Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Mapping i rendering:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister sztuki | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | CAD/CAM | ||
Przedmiot | Mapping i rendering | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 10,0 | ECTS (formy) | 10,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukonczenie studiów I stopnia, kierunek: wzornictwo. |
W-2 | Znajomość modelowania bryłowego 3D w systemie CAD /Solod Works/. |
W-3 | Umiejętność zastosowania grafiki prezentacyjnej i wydawniczej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami mappingu i renderingu /SolidWorks, Keyshot 4.0, Sketchup, 3dsMax oraz Photoshop, Adobe After Effects/. |
C-2 | Wypracowanie umiejętności doboru właściwych środków w celu uzyskania zamierzonej wizualizacji modelu oraz renderingu. |
C-3 | Ukierunkowanie na tworzenie wizualizacji pod kątem przyszłych technologii wytwarzania produktu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Solid Works 1 - Środowisko pracy Solid Works. Podstawy, wstęp do interfejsu, narzędzia ogólne. 2 - Przygotowanie złożenia eksport/import obiekt/ złożenia ze środowiska Solid Works. 3 - Przygotowanie sceny, narzędzia kamer, sceny, mapy hdri, edycja kamer oraz koordynacja widoków. 4 - Ustawienia materiałów obiektów, ustawienie materiałów mapowanie, teksturowanie, tworzenie materiałów. 5 - Renderowanie. Ustawienia renderingu, kamer, światła - w środowisku PhotoView /wewnętrznym silniku renderującym Solid Works/. | 6 |
T-P-2 | KeyShot 4.0 6 - Środowisko pracy KeyShot 4.0 Podstawy, wstęp do interfejsu, narzędzia ogólne. 7 - Przygotowanie obiektu. Importowanie modeli/złożenia, pozycjonowanie/skalowanie obiektu. 8 - Przygotowanie Sceny. Narzędzia kamer, scen oraz światła Ustawienia sceny, mapy hdri Edycja kamer oraz koordynacja widoków 9 - Ustawienia materiałów obiektów. Ustawienia materiałów mapowanie, teksturowanie, tworzenie materiałów. 10 - Renderowanie. Ustawienia renderingu, kamer, światła. | 9 |
T-P-3 | SketchUp 11 - Środowisko pracy SketchUp Podstawy, narzędzia ogólne wstęp do interfejsu. 12 - Modelowanie cz. 1 Podstawowe narzędzia modelowania /importowania/ edycji 13 - Modelowanie cz. 2 Tworzenie złożonego modelu sceny 14 - Modelowanie cz. 3 Przydatne Plugin'y, instalacja oraz sposób użycia Importowanie rysunków CAD, modeli 3D oraz praca na nich 15 - Renderowanie cz. 1 Ćwiczenia z użyciem materiałów oraz tworzenie własnych Importowanie oraz eksportowanie materiałów jak również map bitowych | 6 |
T-P-4 | 3dsMax - SketchUp 16 - Renderowanie cz. 1 Mapowanie modelu Ustawienia pozycji map bitowych, edycja oraz sposób użycia 17 - Renderowanie cz. 2 Przygotowanie modelu do exportu Czyszczenie modelu Odpowiednie grupowanie w celu przygotowania do renderowania w 3dsMax 18 - Import/eksport obiektów Solid do 3dsMax, 3dsMax do SketchUp, SketchUp do 3dsMax | 6 |
T-P-5 | 3sMax 19 - Środowiskopracy 3ds Wstęp, zagadnienia ogóne, podstawowe narzędzia 20 - Imprtowanie oiektów Importowanie modeli, podstwowe narzędzia edycji, Narzędzia koordynacji oraz współrzęnych 21 - Vray Zagadnieniaogólne, imortowanie gotowych ustawień Edycja podstawowych ustawień presetów /zakresogólny/ 22 - Przygotowanie sceny Ustawieni sceny, tworznie kaer oraz światła Edycja kamer, światła 23 - Edycja materiałów Importowanie materiałów, edycja głównych parametrów Prosty spsób na mapowanie modeli SKP Proste mapowanie modeli z użyciem narzędzi 3ds 24 - Utawienia renderingu - ćwiczenia 25 - Rendrwanie - ćwiczenia oraz zadania | 9 |
T-P-6 | Photoshop 26 - Środowisko pracy Podstawwe narzędzia Import obrazów 27 - Tworzenia oraz użycia masek Podstawowe elementy użycia masek Ustawienia obrazów Użycie filtrów itp. 28 - Postprocesin obrazu /renderingu/ - ćwiczenia oraz zadnia | 6 |
T-P-7 | Adobe Effects 29 - Środowisko pracy Import obrazów oraz warstw Proste elementy edycji ścieżki oraz użycie efektów 30 - Eksport animacji - ćwiczenia | 3 |
45 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Doskonalenie umiejętności nabytych w sem. 3. poprzez wykonywanie wizualizacji służących prezentacji projektu dyplomowego | 45 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 45 |
A-P-2 | Realizowanie zadań utrwalających umiejętności zdobyte na zajęciach. | 45 |
A-P-3 | Wykonanie zadania semestralnego podsumowującego dotychczasowe umiejętności | 60 |
150 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 45 |
A-P-2 | Realizowanie zadań utrwalających umiejętności zdobyte na zajęciach. | 45 |
A-P-3 | Wykonywanie wizulizacji wspomagających prezentację projektu dyplomowego | 60 |
150 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z objaśnianiem i demonstracją. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe - utrwalanie nabytych umiejętności w formie zadania praktycznego. |
M-3 | Wykonanie projektu do prezentacji - sprawdzenie wiedzy ogólnej na podstawie dostarczonego modelu i renderingu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta - ćwiczenia oraz zadania utrwalające nabyte umiejętności. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy ogólnej na podstawie dostarczonego modelu oraz renderingu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C23_W02 Ma wiedzę w zakresie metodyki tworzenia wizualizacji modelu oraz renderingu w oparciu o środowisko SolidWorks, Keyshot 4.0, Sketchup, 3dsMax oraz Photoshop i Adobe After Effects lub podobne. | Wz_2A_W02 | A2_W08 | C-1 | T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-7, T-P-2, T-P-4, T-P-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Wz_2A_C23_W03 Zna i rozumie zagadnienia z zakresu projektowania przemysłowego w odniesieniu do stosowanych materiałów i technologii - wie jak dokonać adekwatnej wizualizacji projektu. | Wz_2A_W03 | A2_W11 | C-2, C-3 | T-P-7, T-P-6, T-P-4, T-P-5, T-P-3, T-P-2, T-P-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C23_U01 Umie dokonać ciekawej wizualizacji formy przemysłowej z zachowaniem najwyższych walorów plastycznych, estetycznch w renderowaniu obiektu. Potrafi trafnie wykorzystać znane środki ekspresji. | Wz_2A_U01 | A2_U11 | C-2, C-3 | T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Wz_2A_C23_U02 Potrafi samodzielnie przeprowadzić racjonalną wizualizację własnego projektu oraz dokonać optymalnego renderingu. | Wz_2A_U02 | A2_U12, A2_U14 | C-2, C-3 | T-P-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C23_K02 Samodzielnie poszerza wiedzę i umiejętności w posługiwaniu się poznanymi programami graficznymi. | Wz_2A_K02 | A2_K02 | C-2 | T-P-3, T-P-6, T-P-2, T-P-5, T-P-4, T-P-1, T-P-7 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Wz_2A_C23_K04 Potrafi w sposób krytyczny odnieść się do własnych dokonań oraz podejmuje działania weryfikujące pierwotne efekty wizualizacji bądź renderingu | Wz_2A_K04 | A2_K04 | C-3, C-2 | T-P-1 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C23_W02 Ma wiedzę w zakresie metodyki tworzenia wizualizacji modelu oraz renderingu w oparciu o środowisko SolidWorks, Keyshot 4.0, Sketchup, 3dsMax oraz Photoshop i Adobe After Effects lub podobne. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę pozwalającą na posługiwanie się podstawowymi narzędziami w tworzeniu wizualizacji,wie jak dokonać prostego renderingu /działania w zakresie poznanych programów/. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Wz_2A_C23_W03 Zna i rozumie zagadnienia z zakresu projektowania przemysłowego w odniesieniu do stosowanych materiałów i technologii - wie jak dokonać adekwatnej wizualizacji projektu. | 2,0 | |
3,0 | W stopniu podstawowym wie jak dokonać adekwatnej do stosowanych materiałów i technologii wizualizacji modelu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C23_U01 Umie dokonać ciekawej wizualizacji formy przemysłowej z zachowaniem najwyższych walorów plastycznych, estetycznch w renderowaniu obiektu. Potrafi trafnie wykorzystać znane środki ekspresji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dokonać podstawowej wizualizacji formy przemysłowej oraz prostego renderingu. Nie wykorzystuje w swoich działaniach wszystkich walorów plastycznych oraz nie adekwatnie posługuje się środkami ekspresji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Wz_2A_C23_U02 Potrafi samodzielnie przeprowadzić racjonalną wizualizację własnego projektu oraz dokonać optymalnego renderingu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi samodzielnie dokonać wizualizacji i renderingu swojego projektu w oparciu o najprostrze narzędzia programowe. Prezentowane realizacji wykazują braki pod względem racjonalnych i optymalnych rozwiązań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C23_K02 Samodzielnie poszerza wiedzę i umiejętności w posługiwaniu się poznanymi programami graficznymi. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje niewielkie kompetencje w posługiwaniu się poznanymi narzędziami niezbędnymi w komunikowaniu się z własną grupą. Nie poszerza w tym zakresie swojej wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Wz_2A_C23_K04 Potrafi w sposób krytyczny odnieść się do własnych dokonań oraz podejmuje działania weryfikujące pierwotne efekty wizualizacji bądź renderingu | 2,0 | |
3,0 | W sposób niewystarczająco kompetentny odnosi się do własnych dokonań oraz dokonań innych w grupie. W niewielkim stopniu podejmuje działania weryfikujące pierwotne efekty wizualizacji produktu oraz renderingu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cristian Campos, Product Design Now: Renderings, Harper Design, 2010, ISBN-10: 0061968765; ISBN-13: 978-0061968761