Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Komputerowa analiza ekonomiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowa analiza ekonomiczna | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Finansów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Sobczyk <Andrzej.Sobczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość analizy ekonomicznej i finansowej |
W-2 | znajomość podstaw ekonomii |
W-3 | umiejętność obsługi arkusza kalkulacyjnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | dostarczenie wiedzy i umiejętności identyfikacji źródeł informacji oraz zaprezentowania technik diagnostyki ekonomiczno-finansowej |
C-2 | dostarczenie umiejętności ustalania zależności między zjawiskami i procesami społeczno-ekonomicznymi oraz konstruowania wniosków i scenariuszy rozwoju |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obrót, produkcja, przychody ze sprzedaży. Dynamika i struktura obrotów. | 1 |
T-L-2 | Analiza lokalnych i regionalnych przepływów pieniężnych. Wpływ czynników społeczno-ekonomicznych na wielkości budżetów | 1 |
T-L-3 | Analiza efektywności przedsięwzięć rozwojowych. Analiza kosztów korzyści. | 4 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Obszary analizy ekonomicznej. Wskaźniki i mierniki. Narzędzia prezentacji danych | 1 |
T-W-2 | Ocena sprawozdań finansowych podmiotów gospodarczych i JST | 1 |
T-W-3 | Analiza wskaźnikowa i ekonomiczno-finansowa przedsięwzięć rozwojowych | 1 |
T-W-4 | Analiza sytuacji społeczno-ekonomicznej gmin, regionów. | 1 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | opracowanie analizy zadanego zjawiska społeczno-gospodarczego | 9 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 6 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające: wykład informacyjny, wyjaśnienie |
M-2 | metody aktywizujące: metoda przypadków |
M-3 | metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ustna ocena formująca w trakcie kursu |
S-2 | Ocena podsumowująca: test weryfikujący zakres merytoryczny |
S-3 | Ocena podsumowująca: samodzielne opracowanie analizy wybranego obszaru społeczno-ekonomicznego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/13_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien identyfikować źródła danych do analizy oraz interpretować przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych | E_1A_W12, E_1A_W06 | S1A_W03, S1A_W06, S1A_W08 | C-1 | T-W-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/13_U01 umiejętność wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U11 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U07 | C-2 | T-W-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-3, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/13_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy, umiejetność wykorzystania jej w praktyce. | E_1A_K06, E_1A_K04 | S1A_K04, S1A_K07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-L-3 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/13_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien identyfikować źródła danych do analizy oraz interpretować przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych | 2,0 | Prezentuje śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie identyfikacji źródła danych oraz w interpretacji przyczyn i skutków zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych, postawione w trakcie zajęć problemy rozwiązuje niepoprawnie nawet po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości |
3,0 | Prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie identyfikacji źródła danych oraz w interpretacji przyczyn i skutków zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych , postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń | |
3,5 | Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie identyfikacji źródła danych oraz w interpretacji przyczyn i skutków zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych , postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń | |
4,0 | Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, w niepełny sposób identyfikuje źródła danych oraz oraz interpretuje przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach | |
4,5 | Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, w sposób pełny i rzeczowy identyfikuje źródła danych oraz oraz interpretuje przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach | |
5,0 | Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, w sposób pełny i rzeczowy identyfikuje źródła danych oraz oraz interpretuje przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/13_U01 umiejętność wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju | 2,0 | Prezentuje śladowy poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, postawione w trakcie zajęć problemy rozwiązuje niepoprawnie nawet po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości |
3,0 | Prezentuje dostateczny poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania treści merytorycznych, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń | |
3,5 | Prezentuje dobry poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania treści merytorycznych, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń | |
4,0 | Prezentuje dobry poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, w niepełny sposób charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach | |
4,5 | Prezentuje bardzo dobry poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu | |
5,0 | Prezentuje wysoki poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/13_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy, umiejetność wykorzystania jej w praktyce. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy do interpretacji zjawisk gospodarczych |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2009
- Bednarski L., Borowiecki R., Duraj J., Waśniewski E., Wersty B., Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław, 2001
Literatura dodatkowa
- Wędzki D., Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego, Oficyna, Kraków, 2009
- Komisja Europejska, Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych, Komisja Europejska Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej, 2008
- Wędzki D., Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego, Oficyna, Kraków, 2009
- Komisja Europejska, Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych, Komisja Europejska Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej, 2008