Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Podstawy BHP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister sztuki
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł Podstawy zarządzania we wzornictwie
Przedmiot Podstawy BHP
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Emil Wolski <Emil.Wolski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone, przewidziane planem studiów, zajęcia z przedmiotów kierunkowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi podstaw wiedzy z zakresu BHP w kontekście szerszych zagadnień z obszaru ergonomii
C-2Wpojenie studentowi nawyku samorozwoju i samokształcenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza procesu pracy i podstawowych zaganien BHP: diagnoza obciazen człowieka w procesie pracy, diagnoza materialnego środowiska pracy, przyswojenie ergonomicznych, psychologicznych i społecznych aspektów organizacji pracy, poznanie mierników oceny warunków pracy, przyswojenie podstywowych zasad zachowania i działania w sytuacjach zagrozenia zdrowia i zycia15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przyswojenie materiału z zajęć5
A-A-3Lektura wskazanych materiałów (artykuły prasowe, fragmenty opracowań naukowych, przepisy prawne itp.) oraz10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Film, zwykle o charakterze popularno-naukowym, również fragmenty fabuł

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów prezentacji przygotowanej na wskazany temat
S-2Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej w związku z prezentacją przygotowaną na wskazany temat
S-3Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_A05_W01
ma wiedzę poszerzoną o podstawowe zagadnienia z zakresu prawidłowgo kształtowania środowiska pracy; rozumie zasadność stosowania przepiów BHP
Wz_2A_W06, Wz_2A_W08A2_W08, A2_W09C-1T-A-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_A05_U01
potrafi samodzielnie zaplanować, przygotować i przedstawić prezentację przygotowaną na wskazany temat z zakresu BHP
Wz_2A_U10A2_U20C-1T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_A05_K01
interesuje się zagadniami związanymi z BHP w kontekście współcześnie postępujących zmian cywilizacyjnych i dzieli się swymi spostrzeżeniami z innymi
Wz_2A_K01A2_K01C-2T-A-1M-2, M-1S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_A05_W01
ma wiedzę poszerzoną o podstawowe zagadnienia z zakresu prawidłowgo kształtowania środowiska pracy; rozumie zasadność stosowania przepiów BHP
2,0nie potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej trzech wybranych pojęć z zakresu BHP; nie potrafi opisać wybranego zagadnienia BHP
3,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej trzy pojęcia z zakresu BHP; potrafi ogólnie opisać wybrane zagadnienie BHP
3,5
4,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej cztery pojęcia z zakresu BHP; potrafi opisać wybrane wybrane zagadnienie BHP ilustrując je adekwatnymi przykładami
4,5
5,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej pięć pojęć z zakresu BHP; potrafi opisać wybrane zagadnienie BHP w kontekście innych, opis ten potrafi zilustrować adekwatnymi przykładami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_A05_U01
potrafi samodzielnie zaplanować, przygotować i przedstawić prezentację przygotowaną na wskazany temat z zakresu BHP
2,0student nie jest w stanie zaplanować i przygotować prezentacji
3,0student z trudem planuje i przygotowuje prezentację, prezentuje ją w nieatrakcyjnej formie i w nieciekawy sposób
3,5
4,0student planuje i przygotowuje prezentację przy niewielkiej pomocy prowadzącego, prezentuje ją w poprawnej formie i w poprawny sposób
4,5
5,0student planuje i przygotowuje prezentację samodzielnie, prezentuje ją w atrakcyjnej formie i w interesujący sposób

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_A05_K01
interesuje się zagadniami związanymi z BHP w kontekście współcześnie postępujących zmian cywilizacyjnych i dzieli się swymi spostrzeżeniami z innymi
2,0student wykazuje brak jakiegokolwiek zainteresowania poszerzaniem swojej wiedzy i umiejętności
3,0student wykazuje bardzo nikłą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0student przejawia przeciętną inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności
4,5
5,0student w stale, autonomicznie poszerza swoją wiedzę i umiejętności

Literatura podstawowa

  1. Adam Gedliczka, Atlas miar człowieka, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2001, Egz. dostępny u prowadzącego
  2. Ewa Nowak, Atlas antropometryczny populacji polskiej - dane do projektowania, Instytu Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 2000, Egz. dostępny u prowadzącego
  3. Ewa Górska, Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperyment, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002, II, Egz. dostępny u prowadzącego
  4. Jerzy Morozowski; Jan Awrejcewicz, Podstawy biomechanik, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2004, Egz. dostępny u prowadzącego
  5. Etienne Grandjean, Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu, Arkady, Warszawa, 1978, Egz. dostępny u prowadzącego

Literatura dodatkowa

  1. Colin Barnes, Geof Mercer, Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic!, Warszawa, 2008, I., Egz. dostępny u prowadzącego

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza procesu pracy i podstawowych zaganien BHP: diagnoza obciazen człowieka w procesie pracy, diagnoza materialnego środowiska pracy, przyswojenie ergonomicznych, psychologicznych i społecznych aspektów organizacji pracy, poznanie mierników oceny warunków pracy, przyswojenie podstywowych zasad zachowania i działania w sytuacjach zagrozenia zdrowia i zycia15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przyswojenie materiału z zajęć5
A-A-3Lektura wskazanych materiałów (artykuły prasowe, fragmenty opracowań naukowych, przepisy prawne itp.) oraz10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A05_W01ma wiedzę poszerzoną o podstawowe zagadnienia z zakresu prawidłowgo kształtowania środowiska pracy; rozumie zasadność stosowania przepiów BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W06ma pogłębioną wiedzę w obszarze metod zarządzania wzornictwem, rozumie w stopniu zaawansowanym zjawiska społeczno-gospodarcze mające wpływ na twórczość projektową
Wz_2A_W08ma pogłębioną wiedzę w obszarze współczesnych metod wytwarzania przemysłowego; zna i rozumie uwarunkowania technologiczne oraz rozumie znaczenie ekonomiki produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_W08ma szczegółową wiedzę w zakresie dotyczącym obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w zakresie dyscyplin artystycznych właściwych dla studiowanego kierunku studiów
A2_W09dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia oraz samodzielnie rozwija tę wiedzę w sposób odpowiadający studiowanemu kierunkowi studiów i specjalności
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi podstaw wiedzy z zakresu BHP w kontekście szerszych zagadnień z obszaru ergonomii
Treści programoweT-A-1Analiza procesu pracy i podstawowych zaganien BHP: diagnoza obciazen człowieka w procesie pracy, diagnoza materialnego środowiska pracy, przyswojenie ergonomicznych, psychologicznych i społecznych aspektów organizacji pracy, poznanie mierników oceny warunków pracy, przyswojenie podstywowych zasad zachowania i działania w sytuacjach zagrozenia zdrowia i zycia
Metody nauczaniaM-2Film, zwykle o charakterze popularno-naukowym, również fragmenty fabuł
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów prezentacji przygotowanej na wskazany temat
S-2Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej w związku z prezentacją przygotowaną na wskazany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej trzech wybranych pojęć z zakresu BHP; nie potrafi opisać wybranego zagadnienia BHP
3,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej trzy pojęcia z zakresu BHP; potrafi ogólnie opisać wybrane zagadnienie BHP
3,5
4,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej cztery pojęcia z zakresu BHP; potrafi opisać wybrane wybrane zagadnienie BHP ilustrując je adekwatnymi przykładami
4,5
5,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej pięć pojęć z zakresu BHP; potrafi opisać wybrane zagadnienie BHP w kontekście innych, opis ten potrafi zilustrować adekwatnymi przykładami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A05_U01potrafi samodzielnie zaplanować, przygotować i przedstawić prezentację przygotowaną na wskazany temat z zakresu BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U10potrafi samodzielnie zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych oraz cudzych ; umie prezentować projekty wzornicze zarówno z obszaru własnej specjalizacji jak i obszarów pokrewnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_U20w sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi podstaw wiedzy z zakresu BHP w kontekście szerszych zagadnień z obszaru ergonomii
Treści programoweT-A-1Analiza procesu pracy i podstawowych zaganien BHP: diagnoza obciazen człowieka w procesie pracy, diagnoza materialnego środowiska pracy, przyswojenie ergonomicznych, psychologicznych i społecznych aspektów organizacji pracy, poznanie mierników oceny warunków pracy, przyswojenie podstywowych zasad zachowania i działania w sytuacjach zagrozenia zdrowia i zycia
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Film, zwykle o charakterze popularno-naukowym, również fragmenty fabuł
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów prezentacji przygotowanej na wskazany temat
S-2Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej w związku z prezentacją przygotowaną na wskazany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest w stanie zaplanować i przygotować prezentacji
3,0student z trudem planuje i przygotowuje prezentację, prezentuje ją w nieatrakcyjnej formie i w nieciekawy sposób
3,5
4,0student planuje i przygotowuje prezentację przy niewielkiej pomocy prowadzącego, prezentuje ją w poprawnej formie i w poprawny sposób
4,5
5,0student planuje i przygotowuje prezentację samodzielnie, prezentuje ją w atrakcyjnej formie i w interesujący sposób
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A05_K01interesuje się zagadniami związanymi z BHP w kontekście współcześnie postępujących zmian cywilizacyjnych i dzieli się swymi spostrzeżeniami z innymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_K01interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi jak i kulturowymi); inspiruje otoczenie, poszukuje innowacyjnych rozwiązań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych
Cel przedmiotuC-2Wpojenie studentowi nawyku samorozwoju i samokształcenia
Treści programoweT-A-1Analiza procesu pracy i podstawowych zaganien BHP: diagnoza obciazen człowieka w procesie pracy, diagnoza materialnego środowiska pracy, przyswojenie ergonomicznych, psychologicznych i społecznych aspektów organizacji pracy, poznanie mierników oceny warunków pracy, przyswojenie podstywowych zasad zachowania i działania w sytuacjach zagrozenia zdrowia i zycia
Metody nauczaniaM-2Film, zwykle o charakterze popularno-naukowym, również fragmenty fabuł
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
S-2Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej w związku z prezentacją przygotowaną na wskazany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student wykazuje brak jakiegokolwiek zainteresowania poszerzaniem swojej wiedzy i umiejętności
3,0student wykazuje bardzo nikłą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0student przejawia przeciętną inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności
4,5
5,0student w stale, autonomicznie poszerza swoją wiedzę i umiejętności