Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Sylabus przedmiotu Prawo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Olech <Zbigniew.Olech@zut.edu.pl>, Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z zakresu problematyki nauk humanistycznych, nauk prawnych na poziomie absolwenta szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapewnienie studentom znajomość problematyki prawnej jako kluczowej dla osób zatrudnionych w gospodarce |
C-2 | przedstawienie zasad prawa jako przesłanek podejmowania prawidłowych decyzji gospodarczych |
C-3 | zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie wymaganym od ekonomistów wykonujących czynności menadżerskie, handlowe i in. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne wiadomości o prawie (stosunek prawny, wykładnia prawa, źródła prawa) | 3 |
T-W-2 | Publikowanie aktów prawnych, kolizje przepisów prawnych, systematyka prawa | 2 |
T-W-3 | Prawo konstytucyjne (system organów państwowych, Trybunał Konstytucyjny, sądy) | 2 |
T-W-4 | Prawo administracyjne (organy administracji publicznej, stosunek administracyjno-prawny, postępowanie administracyjne, postępowanie egzekucyjne w administracji) | 2 |
T-W-5 | Prawo karne (pojęcie przestępstwa, wina, przedawnienie, przestępstwa przeciwko: obrotowi gospodarczemu, mieniu, wiarygodności dokumentów i in.) | 2 |
T-W-6 | Prawo cywilne – część ogólna (źródła, klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny,) | 2 |
T-W-7 | Podmioty obrotu prawa cywilnego – (osoby fizyczne, osoby prawne, rejestry osób prawnych, czynności prawne, prokura i pełnomocnictwo, przedawnienie) | 2 |
T-W-8 | Prawo cywilne – prawo rzeczowe (własność, współwłasność, użytkowanie wieczyste, zastaw, służebności, hipoteka, rzeczowe zabezpieczenie wierzytelności, księgi wieczyste, posiadanie) | 2 |
T-W-9 | Prawo cywilne – zobowiązania (źródła, pojęcie szkody i sposoby jej naprawienia) | 2 |
T-W-10 | Rodzaje umów, dodatkowe zastrzeżenia umowne | 1 |
T-W-11 | Odpowiedzialność za szkodę, wykonanie zobowiązań i skutki nie wykonania, zmiana wierzyciela i dłużnika, potrącenie | 2 |
T-W-12 | Prawo cywilne - umowy występujące poza obrotem gospodarczym | 2 |
T-W-13 | Podstawowe pojęcia prawa spadkowego | 2 |
T-W-14 | Podstawowe pojęcia prawa rodzinnego. | 2 |
T-W-15 | Prawo pracy (stosunek pracy, umowa o pracę, świadczenia związane ze stosunkiem pracy). | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Opracowywanie referatów | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie, analiza i rozwiązywanie kazusów | 15 |
A-W-3 | Udział w kosultacjach | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie prezentacji | 20 |
A-W-5 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sposobu i metod zdobywania wiedzy i zdolności jej prezentacji |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sposobu rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy - rozwiązywanie kazusów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu - elementy testowo-opisowe oraz praktyczne (kazusy) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B9_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu prawa konstutucyjnego, karnego i administracyjnego. | E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W01 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_B9_W02 Ma podstawową wiedze z zakresu prawa cywilnego. | E_1A_W02 | S1A_W02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_B9_W03 Zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjne warunkujące funkcjionowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych | E_1A_W08 | S1A_W07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-11, T-W-15 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B9_U01 Potrafi stosować zdobytą wiedzę | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U06, E_1A_U05 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U06 | C-1, C-2, C-3 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_B9_U02 Wykorzystuję wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U07 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-11, T-W-15 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_B9_U03 Rozumie podstawowe instytucje prawnicze | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06 | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-11, T-W-15 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B9_K01 Potrafi pracować zespołowo. | E_1A_K08 | S1A_K04 | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-11, T-W-15 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_B9_K02 Zna ograniczenia własnej wiedzy i potrzebędalszego kształcenia. | E_1A_K06 | S1A_K07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-11, T-W-15 | M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B9_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu prawa konstutucyjnego, karnego i administracyjnego. | 2,0 | Student nie posiada żadnej wiedzy z zakresu prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego | |
3,5 | Student posiada większą niż dostateczną wiedzę w zakresie prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę w zakresie prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego | |
4,5 | Student posiada większą niż dobra wiedzę w zakresie prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego | |
E_1A_B9_W02 Ma podstawową wiedze z zakresu prawa cywilnego. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu prawa cywilnego |
3,0 | Student posiada wiedzę z prawa cywilnego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student posiada wiedzę z prawa cywilnego w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student posiada wiedzę z prawa cywilnego w stopniu dobrym | |
4,5 | Student posiada wiedzę z prawa cywilnego w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student posiada wiedzę z prawa cywilnego w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_B9_W03 Zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjne warunkujące funkcjionowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych | 2,0 | Student nie zna podstawowych norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjnych warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych | |
3,5 | Student w stopniu większym niż dostateczny zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjnych warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjnych warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych | |
4,5 | Student w stopniu większym niż dobry zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjnych warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjnych warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B9_U01 Potrafi stosować zdobytą wiedzę | 2,0 | Student nie potrafi stosować zdobytej wiedzy |
3,0 | Student potrafi stosować zdobytą widzę w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi stosować zdobytą widzę w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student potrafi stosować zdobytą widzę w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi stosować zdobytą widzę w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student potrafi stosować zdobytą widzę w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_B9_U02 Wykorzystuję wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy do rozwiązywania problemów zawodowych |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych | |
3,5 | Student w stopniu większym niż dostateczny potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych | |
4,5 | Student w stopniu większym niż dobry potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych | |
E_1A_B9_U03 Rozumie podstawowe instytucje prawnicze | 2,0 | Student nie rozumie podstawowych instytucji prawniczych |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie podstawowe instytucje prawnicze | |
3,5 | Student w stopniu większym niż dostateczny rozumie podstawowe instytucje prawnicze | |
4,0 | Student w stopniu dobrym rozumie podstawowe instytucje prawnicze | |
4,5 | Student w stopniu większym niż dobry rozumie podstawowe instytucje prawnicze | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym rozumie podstawowe instytucje prawnicze |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B9_K01 Potrafi pracować zespołowo. | 2,0 | Student nie potrafi pracować zespołowo |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi pracować zespołowo | |
3,5 | Student w stopniu większym niż dostateczny potrafi pracować zespołowo | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi pracować zespołowo | |
4,5 | Student w stopniu większym jiż dobry potrafi pracować zespołowo | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi pracować zespołowo | |
E_1A_B9_K02 Zna ograniczenia własnej wiedzy i potrzebędalszego kształcenia. | 2,0 | Student nie zna ograniczeń swojej wiedzy i nie widzi potrzeby dalszego kształcenia |
3,0 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia | |
3,5 | Student w większym niż dostateczny stopniu zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia | |
4,0 | Student w dobrym stopniu zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia | |
4,5 | Student w większym niż dobry stopniu zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia | |
5,0 | Student w bardzo dobrym stopniu zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia |
Literatura podstawowa
- S. Wójcik (red.), Podstawy prawa cywilnego, Warszawa, 2002
- J. Ignatowicz, Prawo rzeczowe, Warszawa, 1994
Literatura dodatkowa
- G. Bieniek, S. Rudnicki, Nieruchomości. Problematyka prawna, Warszawa, 2007
- R. Źróbek (red.), Gospodarka Nieruchomościami, Olsztyn, 2000