Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Plastyczna uzupełniająca pracownia dyplomowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister sztuki | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Dyplom magisterski | ||
Przedmiot | Plastyczna uzupełniająca pracownia dyplomowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Blekiewicz <zblekiewicz@zut.edu.pl>, Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>, Jerzy Lipczyński <jlipczynski@zut.edu.pl>, Arkadiusz Marcinkowski <amarcinkowski@zut.edu.pl>, Ryszard Tokarczyk <tokar@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie w pracowniach: malarstwa, rysunku, rzeźby, fotografii wynikające z planu studiów. Program pracowni bazuje na doświadczeniach i umiejętnościach nabytych w latach poprzednich. |
W-2 | Sprawność warsztatowa podbudowana wiedzą teoretyczną z zakresu estetyki, historii sztuki oraz technologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie współczesnych tendencji kreowania form z wybranej dziedziny plastycznej. |
C-2 | Budowa form plastycznych przy pomocy zróżnicowanych mediów. |
C-3 | Przygotowanie i realizacja własnych projektów plastycznych, cyklu prac tworzących jednolitą wypowiedź artystyczną. |
C-4 | Rozwijanie umiejetności werbalnego przedstawiania własnych dokonań twórczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Etap wstępny - ogólna koncepcja prezentacji, zakres, wybór środków plastycznych. | 3 |
T-P-2 | Realizacja koncepcji - szczegółowe szkice, projekty, makiety prac. | 9 |
T-P-3 | Realizacja projektów. Konsultacje i korekty uwzględniające estetykę, dobór i wykorzystanie stosowanej techniki. | 21 |
T-P-4 | Wstępna prezentacja i omówienie koncepcji ekspozycji. | 3 |
T-P-5 | Realizacja prac - etap podsumowujący, korekty, retusze,oprawa. | 6 |
T-P-6 | Prezentacja dokumentacji /digitalizacja prac/. Omówienie kwestii ekspozycji oraz autoprezentacja.Ocena. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | Praca własna | 75 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny, pogadanka. |
M-2 | Metoda aktywizująca: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Metoda eksponująca: ekspozycja, pokaz połączony z przeżyciem. |
M-4 | Metoda programowa: z użyciem komputera. |
M-5 | Metoda praktyczna: pokaz,ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, symulacja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualnymi korektami. Systematyczna realizaja kolejnych etapów pracy. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Uwzględnia ocenę formującą oraz efekt końcowej prezentacji prac studenta i przedstawioną dokumentacje. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C28_W05 jest dobrze zorientowany w tendencjach sztuki współczesnej, potrafi wykorzystać to w kreacji swoich prac | Wz_2A_W05, Wz_2A_W07 | A2_W10, A2_W12 | C-3, C-1, C-2, C-4 | T-P-6, T-P-5 | M-1, M-3, M-5 | S-2 |
Wz_2A_C28_W07 posiada wiedzę dotyczącą różnorodności środków plastycznych, efektywnie wykorzystuje znajomość warsztatu twórczego, pogłębia wiedzę z zakresu najnowszych technologii | Wz_2A_W07 | A2_W12 | C-1, C-4 | T-P-1 | M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C28_U02 potrafi w sposób twórczy łączyć wiedzę z praktyką | Wz_2A_U02 | A2_U12, A2_U14 | C-2, C-1, C-3 | T-P-5, T-P-2, T-P-4, T-P-3 | M-3, M-5 | S-1 |
Wz_2A_C28_U04 w oparciu o nabytą wiedzę potrafi samodzielnie i profesjonalnie podjąć decyzje projektowe zmierzające do optymalnych rozwiązań realizacji prac plastyczno - projektowych w wybranej dziedzinie | Wz_2A_U04 | A2_U14 | C-2, C-3 | T-P-5, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-1 | M-3, M-4, M-5 | S-2 |
Wz_2A_C28_U08 jest profesjonalnie przygotowany do swobodnej realizacji swoich koncepcji twórczych, w sposób odpowiedzialny prezentuje swój dorobek | Wz_2A_U08 | A2_U17 | C-4, C-3 | T-P-5, T-P-6 | M-4, M-3, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C28_K04 student jest zdolny do przeprowadzenia konstruktywnej krytyki dokonań własnych i innych osób | Wz_2A_K04 | A2_K04 | C-4 | T-P-6 | M-5 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C28_W05 jest dobrze zorientowany w tendencjach sztuki współczesnej, potrafi wykorzystać to w kreacji swoich prac | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym posiada wiedzę z obszaru kultury i sztuki współczesnej, w sposób mało oryginalny wykorzystuje wiedzę we własnych koncepcjach twórczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Wz_2A_C28_W07 posiada wiedzę dotyczącą różnorodności środków plastycznych, efektywnie wykorzystuje znajomość warsztatu twórczego, pogłębia wiedzę z zakresu najnowszych technologii | 2,0 | |
3,0 | w stopniu podstawowym stosuje wiedzę wybranych technik realizacyjnych, które nie w pełni odzwierciedlają idee projektową, koncepcje prac nie posiadają cech oryginalności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C28_U02 potrafi w sposób twórczy łączyć wiedzę z praktyką | 2,0 | |
3,0 | znając relacje pomiędzy teorią a praktyką w sposób podstawowy wykorzystuje tę wiedzę do formułowania własnych koncepcji i realizacji twórczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Wz_2A_C28_U04 w oparciu o nabytą wiedzę potrafi samodzielnie i profesjonalnie podjąć decyzje projektowe zmierzające do optymalnych rozwiązań realizacji prac plastyczno - projektowych w wybranej dziedzinie | 2,0 | |
3,0 | w stopniu podstawowym zna, rozumie oraz stosuje różnorodne wzorce kreatywnego rozwijania idei projektowej w oparciu o poznane technologie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Wz_2A_C28_U08 jest profesjonalnie przygotowany do swobodnej realizacji swoich koncepcji twórczych, w sposób odpowiedzialny prezentuje swój dorobek | 2,0 | |
3,0 | posiada podstawową umiejętność tworzenia i wyrażania własnych idei projektowych, w sposób mało rozbudowany prezentuje swoje dokonania projektowe, posiada ubogie słownictwo z zkresu wybranej dziedziny projektowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C28_K04 student jest zdolny do przeprowadzenia konstruktywnej krytyki dokonań własnych i innych osób | 2,0 | |
3,0 | w sposób mało zaangażowany i kompetentny podchodzi do publicznych wystąpień, analizy prac własnych oraz innych osób | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- K.Tessing, Techniki rysunku, WAF, Warszawa, 1982
- S. Sarah, Anatomia dla artystów, Arkady, Warszawa, 2007
- R. Smith, Tajemnice warsztatu artysty, Muza, Warszawa, 2008
- W. Strzemiński, Teoria Widzenia, Warszawa, 2011
- A.Kotula, P.Krakowski, Rzeźba współczesna, 2007
- M. Freeman, Fotografia studyjna, PWN, 1998
- M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Kraków, 1983
Literatura dodatkowa
- 2010, Czasopisma Art&Business, Arteon, Format