Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Pracownia sztuk wizualnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister sztuki | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pracownia sztuk wizualnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Lipczyński <jlipczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Marcinkowski <amarcinkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejetnosci w zakresie zaawansowanego projektowania komunikacji wizualnej.Posługiwanie sie oprogramowaniem graficznym na poziomie bardzodobrym. (adobe ilustrator,photoshop, indesign) Wiedza i umiejetnosci w zakresie zaawansowanego projektowania projektowania założeń pomnikowych i monumentów |
W-2 | Bardzo dobra znajomosc oprogramowania do grafiki wektorowej i bitmapowej (pakiet adobe) Bardzo dobra znajomosc metodologii projektowania przestrzennego. |
W-3 | Znajomosc oprogramowania do edycji ksiazek (quark, adobe indesign),znajomosc oprogramowania do tworzenia stron www. Tworzenie idei projektowych i koncepcji projektowania w przestrzeni publicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | • wypowiedzi graficzne w formie kreacji wyobrazni metaforycznej • umiejetnosc wykreowania skrotu ideowego i hierarchizacji elementów dzieła plastycznego • zagadnienia tworzenia typografii • kształtowanie syntetycznej formy graficznej |
C-2 | • rozwijanie autonomicznego wyrazu formalnego dzieła • kracja i analiza funkcji użytkowej plakatu oraz roznych grafiki wydawniczej • typografia jako nowy twór • metodyka perswazyjnego przekazu wizualnego w wymiarze jednostkowym i kompleksowym |
C-3 | Swobodne i kreatywne poruszanie się we współczesnych ideach projektowania założeń pomnikowych i monumentów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykłady: – pojecia i problemy liternictwa i typografii; storring w kreacji marki; pojecia i problemy grafiki reklamowej i systemow identyfikacji wizualnej; typografia i projektowanie graficzne wobec własnej tw.rczosci artystycznej. Ćwiczenia:, (projekty) – typografia – własny krój, rodziny i systemy znak.w w oparciu o siatki modułowe; pojedyncze komunikaty i systemy komunikatów reklamowych; analiza i budowanie system.w identyfikacji wizualnej; logistyka zespołowej pracy projektowej w oparciu o warunki konkurs.w graficznych (na logo czy identyfikacje wizualna); ekspresja własnej osobowosci artystycznej w tw.rczosci w zakresie unikatowych wydawnictw (ksiazka artystyczna) i plakatu autorskiego. Tworzenie aplikacji w zadaniach zespołowych | 30 |
T-P-2 | Projektowanie przestrzenne założeń pomnikowych i monumentów 1. Treści ogólne - ćwiczenia polegające na twórczym i wszechstronnym operowaniu modelami przestrzennymi w kształtowaniu koncepcji projektowych. Zdobywanie praktycznych doświadczeń techniologiczno - warsztatowych. Badanie i sprawdzanie idei projektowych w realizacji modelowej. Wpływ uwarunkowań technologicznych na kształt formy. a) metodologia projektowania. Świadomość koncepcyjna, b)rodzaje poziomów i rys historyczny, c) idee projektowe, koncepcje, d) upamiętnienie - teorie, klkasyfikacja, e) modele przestrzenne, f) projektowanie modeli z brył i płaszczyzn, g) analiza, wnioski, ocena | 30 |
60 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykłady: (pogłebione wprowadzenia do cwiczen) – tworzenie i spolszczanie typografii; siatka modułowa a rodziny i systemy znak.w; pojecia i problemy grafiki reklamowej i system.w identyfikacji wizualnej; typografia i projektowanie graficzne wobec własnej twlrczosci artystycznej. Cwiczenia:, (projekty) –typografia spolszczanie, wstep do własnego kroju pisma;˛rodziny i systemy znaku w oparciu o siatki modułowe; pojedyncze komunikaty i systemy komunikatow reklamowych; analiza i budowanie systemu w identyfikacji wizualnej; logistyka zespołowej pracy projektowej w oparciu o warunki konkurs.w graficznych (na logo czy identyfikacje wizualna); ekspresja własnej osobowosci artystycznej w tw.rczosci w zakresie unikatowych wydawnictw (ksiazka artystyczna) i plakatu autorskiego, portfolia. | 30 |
T-P-2 | Projektowanie przestrzenne założeń pomnikowych i monumentów 1. Treści ogólne - ćwiczenia polegające na twórczym i wszechstronnym operowaniu modelami przestrzennymi w kształtowaniu koncepcji projektowych. Zdobywanie praktycznych doświadczeń techniologiczno - warsztatowych. Badanie i sprawdzanie idei projektowych w realizacji modelowej. Wpływ uwarunkowań technologicznych na kształt formy. a) metodologia projektowania. Świadomość koncepcyjna, b)rodzaje poziomów i rys historyczny, c) idee projektowe, koncepcje, d) upamiętnienie - teorie, klkasyfikacja, e) modele przestrzenne, f) projektowanie modeli z brył i płaszczyzn, g) analiza, wnioski, ocena | 30 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-P-2 | praca własna nad projektem | 60 |
120 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-P-2 | praca własna nad projektem | 60 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wprowadzający do poszczególnych ćwiczeń projektowych |
M-2 | Wykład problemowy, uzupełnia w. informacyjny |
M-3 | Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem |
M-4 | Metoda projektów (w tym projektów zespołowych) zawierająca elementy symulacji |
M-5 | Film: spoty reklamowe, dokumenty, fragmenty fabuł |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena stopnia zrealizowania wszystkich ćwiczen przewidzianych programem pracowni. Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne ćwiczenia. Zaangazowanie, umiejetność pracy zespołowej, progresja intelektualnego i technicznego poziomu realizowanych prac mogą podnieść ostateczną ocenę od 0,5 do 1 stopnia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena stopnia wypełnienia założeń projektu oraz twórczego poziomu rozwiazania problemu |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C13_W01 zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów | Wz_2A_W08 | A2_W08 | C-1 | T-P-1, T-P-1 | M-5, M-2, M-3, M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C13_U01 potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym | Wz_2A_U02, Wz_2A_U01 | A2_U11, A2_U12, A2_U14 | C-2, C-1 | T-P-1 | M-4, M-3 | S-1 |
Wz_2A_C13_U02 potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; umie poprawnie przygotować swoje realizacje i wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie | Wz_2A_U08 | A2_U17 | C-2 | T-P-1 | M-4 | S-3 |
Wz_2A_C13_U03 potrafi zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań, w szczególności umie prezentować projekty wzornicze z wykorzystaniem współcześnie przyjętych środków przekazu | Wz_2A_U10 | A2_U20 | C-1 | T-P-1, T-P-1 | M-4, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C13_K01 interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności | Wz_2A_K01 | A2_K01 | C-2 | T-P-1, T-P-1 | M-4, M-3, M-5 | S-3 |
Wz_2A_C13_K02 samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując | Wz_2A_K02 | A2_K02 | C-2 | T-P-1 | M-3, M-4, M-5 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C13_W01 zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów | 2,0 | Nie opanowal w stopniu zadawalajacym zagadnien dotyczacych liternictwa, grafiki bitmapowej i rastrowej oraz umiejetnosci tworzenia identyfikacji wizualnej. Nie posiadl wiedzy poligraficznej. |
3,0 | Opanowal na poziomie podstawowym problemy dotyczace grafiki rastrowej i wektorowej. W stopniu podstawowym orientuje sie w poligrafii.. | |
3,5 | ||
4,0 | Swiadomie potrafi stworzyc identyfikacje wizualna oraz w stopniu zadawalajacym posluguje sie zagadnieniami grafiki bitmapowej oraz wektorowej. W stopniu wystarczajacym orientuje sie w poligrafii.. | |
4,5 | ||
5,0 | Student posiada pelna umiejetnosc kreacji. Biegle opanowal zagadnienia poruszane na przedmiocie. Zna bardzo dobrze zagadnienia poligraficzne. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C13_U01 potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym | 2,0 | Nie potrafi tworzyć komunikatu wizualnego, nie posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym. |
3,0 | Potrafi tworzyć komunikaty wizualne w stopniu podstawowym, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | Potrafi tworzyć komunikaty wizualnew stopniu dobrym, w tym posiada wystarczajace umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym i wykonawczym. | |
4,5 | ||
5,0 | Potrafi w stopniu bardzo dobrym tworzyć komunikaty wizualne, posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym. | |
Wz_2A_C13_U02 potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; umie poprawnie przygotować swoje realizacje i wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie | 2,0 | Nie potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; Nie umie poprawnie przygotować swojej realizacje oraz nie jest gotowy do udzialu w wystawach zbiorowych i indywidualnych. |
3,0 | W stopniu podstawowym potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; w stopniu podstawowym umie poprawnie przygotować swoje realizacje. | |
3,5 | ||
4,0 | Dobrze przygotowuje swoje realizacje moze wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie. | |
4,5 | ||
5,0 | Potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; Bardzo dobrze umie przygotować swoje realizacje i moze wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie. | |
Wz_2A_C13_U03 potrafi zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań, w szczególności umie prezentować projekty wzornicze z wykorzystaniem współcześnie przyjętych środków przekazu | 2,0 | Nie potrafi przygotować publicznej prezentacji własnych dokonań oraz nie umie prezentować projektow. |
3,0 | W stopniu podstawowym potrafi zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań, wzglednie umie prezentować projekty z wykorzystaniem współcześnie przyjętych środków przekazu. | |
3,5 | ||
4,0 | W stopni dobrym potrafi zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań. | |
4,5 | ||
5,0 | W stopniu bardzo dobrym potrafi zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań, umie prezentować swoje projekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C13_K01 interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności | 2,0 | Student osiągający minimum 60% obecności |
3,0 | Student osiągający minimum 65% obecności | |
3,5 | Student osiągający minimum 75% obecności | |
4,0 | Student osiągający minimum 80% obecności | |
4,5 | Student osiągający minimum 90% obecności | |
5,0 | Student osiągający 100% obecności | |
Wz_2A_C13_K02 samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując | 2,0 | Student osiągający minimum 60% obecności |
3,0 | Student osiągający minimum 65% obecności | |
3,5 | Student osiągający minimum 75% obecności | |
4,0 | Student osiągający minimum 80% obecności | |
4,5 | Student osiągający minimum 90% obecności | |
5,0 | Student osiągający 100% obecności |
Literatura podstawowa
- Bo Bergstroem, Komunikacja wizualna, 2011
- S. Heller, M. Ilić, Anatomia projektu, 2008
- Q. Newark, Design i grafika dzisia;j, 2008
- A. Twemlow, Czemu służy grafika użytkowa?, 2004
- D. Millman, The Essential Principles of Graphic Design, 1995
- David Bernstein, Billboard – sztuka otwartej przestrzeni, 2011
- Tony Richardson, Nikos Stangos, KIERUNKI I TENDENCJE SZTUKI NOWOCZESNEJ, 2007
- Ernst Gombrich, Sztuka i złudzenie, PIW, W-wa, 1981
Literatura dodatkowa
- R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, 1999
- T. Pierce, The International Pictograms Standard, 2004
- Gavin Ambrose, Paul Harris, Layout, zasady/kompozycja/zastosowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010
- David Ogilvy, Wyznania człowieka reklamy, WIG-Press, 2008