Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Podstawy gospodarowania kapitałem ludzkim:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy gospodarowania kapitałem ludzkim
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie strategicznej roli kapitału ludzkiego w gospodarce opartej na wiedzy.
C-2Znajomość koncepcji kapitału ludzkiego.
C-3Znajomość metod analizy kapitału ludzkiego na poziomie mikro i makro.
C-4Umiejętność diagnozy potencjału kompetencyjnego.
C-5Umiejętność wartościowania kapitału ludzkiego wybranymi metodami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Diagnoza kapitału ludzkiego w organizacji.10
T-A-2Wartościowanie kapitału ludzkiego5
15
wykłady
T-W-1Powstanie i ewolucja kapitału ludzkiego.1
T-W-2Struktura kapitału ludzkiego1
T-W-3Koncepcje i analizy kapitału ludzkiego w ujęciu makro i mikro ekonomicznym.1
T-W-4Pomiar kapitału ludzkiego2
T-W-5Wartość kapitału ludzkiego dla organizacji2
T-W-6Gospodarowanie kapitałem ludzkim3
T-W-7Rola kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach wiedzy2
T-W-8Inwestycje w kapitał ludzki2
T-W-9Kapitał ludzki w programach Unii Europejskiej1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Praca projektowa związana z diagnozą profilu kompetencyjnego.30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń z wartościowania kapitału ludzkiego metodami dochodowymi i wykonanie i zaliczenie przykładowej metody na otrzymanych danych.5
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń z wartościowania kapitału ludzkiego metodami kosztowymi, wykonanie i zaliczenie przykładowej metody na otrzymanych danych.5
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń15
A-A-5Wykonanie samodzielnego zadania - Klasyfikacja Zawodów5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Zaliczenie wykładów2
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia części wykładowej.43
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonanych samodzielnie ćwiczeń na podstawie otrzymanych danych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych.
S-3Ocena podsumowująca: Wykonanie i zaliczenie pracy projektowej związanej z diagnozą profilu kompetencyjnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C1_W01
Student jest w stanie zdefiniować i wytłumaczyć istotę, koncepcje i strategiczne znaczenie kapitału ludzkiego we współczesnej gospodarce
E_2A_W05, E_2A_W10, E_2A_W13S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W09C-1, C-2, C-3T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-A-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C1_U01
Potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U08, E_2A_U11, E_2A_U10, E_2A_U13S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U09C-4T-A-1M-3, M-4S-1, S-3
E_2A_C1_U02
Potrafi posługiwać się wybranymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U08, E_2A_U10, E_2A_U12, E_2A_U13S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09C-5T-A-2M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_C1_W01
Student jest w stanie zdefiniować i wytłumaczyć istotę, koncepcje i strategiczne znaczenie kapitału ludzkiego we współczesnej gospodarce
2,0Student nie potrafi objaśnić istoty i znaczenia kapitału ludzkiego
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe koncepcje kapitału ludzkiego i w sposób ogólny potrafi zinterpretować jego znaczenie we współczesnej gospodarce
3,5Potrafi opisać i zinterpretować podstawowe koncepcje kapitału ludzkiego i jego znaczenie we współczesnej gospodarce
4,0Potrafi opisać i scharakteryzować zagadnienia związane z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy
4,5Ma bardzo dobrą wiedzę na temat zagadnien związanych z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy
5,0Ma znakomitą wiedzę na temat zagadnien związanych z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_C1_U01
Potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
2,0Niezadawalająco potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
3,0Potrafi posługiwać się tylko nielicznymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
3,5Zadawalająco potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
4,0Dobrze potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
4,5Bardzo dobrze potrafi posługiwać się metodami diagnozy kapitału ludzkiego
5,0Znakomicie potrafi posługiwać się metodami diagnozy kapitału ludzkiego
E_2A_C1_U02
Potrafi posługiwać się wybranymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
2,0Niezadawalająco potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
3,0Zadawalająco potrafi posługiwać się tylko niektórymi poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
3,5Zadawalająco potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
4,0Dobrze potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
4,5Bardzo dobrze potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
5,0Znakomicie potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego

Literatura podstawowa

  1. Paweł Bochniarz i Krzysztof Gugała, Budowanie i pomiar kapitału ludzkiego w firmie, Poltext, Warszawa, 2005
  2. Marta Juchnowicz (Red.), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Difin, Warszawa, 2007
  3. Grzegorz Łukasiewicz, Kapitał ludzki organizacji, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Diagnoza kapitału ludzkiego w organizacji.10
T-A-2Wartościowanie kapitału ludzkiego5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstanie i ewolucja kapitału ludzkiego.1
T-W-2Struktura kapitału ludzkiego1
T-W-3Koncepcje i analizy kapitału ludzkiego w ujęciu makro i mikro ekonomicznym.1
T-W-4Pomiar kapitału ludzkiego2
T-W-5Wartość kapitału ludzkiego dla organizacji2
T-W-6Gospodarowanie kapitałem ludzkim3
T-W-7Rola kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach wiedzy2
T-W-8Inwestycje w kapitał ludzki2
T-W-9Kapitał ludzki w programach Unii Europejskiej1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Praca projektowa związana z diagnozą profilu kompetencyjnego.30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń z wartościowania kapitału ludzkiego metodami dochodowymi i wykonanie i zaliczenie przykładowej metody na otrzymanych danych.5
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń z wartościowania kapitału ludzkiego metodami kosztowymi, wykonanie i zaliczenie przykładowej metody na otrzymanych danych.5
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń15
A-A-5Wykonanie samodzielnego zadania - Klasyfikacja Zawodów5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Zaliczenie wykładów2
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia części wykładowej.43
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_C1_W01Student jest w stanie zdefiniować i wytłumaczyć istotę, koncepcje i strategiczne znaczenie kapitału ludzkiego we współczesnej gospodarce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Rozumienie strategicznej roli kapitału ludzkiego w gospodarce opartej na wiedzy.
C-2Znajomość koncepcji kapitału ludzkiego.
C-3Znajomość metod analizy kapitału ludzkiego na poziomie mikro i makro.
Treści programoweT-W-8Inwestycje w kapitał ludzki
T-W-6Gospodarowanie kapitałem ludzkim
T-W-4Pomiar kapitału ludzkiego
T-W-7Rola kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach wiedzy
T-W-1Powstanie i ewolucja kapitału ludzkiego.
T-W-5Wartość kapitału ludzkiego dla organizacji
T-W-2Struktura kapitału ludzkiego
T-W-9Kapitał ludzki w programach Unii Europejskiej
T-W-3Koncepcje i analizy kapitału ludzkiego w ujęciu makro i mikro ekonomicznym.
T-A-1Diagnoza kapitału ludzkiego w organizacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić istoty i znaczenia kapitału ludzkiego
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe koncepcje kapitału ludzkiego i w sposób ogólny potrafi zinterpretować jego znaczenie we współczesnej gospodarce
3,5Potrafi opisać i zinterpretować podstawowe koncepcje kapitału ludzkiego i jego znaczenie we współczesnej gospodarce
4,0Potrafi opisać i scharakteryzować zagadnienia związane z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy
4,5Ma bardzo dobrą wiedzę na temat zagadnien związanych z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy
5,0Ma znakomitą wiedzę na temat zagadnien związanych z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_C1_U01Potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U13Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i obcym, z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-4Umiejętność diagnozy potencjału kompetencyjnego.
Treści programoweT-A-1Diagnoza kapitału ludzkiego w organizacji.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanych samodzielnie ćwiczeń na podstawie otrzymanych danych.
S-3Ocena podsumowująca: Wykonanie i zaliczenie pracy projektowej związanej z diagnozą profilu kompetencyjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niezadawalająco potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
3,0Potrafi posługiwać się tylko nielicznymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
3,5Zadawalająco potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
4,0Dobrze potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
4,5Bardzo dobrze potrafi posługiwać się metodami diagnozy kapitału ludzkiego
5,0Znakomicie potrafi posługiwać się metodami diagnozy kapitału ludzkiego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_C1_U02Potrafi posługiwać się wybranymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach z zastosowaniem metody badawczej
E_2A_U13Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i obcym, z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-5Umiejętność wartościowania kapitału ludzkiego wybranymi metodami.
Treści programoweT-A-2Wartościowanie kapitału ludzkiego
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanych samodzielnie ćwiczeń na podstawie otrzymanych danych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niezadawalająco potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
3,0Zadawalająco potrafi posługiwać się tylko niektórymi poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
3,5Zadawalająco potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
4,0Dobrze potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
4,5Bardzo dobrze potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
5,0Znakomicie potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego