Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Prawo finansowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo finansowe | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Olech <Zbigniew.Olech@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z zakresu prawa cywilnego, gospodarczego oraz podstawowa wiedza o funkcjonowaniu organów państwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapewnienie swobody posługiwania się tekstami ustaw regulujących nauczane zagadnienia |
C-2 | ogólna znajomość systemu prawa finansowego |
C-3 | orientacja w zagadnieniach prawnych dotyczących najważniejszych podatków z punktu widzenia budżetu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | budżet państwa i budżet jednostki samorządu terytorialnego | 2 |
T-W-2 | dyscyplina finansów publicznych; dług publiczny; deficyt budżetowy | 1 |
T-W-3 | zagadnienia ogólne polskiego prawa podatkowego | 1 |
T-W-4 | podatek od towarów i usług | 1 |
T-W-5 | podatek dochodowy od osób fizycznych; zryczałtowane formy opodatkowania osób fizycznych | 1 |
T-W-6 | podatek dochodowy od osób prawnych; | 1 |
T-W-7 | podatek od spadków i darowizn; opłata skarbowa i podatek od czynności cywilnoprawnych | 2 |
T-W-8 | podatki i opłaty lokalne – podatek od nieruchomości | 2 |
T-W-9 | podatki lokalne – podatek rolny, podatek leśny, podatek od środków transportu, podatek od posiadania psów, opłata targowa, opłata miejscowa, opłata administracyjna | 2 |
T-W-10 | kontrola skarbowa | 2 |
T-W-11 | prawo walutowe i prawo dewizowe | 1 |
T-W-12 | podstawy publicznego prawa bankowego | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Omawianie kazusów | 20 |
A-W-2 | Opracowywanie referatów | 20 |
A-W-3 | Analiza ryzyk związanych z dyscypliną finansów publicznych | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena umięjętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji |
S-2 | Ocena formująca: Ocena zdolności rozumowania i zastosowania wiedzy w praktyce (kazusy) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu (elementy testowe, opisowe i praktyczne - kazysy) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D11/2_W01 Ma podstawową wiedzę z prawa finansowego. | E_1A_W01 | S1A_W01 | C-2, C-3, C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-9 | M-1 | S-2, S-1, S-3 |
E_1A_D11/2_W02 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedze w praktyce. | E_1A_W06 | S1A_W06 | C-2, C-3, C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-9 | M-2 | S-2, S-1, S-3 |
E_1A_D11/2_W03 Rozumie instytucje publicznego prawa finansowego. | E_1A_W11 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W08 | C-2, C-3, C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-9 | M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D11/2_U01 Potrafi ocenić swoje działanie i ich prawne oraz społeczne skutki. | E_1A_U18 | S1A_U01, S1A_U03, S1A_U05 | C-2, C-3, C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-9 | M-1 | S-2, S-1, S-3 |
E_1A_D11/2_U02 Potrafi wykorzystać dobytą wiedzę w celu sprawnego działania. | E_1A_U01 | S1A_U01 | C-2, C-3, C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-9 | M-2 | S-2, S-1, S-3 |
E_1A_D11/2_U03 Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy i planowania w oparciu o nią swoich działań. | E_1A_U20 | S1A_U04, S1A_U05, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10 | C-2, C-3, C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-9 | M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D11/2_K01 Potraf realizować powierzone zadania. | E_1A_K03 | S1A_K03 | C-2, C-3, C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-9 | M-2 | S-2, S-1, S-3 |
E_1A_D11/2_K02 Skutecznie rezlizuje zadania z uwględnieniem norm prawnych i słusznościowych. | E_1A_K08 | S1A_K04 | C-2, C-3, C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-9 | M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D11/2_W01 Ma podstawową wiedzę z prawa finansowego. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu prawa rzeczowego |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa rzeczowego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa rzeczowego w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa rzeczowego w stopniu dobrym | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa rzeczowego w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa rzeczowego w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D11/2_W02 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedze w praktyce. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy w praktyce |
3,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D11/2_W03 Rozumie instytucje publicznego prawa finansowego. | 2,0 | Student nie rozumie instytucji publicznego prawa finansowego |
3,0 | Student rozumie instytucje publicznego prawa finansowego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student rozumie instytucje publicznego prawa finansowego w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student rozumie instytucje publicznego prawa finansowego w stopniu dobrym | |
4,5 | Student rozumie instytucje publicznego prawa finansowego w stopniu dobrym | |
5,0 | Student rozumie instytucje publicznego prawa finansowego w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D11/2_U01 Potrafi ocenić swoje działanie i ich prawne oraz społeczne skutki. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić swojego działania i jego prawnych oraz społecznych skutków |
3,0 | Student potrafi ocenić skutki swojego działań i ich prawne oraz społeczne skutki w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi ocenić skutki swojego działań i ich prawne oraz społeczne skutki w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student potrafi ocenić skutki swojego działań i ich prawne oraz społeczne skutki w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi ocenić skutki swojego działań i ich prawne oraz społeczne skutki w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student potrafi ocenić skutki swojego działań i ich prawne oraz społeczne skutki w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D11/2_U02 Potrafi wykorzystać dobytą wiedzę w celu sprawnego działania. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy w celu sprawnego działania |
3,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w celu sprawnego działania w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w celu sprawnego działania w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w celu sprawnego działania w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w celu sprawnego działania w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w celu sprawnego działania w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D11/2_U03 Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy i planowania w oparciu o nią swoich działań. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności wykorzystania wiedzy i planowania w oparciu o nią swoich działań |
3,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i planować w oparciu o nią swoje działania w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i planować w oparciu o nią swoje działania w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i planować w oparciu o nią swoje działania w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i planować w oparciu o nią swoje działania w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i planować w oparciu o nią swoje działania w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D11/2_K01 Potraf realizować powierzone zadania. | 2,0 | Student nie potrafi realizować powierzonych mu zadań |
3,0 | Student potrafi realizować powierzone mu zadania w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi realizować powierzone mu zadania w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student potrafi realizować powierzone mu zadania w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi realizować powierzone mu zadania w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student potrafi realizować powierzone mu zadania w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D11/2_K02 Skutecznie rezlizuje zadania z uwględnieniem norm prawnych i słusznościowych. | 2,0 | Student nie potrafi realizować zadań z uwzględnieniem norm prawnych i słusznościowych |
3,0 | Student potrafi realizować powierzone mu zadania z uwzględnieniem norm prawnych i słusznościowych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi realizować powierzone mu zadania z uwzględnieniem norm prawnych i słusznościowych w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student potrafi realizować powierzone mu zadania z uwzględnieniem norm prawnych i słusznościowych w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi realizować powierzone mu zadania z uwzględnieniem norm prawnych i słusznościowych w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student potrafi realizować powierzone mu zadania z uwzględnieniem norm prawnych i słusznościowych w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- A. Gomułowicz, J. Małecki, Podatki i prawo podatkowe, LexisNexis, Warszawa, 2008
- H. Kisilowska (red.), Nieruchomości. Zagadnienia prawne, LexisNexis, Warszawa, 2005
- L. Etel, Podatek od nieruchomości, rolny, leśny., CH Beck, Warszawa, 2005
- W. Wójtowicz, Zarys finansów publicznych i prawa finansowego, Wolters Kluwer, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- M. Kotulski, Podatek od nieruchomości w praktyce i orzecznictwie, LexsisNexsis, Warszawa, 2002