Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Podstawy BHP:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister sztuki | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Podstawy zarządzania we wzornictwie | ||
Przedmiot | Podstawy BHP | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Emil Wolski <Emil.Wolski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczone, przewidziane planem studiów, zajęcia z przedmiotów kierunkowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi podstaw wiedzy z zakresu BHP w kontekście szerszych zagadnień z obszaru ergonomii |
C-2 | Wpojenie studentowi nawyku samorozwoju i samokształcenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza procesu pracy i podstawowych zaganien BHP: diagnoza obciazen człowieka w procesie pracy, diagnoza materialnego środowiska pracy, przyswojenie ergonomicznych, psychologicznych i społecznych aspektów organizacji pracy, poznanie mierników oceny warunków pracy, przyswojenie podstywowych zasad zachowania i działania w sytuacjach zagrozenia zdrowia i zycia | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Przyswojenie materiału z zajęć | 5 |
A-A-3 | Lektura wskazanych materiałów (artykuły prasowe, fragmenty opracowań naukowych, przepisy prawne itp.) oraz | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Film, zwykle o charakterze popularno-naukowym, również fragmenty fabuł |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów prezentacji przygotowanej na wskazany temat |
S-2 | Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej w związku z prezentacją przygotowaną na wskazany temat |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_A05_W01 ma wiedzę poszerzoną o podstawowe zagadnienia z zakresu prawidłowgo kształtowania środowiska pracy; rozumie zasadność stosowania przepiów BHP | Wz_2A_W06, Wz_2A_W08 | A2_W08, A2_W09 | C-1 | T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_A05_U01 potrafi samodzielnie zaplanować, przygotować i przedstawić prezentację przygotowaną na wskazany temat z zakresu BHP | Wz_2A_U10 | A2_U20 | C-1 | T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_A05_K01 interesuje się zagadniami związanymi z BHP w kontekście współcześnie postępujących zmian cywilizacyjnych i dzieli się swymi spostrzeżeniami z innymi | Wz_2A_K01 | A2_K01 | C-2 | T-A-1 | M-2, M-1 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_A05_W01 ma wiedzę poszerzoną o podstawowe zagadnienia z zakresu prawidłowgo kształtowania środowiska pracy; rozumie zasadność stosowania przepiów BHP | 2,0 | nie potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej trzech wybranych pojęć z zakresu BHP; nie potrafi opisać wybranego zagadnienia BHP |
3,0 | potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej trzy pojęcia z zakresu BHP; potrafi ogólnie opisać wybrane zagadnienie BHP | |
3,5 | ||
4,0 | potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej cztery pojęcia z zakresu BHP; potrafi opisać wybrane wybrane zagadnienie BHP ilustrując je adekwatnymi przykładami | |
4,5 | ||
5,0 | potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej pięć pojęć z zakresu BHP; potrafi opisać wybrane zagadnienie BHP w kontekście innych, opis ten potrafi zilustrować adekwatnymi przykładami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_A05_U01 potrafi samodzielnie zaplanować, przygotować i przedstawić prezentację przygotowaną na wskazany temat z zakresu BHP | 2,0 | student nie jest w stanie zaplanować i przygotować prezentacji |
3,0 | student z trudem planuje i przygotowuje prezentację, prezentuje ją w nieatrakcyjnej formie i w nieciekawy sposób | |
3,5 | ||
4,0 | student planuje i przygotowuje prezentację przy niewielkiej pomocy prowadzącego, prezentuje ją w poprawnej formie i w poprawny sposób | |
4,5 | ||
5,0 | student planuje i przygotowuje prezentację samodzielnie, prezentuje ją w atrakcyjnej formie i w interesujący sposób |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_A05_K01 interesuje się zagadniami związanymi z BHP w kontekście współcześnie postępujących zmian cywilizacyjnych i dzieli się swymi spostrzeżeniami z innymi | 2,0 | student wykazuje brak jakiegokolwiek zainteresowania poszerzaniem swojej wiedzy i umiejętności |
3,0 | student wykazuje bardzo nikłą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności | |
3,5 | ||
4,0 | student przejawia przeciętną inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności | |
4,5 | ||
5,0 | student w stale, autonomicznie poszerza swoją wiedzę i umiejętności |
Literatura podstawowa
- Adam Gedliczka, Atlas miar człowieka, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2001, Egz. dostępny u prowadzącego
- Ewa Nowak, Atlas antropometryczny populacji polskiej - dane do projektowania, Instytu Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 2000, Egz. dostępny u prowadzącego
- Ewa Górska, Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperyment, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002, II, Egz. dostępny u prowadzącego
- Jerzy Morozowski; Jan Awrejcewicz, Podstawy biomechanik, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2004, Egz. dostępny u prowadzącego
- Etienne Grandjean, Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu, Arkady, Warszawa, 1978, Egz. dostępny u prowadzącego
Literatura dodatkowa
- Colin Barnes, Geof Mercer, Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic!, Warszawa, 2008, I., Egz. dostępny u prowadzącego