglądy z zakresu estetyki obejmujące wczesne okresy od antyku po początki ery nowożytnej: - Koncepcje Platona - Koncepcje Arystotelesa - koncepcje późnego antyku - koncepcje scholastyczne - pierwsze próby wywalania sztuk z dziedzin innych rzemiosł - konsekwencje myśli Kartezjusza Omówiony zostanie proces przekształcania się koncepcji zjawiska sztuki | 10 |
T-W-3 | Omówienie wybranych zagdanień z obszaru estetyki współczesnej: I. Polska myśl estetyczna II. -Współczesne koncepcje estetyczne/ Estetyka wobec sztuki najnowszej -Richard Shusterman- somaestetyka, ciało w sztuce - Wolfgang Welsch- estetyka jako nauka o poznaniu zmysłowym - Estetyka pozaeuropejska | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | W trakcie semestru omówione zostaną koncepcje i poglądy z zakresu estetyki obejmujące zakres od okresu nowożytnego, poprzez rozwój estetyki w wieku XIX, aż po początki XX wieku i nowe podejście do tradycyjnych problemów tej dziedziny: - Wyzwalanie się sztuki: sztuki szlachetne, pamięciowe, poetyczne - Charles Batteux i "sztuki piękne" - Bezinteresowność przeżycia estetycznego u Kanta - sztuka według Schellinga - Rewolucja estetyczna. Schiller i Hegel - Estetyzacja świata XIX i pocz. XX wieku | 5 |
T-W-2 | Rozwój estetyki w wieku XX i XXI oraz nowe podejście do tradycyjnych problemów tej dziedziny: - odkrycia antropologii - Aby Warburg i teorie kultury - szkoła frankfurcka: Theodor Adorno, Walter Benjamin, Erich Fromm, Jürgen Habermas - hermeneutyka Gadamera, hermeneutyka Ricoeura - Symulacje i symulakra: Jean Baudrillard - Jacques Ranciere: estetyka jako polityka - Nicolas Bourriaud : estetyka relacyjna | 10 |
T-W-3 | Omówienie wybranych zagdanień z obszaru estetyki współczesnej: - Wspólnota i sztuka a estetyka - Sztuka w dobie terroru - Estetyka relacyjna - Estetyka jako polityka - Estetyka a feminizm | 6 |
T-W-4 | Kontynuacja wykładów na temat wybranych zagadnień estetyki współczesnej: - Estetyka społeczeństwa obywatelskiego - Estetyka w świecie konsumpcji - Estetyka a sztuka użytkowa - Estetyka a architektura - Estetyka multimedialna - Estetyka przeżycia interaktywnego | 9 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Aktywne uczestnictwo w zajęciach, student powinien dysponowac wystarczajaca wiedza by swobodnie poruszac sie w omawianej problemtyce j i w sposób otwarty dostrzegac rózne aspekty jej funkcjonowania. | 30 |
A-S-2 | Konwersatorium, student powinien umiec wykorzystywac swoja wiedze w dyskusji oraz aktywnie poszukiwac i weryfikowac posiadane przez siebie informacje. | 28 |
A-S-3 | Praca pisemna na zadany temat. Student powinien przedstawic pracę o znormalizowanej objętosci 5 stron na zadany temat, w których wykorzysta posiadaną wiedzę, nauczy się zdobywać dodatkowe informacje oraz w sposób krytyczny bedzie mógł odnieść się do poruszanej problematyki. | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponowac wystarczajaca wiedza by swobodnie poruszac sie w omawianej problemtyce j i w sposób otwarty dostrzegac rózne aspekty jej funkcjonowania. | 30 |
A-W-2 | Studenci zobowiązani są zdać kolokwium końcowe z zakresu poruszanego materiału. | 4 |
A-W-3 | Praca pisemna na zadany temat. Student powinien przedstawic pracę o znormalizowanej objętosci 5 stron na zadany temat, w których wykorzysta posiadaną wiedzę, nauczy się zdobywać dodatkowe informacje oraz w sposób krytyczny bedzie mógł odnieść się do poruszanej problematyki. | 26 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponowac wystarczajaca wiedza by swobodnie poruszac sie w omawianej problemtyce j i w sposób otwarty dostrzegac rózne aspekty jej funkcjonowania. | 30 |
A-W-2 | Studenci zobowiązani są zdać egzamin końcowy z zakresu poruszanego materiału. | 4 |
A-W-3 | Praca pisemna na zadany temat. Student powinien przedstawic pracę o znormalizowanej objętosci 5 stron na zadany temat, w których wykorzysta posiadaną wiedzę, nauczy się zdobywać dodatkowe informacje oraz w sposób krytyczny bedzie mógł odnieść się do poruszanej problematyki. | 26 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu estetyki i kultury. |
M-2 | Kolokwium - test sprawdzajacy posiadana wiedze oraz umiejetnosc krytycznego odnoszenia sie do zadanych problemów, samodzielnego wyrazania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów. |
M-3 | Konwersatorium - przy pomocy modreowanej dyskusji, student poznaje metody prowadzenia merytorycznego dyskursu. |
M-4 | Praca pisemna - samodzielna praca, która rozwija umiejetnosc krytycznego myslenia, analizy faktów oraz wygłaszania opinii popartych uzasadnionymi argumentami. |
M-5 | Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury. |
M-6 | Prezentacja ustna - samodzielna praca, która rozwija umiejetnosc krytycznego myslenia, analizy faktów oraz wygłaszania opinii popartych uzasadnionymi argumentami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajeciach, takze obecnosc studenta na zajeciach - ocena czastkowa wpływajaca na ocene koncowa. |
S-2 | Ocena formująca: Praca pisemna - ocena czastkowa wpływajaca na ocene koncowa. |
S-3 | Ocena formująca: Kolokwium - ocena czastkowa wpływajaca na ocene koncowa. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin - ocena wpływajaca na ocene koncowa. |
S-5 | Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, takze obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływajaca na ocene koncowa. |
S-6 | Ocena formująca: Praca pisemna - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową. |
S-7 | Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową. |
S-8 | Ocena podsumowująca: Egzamin - ocena wpływająca na ocenę końcową. |
S-9 | Ocena formująca: Prezentacja ustna - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_A03_W01 ma podstawową wiedzę w obszarze estetyki, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym koncepcje i zagadnienia estetyczne, zwłaszcza w kontekście wzornictwa | Wz_2A_W04 | A2_W09 | C-1 | T-W-2, T-W-2, T-W-1, T-W-1 | M-6, M-2, M-1, M-3, M-5, M-4 | S-1, S-3, S-9, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_A03_K01 jest zdolny krytycznie odnosic sie do własnych oraz cudzych działan projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczosci; bedac zdolnym do elementarnej refleksji na temat wyzwań współczesnej rzeczywistosci, w sposób zdystansowany i swiadomy analizuje zjawiska | Wz_2A_K04 | A2_K04 | C-1 | T-S-1 | M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_A03_W01 ma podstawową wiedzę w obszarze estetyki, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym koncepcje i zagadnienia estetyczne, zwłaszcza w kontekście wzornictwa | 2,0 | Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajęć |
3,0 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęć | |
3,5 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęć oraz potrafi wykorzystać te wiedze w sposób przemyślany | |
4,0 | Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajęć, potrafi wykorzystać posiadane informacje oraz prowadzić dyskusje w obrębie wiedzy przekazanej na zajęciach | |
4,5 | Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajęć, potrafi wykorzystać kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzić dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł | |
5,0 | Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajęć, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentować, analizować oraz prowadzić prowadzić dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_A03_K01 jest zdolny krytycznie odnosic sie do własnych oraz cudzych działan projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczosci; bedac zdolnym do elementarnej refleksji na temat wyzwań współczesnej rzeczywistosci, w sposób zdystansowany i swiadomy analizuje zjawiska | 2,0 | Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec. |
3,0 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec. | |
3,5 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec oraz potrafi wykorzystac te wiedze w sposób przemyslany. | |
4,0 | Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w obrebie wiedzy przekazanej na zajeciach. | |
4,5 | Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł. | |
5,0 | Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi w efektywny i przemyslany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł. |
Literatura podstawowa
- M. Gołaszewska, Zarys estetyki, Kraków, 1973
- W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Krystyna Wilkoszewska [red.], Wizje i re-wizje. Wielka księga estetyki, Universitas, Kraków, 2007
Literatura dodatkowa
- red. K. Wilkoszewska, Czas przestrzeni, Universitas, Kraków, 2008
- N. Bourriaud, Estetyka relacyjna, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków, 2012
- R. W. Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła- instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa, 2010
- F. Springer, Wanna z kolumnadą. Reportaże o polskiej przestrzeni, Wołowiec, 2013
- G. Sztabiński, Inne idee awangardy. Wspólnota, wolność, autorytet, Warszawa, 2011