Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka turystyczna
Sylabus przedmiotu Statystyczna kontrola jakości - przedmiot do wyboru:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyczna kontrola jakości - przedmiot do wyboru | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość zagadnień ogólnych ze statystyki matematycznej, podstaw rachunku prawdopodobieństwa i analizy matematycznej |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: Student potrafi analizować zagadnienia i opracowywać je w postaci referatów oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym, programem Statgraphic i Statistica |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: Student potrfi pracować wgrupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy ze stosowania SKJ |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania SKJ |
C-3 | Nabycie umiejętności zarządzania zmiennością procesów przemysłowych i usług |
C-4 | Nabycie umiejętności wykorzystania programów: Statgraphic, Statistica, arkusz kalkulacyjny dla celów stosowania SKJ |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pogłębienie wiedzy na temat rozkładów: Hipergeometrycznego, Poissona, Normalnego. | 1 |
T-L-2 | Matematyczne metody wyliczania parametrów schematów kontroli odbiorczej | 3 |
T-L-3 | Metody kontroli procesów przy użyciu statystyki matematycznej | 3 |
T-L-4 | Metody przeprowadzania doświadczeń w uzyskiwaniu jakości produktów i procesów | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Czytanie wskazanej literatury | 16 |
A-L-3 | Opracowanie referatów | 20 |
A-L-4 | Uczestnictwo w laboratoriach | 9 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Referaty z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z referatem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: referat na wskazane zagadnienie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O6_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat stosowania metod statystycznej kontroli jakości | E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W08, E_2A_W10, E_2A_W11, E_2A_W12 | S2A_W02, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W08 | C-1, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1 |
E_2A_O6_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie procedur statystycznej kontroli jakości i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z kontrolą jakości w problematyce społeczno-ekonomicznej | E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W08, E_2A_W10, E_2A_W11, E_2A_W12 | S2A_W02, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W08 | C-2, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O6_U01 Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i usługach | E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U08, E_2A_U11, E_2A_U14, E_2A_U18 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U10 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1 |
E_2A_O6_U02 Student potrafii zarządzać zmiennością procesów przemysłowych i usług | E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U07, E_2A_U11, E_2A_U12, E_2A_U14, E_2A_U18, E_2A_U20 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O6_K01 Student opracował zasady pracy indywidualnej i zespołowej | E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K03, E_2A_K08, E_2A_K09 | S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O6_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat stosowania metod statystycznej kontroli jakości | 2,0 | nie ma wiedzy na ocenę dostateczną |
3,0 | potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów | |
3,5 | potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów , ale słabo rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów | |
4,0 | dodatkowo rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów | |
4,5 | rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów, ale nie wystarczająco potrafi określić na czym polega przeprowadzenie doświadczeń w kontroli jakości | |
5,0 | potrafi określić na czym polega przeprowadzenie doświadczeń w kontroli jakości | |
E_2A_O6_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie procedur statystycznej kontroli jakości i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z kontrolą jakości w problematyce społeczno-ekonomicznej | 2,0 | nie ma umiejętności na ocenę dostateczną |
3,0 | potrafi skonstruować kontrole odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) | |
3,5 | potrafi skonstruować kontrole odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s), ale nie wystarczająco potrafi skonstruować kontrole odbiorczą na bazie teorii i zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych | |
4,0 | dodatkowo potrafi skonstruować kontrole odbiorczą na bazie teorii i zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych | |
4,5 | potrafi skonstruować kontrole odbiorczą na bazie teorii i zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych, ale niewystarczająco potrafi przeprowadzić doświadczeń w kontroli jakości | |
5,0 | potrafi przeprowadzić doświadczeń w kontroli jakości |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O6_U01 Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i usługach | 2,0 | nie ma umiejętności na ocenę dostateczną |
3,0 | potrafi zbadać rozkład cechy, zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) , przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania kontroli odbiorczej przy zastosowaniu komputera, | |
3,5 | potrafi zbadać rozkład cechy, zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) , przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania kontroli odbiorczej przy zastosowaniu komputera, ale niewystarczająco potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości | |
4,0 | dodatkowo potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości | |
4,5 | potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości, ale niewystarczająco potrafi wykonać obliczenia na komputerze dla potrzeb przeprowadzenia doświadczeń w kontroli jakości | |
5,0 | potrafi wykonać obliczenia na komputerze dla potrzeb przeprowadzenia doświadczeń w kontroli jakości | |
E_2A_O6_U02 Student potrafii zarządzać zmiennością procesów przemysłowych i usług | 2,0 | nie ma umiejętności na ocenę dostateczną |
3,0 | potrafi określić co jest przyczyną zmienności w danym procesie, | |
3,5 | potrafi określić co jest przyczyną zmienności w danym procesie, ale niewystarczająco potrafi wskazać jakie metody można użyć dla zarządzania tą zmiennością | |
4,0 | dodatkowo potrafi wskazać jakie metody można użyć dla zarządzania zmiennością w danym procesie, | |
4,5 | dodatkowo potrafi wskazać jakie metody można użyć dla zarządzania zmiennością w danym procesie, ale niewystarczająco potrafi zaprojektować sposób użycia tych metod. | |
5,0 | potrafi zaprojektować sposób użycia metod dla zarządzania zmiennością w danym procesie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O6_K01 Student opracował zasady pracy indywidualnej i zespołowej | 2,0 | Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej |
3,0 | Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy | |
3,5 | Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia i zorganizować grupowy projekt badawczy | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników. | |
5,0 | zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych. |
Literatura podstawowa
- Steczkowski J., Reprezentacyjne badania jakości wyrobów, kontrola odbiorcza, Platan, Kraków, 1993
- Hryniewicz O., Nowoczesne metody statystycznego sterowania jakością, Omnitech Press, Warszawa, 1996
- Giera K., Werpachowski W., Księga jakości, MCNEMT, Radom, 1994
- Iwaszkiewicz A., Zarządzanie jakością, PWN, Warszawa-Kraków, 1999
Literatura dodatkowa
- Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością – teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 1998
- Konarzewska-Gubała E, Zarządzanie przez jakość. Koncepcje, metody, studia przypadków, AE we Wrocławiu, Wrocław, 2004
- ISO standards Handbook, Statistical methods for quality control vol. I, ISO, Geneve, 1995
- Mongiało Z., Systemy zapewnienia jakości produktów rolnych, AR w Szczecinie, Szczecin, 2002
- Myszewski M., Zarządzanie zmiennością, ORGMASZ, Warszawa, 1998