Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Bionika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister sztuki | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Projektowanie zrównoważone | ||
Przedmiot | Bionika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Emil Wolski <Emil.Wolski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Golc <agolc@zut.edu.pl>, Emil Wolski <Emil.Wolski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczone, przewidziane planem studiów, zajęcia z przedmiotów kierunkowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi wiedzy nt. metodyki projektowania bionicznego w kontekście metodyki twórczego rozwiązywania problemów projektowych |
C-2 | Wyćwiczenie u studneta umiejętności prowadzenia ideacji w oparciu o metodykę projektowania bionicznego |
C-3 | Wyćwiczenie u studneta umiejętności prowadzenia ideacji w oparciu o wiedzę z obszaru bioniki oraz biologii |
C-4 | Wpojenie studentowi nawyku twórczego myślenia oraz innowacyjnego działania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przyswojenie podstawowych pojęć i zagadnień projektowanie bionicznego: analiza podstawowych pojęć i terminów, poznanie typologi dziedzin bioniki i ich znaczenia dla projektowania wzorniczego, wstępne ćwiczenie umiejętności rozumienia, abstrahowania oraz stosowania rozwiązań pochodzących ze świata ożywionego | 6 |
T-A-2 | Wprowadzenie do zagadnień twórczego rozwiązywania problemów projektowych: poznanie podstwowych zagadnień teorii twórczości, usystematyzownie wiedzy na temat poznanych w toku dotychczysowego procesu dydaktycznego narzędzi i technik wspomagania kreatywności, ćwiczenie nawyku sięgania po techniki twórczego rozwiązywania problemów | 4 |
T-A-3 | Kształtowanie wytrzymałościowe szkieletowe inspirowane naturą | 7 |
T-A-4 | Kształtowanie wytrzymałościowe powierzchniowe inspirowane naturą | 7 |
T-A-5 | Konstruowanie mechanizmów o podstawowym stopniu skomplokowania inspirowanych naturą | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Wykłady wprowadzające do ćwiczeń śródsemestralnych | 5 |
A-A-2 | Sesje rozwiązywania problemów wspomagające realizację projektów śródsemestralnych | 10 |
A-A-3 | Korekty projektów śródsemestralnych | 5 |
A-A-4 | Prezentacje i dyskusja nad projektami śródsemestralnymi | 10 |
A-A-5 | Samodzielne przygotowanie projektów śródsemestralnych | 15 |
A-A-6 | Czytanie wskazanej literatury | 8 |
A-A-7 | Oglądanie wskazanej ikonografii i filmografii | 7 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wprowadzający do poszczególnych ćwiczeń projektowych |
M-2 | Wykład problemowy, uzupełnia w. informacyjny |
M-3 | Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem |
M-4 | Metoda projektów zespołowych zawierająca elementy symulacji |
M-5 | Film: spoty reklamowe, dokumenty, fragmenty fabuł |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Omówienie formalnej i merytorycznej strony prezentacji (posterów, prezentacji itp.) oraz samego sposobu prezentowania |
S-2 | Ocena podsumowująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C01_W01 posiada pogłębioną wiedzę na temat realcji między naukami technicznymi a przyrodniczymi w kontekście projektowania wzorniczego | Wz_2A_W08 | A2_W08 | C-1 | T-A-2, T-A-1 | M-2, M-1, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C01_U01 jest zdolny prowadzić proces ideacji w oparciu o metodykę projektowania bionicznego | Wz_2A_U03 | A2_U13 | C-2, C-3 | T-A-4, T-A-3, T-A-5 | M-3, M-4 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C01_K01 intersuje się osiągnięciami bionik, jak i biologii oraz promuje ich stosowanie w projektowaniu form przemysłowych | Wz_2A_K01 | A2_K01 | C-4 | T-A-3, T-A-5, T-A-4 | M-4, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C01_W01 posiada pogłębioną wiedzę na temat realcji między naukami technicznymi a przyrodniczymi w kontekście projektowania wzorniczego | 2,0 | nie potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej trzech wybranych pojęć z zakresu bioniki; nie potrafi przedstawić ani jednej innowacji o charakterze bionicznym |
3,0 | potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej trzy pojęcia z zakresu bioniki; potrafi przedstawić przynajmniej jedną innowację o charakterze bionicznym | |
3,5 | ||
4,0 | potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej cztery pojęcia z zakresu bionik; potrafi ogólnie opisać wybrany problem techniczny oraz przyporządkować do niego przynajmniej jedną innowację o charakterze bionicznym | |
4,5 | ||
5,0 | potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej pięć pojęć z zakresu bioniki; potrafi opisać wybrany problem techniczny oraz przyporządkować do niego przynajmniej jedną innowację o charakterze bionicznym, przedstawiając szczegóły tego rozwiązania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C01_U01 jest zdolny prowadzić proces ideacji w oparciu o metodykę projektowania bionicznego | 2,0 | |
3,0 | jest w stanie wytworzyć ideę projektową o podstawowym stopniu skomplikowania projektowego opartą o zasadę wyabstrachowaną ze świata natury | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C01_K01 intersuje się osiągnięciami bionik, jak i biologii oraz promuje ich stosowanie w projektowaniu form przemysłowych | 2,0 | student wykazuje brak jakiegokolwiek zainteresowania poszerzaniem swojej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, nie korzysta w swych proejktach z żadnych informacji |
3,0 | student wykazuje bardzo nikłą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, w niewielkim stopniu uwzględnia zdobyte informacj w swych projektach | |
3,5 | ||
4,0 | student przejawia przeciętną inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, zaś zdobyte informacje uwzględnia w swych projektach | |
4,5 | ||
5,0 | student w stale, autonomicznie poszerza swoją wiedzę w obszarze bioniki oraz biologii, znacząco wykraczając poza program przedmiotu, zaś zdobyte informacje kreatywnie stosuje w swych projektach |
Literatura podstawowa
- Izot B. Lityniecki, Spotkania z bioniką, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1974, I., Egz. dostępny u prowadzącego
- Jerzy Morozowski; Jan Awrejcewicz, Podstawy biomechanik, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2004, Egz. dostępny u prowadzącego
- L. Bruce Archer, Systematyczna metoda projektowania przemysłowego, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 1987, Egz. dostępny u prowadzącego
Literatura dodatkowa
- Jan Antoszkiewicz, Metody heurystyczne, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 1982, Egz. dostępny u prowadzącego
- R. Meredith Belbin, Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003, I, Egz. dostępny u Prowadzącego