Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Wpływ aktywności ruchowej na zdrowie człowieka II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wpływ aktywności ruchowej na zdrowie człowieka II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Pielechowski <Kazimierz.Pielechowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Biernaczyk <Andrzej.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie właściwych nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia
C-2zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania.
C-3wyrobienie nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.2
T-A-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.2
T-A-3wpływ systematycznej aktywności ruchowej na zycie człowieka2
T-A-4zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci.1
T-A-5przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa1
T-A-6ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2opracowanie wskazanych zagadnień16
A-A-3przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3pokaz
M-4opis
M-5pokaz multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium projekt grupowy test
S-2Ocena formująca: zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A5_W01
student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną, terminologię z zakresu kultury fizycznej i fizjologicznych aspektów ruchu i treningu zdrowotnego. ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kultury fizycznej, rekreacji i rehabilitacji oraz turystyki w życiu człowieka.
E_1A_W05S1A_W05C-2, C-1, C-3T-A-3, T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-A-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A5_K01
student wie, jaki wpływ na organizm ma ruch, potrafi sprawić, aby ćwiczenia stały się nawykiem, zna różne formy aktywności ruchowej. Posiada umiejętność zaplanowania własnej aktywności ruchowej w cyklu tygodniowym, miesięcznym, rocznym, wakacyjnym (urlopowym).
E_1A_K01, E_1A_K03, E_1A_K10S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06C-2, C-1, C-3T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4M-4, M-3, M-1, M-2S-2, S-1
E_1A_A5_K02
zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania oraz posiada podstawowe informacje o szkodliwości nałogów.
E_1A_K01, E_1A_K03, E_1A_K10S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06C-2, C-1, C-3T-A-3, T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-A-4M-4, M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_A5_W01
student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną, terminologię z zakresu kultury fizycznej i fizjologicznych aspektów ruchu i treningu zdrowotnego. ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kultury fizycznej, rekreacji i rehabilitacji oraz turystyki w życiu człowieka.
2,0
3,0student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu kultury fizycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_A5_K01
student wie, jaki wpływ na organizm ma ruch, potrafi sprawić, aby ćwiczenia stały się nawykiem, zna różne formy aktywności ruchowej. Posiada umiejętność zaplanowania własnej aktywności ruchowej w cyklu tygodniowym, miesięcznym, rocznym, wakacyjnym (urlopowym).
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do wiedzy.
3,0zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce
3,5zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia
4,0potrafi włączyć się w prozdrowotny styl życia potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia
4,5aktywnośc ruchową potrafi zastosować odpowiednio do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych
5,0potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zależności od potrzeb, wieku płci, stanu zdrowia indywidualnie rozwija swoje uzdolnienia mobilizuje siebie i innych do postaw prozdrowotnych posiada dużą wiedzę z zakresu kultury fizycznej
E_1A_A5_K02
zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania oraz posiada podstawowe informacje o szkodliwości nałogów.
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętny stosunek do wiedzy
3,0zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce
3,5zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia i się nimi posługuje.
4,0potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu zycia mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych
4,5potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia posługuje się terminologią w edukacji prozdrowotnej
5,0student prezentuje wszystkie umiejętności wykazane w pełnym efekcie kształcenia. mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych.,

Literatura dodatkowa

  1. Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  2. Drabik J., Aktywność, sprawność i wydolność fizyczna jako mierniki zdrowia człowieka, AWFiS Gdańsk, Gdańsk, 1997
  3. Drabik J, Styl życia w promocji zdrowia, AWFiS Gdańsk, Gdańsk, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.2
T-A-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.2
T-A-3wpływ systematycznej aktywności ruchowej na zycie człowieka2
T-A-4zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci.1
T-A-5przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa1
T-A-6ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2opracowanie wskazanych zagadnień16
A-A-3przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_A5_W01student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną, terminologię z zakresu kultury fizycznej i fizjologicznych aspektów ruchu i treningu zdrowotnego. ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kultury fizycznej, rekreacji i rehabilitacji oraz turystyki w życiu człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania.
C-1dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie właściwych nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia
C-3wyrobienie nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
Treści programoweT-A-3wpływ systematycznej aktywności ruchowej na zycie człowieka
T-A-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.
T-A-6ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
T-A-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.
T-A-5przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa
T-A-4zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium projekt grupowy test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu kultury fizycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_A5_K01student wie, jaki wpływ na organizm ma ruch, potrafi sprawić, aby ćwiczenia stały się nawykiem, zna różne formy aktywności ruchowej. Posiada umiejętność zaplanowania własnej aktywności ruchowej w cyklu tygodniowym, miesięcznym, rocznym, wakacyjnym (urlopowym).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania.
C-1dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie właściwych nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia
C-3wyrobienie nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
Treści programoweT-A-3wpływ systematycznej aktywności ruchowej na zycie człowieka
T-A-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.
T-A-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.
T-A-4zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci.
Metody nauczaniaM-4opis
M-3pokaz
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium projekt grupowy test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do wiedzy.
3,0zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce
3,5zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia
4,0potrafi włączyć się w prozdrowotny styl życia potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia
4,5aktywnośc ruchową potrafi zastosować odpowiednio do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych
5,0potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zależności od potrzeb, wieku płci, stanu zdrowia indywidualnie rozwija swoje uzdolnienia mobilizuje siebie i innych do postaw prozdrowotnych posiada dużą wiedzę z zakresu kultury fizycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_A5_K02zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania oraz posiada podstawowe informacje o szkodliwości nałogów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania.
C-1dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie właściwych nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia
C-3wyrobienie nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
Treści programoweT-A-3wpływ systematycznej aktywności ruchowej na zycie człowieka
T-A-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.
T-A-6ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
T-A-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.
T-A-5przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa
T-A-4zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci.
Metody nauczaniaM-4opis
M-3pokaz
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium projekt grupowy test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętny stosunek do wiedzy
3,0zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce
3,5zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia i się nimi posługuje.
4,0potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu zycia mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych
4,5potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia posługuje się terminologią w edukacji prozdrowotnej
5,0student prezentuje wszystkie umiejętności wykazane w pełnym efekcie kształcenia. mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych.,