Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Metody i techniki obsługi ruchu turystycznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody i techniki obsługi ruchu turystycznego
Specjalność Ekonomika turystyki
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z podstaw turystyki i geografi na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przekazanie podstawowych zasad tworzenia produktu turystycznego, zapoznanie z funkcjonowaniem rynku turystycznego.
C-2Celem i zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studenta z działalnością biur podróży, hoteli, roli pilota i przewodnika w obsłudze imprez turystycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Struktura i zakres działalności biur podróży. Analiza wybranych ofert turoperatorów.1
T-K-2Teczka imprezy i teczka pilota - analiza dokumentów.2
T-K-3Ubezpieczenia w turystyce - rodzaje ubezpieczeń (koszty leczenbia, od następstw nieszczęśliwych wypadków, kosztów rezygnacji z imprezy, Assisance Tourist, od odpowiedzialności cywilnej, komunikacyjne).3
T-K-4Dokumenty i przepisy występujące w obsłudze ruchu turystycznego.1
T-K-5Społeczno-psychologiczne aspekty obsługi ruchu turystycznego - oczekiwania turystów, etyka zawodu, kutura obsługi.2
9
wykłady
T-W-1Ruch turystyczny - rodzaje i podział. Baza noclegowa, żywieniowa i transport w turystyce.1
T-W-2Organizacja, struktura i zakres działania biur podróży. Rola pilota i przewodnika w obsłudze grup turystycznych.2
T-W-3Przepisy paszportowe, wizowe, celne i dewizowe. Ubezpieczenia w turystyce. Umowy w turystyce i odpowiedzialność biur podróży.2
T-W-4Pojęcie transportu, usługi dodatkowe w transporcie. Obsługa turystów w komunikacji autokarowej, kolejowej, promowej, lotniczej.2
T-W-5Umowy w turystyce. Dokumenty i przepisy występujące w obsłudze ruchu turystycznego.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Aktywne uczestnictwo w konwersatoriach. Praca w grupach.9
A-K-2Przygotowanie sprawozdania z odwiedzin w wybranym biurze podróży w celu pozyskania potrzebnej na ćwiczenia dokumentacji pilota i przewodnika.14
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia: studiowanie literatury.4
A-K-4Prezentacja wybranego obiektu bazy noclegowej lub gastronomicznej.3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach.9
A-W-2Studiowanie obowiązkowej i uzupełniającej literatury przedmiotu.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - objaśnienia.
M-2Wykład informacyjny - prezentacja multimedialna.
M-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do wypełniania dokumentów stosowanych w obsłudze krajowego i zagranicznego ruchu turystycznego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy oraz jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń i wykładów w formie praktycznej - cząstkowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/5_W01
Student posiada wiedzę o ruchu turystycznym, działalności biura podróży. Zna przepisy paszportowe, dewizowe, celne i wizowe.
E_1A_W03S1A_W02, S1A_W03C-1, C-2T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-1, S-3
E_1A_D4/5_W02
Student potrafi zorganizować, skalkulować oraz rozliczyć iprezę turystyczną. Student posiada wiedzę o obsłudze turysty w komunikacji autokarowej, promowej, lotniczej i kolejowej.
E_1A_W06S1A_W06C-1, C-2T-W-4, T-W-1M-2, M-3S-1, S-3
E_1A_D4/5_W03
Posiada wiedzę na temat planowania, programowania i kosztorysowania imprez turystycznych.
E_1A_W10S1A_W03, S1A_W05, S1A_W08C-1T-K-1, T-K-5, T-K-2M-2, M-3, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/5_U01
Student posiada umiejętność zorganizowania podróży, zna przepisy paszportowe, wizowe, celne i dewizowe.
E_1A_U02S1A_U02C-1, C-2T-W-3M-3, M-1S-2, S-1
E_1A_D4/5_U02
Student potrafi regulować zobowiązania finansowe w turystyce krajowej i zagranicznej. Posiada umiejętnie dobrać środek transportu, a także polecić odpowiednią bazę noclegową i gastronomiczną.
E_1A_U04S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U08C-2T-W-4M-2, M-3, M-1S-2, S-1
E_1A_D4/5_U03
Student potrafi poznać potrzeby odpowiedniej grupy turystów, potrafi kulturalnie obsłużyć podróżnego. Posiada umiejętność zawarcia umowy o usługę turystyczną.
E_1A_U06S1A_U02, S1A_U05C-1, C-2T-K-4M-2, M-3, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/5_K01
Student posiada kompetencje w obsłudze ruchu turystycznego, zna obowiązki i prawa pilota oraz przewodnika turystycznego.
E_1A_K03S1A_K03C-2T-K-2, T-W-2, T-W-3M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/5_W01
Student posiada wiedzę o ruchu turystycznym, działalności biura podróży. Zna przepisy paszportowe, dewizowe, celne i wizowe.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
E_1A_D4/5_W02
Student potrafi zorganizować, skalkulować oraz rozliczyć iprezę turystyczną. Student posiada wiedzę o obsłudze turysty w komunikacji autokarowej, promowej, lotniczej i kolejowej.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
E_1A_D4/5_W03
Posiada wiedzę na temat planowania, programowania i kosztorysowania imprez turystycznych.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/5_U01
Student posiada umiejętność zorganizowania podróży, zna przepisy paszportowe, wizowe, celne i dewizowe.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
E_1A_D4/5_U02
Student potrafi regulować zobowiązania finansowe w turystyce krajowej i zagranicznej. Posiada umiejętnie dobrać środek transportu, a także polecić odpowiednią bazę noclegową i gastronomiczną.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
E_1A_D4/5_U03
Student potrafi poznać potrzeby odpowiedniej grupy turystów, potrafi kulturalnie obsłużyć podróżnego. Posiada umiejętność zawarcia umowy o usługę turystyczną.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/5_K01
Student posiada kompetencje w obsłudze ruchu turystycznego, zna obowiązki i prawa pilota oraz przewodnika turystycznego.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne

Literatura podstawowa

  1. Kruczek K., Obsługa ruchu turystycznego, Proksenia, Kraków, 2004
  2. Golembski G., Kompedium wiedzy o turystyce., PWN, Warszawa-Poznań, 2002
  3. Konieczna-Domańska A., Biura podróży na rynku turystycznym, PWN, Warszawa, 1999
  4. red. Bosiacki S., Śniadek J., Metoda i technika obsługi ruchu turystycznego, Wyd. AWF, Poznań, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Nestorowicz M., Prawo turystyczne, Kantor Wydawniczy, Zakamycze, 2003
  2. Gołembski G. (red.), Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej, Wyd. Ak. Ekonomicznej, Poznań, 1998

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Struktura i zakres działalności biur podróży. Analiza wybranych ofert turoperatorów.1
T-K-2Teczka imprezy i teczka pilota - analiza dokumentów.2
T-K-3Ubezpieczenia w turystyce - rodzaje ubezpieczeń (koszty leczenbia, od następstw nieszczęśliwych wypadków, kosztów rezygnacji z imprezy, Assisance Tourist, od odpowiedzialności cywilnej, komunikacyjne).3
T-K-4Dokumenty i przepisy występujące w obsłudze ruchu turystycznego.1
T-K-5Społeczno-psychologiczne aspekty obsługi ruchu turystycznego - oczekiwania turystów, etyka zawodu, kutura obsługi.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ruch turystyczny - rodzaje i podział. Baza noclegowa, żywieniowa i transport w turystyce.1
T-W-2Organizacja, struktura i zakres działania biur podróży. Rola pilota i przewodnika w obsłudze grup turystycznych.2
T-W-3Przepisy paszportowe, wizowe, celne i dewizowe. Ubezpieczenia w turystyce. Umowy w turystyce i odpowiedzialność biur podróży.2
T-W-4Pojęcie transportu, usługi dodatkowe w transporcie. Obsługa turystów w komunikacji autokarowej, kolejowej, promowej, lotniczej.2
T-W-5Umowy w turystyce. Dokumenty i przepisy występujące w obsłudze ruchu turystycznego.2
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Aktywne uczestnictwo w konwersatoriach. Praca w grupach.9
A-K-2Przygotowanie sprawozdania z odwiedzin w wybranym biurze podróży w celu pozyskania potrzebnej na ćwiczenia dokumentacji pilota i przewodnika.14
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia: studiowanie literatury.4
A-K-4Prezentacja wybranego obiektu bazy noclegowej lub gastronomicznej.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach.9
A-W-2Studiowanie obowiązkowej i uzupełniającej literatury przedmiotu.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/5_W01Student posiada wiedzę o ruchu turystycznym, działalności biura podróży. Zna przepisy paszportowe, dewizowe, celne i wizowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie podstawowych zasad tworzenia produktu turystycznego, zapoznanie z funkcjonowaniem rynku turystycznego.
C-2Celem i zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studenta z działalnością biur podróży, hoteli, roli pilota i przewodnika w obsłudze imprez turystycznych.
Treści programoweT-W-3Przepisy paszportowe, wizowe, celne i dewizowe. Ubezpieczenia w turystyce. Umowy w turystyce i odpowiedzialność biur podróży.
T-W-1Ruch turystyczny - rodzaje i podział. Baza noclegowa, żywieniowa i transport w turystyce.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny - prezentacja multimedialna.
M-1Metody podające - objaśnienia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń i wykładów w formie praktycznej - cząstkowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/5_W02Student potrafi zorganizować, skalkulować oraz rozliczyć iprezę turystyczną. Student posiada wiedzę o obsłudze turysty w komunikacji autokarowej, promowej, lotniczej i kolejowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie podstawowych zasad tworzenia produktu turystycznego, zapoznanie z funkcjonowaniem rynku turystycznego.
C-2Celem i zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studenta z działalnością biur podróży, hoteli, roli pilota i przewodnika w obsłudze imprez turystycznych.
Treści programoweT-W-4Pojęcie transportu, usługi dodatkowe w transporcie. Obsługa turystów w komunikacji autokarowej, kolejowej, promowej, lotniczej.
T-W-1Ruch turystyczny - rodzaje i podział. Baza noclegowa, żywieniowa i transport w turystyce.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny - prezentacja multimedialna.
M-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do wypełniania dokumentów stosowanych w obsłudze krajowego i zagranicznego ruchu turystycznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń i wykładów w formie praktycznej - cząstkowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/5_W03Posiada wiedzę na temat planowania, programowania i kosztorysowania imprez turystycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie podstawowych zasad tworzenia produktu turystycznego, zapoznanie z funkcjonowaniem rynku turystycznego.
Treści programoweT-K-1Struktura i zakres działalności biur podróży. Analiza wybranych ofert turoperatorów.
T-K-5Społeczno-psychologiczne aspekty obsługi ruchu turystycznego - oczekiwania turystów, etyka zawodu, kutura obsługi.
T-K-2Teczka imprezy i teczka pilota - analiza dokumentów.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny - prezentacja multimedialna.
M-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do wypełniania dokumentów stosowanych w obsłudze krajowego i zagranicznego ruchu turystycznego.
M-1Metody podające - objaśnienia.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń i wykładów w formie praktycznej - cząstkowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/5_U01Student posiada umiejętność zorganizowania podróży, zna przepisy paszportowe, wizowe, celne i dewizowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie podstawowych zasad tworzenia produktu turystycznego, zapoznanie z funkcjonowaniem rynku turystycznego.
C-2Celem i zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studenta z działalnością biur podróży, hoteli, roli pilota i przewodnika w obsłudze imprez turystycznych.
Treści programoweT-W-3Przepisy paszportowe, wizowe, celne i dewizowe. Ubezpieczenia w turystyce. Umowy w turystyce i odpowiedzialność biur podróży.
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do wypełniania dokumentów stosowanych w obsłudze krajowego i zagranicznego ruchu turystycznego.
M-1Metody podające - objaśnienia.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy oraz jej prezentacji
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/5_U02Student potrafi regulować zobowiązania finansowe w turystyce krajowej i zagranicznej. Posiada umiejętnie dobrać środek transportu, a także polecić odpowiednią bazę noclegową i gastronomiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-2Celem i zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studenta z działalnością biur podróży, hoteli, roli pilota i przewodnika w obsłudze imprez turystycznych.
Treści programoweT-W-4Pojęcie transportu, usługi dodatkowe w transporcie. Obsługa turystów w komunikacji autokarowej, kolejowej, promowej, lotniczej.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny - prezentacja multimedialna.
M-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do wypełniania dokumentów stosowanych w obsłudze krajowego i zagranicznego ruchu turystycznego.
M-1Metody podające - objaśnienia.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy oraz jej prezentacji
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/5_U03Student potrafi poznać potrzeby odpowiedniej grupy turystów, potrafi kulturalnie obsłużyć podróżnego. Posiada umiejętność zawarcia umowy o usługę turystyczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie podstawowych zasad tworzenia produktu turystycznego, zapoznanie z funkcjonowaniem rynku turystycznego.
C-2Celem i zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studenta z działalnością biur podróży, hoteli, roli pilota i przewodnika w obsłudze imprez turystycznych.
Treści programoweT-K-4Dokumenty i przepisy występujące w obsłudze ruchu turystycznego.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny - prezentacja multimedialna.
M-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do wypełniania dokumentów stosowanych w obsłudze krajowego i zagranicznego ruchu turystycznego.
M-1Metody podające - objaśnienia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń i wykładów w formie praktycznej - cząstkowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/5_K01Student posiada kompetencje w obsłudze ruchu turystycznego, zna obowiązki i prawa pilota oraz przewodnika turystycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Celem i zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studenta z działalnością biur podróży, hoteli, roli pilota i przewodnika w obsłudze imprez turystycznych.
Treści programoweT-K-2Teczka imprezy i teczka pilota - analiza dokumentów.
T-W-2Organizacja, struktura i zakres działania biur podróży. Rola pilota i przewodnika w obsłudze grup turystycznych.
T-W-3Przepisy paszportowe, wizowe, celne i dewizowe. Ubezpieczenia w turystyce. Umowy w turystyce i odpowiedzialność biur podróży.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny - prezentacja multimedialna.
M-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do wypełniania dokumentów stosowanych w obsłudze krajowego i zagranicznego ruchu turystycznego.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy oraz jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń i wykładów w formie praktycznej - cząstkowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne